Konceptuell konst (konceptkonst), performancekonst
Postat: 2016-08-18 2:32:20
Vad menas med konceptkonst? Enligt wikipedia:
Performancekonst verkar vara en slags konceptkonst.
Allt detta verkar väldigt abstrakt och har mer med idéer än skönhet att göra.
En känd performancekonstnär är Marina Abramović (född i Belgrad, nu bosatt i New York). Hennes mest kända performance är Rhythm 0 i Neapel 1974. Hon stod stilla i sex timmar. På ett bord fanns 72 olika föremål, som äpple, olivolja, vatten, dricksglas, sked, fjäder, näsduk, salt, socker, tvål, honung, bröd, vin, kam, blommor, parfym, polaroid kamera, tändstickor, ljus, bandage, kökskniv, sax, nålar, rakblad, piska, fickkniv, skjutvapen
Där fanns också instruktioner:
Avsikten med detta var att se hur långt publiken skulle gå. En närvarande konstkritiker skrev:
Ja, vad gör folk om de får veta att de får göra vad de vill, konstnären har ju tagit på sig ansvaret?
Men om någon mördat henne, hade den sluppit undan åtal och straff? Det är väl inte tillåtet att mörda någon ens om den gett sin tillåtelse?
Detta måtte väl vara det kusligaste performanceverket hittills. Förvisso intressant men obehagligt.
Öht tror jag inte jag gillar konstverk där man dras in själv i verket. Skulle nog undvika att gå på något sådant. Vad tycker ni andra?
Det är en konstform baserad på att idén, eller konceptet, tar överhanden över materiella eller estetiska överväganden. Den hade sina rötter i avantgardistiska rörelser under 1900-talets första hälft, exempelvis dadaism, Fluxus, Happening, minimalism och liknande institutionskritiska förhållningssätt. Ofta framhålls Marcel Duchamps praktik som en utgångspunkt.
Performancekonst verkar vara en slags konceptkonst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/PerformanceDet är främst en faktor som utmärker en performance: Den uppförs "live", i realtid och utgör inte någon representation, vilket annars är vanligt inom bildkonsttraditionen, utan den är sitt görande och genomförande.
Kännetecknande drag
Konstverken, som presenteras för publiken kan vara noga planerade eller spontana, med eller utan deltagande från publiken, med konstnären närvarande eller frånvarande. Konstverket kan skapas på olika platser och i olika miljöer och under en kort eller längre tid. De kan röra olika situationer som ofta berör fyra grundläggande element: tid, rum, konstnärens kropp och närvaro, eller relationen mellan konstnären och publiken. Men det är individens eller gruppens handlingar på en viss plats och under en viss tid som konstituerar verken.
Allt detta verkar väldigt abstrakt och har mer med idéer än skönhet att göra.
En känd performancekonstnär är Marina Abramović (född i Belgrad, nu bosatt i New York). Hennes mest kända performance är Rhythm 0 i Neapel 1974. Hon stod stilla i sex timmar. På ett bord fanns 72 olika föremål, som äpple, olivolja, vatten, dricksglas, sked, fjäder, näsduk, salt, socker, tvål, honung, bröd, vin, kam, blommor, parfym, polaroid kamera, tändstickor, ljus, bandage, kökskniv, sax, nålar, rakblad, piska, fickkniv, skjutvapen
Där fanns också instruktioner:
There are 72 objects on the table that one can use on me as desired.
Performance.
I am the object.
During this period I take full responsibility.
Avsikten med detta var att se hur långt publiken skulle gå. En närvarande konstkritiker skrev:
Spoiler: visa
Ja, vad gör folk om de får veta att de får göra vad de vill, konstnären har ju tagit på sig ansvaret?
Men om någon mördat henne, hade den sluppit undan åtal och straff? Det är väl inte tillåtet att mörda någon ens om den gett sin tillåtelse?
Detta måtte väl vara det kusligaste performanceverket hittills. Förvisso intressant men obehagligt.
Öht tror jag inte jag gillar konstverk där man dras in själv i verket. Skulle nog undvika att gå på något sådant. Vad tycker ni andra?