Broadway och musikaler i allmänhet
Postat: 2016-10-11 12:10:39
Kahlokatt skrev:Ska ÄNTLIGEN se The Phantom of the Opera igen, i januari 2017.
Det var 22 år sedan sist.
En träffpunkt för alla - om Asperger syndrom
http://www.aspergerforum.se/
http://www.aspergerforum.se/broadway-och-musikaler-i-allmanhet-t45953-48.html
Kahlokatt skrev:Ska ÄNTLIGEN se The Phantom of the Opera igen, i januari 2017.
Det var 22 år sedan sist.
Abazi skrev:Vad tyckte du om filmatiseringen Kahlokatt?
Kahlokatt skrev:Det jag tycker sämst om är att Fantomen inte ser tillräckligt missbildad ut i filmen. Dessutom ser han alldeles för frisk och muskulös ut.
https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-0 ... _webp=true
Alltså jämför den här stackars vanställde och nästan skallige snubben...
https://musicalreviewer92.files.wordpre ... .jpg?w=600
...med den här mesproppen som bara ser lite bränd ut.
Alien skrev:En annan huvudperson är Maria Magdalena. Jag förstår att hon fått en så stor roll för dramaturgin. Men det finns inga bevis för att hon var en "sköka" i evangelierna. Hon var helt enkelt en av Jesu kvinnliga följare.Spoiler: visa
Aftonbladet 9 DECEMBER skrev:"West Side story" var först en banbrytande Broadwayshow 1957, en upplevelse som förändrade musikalteatern för alltid.
Men det första fröet såddes åtta år tidigare då musikallegendarerna Leonard Bernstein, Arthur Laurents och Jerome Robbins sammanstrålade för att göra en tolkning av William Shakespeares "Romeo och Julia". Det var Robbins idé och hans tanke var betydligt modernare än den över 350 år gamla tragedin.
---
Jerome Robbins idé för en musikal (som skulle heta "East Side story") var att en flicka som hade överlevt Förintelsen skulle bli kär i en katolsk pojke, vilket skulle leda till en konflikt mellan deras familjer.
De tre teatertalangernas entusiasm svalnade dock när de insåg att ämnet redan behandlades i flera aktuella pjäser och att en musikal inte skulle tillföra så mycket.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... musikalhitDet var särskilt en sammandrabbning 1955 som fick teatermännens uppmärksamhet.
Två latinogäng, Raiders och Bullies, befann sig i ständig konflikt i San Bernardino, Kalifornien. Varför tycktes ingen längre komma ihåg, men den kvällen slutade i alla fall med att en av tonåringarna dödades i bråket.
När Leonard Bernstein och Arthur Laurents läste om händelsen i lokaltidningen gick tankarna direkt till det insomnade projektet "East Side story" och plötsligt fick det nytt liv.
Handlingen flyttades dock till New York eftersom Laurents kände sig mer bekväm med att skriva om puertoricaner i Harlem än Los Angeles-miljön. Nu formades berättelsen om hur vite gängmedlemmen Tony blir kär i Maria, syster till svurne fienden Bernardo, ledare för ett puertoricanskt gäng.
För ”smarta” texter
En av de hetaste nya talangerna på Broadway, Stephen Sondheim (som dog nyligen), anslöt sig till projektet för att skriva låttexterna, medan Bernstein fokuserade på musiken.
Samarbetet var ett givande och tagande; Laurents tyckte att två av låtarna hade för "smarta" texter för att det skulle kännas trovärdigt att unga puertoricaner sjöng dem, men hans åsikt röstades ner av de andra.
De hade rätt: "America" och "I feel pretty" blev två av musikalens största hits.
Chrilleb skrev:Typ "Singing in the rain", är ett bra exempel. Jag satt som klistrad framför teven, och tittade.