Video om Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Video om Asperger

Inläggav AkiraChan » 2015-10-14 2:22:33

Hej alla Aspie personer!
Väldigt länge sedan jag postade något här men ville dela med mig av en video där jag försöker förklara vad Asperger är och pratar lite om det. Jag har gjort den med hopp om att sprida i alla fall lite mer kunskap om ämnet. Jag har tänkt göra fler videos om asperger och skulle vilja veta vad ni alla tycker och vilka ämnen som jag borde ta upp om jag gör flera videos om det. Dela gärna med er om ni vet andra bra videos om asperger!

Här är min video:



hoppas ni gillar den!
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Video om Asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-14 3:40:06

-Bra initiativ!

Personligen blir jag ganska distraherad av bakgrundsmusiken, kanske kunde vara en idé att köra utan i nästa video?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Video om Asperger

Inläggav Puzzle » 2015-10-14 12:11:29

Jag måste bara börja med att säga att du är jättesöt.. :-)005

Jag tycker inte musiken är särskilt störande men möjligtvis att man skulle sänka volymen så det är lättare att höra vad du säger?

Annars så har jag inte jättemycket att säga till om, tycker det är modigt att du vågar gå ut med att du har och förklara diagnosen för andra. Ett viktigt steg för att det ska bli mer socialt acceptabelt och förstått så tack och som sagt, bra gjort. :)

Och i och med att du frågade om fler filmer och kanske även kan få idéer av dom så samlade jag ihop en liten lista till dig och andra som kan vara intresserade:

Asperger Experts måste jag ju bara tipsa om. Är av två killar med aspergar, Danny och Hayden, som har gått in för att lära andra om aspergers och hur det är att leva med. Kan kanske vara lite väl pedagogiskt för folk med asperger men det är ju tänkt till att utbilda dom andra.. :wink:



En på svenska om någon har svårt med engelskan eller är som jag och är lite för lat för att översätta ibland. :wink:



Spoiler: visa
Inte så mycket med asperger att göra men det är lite tragikomiskt rolig såå.. :P




"Aspie World" kan också vara rätt intressant men han kan vara lite mer åt det skämtsamma hållet som kanske inte passar alla.

Annars finns det väl en hel det dokumentärer om asperger på youtube också varav den här är lite av en favorit.



..Och jag var bara tvungen att ta med den här också för ni råkar ha samma sång.. Förlåt. :P

Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Video om Asperger

Inläggav River » 2015-10-14 13:29:06

Video om Asperger

Synes at Video om et menneske med Asperger er mer korrekt. Forresten har jeg ikke sett disse videoene, og kommer heller ikke til å se dem.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Video om Asperger

Inläggav River » 2015-10-14 14:12:11

Og forresten liker jeg ikke uttrykket Aspie heller.

Og heller ikke mennesker med Asperger som bruker diagnosen for å promotere seg selv.

Nej.
Senast redigerad av River 2015-10-14 14:23:00, redigerad totalt 1 gång.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Video om Asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-14 14:18:41

Det är som sagt ett bra initiativ, rentav ett utmärkt initiativ!

Det är dags att vi gör våra röster hörda och då är kanaler som youtube lämpliga.

Do it yourself, liksom.

Bättre att vi tar plats själva än att vi inordnar oss i något av televisionens program med dess fastställda mallar och vinklingar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Video om Asperger

Inläggav River » 2015-10-14 15:24:49

Synes ikke at jeg har postet stygt/useriøst, men at jeg synes at jeg har postet skikkelig/seriøst, og upersonlig også forresten.

Så ingen kan ha noe på meg der.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Video om Asperger

Inläggav River » 2015-10-14 15:39:03

Mens hvis jeg føler at jeg har postet noe stygt/useriøst, så er jeg nøye på å si unnskyld.

Men det kommer altså ikke på tale i dette tilfelle.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Video om Asperger

Inläggav snuggelhund » 2015-10-15 4:59:15

KrigarSjäl skrev:-Bra initiativ!

Personligen blir jag ganska distraherad av bakgrundsmusiken, kanske kunde vara en idé att köra utan i nästa video?


Så du blir inte distraherad av alla mjukisdjur.. :D

Ett steg framåt i så fall.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Video om Asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-15 5:23:58

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:-Bra initiativ!

Personligen blir jag ganska distraherad av bakgrundsmusiken, kanske kunde vara en idé att köra utan i nästa video?


Så du blir inte distraherad av alla mjukisdjur.. :D

Ett steg framåt i så fall.

-Haha, jo en aning kanske...men jag får släppa den käpphästen lite tycker jag.

Det som är viktigt här är att poängtera vikten av att vi tar plats i offentligheten på egna villkor.
När vi förekommer i televisionen blir vi alltid tilldelade olika roller, givna på förhand, och det är mycket tröttsamt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Video om Asperger

Inläggav Puzzle » 2015-10-24 21:50:08

Jag hittade en rätt intressant artikel från Huffington post" om ett avsnitt i en barnserie där dom beskriver asperger på det här sättet:



Och som vanligt så tycker jag det är bra att folk ändå försöker utbilda varandra om olika tillstånd så jag applåderar försöket och tanken bakom det. :wink:

Spoiler: visa
Från artikeln:

"Other popular TV shows for both adult and young audiences have tackled autism in ways that make the disorder more accessible. In NBC's recently concluded drama "Parenthood," for example, the main character Max Braverman received a diagnosis of Asperger's syndrome. The show followed Max from the beginning of his diagnosis through high school, showing how his disorder affected his and his family's daily lives.

Disney's "Girl Meets World" recently aired an episode about a character who identified as having Asperger's, explaining what the disorder means without making negative associations.

How autism spectrum disorders are portrayed in entertainment can have a significant impact on the way our culture understands them and accepts them into its consciousness. Shows like "Arthur" and others can dispel needless myths and help us learn to treat each case individually.

We really hope this positive trend will continue."
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in