"Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav Moggy » 2012-05-28 1:09:49

http://www.idg.se/2.1085/1.444383/vi-ma-vara-gubbar-men-vi-ar-fortfarande-elit/sida/1/sida-1

Året var 1988 och Strider hade ett problem. Ett första exemplar av Commodore 64-spelet The Last Ninja 2 hade precis landat i datorbutiken i Malmö där han arbetade extra efter skolan. Strider hade en sällsynt chans att bli först ut på skolgårdarna med en knäckt version av ett spel som alla ville ha.

Lösningen blev en av grundbultarna i Fairlight, det världsomspännande piratimperium som Strider så småningom fann sig själv styra över. Ett par chokladkakor var allt som behövdes för att övertala konduktören vid Malmö tågstation att hjälpa till. Strider gav honom The Last Ninja-kassetten i Malmö. När tåget anlände i Ronneby stod Gollum på stationen och väntade. Ett par timmar senare var spelet knäckt, signerat med ett Fairlightintro och redo att spridas över världen. Strider kunde nöjt luta sig tillbaka och se hur snacket om honom fortsatte. Ingen fattade hur Fairlight kunde vara så snabba.

Bland andra tidiga medlemmar i Fairlight märks Fredrik ”Gollum” Kahl, i dag professor i matematik vid Lunds universitet och Per ”Zike” Carlbring, numera professor i klinisk psykologi vid Umeå universitet. Och så Strider såklart. Tony Krvarics livsberättelse hör sannolikt till de mest bisarra i den svenska it-historien (se faktaruta).



Några av mina hjältar från ungdomen i den här artikeln. Pratade i telefon med nån några gånger och träffade faktiskt en i irl en gång. J*kl*r vad jag såg upp till en del av de här killarna!

Lite bitter med......men det är inte ämnet för den här tråden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav manne » 2012-05-28 1:38:44

Moggy skrev:http://www.idg.se/2.1085/1.444383/vi-ma-vara-gubbar-men-vi-ar-fortfarande-elit/sida/1/sida-1

Året var 1988 och Strider hade ett problem. Ett första exemplar av Commodore 64-spelet The Last Ninja 2 hade precis landat i datorbutiken i Malmö där han arbetade extra efter skolan. Strider hade en sällsynt chans att bli först ut på skolgårdarna med en knäckt version av ett spel som alla ville ha.

Lösningen blev en av grundbultarna i Fairlight, det världsomspännande piratimperium som Strider så småningom fann sig själv styra över. Ett par chokladkakor var allt som behövdes för att övertala konduktören vid Malmö tågstation att hjälpa till. Strider gav honom The Last Ninja-kassetten i Malmö. När tåget anlände i Ronneby stod Gollum på stationen och väntade. Ett par timmar senare var spelet knäckt, signerat med ett Fairlightintro och redo att spridas över världen. Strider kunde nöjt luta sig tillbaka och se hur snacket om honom fortsatte. Ingen fattade hur Fairlight kunde vara så snabba.

Bland andra tidiga medlemmar i Fairlight märks Fredrik ”Gollum” Kahl, i dag professor i matematik vid Lunds universitet och Per ”Zike” Carlbring, numera professor i klinisk psykologi vid Umeå universitet. Och så Strider såklart. Tony Krvarics livsberättelse hör sannolikt till de mest bisarra i den svenska it-historien (se faktaruta).



Några av mina hjältar från ungdomen i den här artikeln. Pratade i telefon med nån några gånger och träffade faktiskt en i irl en gång. J*kl*r vad jag såg upp till en del av de här killarna!

Lite bitter med......men det är inte ämnet för den här tråden.


ää tidernas bästa spel skall göra en lista åt dig gällande dator spel och eller under 2000 talet så gör jag en lista.

2000 talets spel lista på de bästa spelen.

1.max payne
http://www.youtube.com/watch?v=56LEzKVhVyE

2.gta vice city
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav plåtmonster » 2012-05-28 1:44:34

Vad hos dom såg du upp till? och bitter för vad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-28 1:54:35

Fairlight och TRIAD var legender i vissa kretsar under vissa tider..


TRIAD har jag nog haft mer kontakt med. En gång för att köpa c64hårdvara för nåt år sen, en som kontaktade mig ang nåt jag gjort. *stolt och hemlig*
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav plåtmonster » 2012-05-28 2:00:42

Undrar när det kommer en mikrokontroller med 6502 kärna ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-28 2:25:58

6502 FOR LIFE!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav plåtmonster » 2012-05-28 2:42:04

Du får driva med någon försäljare.. "Va!? är det en Quand på Ultragigahertz?.. vill man ha en riktig dator installerar man en 6502!"

MOS Inside ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav Savanten Svante » 2012-05-28 2:55:35

Bild

Min barndom, på ett enda chip!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Vi må vara gubbar men vi är fortfarande elit"

Inläggav bittin » 2012-05-28 22:30:51

http://csdb.dk/ the real elite hideout :( dock är jag inte elit lika lam i c64 scenen som jESSiKA men hon är allafall snygg :( :( :( 6502 6581 8580 <3 <3 <3
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Återgå till Intressanta intressen



Logga in