Vi behöver Din hjälp!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi behöver Din hjälp!

Inläggav Sabina och Marlene » 2010-03-21 21:14:11

Förfrågan om deltagande i skriftlig intervju till Dig som besöker Aspergerforum.se

Hej!

Vi skulle vilja få en fördjupad kunskap om hur det är att leva med Asperger syndrom och till detta behöver vi Din hjälp. Vi är intresserade av att få reda på hur personer med Asperger syndrom upplever sig själva och sin vardag och vi skulle vara tacksamma om Du skriftligt ville svara på de frågor vi har. Vi som genomför intervjun heter Marlene och Sabina och resultatet av svaren kommer att presenteras som en del i vår C-uppsats. Uppsatsen är det avslutande momentet inom Socialpedagogiska programmet vid Högskolan Väst i Trollhättan.

När Du deltar i intervjun har Du full anonymitet, vilken innebär att ingen kommer få reda på att just Du har deltagit i studien eller vad Du har svarat. Vi begär inte att Du ska lämna några personuppgifter, det enda vi vill veta är kön och ålder. Du kan när som helst meddela oss om Du inte längre vill delta i intervjun eller om Du inte vill att vi ska använda ditt material. Med andra ord är den här undersökningen helt frivillig och vi vore mycket tacksamma om Du vill hjälpa oss. Frågorna tar inte lång tid att besvara. Skriv hellre för mycket än för lite, inget svar är för långt.

Klicka på länken för att komma till frågorna: http://www.privates.se/

Undrar du något får du gärna kontakta oss:
Marlene Brodin: marlene.brodin@student.hv.se
Sabina Holmquist: sabina.holmquist@student.hv.se
Vår handledare Anders Persson: anders.persson@hv.se

Moderator: Eftersom datasamlingen är klar enligt TS så låses tråden.
Senast redigerad av Sabina och Marlene 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Sabina och Marlene
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-03-19

Inläggav Savanten Svante » 2010-03-21 22:53:09

Hur upplever du dig själv?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav pH » 2010-03-22 0:28:46

Den funderade jag också på. Jag är ju rätt mycket. (Just nu ser jag mest mina händer och bildskärmen, men detta är rätt så inflytelserika delar i mitt liv...)

Och så funderar jag på hur jag skall kunna ångra mitt deltagande och kliva ur undersökningen om den är konfidentiell. Är den inte det utan anonym undrar jag hur kopplingen mellan mig och mina svar ser ut, eftersom jag inte ser något nummer eller liknande till mina svar.

Jag funderar även på lite om syftet, som jag tycker är något tunt presenterat här. Och så är jag ju en fånig petimeter, så jag undrar om bla. följande verkligen är frågor, frågetecknen till trots:

Berätta om en situation då det varit negativt att ha diagnosen Asperger syndrom?
Berätta om en situation då det varit positivt att ha diagnosen Asperger syndrom?


Det finns mycket jag skulle vilja ändra på i mitt liv. Det mesta är dock relativt orelaterat diagnosen.

Min möjligen raljanta ton till trots gillar jag att forskning bedrivs, och tror att en viss ökning av kunskapen om NPF kan behövas hos yrkesverksamma i den aktuella diciplinen. Att då studenter gör sina examinationsarbeten om NPF kan vara en bra början.

Jag vill mest föra ljuset mot att jag vill veta med vilket fokus och med vilket mål man gör undersökningar. Skall jag berätta om mig vill jag veta varför och hur, och en bra start kan vara att som en gest av ömsesidighet redan i presentationen här (eller en där angiven länk) berätta mer om sig själv och sitt arbete.

Dessutom är ord och formuleringar viktiga för mig. Genom noggranhet med språker (som "du" men gemener exempelvis, eller välformulerade, väl avgränsade och gramatiskt korrekta frågor) känner jag mig tryggare i att material jag bidrar med kommer att behandlas med precision, omsorg och respekt under bearbetning och presentation.

Med detta sagt, lycka till! :wink:

(Och i enlighet med alla onda lagar är mitt eget inlägg säkerligen proppfullt av såväl stavfel som gramatiska snedsprång...)
Senast redigerad av pH 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-03-22 0:34:54

Det jag vill veta är om man får betalt...(den här gången också).
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Heliora » 2010-03-22 13:13:37

KrigarSjäl skrev:Det jag vill veta är om man får betalt...(den här gången också).


Det brukar man ytterst sällan få på intervjuer. Och det brukar stå isåfall.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav milve » 2010-03-22 13:40:40

Vad har ni läst och lärt om As innan ni beslutade er för att göra en undersökning?
Senast redigerad av milve 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Heliora » 2010-03-22 13:58:07

Jag brukar tycka om att svara på enkäter (det här är väl en enkät egentligen och ingen intervju!), men det här var för vida frågor för att man enkelt skall kunna svara. Hur man uppfattar sig själv, hur andra uppfattar en och dyl. Man uppfattas helt olika i olika situationer och av olika människor och beroende på om människorna känner till diagnosen eller ej och en massa olika faktorer, så det går liksom inte att svara på.

Ni skulle behöva bryta ner frågorna lite grann, tycker jag. Göra dem lite mer konkreta.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Lakrits » 2010-03-22 14:02:28

Heliora skrev:Ni skulle behöva bryta ner frågorna lite grann, tycker jag. Göra dem lite mer konkreta.

Jag håller med. Och dessutom bör ni lägga till ett genitiv-s i "Aspergers".
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav milve » 2010-03-22 14:21:13

Det låter som en diagnos och identitets undersökning.
Frågan om: Hur ser du på din framtid? Den är väldigt intressant. Den skall jag fundera på.
Senast redigerad av milve 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Sabina och Marlene » 2010-03-27 12:46:07

Hej.

Vi kan läsa att ni har funderingar och tankar om vår intervju. Vi har formulerat och skrivit frågorna på ett sätt som vi anser är bra. Samtidigt läser vi nu att inte ni tycker det, vilket är synd att det har blivit så. Men som vi sagt så är det frivilligt för er att läsa och att besvara frågorna.

Tyvärr kan ingen som deltar i vår undersökning få betalt då vi finansierar studien själva. Vi kan också meddela att vi har erfarenhet av Aspergers syndrom dels genom personliga möten, både arbetsrelaterat och privat, men också genom väl vald litteratur (exempelvis Gunilla Gerland, Tony Attwood, med mera). Anledningen till att vi valt att skriva om just Aspergers syndrom är för att vi vill fördjupa vår kunskap då vi vet att vi kommer komma i kontakt med personer med Aspergers syndrom i vårt kommande yrke.

Om ni har någon specifik fråga ni vill ha svar på får ni gärna mejla oss så ska vi svara så gott vi kan.

Vi tackar åter för er medverkan och synpunkter.

Hälsningar
Sabina och Marlene
Senast redigerad av Sabina och Marlene 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Sabina och Marlene
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-03-19

Inläggav Heliora » 2010-03-27 14:17:44

Jag tycker att ni har en väldigt nonchalant inställning till era potentiella informanter. Det låter lite som 'vi tycker frågorna är bra och vi skiter i vad ni tycker'. Det ser inte särskilt professionellt ut, måste jag säga.

Sen kan jag också informera er om att läsa böcker om AS knappast räknas som "erfarenhet av AS". Det ser lite löjligt ut när ni skriver så. Återigen inte särskilt professionellt. Det låter som att ni är ganska unga, typ precis gått ut gymnasiet och läser er första termin på universitetet.

Har ni fått era frågor godkända av handledare ens? På de institutioner jag läst på skulle jag knappast fått godkänt på att skicka ut enkäter med så otydliga frågor. Svaren kan ju inte bli så tillförlitliga då och därmed blir hela undersökningen av pseudokaraktär.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav geocache » 2010-03-27 14:28:20

Hej Sabina och Marlene!

Jag har svarat på er enkät. Den är väldigt väl och lättöverskådligt utformad, anser jag!

/geocache
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav jonsch » 2010-03-27 18:38:41

Sabina och Marlene skrev:Hej.

Vi kan läsa att ni har funderingar och tankar om vår intervju. Vi har formulerat och skrivit frågorna på ett sätt som vi anser är bra. Samtidigt läser vi nu att inte ni tycker det, vilket är synd att det har blivit så. Men som vi sagt så är det frivilligt för er att läsa och att besvara frågorna.

Tyvärr kan ingen som deltar i vår undersökning få betalt då vi finansierar studien själva. Vi kan också meddela att vi har erfarenhet av Aspergers syndrom dels genom personliga möten, både arbetsrelaterat och privat, men också genom väl vald litteratur (exempelvis Gunilla Gerland, Tony Attwood, med mera).

Det är trevliga frågor ni fått ihop! Och de är möjliga att besvara, med något undantag ur mitt perspektiv. Men alla frågor kan väl knappast vara relevanta för alla, hur man än väljer dem. Luddiga är de förvisso men jag antar att ni gjort så medvetna om det föga informativa resultat det ger. Inga problem där, som jag ser det.

Visserligen har inte (ens) jag någon så tydlig bild av vad de flesta AS-diagnosticerade har gemensamt, att jag tror mig kunna skriva en meningsfull vetenskaplig enkät till oss. Det trots att min erfarenhet gissningsvis är större än er, efter allt mitt hängande här på forumet inte minst. Så det känns tveksamt att ni får ut mer av enkäten än av att intervjua alla på närmaste buss men jag kan ju gissa fel. Och jag är som sagt glad över den trevliga enkäten och önskar er all lycka med det hela!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-03-27 20:51:34

Hehe, jag trodde först trådtiteln löd: Vi behöver din hjärna!
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav svartamolnet » 2010-03-27 21:50:48

Berätta om en situation då det varit negativt att ha diagnosen Asperger syndrom?
Berätta om en situation då det varit positivt att ha diagnosen Asperger syndrom?

Ovanstående är inga frågor. Meningarna borde avslutas med punkt eller utropstecken.
Aspergare är ofta petiga med sådant, så det är bäst ni vänjer er. :)

Själv är jag ingen tvättäkta aspergare, så jag kan inte deltaga i studien. Jag har diagnosen autismliknande tillstånd. Men lycka till. Hoppas ni inte blir avskräckta. De är inte så farliga som de låter... :)
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Juddy » 2010-03-27 23:25:46

Om ni hade stavat fel på Asperger, då hade det verkligen tagit hus i helvete.

Det är en bra enkät. Den som tycker att den är förfärlig och missvisande om Asperger behöver bara inte svara. Det går aldrig att få en helt rättvisande bild av ett tvärsnitt av de som har Asperger. Man får försöka undvika de värsta fällorna och snåren men oavsett uppsats så kan man aldrig vara helt säker.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-05 1:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Pemer » 2010-03-27 23:56:02

Jag tycker inte svartamolnet ska känna sig utanför målgruppen. Det är inte tätare skott mellan alla olika diagnoser än att du precis lika gärna kunde ha fått ren Aspergerdiagnos av en annan utredare.

"Autismliknande tillstånd" är inte ens någon formell diagnos som finns att ställa officiellt egentligen. Det heter atypisk autism i ICD-10, och genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation i DSM-IV.

Men i vilket fall som helst råder ingen art- utan bara en gradskillnad mellan "ren" Aspergerdiagnos och atypisk diagnos. Jag fick själv atypisk diagnos vid min ursprungliga utredning som gjordes av en psykolog, och aldrig blev vidimerad av någon läkare då, och fick flera år senare utlåtandet klockrent Aspergers syndrom av en läkare - bara av att han läste utredningen och träffade mig.

Medan dessutom en viss annan läkare däremellan har hävdat att jag inte befinner mig på det autistiska spektrumet över huvud taget :? - så inte finns det någon enhetlig manual där man kan hävda något bestämt, alla som ska utreda går på sin känsla och alla har inte ens uppfattat kriterierna likadant.

På det stora hela brukar vi alla känna oss som ett och samma kollektiv. Jag tror jag talar för de klart flesta här, och har inte sett några invändningar de gånger det här ämnet har kommit upp tidigare här på forumet.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:20:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav geocache » 2010-03-28 0:51:10

Pemer skrev:inte finns det någon enhetlig manual där man kan hävda något bestämt


Exakt! Jag för min del brukar beskriva det som att jag "åker pendeltåg" på det autistiska spektrumet; vissa dagar är jag så "autistisk" att jag inte ens klarar av att vara ute bland folk, andra dagar känner jag inte av min autism ens det allra minsta.

Pemer: hoppas du inte tog illa upp att jag "saxade" lite ur ditt inlägg?
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 1:20:11, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav svartamolnet » 2010-04-01 20:31:47

geocache skrev:
Jag för min del brukar beskriva det som att jag "åker pendeltåg" på det autistiska spektrumet; vissa dagar är jag så "autistisk" att jag inte ens klarar av att vara ute bland folk, andra dagar känner jag inte av min autism ens det allra minsta.


Det där kan jag verkligen känna igen mig i! Vissa dagar börjar jag fundera över om de ställt fel diagnos, men så har jag dagar då jag inte ens orkar med mina närmaste och stänger in mig i sovrummet, klarar inte ljud eller någonting.

Nu har jag skickat iväg sammandraget av utredningen till Försäkringskassan. Tyvärr var jag (mitt dumma nöt) för lat för att göra en kopia först. Men de nämnde både aypisk autism och genomgripande störning i utvecklingen under utredningen. Men jag undrar om det inte stod autismliknande tillstånd och någon kod på diagnosen. Jag minns dessvärre inte koden.

Jag känner mig hemma här oavsett vad diagnosen är. Men jag blir tveksam när det kommer till frågeformulär för uppsatser. Då är det kanske bäst att de bara får det de frågar om, svar från personer med aspergerdiagnos.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-05 1:20:11, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-04-01 20:42:53

Ja jag tillhör ju inte målgruppen och ska inte kommentera frågorna men som pH är inne på tycker jag att man kan begära en tydligare presentation av syfte och utgångspunkt om man ska avgöra om man ska låta sig användas som objekt för andras undersökningar.

Att bara säga att "vi tycker att frågorna är bra" och fortsätta skriva i den där opersonliga och formella stilen utan att förklara något mer skulle i varje fall ha fått mig att tappa intresset helt om jag hade varit en av dem som skulle svara.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:20:11, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Jossan » 2010-04-06 21:15:30

Jag har besvarat enkäten men jag tyckte också frågorna var väldigt luddiga och får mig att undra över vad det egentligen är som ni försöker få svar med hjälp av dem.

När man skriver en C-uppsats ska man utgå från en frågeställning och sedan arbeta utifrån den. Jag tvivlar på att den här enkäten kommer hjälpa er med ert arbete. Har verkligen eran handledare godkänt den?

Sedan måste jag säga att det nog inte är så bra att be folk fylla i anonymt på internet. Ni kan ju inte garantera att ni verkligen får seriösa svar då, det händer att det kommer en hel troll hit ibland.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in