Vegetarisk mat och ekologisk mat (Go-Green produkter)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vegetarisk mat och ekologisk mat (Go-Green produkter)

Inläggav manne » 2008-05-21 9:10:18

tänkte bara höra vad ni tycker om ekologisk mat som Go-green och rättivsemärkt och andra fair -trade produkter ..??

http://www.rattvisemarkt.se/
Fairtrade

jag är en sådan dära jävel som har levt på hamburgare och en massa skit mat hela livet men nyligen så har jag fått upp ögonen för ekologisk mat och sånt..

Men jag testade en resturang för ett tag sedan på etno-grafiska muset
ute vid gärdet i sthlm..

http://www.babajan.com/

så vad tycker ni om sådana dära eko grön mat är det gott eller.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:02, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-21 9:43:44

Skaffa dig en bra vegetarisk kokbok samt en bra indisk så tror jag att du är på god väg. Antar att det finns bra vegetariska recept på nätet också.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:12:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sssssm » 2008-05-21 10:16:05

Jag tycker det är skit.
Allt som inte är snabbt ihopslängt av en svettig turk eller en stressad ungdom på väg in i arbetslivets plågor är värdelöst.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:12:02, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-21 10:27:17

Well, jag har varit vego sen jag var sju-åtta, eftersom jag äcklas så av kötts konsistens. Med tiden har jag också kommit att tänka på kött som likdelar, så jag skulle inte äta det oavsett omständigheter. Andra får äta vad DE vill däremot, jag är ingen hårdnackat predikande vegokanin.

Vill man låta bli kött och annan skräpmat av miljöomtanke finns det tydligen många motstridiga hänsyn att ta, handlar det om planeten eller närmiljön, ozonskiktet eller vad. Orkar inte tänka efter på vad som sas i krönikan jag läste om det, men förvirrande var det iaf.

Babajan är trevligt men löjligt dyrt. Jag rekommenderar Örtagården, inne i Östermalmshallen, eller ovanpå, kan man säga. Helt klart bäst. Annars är Govindas mkt bra, men man kanske inte ska börja med att gå till Hare Krishna, om man är en gammal skräpmatoholic som försöker bättra sig... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:02, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav manne » 2008-05-21 12:52:59

alfapetsmamma skrev:Well, jag har varit vego sen jag var sju-åtta, eftersom jag äcklas så av kötts konsistens. Med tiden har jag också kommit att tänka på kött som likdelar, så jag skulle inte äta det oavsett omständigheter. Andra får äta vad DE vill däremot, jag är ingen hårdnackat predikande vegokanin.

Vill man låta bli kött och annan skräpmat av miljöomtanke finns det tydligen många motstridiga hänsyn att ta, handlar det om planeten eller närmiljön, ozonskiktet eller vad. Orkar inte tänka efter på vad som sas i krönikan jag läste om det, men förvirrande var det iaf.

Babajan är trevligt men löjligt dyrt. Jag rekommenderar Örtagården, inne i Östermalmshallen, eller ovanpå, kan man säga. Helt klart bäst. Annars är Govindas mkt bra, men man kanske inte ska börja med att gå till Hare Krishna, om man är en gammal skräpmatoholic som försöker bättra sig... ;)


Visst Är bambajan dyrt som fan det men jävlar vad god mat de har..!!

jag stjälv har levt på pizza och kebab och skit mat under nästan hela mitt liv
men efter att ha testat de dära alternativen så blev man frälst direkt.. :lol:
Go green och vego-mat är gott men då ska det också vara lagat av en
riktig indier eller av en kock på asiatiskt och utlänskt viss och kultur.
Mormors gröna ärter ,kokta grönsaks röra svenska national vego smackar bara skit det rakt av.. :!:
När det gäller vego mat så är den svenska varianten värdelös totalt. :(
Allra värst är nog kokta kålhuvuden ,kål-rötter..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-21 13:02:39

Tycker du om indiskt så rekommenderar jag Govindas ännu mer. Tycker det smakar riktigast där (även om jag inte varit i Indien utan bara lagat en ohygglig massa indisk mat själv, så riktigt som jag kunde, med hemmagjord ghee, nyrostade och malda kryddor osv). Det där var ett specialintresse ett tag, så galen var jag i det att jag inte kunde laga annat än trerätters middag varje dag, läste indiska kokböcker som kvällslektyr varendaste dag och lärde mig massor av hindi på kuppen! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav manne » 2008-05-21 13:08:08

alfapetsmamma skrev:Tycker du om indiskt så rekommenderar jag Govindas ännu mer. Tycker det smakar riktigast där (även om jag inte varit i Indien utan bara lagat en ohygglig massa indisk mat själv, så riktigt som jag kunde, med hemmagjord ghee, nyrostade och malda kryddor osv). Det där var ett specialintresse ett tag, så galen var jag i det att jag inte kunde laga annat än trerätters middag varje dag, läste indiska kokböcker som kvällslektyr varendaste dag och lärde mig massor av hindi på kuppen! :)


bambajan är absolut i min stil har varit dära 2 gg nu..
jag gillar det dära vänster grön hippe känslan dära känns lite 70 tal över det hela och sånt är skoj det..

finns det någon bira på Govindas då..? eller är alla nykterister dära.?
:?:

http://www.babajan.com/bar.htm

I baren du köpa en iskall öl från någonstans långtborta, ett glas vin eller en varm ekologisk vuxen O´boy med rom och vispad grädde.


Cobra, Indien
Lal toh Fan, Indien
Bangla, Bangladesh
Windhoek, Namibia
Red Stripe, Jamaica
Singha, Thailand
Tiger, Singapore m.fl.
Även ale och stout från små bryggerier - prova gärna vår goda ekologiska ale.
Lättöl, mellanöl och starkare varianter.
Från 25 kr.


Husets röda / vita:
45 kr/glas
190 kr/flaska 75 cl
380 kr/flaska 200 cl
Fler viner finns. Fråga efter aktuell lista. Även rättvisemärkt vin.


Tequila, rom, vodka mm. Från 15 kr/cl.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-21 14:46:13

Hermans på Fjällgatan är inte heller så billiga men de har också god vegetarisk mat. Många indiska restauranger kan ha goda vegetariska rätter även om de också serverar kötträtter.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kristofer » 2008-05-21 15:44:48

GMO så det stänker om det är vad det är i sojaprodukterna idag. Om det är bra eller dåligt har jag ingen åsikt om...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-21 17:10:55

Tror nog inte Hare Krishna serverar alkohol nej... Det gör däremot Chutney, som ligger vid Skrapan. Deras mat är helt okej vissa dagar och svintrist andra dagar. Men ganska mycket indiskt!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-21 19:28:25

Jag försöker äta nyttigt, bl.a. steker jag bara i olivolja. Aldrig i smör. Kött kan jag definitivt inte avstå ifrån, det skulle kännas som en stor förlust. Grönsaker är schysst, om man tillreder dem på italienskt eller thailändskt vis. Grytbitar plus paprika stekt i olivolja med ingefära och chili åt jag idag tex. Det tråkigaste som finns är den traditionella svenska salladen: isbergssallad med gurka och tomat, utan vare sig olja, kryddor eller dressing. Det är vad jag kallar ålderdomshemskäk.

Nej, thailändskt eller italienskt stuk ska det vara. Inga feta gräddsåser eller pommes frites. Ingen korv och ingen ketchup.

Men att gå över till vegokost, aldrig.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 19:40:18

KrigarSjäl skrev:Jag försöker äta nyttigt, bl.a. steker jag bara i olivolja. Aldrig i smör.


Nej nej, du ska inte steka i olivolja. Den tål inte så höga temperaturer och bildar cancerogena ämnen då. Det finns andra oljor som går bra att steka i däremot. Jag har ingen lista i huvudet, men rapsolja har jag för mig går bra till stekning.

Däremot går det bra att ha med olivolja i saker man kokar. Över 100 grader tål den.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2008-05-21 20:42:24

Kvasir skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag försöker äta nyttigt, bl.a. steker jag bara i olivolja. Aldrig i smör.


Nej nej, du ska inte steka i olivolja. Den tål inte så höga temperaturer och bildar cancerogena ämnen då. Det finns andra oljor som går bra att steka i däremot. Jag har ingen lista i huvudet, men rapsolja har jag för mig går bra till stekning.

Däremot går det bra att ha med olivolja i saker man kokar. Över 100 grader tål den.


efter att jag såg den dära filmen 11 hour så fick jag en del ideer om vego mat mm så kallad ekologisk hållbar grön hippe vänster käk..
Men då ska det fan smaka bra också annars så får det vara .
den dära kryddade very SPICY maten var kanon den och en asiat ska laga min mat då blir den toppen..Men det ska vara kryddat och fint det..

jävlar man blir sugen som fan.. :lol: :lol:

http://www.babajan.com/meny%20080519.html

- Måndagar dukar vi upp en skön lunch-buffé kl. 11.30 - 14.00.
Vegetarisk buffé 85 kr, med animaliskt tillägg 95 kr. Chai ingår.
- Dessutom serveras dagens soppa 75 kr.
tisdag - Italiensk salsicca-korv med örtig pasta- & bönsallad och het rataouille. 90 kr
- Dagens indiska vegetariska tallrik. Säsongens sabzij (grönsaker) och daal (kryddade linser/bönor). Ekologiskt ris, raita & chutney/pickles till. 85 kr
- Dagens Babajan-tallrik - gröna blad, quinoa-omega 3-tabbouleh, marinerade bönor, färska örter och tzatziki. Vegan. 85 kr
onsdag - Rödvinskokt biffstek med fransk potatisgratäng och sesambönor. 95 kr
- Dagens indiska vegetariska tallrik. Säsongens sabzij (grönsaker) och daal (kryddade linser/bönor). Ekologiskt ris, raita & chutney/pickles till. 85 kr
- Dagens Babajan-tallrik - gröna blad, quinoa-omega 3-tabbouleh, marinerade bönor, färska örter och tzatziki. Vegan. 85 kr

Spoiler: visa
torsdag - Gaeng Tom Kah Gai - thailändsk grön curry med kycklingfilé, grönsaker & kokosmjölk. Ekologiskt ris och Yam Thang Kwa, gurksallad. 90 kr
- Dagens indiska vegetariska tallrik. Säsongens sabzij (grönsaker) och daal (kryddade linser/bönor). Ekologiskt ris, raita & chutney/pickles till. 85 kr
- Dagens Babajan-tallrik - gröna blad, quinoa-omega 3-tabbouleh, marinerade bönor, färska örter och tzatziki. Vegan. 85 kr
fredag - Pork Vindaloo - het klassisker från Goa, Indien med röd chili och vinäger. Ekolgiskt ris, hemkokt äppelchutney och tjock len yoghurt. 90 kr
- Dagens indiska vegetariska tallrik. Säsongens sabzij (grönsaker) och daal (kryddade linser/bönor). Ekologiskt ris, raita & chutney/pickles till. 85 kr
- Dagens Babajan-tallrik - gröna blad, quinoa-omega 3-tabbouleh, marinerade bönor, färska örter och tzatziki. Vegan. 85 kr
DAGENS
SOPPA -Dagens soppa. Innehållet i soppkitteln varierar från dag till dag;
nästan alltid är det vegetariskt. Ofta blir det Mulligatawny - vår
älskade indiska favoritsoppa med röda linser, kokos & citron. 75 kr

Helger har köket öppet kl. 12.00 - 16.30
Prova gärna vår sydindiska thali - ett stort metallfat med hemlagade smakrika autentiska rätter. Det kan tex vara yoghurt-marinerad tandoori-kyckling, lena ekologiska linser från Kerala med kokos och kardemumma, palak panir med spenat och färskost, yoghurtraita med rostad panch poram, sallader, chutneys, pickles, friterat pappadumbröd och färska dadlar. Veckans thali varierar med årstiden!
Välj vegetarisk eller med animaliskt tillägg. Från 125 kr.

Vi serverar även värmande soppa med hembakt bröd, olika
spännande mezes och andra hemlagade rätter .
Pannkakor med hallonsylt och vispgrädde till barn och fegisar.


Mat mår du bra av - färgstark, vacker och rakt på sak. Med rena råvaror och all världens smak-influenser lagar vi mat full av såväl smaker och upplevelser som vitaminer, mineraler, fibrer och proteiner. Välkommen att bli mätt och glad du också!
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:03, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-05-21 21:09:53

Jag har nog bara ätit på Babajan en gång. Det var en privat bokad tillställning jag var på och det var väldigt gott. Fast jag har för mig att de även serverade kötträtter då, även om det var tonvikt på vegetariskt.

Så har ju Etnografiska sitt japanska tehus också, där man kan få vara med om en japansk teceremoni. Vi hade det förbokat i festen, men jag tror de kör schemalagt vissa tider i vanliga fall.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

God vegansk soppa.?

Inläggav manne » 2021-12-19 18:59:30

så vad tycker ni om vegetariskt mat då.? :o :-)063 :?:

jag har en sådan soppa i kylen skall äta den i morgon tänkte jag. :-)049 :-)Happy
den är en vegansk soppa.

sötpotatissoppa vegansk soppa

https://www.google.se/search?q=s%C3%B6t ... bDUZbCob6M

Får hoppas att den är god. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Vegetarisk mat och Go-Green produkter

Inläggav manne » 2021-12-20 9:50:04

manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Vegetarisk mat och Go-Green produkter

Inläggav notwoodstock » 2021-12-20 13:45:19

Är vegetarian. Men köper ostkaka, färdiga pannkakor och billigt kaffebröd. Vegetariska pajer har Coop också.

Gör grytor på grytbas ibland. Tikka Masala t.ex.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in