Vedervärdiga röster/dialekter

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav kvicksilver » 2011-10-16 21:53:39

Carl-Jan Granqvist - tillgjord snobberi när den är som värst.
Erik Fichtelius - vafan är det med hans pipighet?

...och för jämställdheten: Carolina Gynning. Enough said.

Dialekter: överklasstockholmska, gnällbältet. I det första fallet kan det bero på fördomar jag har mot människor jag träffat med den.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Miche » 2011-10-16 21:58:55

kvicksilver skrev:Carl-Jan Granqvist - tillgjord snobberi när den är som värst.

Nix, där har du en fjolla (och jag gillar att han faktiskt vågar leva ut det)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 22:03:31

Får man kalla honom överklassfjolla utan att bli beskylld för att vara macho?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Miche » 2011-10-16 22:12:39

Det tycker jag är helt ok att kalla honom för, men han är inte en tillgjord snobb!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav kvicksilver » 2011-10-16 22:22:09

Miche skrev:
kvicksilver skrev:Carl-Jan Granqvist - tillgjord snobberi när den är som värst.

Nix, där har du en fjolla (och jag gillar att han faktiskt vågar leva ut det)!


Ok, jag tar tillbaka tillgjord - det är mycket möjligt att det är som du säger, är inte alltför insatt. Hindrar mig dock inte att störa mig på hans röst. :wink:
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav nallen » 2011-10-16 22:28:00

Tallerger skrev:Inom vetenskapen kring svenskans uttal är det dock känt som "Viby-i" efter Viby socken i Närke.

För mig som född närking finns det en klar (om än liten) skillnad mellan gnälliga Närke-i:n, bohusländska feskar-i:n och snobbiga Lidingö-i:n. Inget av dem är direkt snyggt men jag lutar åt att de bohusländska är trivsammast.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav ca » 2011-10-17 1:39:09

Speakerkvinnan i "Ensam mamma söker". Vidrigt överlycklig och verkar tycka allt är underbart romantiskt oavsett vad hon talar om. Örk.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Alien » 2011-10-17 4:12:33

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 13:54:53

Fastän jag vet att jag borde ägna mig åt att vara upprörd över riktiga saker, som svälten i Nordkorea eller förtrycket i Mellanöstern, irriterar jag mig på skrattretande petitesser. I helgen höll jag på att bli vansinnig på snubben som är programledare för Babel. Han började varje mening med någon sorts "Th!" "Th, jag har ju börjat skriva..." eller "Th, jag tycker ju att..."
Ååh vad det irriterade mig!

Något jag tycker låter så himla äckligt är när folk liksom klickar med munnen när de pratar: "Klick klack smack, i övre Norrland halvklart till mulet, klick klack smack risk för regn i Svealand..."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 13:58:25

Iridia skrev:Levengood talar finlandssvenska, det är en egen dialekt. Den skiljer sig, precis som du noterat, på många punkter från svenska med finsk brytning. Finnar brukar säga panken istället för banken och s i stället för sche-ljud, medan man i finlandssvenskan har ett annat sorts sche-ljud och inga problem med b. Dessutom har man egna ord och uttryck som kan vara ganska lustiga (se länken).


Skillnaden mellan finsk brytning och finlandssvenska låter väl ungefär så här om man skall hårdra det:
Rikssvenska: Jag tog ut pengar på banken och köpte en billig kjol i Skärholmen.
Finsk brytning: Jak tok oot pengar på panken och söpte en pillig sol i Särholmen.
Finlandssvenska: Jag tog oot pengar på banken och tjöpte en billig tjol i Tjärholmen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav slackern » 2011-10-17 14:03:58

Kahlokatt skrev:
Iridia skrev:Levengood talar finlandssvenska, det är en egen dialekt. Den skiljer sig, precis som du noterat, på många punkter från svenska med finsk brytning. Finnar brukar säga panken istället för banken och s i stället för sche-ljud, medan man i finlandssvenskan har ett annat sorts sche-ljud och inga problem med b. Dessutom har man egna ord och uttryck som kan vara ganska lustiga (se länken).


Skillnaden mellan finsk brytning och finlandssvenska låter väl ungefär så här om man skall hårdra det:
Rikssvenska: Jag tog ut pengar på banken och köpte en billig kjol i Skärholmen.
Finsk brytning: Jak tok oot pengar på panken och söpte en pillig sol i Särholmen.
Finlandssvenska: Jag tog oot pengar på banken och tjöpte en billig tjol i Tjärholmen.


Hur säger dom det i Tornedalen? Som har Tornedalsfinska som modersmål men ska säga det på Svenska.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-17 20:36:04

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Iridia skrev:Levengood talar finlandssvenska, det är en egen dialekt. Den skiljer sig, precis som du noterat, på många punkter från svenska med finsk brytning. Finnar brukar säga panken istället för banken och s i stället för sche-ljud, medan man i finlandssvenskan har ett annat sorts sche-ljud och inga problem med b. Dessutom har man egna ord och uttryck som kan vara ganska lustiga (se länken).


Skillnaden mellan finsk brytning och finlandssvenska låter väl ungefär så här om man skall hårdra det:
Rikssvenska: Jag tog ut pengar på banken och köpte en billig kjol i Skärholmen.
Finsk brytning: Jak tok oot pengar på panken och söpte en pillig sol i Särholmen.
Finlandssvenska: Jag tog oot pengar på banken och tjöpte en billig tjol i Tjärholmen.


Hur säger dom det i Tornedalen? Som har Tornedalsfinska som modersmål men ska säga det på Svenska.


Hmm...jag tror de skulle låta som min farfar (från Haparanda) lät...svenskt uttal, men lite finsk klangfärg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Alien » 2011-10-18 2:14:17

424stil skrev:Mark Levengood hatar jag också, låtsas han vara en finne? Inga finnar bryter på det sättet, känns bara falskt.


Nej, nu blir jag upprörd igen över rikssvenskarnas okunnighet. Vet ni inte att Finland är (officiellt) tvåspråkigt med en svensk minoritet (som blir färre och färre tyvärr).

Off-topic men ni borde stå på vår sida, t ex borde finlandssvenskar få sitta med i Svenska Akademien, eftersom den har till uppgift att "främja svenska språket och litteraturen", inte att främja kungariket Sverige. Förföljda av finnarna, ignorerade av rikssvenskarna, det är finlandssvenskarnas öde. hurrit-och-finlandssvenska-t10134.html

Ja, det är en av mina käpphästar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Alien » 2011-10-18 2:27:02

Kahlokatt skrev:Nu kommer petimäter-käringen här, men är inte finlandssvenska t.o.m. flera olika dialekter? Åländska låter ju t.ex. inte som Närpesiska.
När jag var i Helsingfors förra sommaren trodde jag att det skulle vara hur lätt som helst att få höra finlandssvenska och få prata svenska med folk, men de flesta var dåliga på svenska eller ville hellre tala engelska. Vissa verkade nästan sura om man ville beställa på svenska.


Ja, har skrivit om det här: post324073.html#p324073

Många finnar är fientligt inställda mot "tvångssvenskan" och mot finlandssvenskar. Kanske de trodde ni var finlandssvenskar. Det är också troligt att de glömt all svenska de lärt sig. Har läst om finlandssvenska daghem som besökt torget och blivit utskällda av finnar för att de pratat svenska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Kostymhippie » 2011-10-22 15:54:40

Själv hatar jag när invandrare försöker prata ren svenska men rösten faller helt fel på orden. Jag har då lättare att förstå vad en relativt nykommen flykting säger då han/hon har ren brytning. Samma gäller skåningar, lyssnar mycket lättare på en grötgubbe från Sjöbo än redan nämnda Kristina Kappelin.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Kaprifolranka » 2011-10-23 23:29:04

Får skilja mig från mängden, själv tycker jag rätt bra om hur Kristina Kappelin talar. ;) Typ med ett skånskt skimmer, och hon måtte ha lagt sig till med något italienskt också.

Maud Olofsson däremot, där är något riktigt hemskt. Glad att hon är väck nu bara så man slipper höra den rösten (även om hon ersatts av en ultraliberal extremist).

Borde man inte ha en tråd för röster som man tycker om också?
Kaprifolranka
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2011-08-24

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-23 23:49:05

Kostymhippie skrev:Själv hatar jag när invandrare försöker prata ren svenska men rösten faller helt fel på orden. Jag har då lättare att förstå vad en relativt nykommen flykting säger då han/hon har ren brytning. Samma gäller skåningar, lyssnar mycket lättare på en grötgubbe från Sjöbo än redan nämnda Kristina Kappelin.

Tänker likadant. Hellre en ful men naturligt flödande dialekt än en krystad, konstruerad låtsasrikssvenska.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vedervärdiga röster/dialekter

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-24 12:25:27

Kaprifolranka skrev:Får skilja mig från mängden, själv tycker jag rätt bra om hur Kristina Kappelin talar. ;) Typ med ett skånskt skimmer, och hon måtte ha lagt sig till med något italienskt också.

Maud Olofsson däremot, där är något riktigt hemskt. Glad att hon är väck nu bara så man slipper höra den rösten (även om hon ersatts av en ultraliberal extremist).

Borde man inte ha en tråd för röster som man tycker om också?


de-basta-rosterna-da-t13284.html

Moderator: Ordnade till länken.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Språket



Logga in