Veckoplanering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Veckoplanering

Inläggav lainen » 2010-02-27 20:24:11

Någon här som har erfarenhet av att använda sig av veckoplanering (planeringstavla, planering i excel etc)? Jag har ju själv under alla år utformat egna "planeringar" och listor, men är det någon som har erfarenhet av att ta hjälp utifrån och göra listor tillsammans med arb.ter t. ex.
Senast redigerad av lainen 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
lainen
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-02-22

Inläggav milve » 2010-02-27 21:12:22

Här i min lilla värld är det rutor på stort papper med datum och dag som gäller. Det fungerar alldeles utmärkt med mitt kallendarium, missar sällan det jag skall göra och har fridagar inplanerade. Väljer själv om jag vill vila eller göra något trevligt. Det kallas väl för att vara spontan, tror jag.
Senast redigerad av milve 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Lakrits » 2010-02-27 21:13:51

Jag har två typer av kalenderplaneringar.

1. En veckoplanering på whiteboard, där bara de fasta, viktiga rutinerna som alltid återkommer finns med. Det är för att min "arbetskalender" inte skall bli full av sådana saker. Olika saker får olika färger.

2. En "arbetskalender" i datorn (just nu Mozilla Sunbird) där jag skriver in allt som jag skall göra med klockslag, påminnelsetid och sådant. Det som jag är dålig på, men försöker göra, är att skriva in nya tider, födelsedagar, händelser etc. så fort jag får veta om dem. Annars glömmer jag eller blandar ihop saker. Också i Sunbird går det att ge olika typer av uppgifter sina egna färger.

En annan kalender, som ligger på nätet och du kan komma åt också på andra datorer än din egen, är Googles kalender. Men jag är för halvludditisk för att lita på den här typen av internetlösningar.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-27 23:10:08

Det funkade inte för mig att jobba med arbetsterapeuter. Det vi kom fram till visste jag redan och problemet ligger inte att ha reda på vad som tar mest kraft och vad som är lättast, och hur ofta jag bör tvätta. Så för mig var det bortkastat.

Jag har försökt med Google-kalendern, men jag glömmer att skriva in, glömmer att ta bort, glömmer att läsa osv. Skulle i så fall behöva en fungerande rutin för det.

Sen skulle jag gärna lära mig att hantera Remember the milks koncept, det ser trevligt ut, men jag hittar inte orken...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Oculi » 2010-02-27 23:13:30

Sitter faktiskt varje dag och skriver en "att göra"-lista åt mig själv... :oops:
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-27 23:22:36

Oculi skrev:Sitter faktiskt varje dag och skriver en "att göra"-lista åt mig själv... :oops:


Det är väl bra, om det funkar, och inte blir ytterligare nåt man kan banna sig själv för. Alla sätt är bra utom de dåliga, som bekant.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Oculi » 2010-02-27 23:27:06

alfapetsmamma skrev:
Oculi skrev:Sitter faktiskt varje dag och skriver en "att göra"-lista åt mig själv... :oops:


Det är väl bra, om det funkar, och inte blir ytterligare nåt man kan banna sig själv för. Alla sätt är bra utom de dåliga, som bekant.


Det är något underligt att då det brukar höra till diagnosen att planering är en av de starkaste svårigheterna,
- att jag är som beroende av det.
Jag MÅSTE ha det, annars känner jag mig VILSEN och känner att jag hamnar efter~
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-27 23:29:54

Oculi skrev:
alfapetsmamma skrev:
Oculi skrev:Sitter faktiskt varje dag och skriver en "att göra"-lista åt mig själv... :oops:


Det är väl bra, om det funkar, och inte blir ytterligare nåt man kan banna sig själv för. Alla sätt är bra utom de dåliga, som bekant.


Det är något underligt att då det brukar höra till diagnosen att planering är en av de starkaste svårigheterna,
- att jag är som beroende av det.
Jag MÅSTE ha det, annars känner jag mig VILSEN och känner att jag hamnar efter~


Jag skulle säga att det tvärtom är väldigt typiskt att behöva göra det eftersom du inte har det I DIG, naturligt. Så du är väldigt typisk där.

Däremot, om man ska prata om typiska aspie-saker så brukar det sägas att många aspisar gillar vit mat (som mjöl och mjölkmat, som de också mår dåligt av) och du gillade visst färgrik mat. DÄR kan du ju känna dig något avvikande från AS-mainstream-fåran. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Oculi » 2010-02-27 23:32:13

alfapetsmamma skrev:
Oculi skrev:
alfapetsmamma skrev:[quote="Oculi"]Sitter faktiskt varje dag och skriver en "att göra"-lista åt mig själv... :oops:


Det är väl bra, om det funkar, och inte blir ytterligare nåt man kan banna sig själv för. Alla sätt är bra utom de dåliga, som bekant.


Det är något underligt att då det brukar höra till diagnosen att planering är en av de starkaste svårigheterna,
- att jag är som beroende av det.
Jag MÅSTE ha det, annars känner jag mig VILSEN och känner att jag hamnar efter~


Jag skulle säga att det tvärtom är väldigt typiskt att behöva göra det eftersom du inte har det I DIG, naturligt. Så du är väldigt typisk där.

Däremot, om man ska prata om typiska aspie-saker så brukar det sägas att många aspisar gillar vit mat (som mjöl och mjölkmat, som de också mår dåligt av) och du gillade visst färgrik mat. DÄR kan du ju känna dig något avvikande från AS-mainstream-fåran. ;)[/quote]
Inte alltför skärande färger.
Dock har jag en sak för olika slags färgkombinationer~~ 8)

Jag målar med maten på ett sätt, hehe~
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:49:55, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav barracuber » 2010-02-27 23:41:42

Måste bara göra reklam för <a href="http://teuxdeux.com/">teuxdeux</a> - en minimalistisk och okomplicerad dag- och veckoplanerare för att hålla reda på dina uppgifter i din webbläsare.

Bild

Den mest intressanta funktionen med <a href="http://teuxdeux.com/">teuxdeux</a> - något jag har saknat i alla andra produktivitetsapplikationer - är:

if the due date of a task is today and you don’t complete it in time, it will automatically be added to your next day’s pending task list.


Man slipper titta tillbaka hela tiden utan teuxdeux kommer ihåg och flyttar över alla oavslutade aktiviteter man har.

<a href="http://www.labnol.org/internet/organize-todo-lists-online/11619/">Här</a> är en recension och en video som beskriver hur <a href="http://teuxdeux.com/">teuxdeux</a> fungerar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:49:56, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lakrits » 2010-02-27 23:47:11

alfapetsmamma skrev:(...) du gillade visst färgrik mat. DÄR kan du ju känna dig något avvikande från AS-mainstream-fåran. ;)

Oculi skrev:Inte alltför skärande färger.

Även om du menar att det är färgerna, så tror jag att det är dags att sluta stoppa kniven i munnen. ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:49:56, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lakrits » 2010-02-27 23:51:42

Oculi skrev:(...) färgkombinationer~~ 8)

(...) hehe~

Jag tycker att det är intressant hur du använder tilde (~) efter meningar och stycken. Hur kommer det sig att du gör det och har det någon särskild funktion?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:49:56, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav rapchic » 2010-02-28 9:16:40

har en whiteboarsd är jag skriver ned tex träningsschema, när jag ska tvätta, om jag har nått möte, och även längst till höger en lista som jag skriver ny varje dag vad dom behöver göras den dagen (tex vika tvätt, diska, träna m.m.)

testar typ även en memo (som nån här på forumet kallar det en mat och sov klocka) men den är sönder (höll inte ens en vecka och så är min arbetsterapeut sjuk hela tiden så han kunde inte hämta den på länge för att skicka den på lagning och nu är han sjuk igen :roll: )
på memon ställde jag messt in tex när jag ska laga mat m.m. för jag brukar glömma bort tiden ofta för sånt och starta lunch/middag aldeles för sent :oops:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-05 0:49:57, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Oculi » 2010-02-28 10:55:55

Lakrits skrev:
Oculi skrev:(...) färgkombinationer~~ 8)

(...) hehe~

Jag tycker att det är intressant hur du använder tilde (~) efter meningar och stycken. Hur kommer det sig att du gör det och har det någon särskild funktion?


Det är bara att jag har en slags förkärlek till krummelurer(eller vad man kallar sådana former).
Då jag sätter ett sådant tecken efter en mening,
så tycker jag att det känns som om en mer lättsam mening~
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:49:57, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2010-03-23 0:54:32

Använder mobilen oftast, är rätt krångligt men orkar inte skaffa loggbok eftersom jag ändå skulle slarva bort den.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in