Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav rdos » 2015-08-08 10:05:28

felaktig skrev:Alla trådar som andas rasism, sexism och andra otrevligheter bör stoppas.


Du skulle må då va? Du som har förmågan att se rasism överallt. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav rdos » 2015-08-08 10:16:19

Zirre skrev:Jag minns hur det var för många år sen här, då kändes detta som ett forum om asperger.
Man kunde diskutera asperger med andra aspergare. Det var en härlig tid.


Jag tror att det är utagerat för de flesta av oss som var med då. Dessutom så tröttnade jag på att posta trådar om olika drag när det var uppenbart att folk inte var tillräckligt medvetna och insatta för att komma med vettiga synpunkter. Att många forumister dessutom tagit parti för sociologiska förklaringar till beteenden, och in absurdum använde dessa gjorde inte saken bättre. Sedan så blev jag t.o.m. förbjuden att diskutera många av de där sakerna. Så jag har flyttat över det mesta av detta till vetenskapslistor och Love and Dating på wrongplanet (där jag mestadels använder PM-diskussioner med intressanta människor).

Visst är det synd, men som jag ser det så beror det mest på forumiterna själva och de märkliga modeller de byggt upp som de vägrar omvärdera.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav tahlia » 2015-08-08 10:53:15

Personligen har jag alltid tolkat aspergerforum som ett forum för aspergare, inte ett forum om aspergers. Hade det senare varit fokus så borde det exempelvis finnas underforum för NTs som lever med aspergare etc. Det hade antagligen funnits fler NT överlag.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-08 19:02:11

Och det hade säkerligen renderat ideliga paternalistiska meddelanden om att olika personer fungerar på fel sätt och genast bör rätta sig efter den fastlagda mallen med visst antal olika typer av sociala interaktioner och grupptänk ;)

Sedan förändras forum när de som först kom har klarat av sina hjärtefrågor och andelen människor är för liten. Det behövs en viss storlek och kontinuerligt inflöde för hålla igång en vettig nivå.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav River » 2015-08-08 20:50:12

tahlia skrev:Personligen har jag alltid tolkat aspergerforum som ett forum för aspergare, inte ett forum om aspergers.

Ja, hvorfor skal jeg være A4 Asperger? Det er så kjedelig og vanskelig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vart har aspergerforum tagit vägen?

Inläggav Alien » 2015-08-09 2:48:48

kullan skrev:
SoulPain skrev:
kullan skrev:Alla trådar som startas , även om de handlar om rosor eller marsvin blir förvandlade till någon SD - propaganda. Kvittar vad startinlägget handlar om. Man ger upp ja. För tråden urartar lik förbannat. Ingen idè att skapa några nya trådar.


Men folk som går så OT får ju sina inlägg raderade och blir varnade?


Men skitkul att öppna en tråd om lerduveskytte och sen upptäcka att någon halkar in på SD eller muslimer. Varför ska man ens anstränga sig? Varför kan inte den som inte vill diskutera trådämnet skita i att ens skriva i tråden?


Men är det så vanligt att sådana trådar (som ofta startas i avd Intressanta intressen) tas över av SD- el musliminlägg? Man löper i så fall större risk att bli hånad för sina intressen ("marsvin är så barnsligt, inga vuxna aspergare håller på med sånt").

De trådar som snarare riskerar att tas över är sådana som handlar mer allmänt om samhällsfrågor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav River » 2015-08-09 3:57:38

Synes det er kjedelig å diskutere diagnose. Det er jo slikt som en gjør seg ferdig med i løpet av et par uker.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Zirre » 2015-08-09 8:40:29

Vi får väl fråga liebert, är detta forum tänkt att vara för aspergare eller om asperger?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 10:06:12

Zirre skrev:Vi får väl fråga liebert, är detta forum tänkt att vara för aspergare eller om asperger?

I och med att han har skapat kategorier angående annat än aspergers så tycker jag nog att vi har svaret där.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Zirre » 2015-08-09 11:00:31

Puzzle skrev:
Zirre skrev:Vi får väl fråga liebert, är detta forum tänkt att vara för aspergare eller om asperger?

I och med att han har skapat kategorier angående annat än aspergers så tycker jag nog att vi har svaret där.. :wink:

Mycket möjligt men de kan ju ha tillkommit efteråt för att användarna sökte det även om det inte var tanken från början. Jag vet inte men jag minns att det var mer diskussion om asperger förut iaf, åren före chatten kom (för att beskriva när)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 11:09:16

Zirre skrev:Mycket möjligt men de kan ju ha tillkommit efteråt för att användarna sökte det även om det inte var tanken från början. Jag vet inte men jag minns att det var mer diskussion om asperger förut iaf, åren före chatten kom (för att beskriva när)


Om Aspergerforum skrev:Aspergerforum är en mötesplats på nätet för Aspergare i första hand men självklart får alla som är intresserade av ämnet vara med i diskussionerna. Forumet startades 2005 och står helt oberoende i förhållande till organisationer och andra intressen.


Som många har sagt tidigare så är det ju dessutom begränsat hur mycket man kan prata om diagnosen men har du någon ny spännande synvinkel angående AS så är det säkert många som skulle vara intresserade.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Selma » 2015-08-09 11:11:50

Från Om Aspergerforum
Aspergerforum är en mötesplats på nätet för Aspergare i första hand men självklart får alla som är intresserade av ämnet vara med i diskussionerna.

Aspergerforum skiljer sig inte i någon större grad från andra forum såtillvida att en mängd olika slags medlemmar samlas här för att diskutera och utbyta erfarenheter.


Det framgår inte vad som får diskuteras eller kring vad man får utbyta erfarenheter.
De som varit med här några år har nog inget behov av att diskutera diagnosen. För mig är det här enbart en mötesplats för Aspergare

Idén med ett renodlat diagnosforum kanske vore bra. Antar att det inte kommer att finnas några trams- och lektrådar där.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Zirre » 2015-08-09 11:18:49

Att prata om diagnosen handlar inte bara om själva diagnosen i sig utan det kan vara hur man själv mår och eller tips om hur man näst klara vissa situationer osv.

Det är något som många behöver få tala om med andra men som det ser ut nu så kommer sådana trådar i skymundan så pass att man lätt kan tro att sådana diskussioner inte hör hemma här även om det finns kategori för det.

(Puzzzel, du och jag tycker inte lika i denna fråga)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Zirre » 2015-08-09 11:19:41

Selma skrev:De som varit med här några år har nog inget behov av att diskutera diagnosen.

Hur kan du vara så säker på det?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 11:39:16

Zirre skrev:Puzzzel, du och jag tycker inte lika i denna fråga

Ja det har du nog rätt i för jag ser inte problemet. Själv så hänger jag rätt ofta i just diagnos-delen av forumet och det har aldrig varit så att någon fråga har gått förbi obesvarad. En del som såna där "Har jag asperger?"-trådar brukar ha rätt få svar men där finns det ju inte så mycket att säga.

Fast de allra flesta diskussionerna som handlar om personliga erfarenheter och upplevelser brukar kunna få rätt många, långa, genomtänkta svar men jag kan väl hålla med om att man kan behöva klicka in på kategorierna om asperger för att läsa dom.

Är det någon särskild tråd eller område som du vill diskutera? Är det så kan du skicka mig en länk så kan jag svara något i den eller kanske starta upp något.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav kullan » 2015-08-09 11:42:35

De flesta verkar mer inriktade på att hata muslimer så om någon skulle skriva i diagnosavdelningarna skulle den tråden försvinna. Ingen vill läsa för att de är mer inne i hatamuslimertrådarna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Puzzle » 2015-08-09 11:50:03

kullan skrev:De flesta verkar mer inriktade på att hata muslimer så om någon skulle skriva i diagnosavdelningarna skulle den tråden försvinna. Ingen vill läsa för att de är mer inne i hatamuslimertrådarna.

Men som jag precis sa så har ju alltid alla aspergerrelaterade trådar blivit besvarade? Ska jag vara helt ärligt så har jag inget direkt minne av att se varken dig eller Zirre i dom trådarna så om det är det ni vill diskutera varför gör ni inte det då?

Man kan behöva knuffa på trådar för att få igång en diskussion men om ingen börjar så är det väl rätt självklart att det inte diskuteras?

Så mitt tips är fortfarande att läsa och skriva i de trådar man vill och man kan ju klicka in på "Dina egna inlägg" istället för att gå efter dom i "nya inlägg"-listan.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav RapeRegs » 2015-08-09 12:28:07

kullan skrev:Ingen vill läsa för att de är mer inne i hatamuslimertrådarna.


Det är ju inte bra om diagnosdiskussioner hamnar i skymundan. Som jag varit inne på tidigare skulle man kunna göra det enklare att hitta aktiva diagnostrådar, t.ex. genom att skapa en "Aktiva AS-trådar" eller liknande. Det skulle göra det enkelt för användare att hitta dem trots att majoriteten av medlemmarna för tillfället diskuterar något helt annat.

Däremot måste man väl respektera att alla inte vill diskutera diagnosrelaterade saker hela tiden?

När jag läser dina inlägg får jag en känsla av att du vill styra andra användares fokus genom att begränsa deras valfrihet.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav kullan » 2015-08-09 12:30:24

RapeRegs skrev:När jag läser dina inlägg får jag en känsla av att du vill styra andra användares fokus genom att begränsa deras valfrihet.


Näe , jag kanske väljer att öppna ett eget forum där jag kan agera diktator. :mrgreen:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav RapeRegs » 2015-08-09 13:22:32

kullan skrev:Näe , jag kanske väljer att öppna ett eget forum där jag kan agera diktator. :mrgreen:


Eftersom du postat fler inlägg i "Regler, nyheter och synpunkter" än i "Aspergare och vården" och " Övriga aspergerfrågor" tillsammans bör det bli ett rätt intressant forum.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Zirre » 2015-08-09 13:42:44

Puzzle skrev:Men som jag precis sa så har ju alltid alla aspergerrelaterade trådar blivit besvarade? Ska jag vara helt ärligt så har jag inget direkt minne av att se varken dig eller Zirre i dom trådarna så om det är det ni vill diskutera varför gör ni inte det då?


Man har lärt sig med tiden att sådana trådar inte blir så aktiva. Andra trådar syns mer och då glöms dessa trådar bort.
De flesta kollar väl mest under "nya inlägg" kan jag tänka mig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Alien » 2015-08-09 16:22:30

Men det går ju alltid att kryssa för "Bevaka denna tråd" el "Lägg till som bokmärke", så hittar man lätt den tråd man är intresserad av, även om de livligaste diskussionerna pågår någon annanstans.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav kullan » 2015-08-09 18:24:19

En orsak till att jag inte skriver i de avdelningarna på forumet är att jag vill inte skriva i de öppna trådarna. Alltså i de trådarna som är öppna via google. Tror det kan vara bra att ha en offgoogle - delning som har diagnosrelaterade saker som tema.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vart tog diagnosdiskussionerna vägen?

Inläggav Alien » 2015-08-09 19:36:04

Det går ju att skriva även om egna AS-relaterade problem i AoG. Och givetvis även i PA, om man är medlem där.

Men ännu en underavd i AoG om AS är ju ett intressant förslag. Samtidigt som jag tycker det är lite synd om alla intressanta diskussioner skulle hamna där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in