Värt med ny utredning? Tror jag har AS trots allt.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Värt med ny utredning? Tror jag har AS trots allt.

Inläggav MinusMirakel » 2010-11-23 23:01:23

När jag var 17 år gjorde jag en AS-utredning, som istället gav mig diagnoserna ADD+Dystemi, men även lite smågrejer som tvångstankar och social fobi. Jag tror att ADD och dystemin var rätt, däremot har jag på senare tid blivit mer och mer tveksam till det negativa AS-testet.
På den tiden styrdes jag nog mycket av ADD. Jag var impulsiv och struntade i att jag inte kunde sociala koder. Mina vänner hade nästan alla diverse diagnoser och där behövde man inte känna sig udda. Dessutom drack jag en hel del vilket gjorde att jag kunde skylla många sociala felsteg på fylla.

Nu på senare tid har jag dock ordnat till mitt liv. Jag studerar, sommarjobbar och praktiserar i samband med min utbildning. Jag umgås med "friska" människor och bor tillsammans med min sambo. Och de senaste åren har jag märkt allt tydligare att någonting är fel.

Kör det i listform så det inte blir en uppsats:

-Det största problemet är väl att jag inte fungerar i sociala situationer. Alls. Jag måste hela tiden tänka på vad jag säger/gör för att det ska verka "normalt". Jag kan inte kallprata, och hamnar jag i en sån situation är det alltid vädret jag pratar om, just för att det har jag märkt att folk gillar att prata om. Såfort man har pratat klart om det är det helt blankt i mitt huvud, och i panik för att inte verka som tråkig så kan jag kläcka ur mig i stort sätt vad som helst. Jag fattar när mina kompisar skämtar och kör med ironi, deras skämt kan jag tolka, men inte när andra människor gör det. Gör bort mig hela tiden. Säger för mycket och för konstiga saker.