Varning pga för många anmälningar
Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms
37 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Varning pga för många anmälningar
Varför fick jag en varning för att jag skickade många anmälningar? Det var inget missbruk som du kallade det.
Jag ansåg dem helt adekvata och hade väl tyckt att det räckt med att ni talar om att det räcker för idag eller den veckan eller whatever.
Är inte anmälningsfunktionen till för att användas och om man tycker det är många inlägg i samma tråd som ska anmälas så ska man väl anmäla, eller?
Moderator: Förtydligade rubriken
Jag ansåg dem helt adekvata och hade väl tyckt att det räckt med att ni talar om att det räcker för idag eller den veckan eller whatever.
Är inte anmälningsfunktionen till för att användas och om man tycker det är många inlägg i samma tråd som ska anmälas så ska man väl anmäla, eller?
Moderator: Förtydligade rubriken
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
Och för den som undrar så anmälde jag rasistiska inlägg, ingalunda ett missbruk som jag ser det. Rasistiska inlägg borde ha fått reaktioner tidigare.
Men jag gillar egentligen inte att anmäla men det gick för långt i rasism-frågan vad mig anbelangar. Man stänger av en invandrare av muslimsk härkomst för att hon felreagerar enligt forums regler. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt och om hon stängs av borde i rimlighetens namn även rasisterna stängas av!
Men jag gillar egentligen inte att anmäla men det gick för långt i rasism-frågan vad mig anbelangar. Man stänger av en invandrare av muslimsk härkomst för att hon felreagerar enligt forums regler. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt och om hon stängs av borde i rimlighetens namn även rasisterna stängas av!
Re: Varning
lillsanna skrev:Varför fick jag en varning för att jag skickade många anmälningar? Det var inget missbruk som du kallade det.
Naturligtvis är det positivt om folk använder rapportverktyget när man tycker något är galet, det underlättar modererandet.
Arbetet med att gå igenom anmälningar blir dock inte lättare när det kommer in en stor mängd likartade anmälningar från samma person på kort tid. Om man tycker det finns skäl att anmäla ett antal inlägg är det bättre att sålla lite bland dessa.
Alltså: använd gärna rapportverktyget, men gör det med måttfullhet.
Det kan tilläggas att det här inte är första gången en forummedlem fått en varning p.g.a missbruk av rapportverktyget.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 2 gånger.
Ufo 
mnordgren Ok, men som den aspergare jag är behöver jag närmare besked, för det där med måttfullhet säger egentligen ingenting.
Hur många ggr per/dag är det tillåtet att använda rapportverktyget
mnordgren Ok, men som den aspergare jag är behöver jag närmare besked, för det där med måttfullhet säger egentligen ingenting.
Hur många ggr per/dag är det tillåtet att använda rapportverktyget
Jag kan inte hitta det nu, men uppmanades det inte nyligen att man SKULLE anmäla rasism om man såg det?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Anslöt: 2007-03-13
Arbetet med att gå igenom anmälningar blir dock inte lättare när det kommer in en stor mängd likartade anmälningar från samma person på kort tid
Och vad gällde sållning .... idén var ju faktiskt att visa att mängden rasistiska inlägg är rätt betydande och då måste ju mångfalden av rapporter till, annars har jag ju faktiskt inte visat att det är rätt många
Jag förstår inte heller det här med ledning av vad som än så länge står i tråden.
Varnar man - på ett aspergerforum - en medlem för att den medlemmen gör en annan bedömning än man själva av vad som går över gränsen?
Varnar man utan att först ge en vänlig informell upplysning om att "tyvärr, vi anser... eftersom..." och därefter, om medlemmen tjatar utan att verka ha tagit in det, eventuellt en tillsägelse?
Hoppas det klaras ut så att folk vågar anmäla.
Varnar man - på ett aspergerforum - en medlem för att den medlemmen gör en annan bedömning än man själva av vad som går över gränsen?
Varnar man utan att först ge en vänlig informell upplysning om att "tyvärr, vi anser... eftersom..." och därefter, om medlemmen tjatar utan att verka ha tagit in det, eventuellt en tillsägelse?
Hoppas det klaras ut så att folk vågar anmäla.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
Håller med Zombie. Jag blir lätt förbryllad över det här slaget av varningar, och kan endast se dem motiverade i fall då det verkligen handlar om ett helt uppenbart missbruk av rapportverktyget.
Senast redigerad av TK 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
Naturligtvis ska och får man anmäla! Det är därför rapportverktyget finns. I just det här specifika fallet blev dock antalet anmälningar såpass stort att det blev ohanterligt och spamartat.
Använd rapportverktyget med omdöme och ge ordentlig information i motiveringsrutan som kommer upp!
Använd rapportverktyget med omdöme och ge ordentlig information i motiveringsrutan som kommer upp!
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
ufo skrev:Ser ut som en hedersvärd varning.
Vill inte lillsanna ha den så tar jag gärna över den.
Vi kan dela den på tre, så blir bördan lättare för var och en.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
OM inlägget var som jag minns det, att man skulle anmäla rasistiska inlägg för att få en uppfattning om mängden rasism på forumet så är jag med på att dela på varningen.
Det här är märkligt.
Men jag kan missuppfatta saker. Förklara gärna, för det verkar vara fler än jag som är förvirrade här.
Det här är märkligt.
Men jag kan missuppfatta saker. Förklara gärna, för det verkar vara fler än jag som är förvirrade här.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Anslöt: 2007-03-13
"med omdöme" och "måttfullhet". Vad betyder det då? Bara anmäla var 3e överträdelse man ser? Var 10e? 1 var 5e dag? 1 per tråd? Denna förvirring sådana här varningar ger har iaf fått effekt, jag kommer INTE anmäla något. Liknar det där med att tjalla i kompisgäng, ingen vågar för risken att råka illa ut själv. Dom enda som vinner på detta är de som gör "felen".
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
weasley skrev:
Naturligtvis ska och får man anmäla! Det är därför rapportverktyget finns. I just det här specifika fallet blev dock antalet anmälningar såpass stort att det blev ohanterligt och spamartat.
Omdöme .... jag tyckte jag hade omdöme men kanske kunde ha varit tydligare med att beskriva vad jag ansåg vara rasistiskt men tyckte det var rätt uppenbart!
Att det blev ohanterligt kan jag väl förstå, men spamartat? Det var ju inte så att jag bara tryckte på knappen, jag läste igenom alla inlägg och rapporterade dem jag ansåg vara rasistiska.
Hade jag kunnat göra det på något annat sätt?
alfapetsmamma skrev:
Vi kan dela den på tre, så blir bördan lättare för var och en.
Tack
Savanten Svante skrev:
OM inlägget var som jag minns det, att man skulle anmäla rasistiska inlägg för att få en uppfattning om mängden rasism på forumet så är jag med på att dela på varningen.
Det här är märkligt.
Tack! Och ja, jag vill också förstå, det är därför jag startade tråden, inte för att skvallra, inte för att bråka utan för att jag faktiskt inte förstår varningen.
Zombie och TK tack för reaktioner, det känns bra att inte vara ensam om att undra.
aspiemelly skrev:
"med omdöme" och "måttfullhet". Vad betyder det då? Bara anmäla var 3e överträdelse man ser? Var 10e? 1 var 5e dag? 1 per tråd? Denna förvirring sådana här varningar ger har iaf fått effekt, jag kommer INTE anmäla något. Liknar det där med att tjalla i kompisgäng, ingen vågar för risken att råka illa ut själv. Dom enda som vinner på detta är de som gör "felen".
Jag är också som ett frågetecken, och just nu mest för att ingen svarat på vad omdöme och måttfullhet egentligen innebär.
Men jag anser inte att jag skvallrar eftersom det egentligen inte är någon jag anmäler utan rasistiska inlägg. Och kommer att fortsätta så snart jag fått direktiv om hur många anmälningar/dag/eller vecka som är tillåtet, för jag anser inte att rasism är acceptabel på något sätt någonsin.
Jag känner mig fortfarande inte övertygad om att jag inte vill vara med och dela på varningen.
Nog förstår jag att det blir en oöverskådlig anmälningslista om man anmäler vartenda inlägg i ett fall som det här; inte vet jag hur tydligt lillsanna motiverade sin taktik då (här i tråden tycker jag hon gör det tydligt nog); visst kunde man tänka sig att anmäla ett inlägg och sedan länka till övriga, eller något. Men vem tänker på allt i realtid varenda gång? (Inte jag iallafall); att länka som jag antydde förutsätter också en del tekniskt kunnande, tid och ork; och en masseffekt kan ändå faktiskt ha sina poänger där man anser att saken är allvarlig nog.
Så att ge en varning, och till synes direkt? Eller har bilden delar som inte kan yppas (så kan det ju vara)?
Nog förstår jag att det blir en oöverskådlig anmälningslista om man anmäler vartenda inlägg i ett fall som det här; inte vet jag hur tydligt lillsanna motiverade sin taktik då (här i tråden tycker jag hon gör det tydligt nog); visst kunde man tänka sig att anmäla ett inlägg och sedan länka till övriga, eller något. Men vem tänker på allt i realtid varenda gång? (Inte jag iallafall); att länka som jag antydde förutsätter också en del tekniskt kunnande, tid och ork; och en masseffekt kan ändå faktiskt ha sina poänger där man anser att saken är allvarlig nog.
Så att ge en varning, och till synes direkt? Eller har bilden delar som inte kan yppas (så kan det ju vara)?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
Och ska moderatorers antal och arbetsbörda påverka hur mycket man får reagera på sånt som i många fall tycks mig åtalbart??
Min enda anledning att inte anmäla är att det sällan gett det resultat jag önskat mig, och då känns det som en spottloska i ansiktet.
Att sånt jag finner lååångt över gränsen sanktioneras alltså. Fy för den lede.
Min enda anledning att inte anmäla är att det sällan gett det resultat jag önskat mig, och då känns det som en spottloska i ansiktet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:08:29, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Zombie skrev:
Jag känner mig fortfarande inte övertygad om att jag inte vill vara med och dela på varningen.
Det hade jag inte förväntat mig, men bara en reaktion kändes bra.
Jag var inte särskilt tydlig i motiveringarna, på de flesta skrev jag faktiskt bara rasism, mest för att jag tyckte det var rätt uppenbart men också för att jag insåg att det skulle bli många anmälningar och inte orkade göra några större motiveringar.
Nej bilden har inget som inte syns, jag fick ett PM om att jag inte fick missbruka rapportverktyget och att det var en varning. Jag svarade ok och sa att de kunde väl meddela när jag fick rapportera inlägg igen.
Jag tolkade faktiskt inte varningen som en varning utan som en tillsägelse. Det var inte förrän efter en stund som jag kom att tänka på att det kanske faktiskt handlade om en varning och kollade och ja, mycket riktigt, jag hade fått en varning
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:08:30, redigerad totalt 1 gång.
Admin
Varningen är given på felaktiga grunder. Jag vill att inlägg anmäls om man anser att de strider mot forumreglerna eller om man i övrigt vill påkalla vår uppmärksamhet när det gäller tex felposter eller felciteringar. lillsanna har agerat helt enligt reglerna på den punkten.
Varningen återkallas. Meddelas även i PM.
Varningen är given på felaktiga grunder. Jag vill att inlägg anmäls om man anser att de strider mot forumreglerna eller om man i övrigt vill påkalla vår uppmärksamhet när det gäller tex felposter eller felciteringar. lillsanna har agerat helt enligt reglerna på den punkten.
Varningen återkallas. Meddelas även i PM.
Senast redigerad av Titti 2011-05-05 0:08:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Min enda anledning att inte anmäla är att det sällan gett det resultat jag önskat mig, och då känns det som en spottloska i ansiktet.
Fast du har ju en väldigt låg ribba för vad som är acceptabelt att säga och tycka. Skulle du få bestämma så är det rätt många som skulle bli bannade härifrån.
Tar tar alltså illa upp över att inte alltid få som du vill när det är nåt du inte gillar?
Själv har jag väldigt svårt att förstå skvallerbyttementalitet som gör att man alltid ska anmäla till "fröken"/chefen/admin/moderator så man ser nåt man inte gillar. Varför inte prova på att vara lite mer öppen och accepterande mot andra människors synsätt?
Skulle gissa på att typ 90% av alla anmälningar här på forumet kommer från 10% av användarna. Det brukar vara så det är...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 0:08:30, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter