Världens sämsta uppfinning (eller idé) enligt dig?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Nexus » 2013-11-28 11:16:41

Intressant skrev:
kullan skrev:Människan


Intressant, om nu människan är en uppfinning, snarare ett virus va? Eller så är vi bara, som jag kan känna ibland, underutvecklade. Tiden, när tar den slut, vem vet vad vi gör i framtiden.

Vi har definitivt potential!


Det går ju faktiskt att till viss del räkna på genom framtidsstudier och olika modeller som morfologiska modeller. Det finns ju väldigt få faktorer som talar emot att vi är på väg att gå ihop med våra maskiner (som ju alltid bara varit en förlägning av oss själva). Och att vi som människor snart kommer att tappa kontrollen i den tekniska utvecklingen - på gott och ont. Den här världen är trots allt byggd av människor med Asperger.
Nexus
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-11-28

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Krake » 2013-11-28 15:29:06

Jag skulle säga att vi aldrig tagit kontrollen över utvecklingen. Människor har aldrig tänkt igenom konsekvenserna av sina handlingar på det sättet. Är något bra för stunden går man vidare med det och vad det blir för eventuellt konsekvenser på lång sikt bryr man sig inte om. Frågan är egentligen bara vad vi lämnar efter oss när bristen på kontroll blir uppenbar. Det är förstås något man borde planera för så att det blir ett acceptabelt resultat men givet mänsklig natur inget som kommer att ske.

Man kan ta morse lag som exempel. Vi kan dra den linjen bakåt hur långt som helst om vi använder olika exponenter (förvisso inte helt exponentiellt fenomen i närheten av "taket") som genom historien bytt ut varandra stegvis beroende på kvantsprång i utvecklingen. Man skulle till och med kunna använda detta på evolutionen. Om man räknar med störningar i systemet av en viss storleksordning förklarar det också varför långsam utveckling inte syns så väl då dessa störningar är större än utvecklingstakten och därför stundom helt slår omkull utvecklingen varför den framstår som stagnerad.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav antonius » 2013-11-28 17:15:07

Krake skrev:Jag skulle säga att vi aldrig tagit kontrollen över utvecklingen. Människor har aldrig tänkt igenom konsekvenserna av sina handlingar på det sättet. Är något bra för stunden går man vidare med det och vad det blir för eventuellt konsekvenser på lång sikt bryr man sig inte om. Frågan är egentligen bara vad vi lämnar efter oss när bristen på kontroll blir uppenbar. Det är förstås något man borde planera för så att det blir ett acceptabelt resultat men givet mänsklig natur inget som kommer att ske.


Men förklaringen till det där är ju mammon, pengar styr allt, det finns väl hur många forskare och vetenskapsmän som helst som varnat för det mesta. Men vi är fastlåsta i våra ''ekorrhjul'' och har fullt upp med att arbeta för att betala räkningar och ungarna som ska ha nya hockeyutrustningar och lilla frugan som vill åka till Thailand osv osv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav colaflaska » 2013-11-28 17:46:26

Miche skrev:Fram för att fler kommuner rensar gångvägar (med eller utan lövblåsare, det bryr jag mig inte om). Jag vet ett ställe som t.o.m. jag (som har bra kroppskontroll) drar mig för att gå eftersom gångvägen är täckt av ruttnande hala löv.

Läste kommunister lol.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav kiddie » 2013-11-28 17:51:01

Vi smyger ut om nätterna ibland och rensar löv.

Jag tycker glas är dumt. Det är användbart till mycket, t ex fönster, men ska banne mig inte användas i hushållet. Rent livsfarligt ju!!!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Idiot » 2013-11-28 17:51:51

Mobiltelefonen
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav colaflaska » 2013-11-28 17:55:31

Idiot skrev:Mobiltelefonen

Ja det är förjävligt att man kan ringa efter ambulansen när man är mitt ute i skogen. MINDRE SJUKVÅRD ÅT FOLKET.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Idiot » 2013-11-28 18:11:15

colaflaska skrev:
Idiot skrev:Mobiltelefonen

Ja det är förjävligt att man kan ringa efter ambulansen när man är mitt ute i skogen. MINDRE SJUKVÅRD ÅT FOLKET.


De e bara att skjuta upp en nödraket, sjukt nice uppfinning det där.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav slackern » 2013-11-28 18:12:19

Idiot skrev:
colaflaska skrev:
Idiot skrev:Mobiltelefonen

Ja det är förjävligt att man kan ringa efter ambulansen när man är mitt ute i skogen. MINDRE SJUKVÅRD ÅT FOLKET.


De e bara att skjuta upp en nödraket, sjukt nice uppfinning det där.


Lyckat på nyårsafton. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Idiot » 2013-11-28 18:13:36

slackern skrev:
Idiot skrev:
colaflaska skrev:Ja det är förjävligt att man kan ringa efter ambulansen när man är mitt ute i skogen. MINDRE SJUKVÅRD ÅT FOLKET.


De e bara att skjuta upp en nödraket, sjukt nice uppfinning det där.


Lyckat på nyårsafton. ;)


Äsch det är ändå ingen som gör illa sig på nyårsafton.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Nexus » 2013-11-28 18:25:40

Krake skrev:Jag skulle säga att vi aldrig tagit kontrollen över utvecklingen. Människor har aldrig tänkt igenom konsekvenserna av sina handlingar på det sättet. Är något bra för stunden går man vidare med det och vad det blir för eventuellt konsekvenser på lång sikt bryr man sig inte om. Frågan är egentligen bara vad vi lämnar efter oss när bristen på kontroll blir uppenbar. Det är förstås något man borde planera för så att det blir ett acceptabelt resultat men givet mänsklig natur inget som kommer att ske.

Man kan ta morse lag som exempel. Vi kan dra den linjen bakåt hur långt som helst om vi använder olika exponenter (förvisso inte helt exponentiellt fenomen i närheten av "taket") som genom historien bytt ut varandra stegvis beroende på kvantsprång i utvecklingen. Man skulle till och med kunna använda detta på evolutionen. Om man räknar med störningar i systemet av en viss storleksordning förklarar det också varför långsam utveckling inte syns så väl då dessa störningar är större än utvecklingstakten och därför stundom helt slår omkull utvecklingen varför den framstår som stagnerad.


Intressant inlägg. Problemet med påståendet att vi saknar kontroll är att definiera kontroll. Människan och vår evolution är en del av evolutionen totalt. Jag är inte så säker på att kontroll är förenlig med evolutionen.

Det där sista om den exponentiella utvecklingen är jag inte säker på att jag förstår. Helt klart har vi inte gjort några kvantsprång rent historiskt som går att jämföra med post-industrialismen. När var vi sju miljarder senast t ex? Vi producerade mer text mellan 1997-2006 än människan gjort under hela vår historia. Just nu producerar vi mer text varje år än vi gjort sedan människan uppfann skrivspråket. Dom tidigare kvantsprången känns rätt okvantiga om man jämför siffror. Och nästa epok kommer att erbjuda oss rejäla "future shocks".
Nexus
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-11-28

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Intressant » 2013-11-28 18:27:29

slackern skrev:
Idiot skrev:
colaflaska skrev:Ja det är förjävligt att man kan ringa efter ambulansen när man är mitt ute i skogen. MINDRE SJUKVÅRD ÅT FOLKET.


De e bara att skjuta upp en nödraket, sjukt nice uppfinning det där.


Lyckat på nyårsafton. ;)


Sorry men jag måste

1. Hur ofta har jag täckning i skogen? När jag är ute och fotar macro så har jag det alldrig. Men jag håller lite med dig, jag skaffa min fösta nalle när jag var 22 eller så :)

2. Det går ändå inte att ringa på nyårsafton :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Ung_Aspie » 2013-11-28 18:32:01

Cigaretten
Ung_Aspie
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-10-13
Ort: Söderförort till stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav slackern » 2013-11-28 18:32:27

Intressant skrev:
slackern skrev:
Idiot skrev:
De e bara att skjuta upp en nödraket, sjukt nice uppfinning det där.


Lyckat på nyårsafton. ;)


Sorry men jag måste

1. Hur ofta har jag täckning i skogen? När jag är ute och fotar macro så har jag det alldrig. Men jag håller lite med dig, jag skaffa min fösta nalle när jag var 22 eller så :)

2. Det går ändå inte att ringa på nyårsafton :)


Så sant som det var sagt. :) Fast o andra sidan beror det väll på vart i skogen man ringer? I Lapplands inland kan jag förstå att det är stört omöjligt. Men i Nackareservatet eller Gömmarskogen utanför STHLM finns det mobiltäckning. Kanske dock inte på nyårsafton men resterande 364 dagarna på året lär det fungera. Eller det är väll bara ett par timmar på nyårsafton och nyårsdagen det inte fungerar så utav årets 8760 timmar fungerar det runt 8755?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav colaflaska » 2013-11-28 18:33:29

Jag är uppväxt i skogen. Vi har en mast 500 meter från huset. Fett bra täckning.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Nexus » 2013-11-28 18:35:22

antonius skrev:
Krake skrev:Jag skulle säga att vi aldrig tagit kontrollen över utvecklingen. Människor har aldrig tänkt igenom konsekvenserna av sina handlingar på det sättet. Är något bra för stunden går man vidare med det och vad det blir för eventuellt konsekvenser på lång sikt bryr man sig inte om. Frågan är egentligen bara vad vi lämnar efter oss när bristen på kontroll blir uppenbar. Det är förstås något man borde planera för så att det blir ett acceptabelt resultat men givet mänsklig natur inget som kommer att ske.


Men förklaringen till det där är ju mammon, pengar styr allt, det finns väl hur många forskare och vetenskapsmän som helst som varnat för det mesta. Men vi är fastlåsta i våra ''ekorrhjul'' och har fullt upp med att arbeta för att betala räkningar och ungarna som ska ha nya hockeyutrustningar och lilla frugan som vill åka till Thailand osv osv... :-)063


Nja, om mammon skulle styra oss så skulle vi alla gå omkring och samla pengar. Men det gör vi ju inte. Livsstilen med hockeyutrustningen och lilla frugan är ju finansierad med lån. Dvs motsatsen till Mammon - skuldsättning. Det där du beskriver handlar ju om en falsk känsla av trygghet. En strikt vardag med en massa saker som är som det ska och som alla kan relatera till är ju bara ett sätt att försöka stoppa huvudet i sanden och låtsas att liemannen inte står och flåsar oss i nacken.

Skulle vi till fullo inse att liemannen står där varje dag så skulle vi sluta hålla på med hockeyutrustningen, ta våra barn till ett museum och lära dom allt vi kunde om vad det är att vara människa, skilja oss från lilla frugan och hitta en eller flera personer som vi kan dela villkorslös kärlek med. Och sen skulle vi stå där varje natt och blicka upp mot stjärnorna och inse vilket mirakel det är att träffas ljuset från miljarder år gamla stjärnor och vikten av att allt i oss och runt oss är stjärnstoft och att vi befinner oss mitt i en kosmisk explosion och att världen bara expanderar och expanderar. Mammon har ingenting med det där att göra. Mindre än 1% av jordens befolkning har en deal med mammon.
Nexus
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-11-28

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Intressant » 2013-11-28 18:38:16

slackern skrev:
Intressant skrev:
slackern skrev:
Lyckat på nyårsafton. ;)


Sorry men jag måste

1. Hur ofta har jag täckning i skogen? När jag är ute och fotar macro så har jag det alldrig. Men jag håller lite med dig, jag skaffa min fösta nalle när jag var 22 eller så :)

2. Det går ändå inte att ringa på nyårsafton :)


Så sant som det var sagt. :) Fast o andra sidan beror det väll på vart i skogen man ringer? I Lapplands inland kan jag förstå att det är stört omöjligt. Men i Nackareservatet eller Gömmarskogen utanför STHLM finns det mobiltäckning. Kanske dock inte på nyårsafton men resterande 364 dagarna på året lär det fungera. Eller det är väll bara ett par timmar på nyårsafton och nyårsdagen det inte fungerar så utav årets 8760 timmar fungerar det runt 8755?


Du har såklart rätt.

Jag är på lite lustigt humör bara :)

Jag har dock inte täckning i Tyresta. Möjligen fungerar nacka, gömmarskogen, där har jag nog inte vart och fotat så mycket, alls.

Men du!
Jag tror man generellt kan ta bort en del timmar till från 8760, då mobilnätet ligger nere ibland, sen glömde jag en räkning förra månaden (betald) men de drog ett par timmar där med :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav kapuni » 2013-11-28 18:40:32

Intressant skrev:1. Hur ofta har jag täckning i skogen? När jag är ute och fotar macro så har jag det alldrig.

SOS ska man kunna ringa även utan täckning. Det står ju på telefonen "endast SOS-samtal" när man inte har någon täckning.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav colaflaska » 2013-11-28 18:41:17

Jag har inte varit utan täckning sen jag hade Telenor. Nu har jag Tre och allt är bra.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav slackern » 2013-11-28 18:43:38

Intressant skrev:
slackern skrev:
Intressant skrev:
Sorry men jag måste

1. Hur ofta har jag täckning i skogen? När jag är ute och fotar macro så har jag det alldrig. Men jag håller lite med dig, jag skaffa min fösta nalle när jag var 22 eller så :)

2. Det går ändå inte att ringa på nyårsafton :)


Så sant som det var sagt. :) Fast o andra sidan beror det väll på vart i skogen man ringer? I Lapplands inland kan jag förstå att det är stört omöjligt. Men i Nackareservatet eller Gömmarskogen utanför STHLM finns det mobiltäckning. Kanske dock inte på nyårsafton men resterande 364 dagarna på året lär det fungera. Eller det är väll bara ett par timmar på nyårsafton och nyårsdagen det inte fungerar så utav årets 8760 timmar fungerar det runt 8755?


Du har såklart rätt.

Jag är på lite lustigt humör bara :)

Jag har dock inte täckning i Tyresta. Möjligen fungerar nacka, gömmarskogen, där har jag nog inte vart och fotat så mycket, alls.

Men du!
Jag tror man generellt kan ta bort en del timmar till från 8760, då mobilnätet ligger nere ibland, sen glömde jag en räkning förra månaden (betald) men de drog ett par timmar där med :)


Jag tror att du ska kunna ringa 112 även fast du inte har betalt din räkning. Oberoende utav operatör. Låt oss ponera på att du har Telia som operatör och inte deras nät fungerar ska du kunna ringa med någon utav dom andra operatörernas täckning för att ringa 112. Tror det ska vara gratis oberoende utav operatör.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Intressant » 2013-11-28 18:45:54

Jag tror ni har rätt, jag har nog aldrig behövt ringa SOS. Men brutit upp min dörr, de har dem gjort :)

Jag ger mig :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav kiddie » 2013-11-28 19:08:05

Du kan ringa 112 så länge som du har en telefon med SIM-kort, att telefonen är identifierad med ett nummer. Pengar på den behövs inte. Har man ingen täckning kan man testa ringa iaf, eftersom det kopplar till konkurrentens mast om ens egen inte kan nås.

Men jag vet vissa svarta hål där varken radio eller mobil funkar och det är nära civilisationen. Däremot han som bröt benet på Kebnekajse hade täckning.

Men det farliga med mobilen är att man tror den kan skydda mot allt. Höll på att drunkna en gång nästan och då var det precis att jag inte tappade i telefonen. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav antonius » 2013-11-28 19:36:38

Intressant skrev:1. Hur ofta har jag täckning i skogen? När jag är ute och fotar macro så har jag det alldrig. Men jag håller lite med dig, jag skaffa min fösta nalle när jag var 22 eller så

2. Det går ändå inte att ringa på nyårsafton


Men då är det ju mobil-nätet det är fel på inte telefonen i sig, för unga fröken @colaflaska har ju en poäng i att meddela sig ang olycksfall är väl ändå av största vikt :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav HenrikE » 2013-11-28 22:55:01

Brännvin.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in