Världens sämsta uppfinning (eller idé) enligt dig?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav rdos » 2014-07-28 13:18:04

antonius skrev:Gräsmattor och häckar, folk vattnar, gödslar och gör sitt bästa så dom skall växa, sen svär dom över att behöva klippa skiten :-)051


Ja, det är verkligen ett mysterium. Själv föredrar jag att inte klippa häckar, att inte göda gräsmattor, och att klippa gräsmattor några gånger per år.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Sjuckert » 2014-07-28 13:31:48

KrigarSjäl skrev:Foträta skor.

Det är väl i och för sig en bra uppfinning om man har fotproblem. Eller var det något som inte skulle tolkas bokstavligt?
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Re: Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav kullan » 2014-07-28 13:42:52

Jag kan inte gå i pumps tex. Fötter fungerar inte sådana. Så pumps är en dålig uppfinning. Jag skulle säga att forräta skor är en bra uppfinning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav antonius » 2014-07-28 14:14:12

kullan skrev:Jag kan inte gå i pumps tex. Fötter fungerar inte sådana. Så pumps är en dålig uppfinning. Jag skulle säga att forräta skor är en bra uppfinning.


Pumps ska du bara ha på dig då du ligger naken på en divan, endast iförd en rävboa runt halsen då särbon kommer hem... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Flawed » 2014-07-28 14:56:00

kiddie skrev:Apropå vatten, kranvatten med fluor i. Drack jag de första åren av mitt liv innan Sveriges makthavare kom till sans och slutade med skiten. Det lever kvar i flera länder t ex USA, är många dricker vatten med fluor och läkare rekommenderar att de med egna brunnar ger sina barn fluortabletter att svälja.

Helt sjukt. Det är som att äta hudkräm och tro att man ska må bra av det och få fin hy.


Det finns ofta fluor i vattnet från enskilda brunnar i Sverige.
Det finns ofta fluor i kranvattnet ifrån större vattentäckter utan att man har tillsatt det.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav antonius » 2014-07-28 16:29:25

Flawed skrev:
kiddie skrev:Apropå vatten, kranvatten med fluor i. Drack jag de första åren av mitt liv innan Sveriges makthavare kom till sans och slutade med skiten. Det lever kvar i flera länder t ex USA, är många dricker vatten med fluor och läkare rekommenderar att de med egna brunnar ger sina barn fluortabletter att svälja.

Helt sjukt. Det är som att äta hudkräm och tro att man ska må bra av det och få fin hy.


Det finns ofta fluor i vattnet från enskilda brunnar i Sverige.
Det finns ofta fluor i kranvattnet ifrån större vattentäckter utan att man har tillsatt det.


Är det inte klor, ni tänker på? Det tillsätter man väl för att hålla ner bakteriefloran i kranvatten, fluor däremot, tillsätts i tandkräm, tuggummi etc, för att inte tänderna ska ruttna upp av karies, beroende på att folk äter för mycket sötsaker, eller har jag missuppfattat ngt...?
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Myrkr » 2014-07-28 16:51:21

antonius skrev:
Flawed skrev:
kiddie skrev:Apropå vatten, kranvatten med fluor i. Drack jag de första åren av mitt liv innan Sveriges makthavare kom till sans och slutade med skiten. Det lever kvar i flera länder t ex USA, är många dricker vatten med fluor och läkare rekommenderar att de med egna brunnar ger sina barn fluortabletter att svälja.

Helt sjukt. Det är som att äta hudkräm och tro att man ska må bra av det och få fin hy.


Det finns ofta fluor i vattnet från enskilda brunnar i Sverige.
Det finns ofta fluor i kranvattnet ifrån större vattentäckter utan att man har tillsatt det.


Är det inte klor, ni tänker på? Det tillsätter man väl för att hålla ner bakteriefloran i kranvatten, fluor däremot, tillsätts i tandkräm, tuggummi etc, för att inte tänderna ska ruttna upp av karies, beroende på att folk äter för mycket sötsaker, eller har jag missuppfattat ngt...?


Flour finns ofta naturligt i dricksvatten men i för stora halter kan det vara skadligt för hjärnan och, hör och häpna, orsaka cancer! Som allt annat skit. Inget att oroa sig för alltså. I sverige tillförs det inget flour men halten regleras om det blir för högt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Flawed » 2014-07-28 17:27:24

Det verkar logiskt aatt man upptäckte att vatten som var naturligt rikt på fluor överenstämde med bättre tandhälsa och så började man tillsätta det i tandkräm och vatten med lite fluor i.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Dagobert » 2014-11-16 13:03:08

Fliz bike concept

Funkar nästan lika bra som en vanlig cykel utan trampor, och att spänna fast sig tar säkert bara en minut. :roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14145
Anslöt: 2010-11-30

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav hassanisaba » 2014-11-16 14:05:20

frihandelsavtal är korrupt och orättvist
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Hettan » 2014-11-17 12:56:52

Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Dagobert » 2014-11-17 17:50:24

Jag tror inte Kullan är religiös men om du Slackern vill dra igång en religionsdiskussion här så kan jag inte hindra dig.
En uppfinning är en ny teknisk artefakt. Funktionsprincipen bakom en uppfinning kan skyddas med patent, eller utvecklas genom öppen innovation. Den utseendemässiga utformningen av en produkt kan skyddas med designskydd (kallas också mönsterskydd). Många uppfinningar är tillämpningar av vetenskapliga upptäckter av ny kunskap.

Alla tekniska konstruktioner som skapas och används av människor och inte är av naturen är uppfinningar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppfinning
Dagobert
 
Inlägg: 14145
Anslöt: 2010-11-30

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav antonius » 2014-11-17 17:53:00

Evolutionen..!! :-)018

Nä skämt åsido, men bilen, den är dyr i inköp och uruselt andrahandsvärde, skitar ner miljön, folk kör ihjäl sig, rostar, samt vi har gjort oss beroende av den som om det fans hur mycket bränsle som helst, hur korkat som helst :-)051
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav rdos » 2014-11-17 17:53:37

Psykiatrin sätter jag på topp. Något värre påfund går nog inte att hitta.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Svaboda » 2014-11-17 19:09:07

rdos skrev:Psykiatrin sätter jag på topp. Något värre påfund går nog inte att hitta.


Då skulle du inte vara här :) Och massor med personer hade blivit avrättade för att de är häxor eller trollkarlar som pratar med demoner. Istället kan de leva ett normalt liv :)

Segway - Cykeln funkar lika bra.
Svaboda
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2014-10-10

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Parvlon » 2014-11-17 19:53:44

hjulet

Svaboda skrev:Då skulle du inte vara här Och massor med personer hade blivit avrättade för att de är häxor eller trollkarlar som pratar med demoner. Istället kan de leva ett normalt liv
lycka till att leva ett normalt liv om du pratar med skräp i andevärlden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Vildsvin » 2014-11-18 2:09:28

Homkern skrev:
Dagobert skrev:
slackern skrev:
Så med andra ord tror du på gud eller någon högre makt? Annars kan jag upplysa dig om att läsa på om evolutionen om du inte är troende. Kanske lite svart och vitt synsätt jag har.

Människan är ingen uppfinning så den diskussionen är offtopic här.


Jo jag vet, om man är religiös så är människan skapad alltså en uppfinning. Men för mig som inte är troende är det evolutionen som gäller och det är ingen uppfinning.
Tja hade cromagnons och neandertalare inte kommit på att de kunde para sig med varandra så hade människorna utanför Afrika inte varit som de är.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Alien » 2014-11-18 2:32:21

elle skrev:Dagligt Verksamhet , Fas 3 dvs. alla s.k.sysselsättningar för att dölja den verkliga arbetslösheten.


Du har fel om DV. DV är inte till för "dölja arbetslösheten", de som går på DV har redan aktivitets- el sjukersättning och finns inte alls med i arbetslöshetsstatistiken. De får DV för att de vill ha något att göra och kanske träffa andra.

Är DV och Fas 3 "uppfinningar"? Inte enligt denna definition:
En uppfinning är en ny teknisk artefakt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppfinning

Eller ska man kalla politiska beslut för "uppfinningar"? Kanske man kan tala om politiska el sociala uppfinningar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Parvlon » 2014-11-18 2:51:23

mediciner tror jag vi kan vara utan faktiskt. Så får Gud ordna grejjerna.

och låset i ytterdörren, vem kom på det? Låser vi alla upp dörrarna så blir det himmelen på jorden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Phobos » 2014-11-18 3:15:24

Feminismen eller Kommunismen. Svårt att avgöra vilken som är sämst.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 3:22:05

-Likhetsfeminismen.

-Mobiltelefonen.

-McDonalds.

-Stuvade makaroner.

-Quorn.

-Fondue, potkäs.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Vildsvin » 2014-11-18 7:58:41

Alien skrev:Är DV och Fas 3 "uppfinningar"? Inte enligt denna definition:
En uppfinning är en ny teknisk artefakt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppfinning

Eller ska man kalla politiska beslut för "uppfinningar"? Kanske man kan tala om politiska el sociala uppfinningar.
Ja, se Wikipediaartikeln om "cultural innovation": https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cultural_invention
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav Alien » 2014-11-18 15:19:36

elle skrev:
slackern skrev:Zyklon B känns som en kandidat.

det här håller jag med om av olika skäl.


Zyklon B uppfanns av en jude, Fritz Haber. Givetvis inte för att utrota människor utan som ett insektsmedel. (post1208461.html#p1208461) Det gäller väl många uppfinningar, att de uppfanns för något gott ändamål men senare användes till något ont.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Världens sämsta uppfinning enligt dig?

Inläggav slackern » 2014-11-18 16:06:35

Alien skrev:
elle skrev:
slackern skrev:Zyklon B känns som en kandidat.

det här håller jag med om av olika skäl.


Zyklon B uppfanns av en jude, Fritz Haber. Givetvis inte för att utrota människor utan som ett insektsmedel. (post1208461.html#p1208461) Det gäller väl många uppfinningar, att de uppfanns för något gott ändamål men senare användes till något ont.


Tydligen så gjorde han inte det.

Deutsche Gold- und Silber-Scheideanstalt (German Gold and Silver Refinery; Degussa) became sole owners of Degesch in 1922. There, beginning in 1922, Walter Heerdt, Bruno Tesch, and others worked on packaging hydrogen cyanide in sealed canisters along with a warning eye irritant[a] and adsorbent stabilizers such as diatomaceous earth. The new product was labelled as Zyklon, but it became known as Zyklon B to distinguish it from the earlier version.[6] Heerdt was named the inventor of Zyklon B in the Degesch patent application (number DE 438818) dated 20 June 1922. The German Patent Office awarded the patent on 27 December 1926.[7]


http://en.wikipedia.org/wiki/Zyklon_B
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in