Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-11 20:33:03

Henkkalexi skrev:Vi har diskussionstrådar, en chatt, PM och har presentationer. Vad behöver ni mer?


Precis det jag undrar oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Dagobert » 2011-12-11 20:34:33

sansula skrev:Vad är det för sidor?

Varför skulle forumet bli lidande, det blir det ju inte på t.ex. Qruiser, Familjeliv etc?

Hur mycket snackas det inte redan i VIP-avdelningen och per PM här på aspergerforum, som inte alla kan ta del av?

Och varför tycker du att du ska få bestämma hur andra ska få knyta kontakter?

Det där ids jag inte besvara, säg som det är istället: Oavsett vad dina motståndare kommer med för övertygande argument så kommer du att kämpa med näbbar och klor för din idé. Ingen diskussion här, inte!
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-11 20:35:15

kullan skrev:Det låter som att TS vill göra detta forum till en raggningssajt. det var nog inte meningen från början.


Ragga kan man lika väl göra här redan nu...
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-11 20:39:11

Sedan undrar jag, varför måste just detta forum bli ett facebook 2? Jag har facebook och jag har valt ut dom jag vill ska va där.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-11 20:40:02

Kullan, varför så negativ?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 20:40:13

Dagobert skrev:Många vände sig direkt till någon kunnigs gästbok, och så kunde inte resten av medlemmarna ta del av fråga och svar.

Och om det sociala är viktigt att lära sig så ska det förstås ske i forumet, inte i små kotterier.


Kristofer skrev:Tyvärr är risken stor att följden av mer communityliknande funktioner skulle bli just detta. Det innebär i sin tur att den med minst social skills också automatiskt blir den med minst möjligheter att få kontakt med andra på forumet. Forumet blir på så sätt mer och mer NT-vänligt istället för aspievänligt.

Vilka funktioner som finns kommer att styra användarnas beteende, och dessutom kommer det vara avgörande för vilka som kommer att använda aspergerforum.


Folk snackar redan i smyg här med varandra per PM, och diskuterar saker som andra inte kan ta del av i VIP-avdelningen. Och hur många nära kontakter har du knutit på detta forum som det är idag? Och varför skulle detta ha nåt med social skills att göra?

Som jag ser det handlar det bara om att kunna presentera sig för varandra (om man vill), och det kommer bara göra folk mer intressanta för varandra, eftersom att man skulle få en mer komplett bild av folk här. Och alla som inte vill presentera sig själva, får väl i så fall det lättare att hitta andra här som är som dom, och inte heller vill det.

Steget från att diskutera och tjafsa om saker i olika trådar, till att ta kontakt med anonyma, opersonliga nicks, det tycker jag är ganska stort.

Du verkar ha nån sorts rädsla att du skulle bli 'left over' om medlemmarna skulle få en bättre chans att presentera sig själva. Jag förstår inte den farhågan och undrar om du kanske inte borde jobba med den? Aspergare är aspergare, en minimal förändring som att kunna skriva några extra rader på sin profil, ladda upp ett foto som är enklare att komma åt för andra, än att dom ska försöka dammsuga nån av fototrådarna, och möjligheten att kunna länka några YouTube-klipp med musik man gillar etc - kommer nog inte att förvandla detta forum till Blue Moon Bar, och dra till sig aspergerstekare med vax i håret som tycker om att tuppa sig mot alla andra etc.

Tror faktiskt inte att det ens finns särskilt många sådana aspergare öht.


Admin

Det är oerhört viktigt att klart och tydligt ange VEM som citeras. Jag har kompletterat inlägget med namn på de citerade och förutsätter att du själv är noga med det framöver.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-11 20:41:39

Zirre skrev:Kullan, varför så negativ?


Alla ser inte nyttan helt enkelt. Det verkar onödigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav nallen » 2011-12-11 20:42:11

Henkkalexi skrev:Jag gör gärna reklam för QX.se, som har en stor aspergerklubb, och också är öppet för alla läggningar.

Nej. En snabb undersökning har visat att det inte går att spärra bögarna från att kontakta en. Det är fan inte "öppet för alla läggningar".
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 20:42:30

kullan skrev:Det låter som att TS vill göra detta forum till en raggningssajt. det var nog inte meningen från början.


Nej, jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 20:44:06

Zirre skrev:Kullan, varför så negativ?


Ja, det undrar jag också. Jag ser inte nyttan med massa saker, men det betyder inte att jag är frenetiskt emot dom bara för det. Därför tolkar jag det som att det finns något känslomässigt personligt emot detta från hennes sida.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-11 20:44:37

sansula skrev:
kullan skrev:Det låter som att TS vill göra detta forum till en raggningssajt. det var nog inte meningen från början.


Nej, jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.


Vi har kontakttrådar där man söker både partner och vänner. Det räcker. Och vi kan kommunicera via PM
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-11 20:45:15

kullan skrev:
Zirre skrev:Kullan, varför så negativ?


Alla ser inte nyttan helt enkelt. Det verkar onödigt.


Du får gärna tycka att det är onödigt, jag tänker då inte tycka det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-11 20:45:44

sansula skrev:
Zirre skrev:Kullan, varför så negativ?


Ja, det undrar jag också. Jag ser inte nyttan med massa saker, men det betyder inte att jag är frenetiskt emot dom bara för det. Därför tolkar jag det som att det finns något känslomässigt personligt emot detta från hennes sida.


Nä vad har mitt känsloliv med detta att göra?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 20:46:47

Henkkalexi skrev:Jo, men grejen är väl den att folk måste ta mod till sig och ta mer initiativ. Den där kontakttråden jag lade upp här, kan inte folk försöka aktivera sig mer i den, eller öppna något annat som passar bättre?

Vi har diskussionstrådar, en chatt, PM och har presentationer. Vad behöver ni mer? :?


Jag har ju redan sagt vad jag skulle vilja :) frågan är väl vad du har emot detta? På Qruiser tycker du väl att det är helt okej med dessa (och tusen andra funktioner)?
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-11 20:47:55

Kullan: Eftersom du verkar tycka detta är en onödig idé, varför ödslar du då tid på den genom bl.a. negativa inlägg?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 20:48:20

kullan skrev:
sansula skrev:
kullan skrev:Det låter som att TS vill göra etta forum till en raggningssajt. det var nog inte meningen från början.


Nej, jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.


Vi har kontakttrådar där man söker både partner och vänner. Det räcker. Och vi kan kommunicera via PM


Tycker du ja. Grejen är att du också vill undanhålla oss andra som inte tycker det räcker, möjligheterna vi skulle vilja ha.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 20:52:52

kullan skrev:
sansula skrev:
Zirre skrev:Kullan, varför så negativ?


Ja, det undrar jag också. Jag ser inte nyttan med massa saker, men det betyder inte att jag är frenetiskt emot dom bara för det. Därför tolkar jag det som att det finns något känslomässigt personligt emot detta från hennes sida.


Nä vad har mitt känsloliv med detta att göra?


Så, varför gå in så hårt och nästintill aggressivt; för att motarbeta nåt som inte kommer ta ifrån dig nånting, och som du inte behöver använda, eftersom du kommer kunna fortsätta precis som vanligt i alla fall? Vad är det som gör att det är så viktigt för dig att vi andra som inte tycker som dig, inte ska få möjligheten till detta?
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Dagobert » 2011-12-11 20:58:07

sansula skrev:jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.

Ja, och denna lilla finess kan få oväntade följder. Sen kanske sidan inte längre är som den var. Nallen och hans kumpaner i ett hörn. Ytligt gnabbande i ett annat osv. Det är blandningen som gör det. AS-forum må vara stort, men klarar vi en uppdelning?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav kullan » 2011-12-11 21:01:17

Dagobert skrev:
sansula skrev:jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.

Ja, och denna lilla finess kan få oväntade följder. Sen kanske sidan inte längre är som den var. Nallen och hans kumpaner i ett hörn. Ytligt gnabbande i ett annat osv. Det är blandningen som gör det. AS-forum må vara stort, men klarar vi en uppdelning?


Precis. det är detta jag undrar oxå. då kommer ju majoriteten att va på gästböckerna och fara. sen tror jag att man får välja mellan chatt och Gästbok. Jag misstänker att det inte blir båda. Jag föredrar en öppen chatt framför en gästbok
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Zirre » 2011-12-11 21:03:04

kullan skrev:
Dagobert skrev:
sansula skrev:jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.

Ja, och denna lilla finess kan få oväntade följder. Sen kanske sidan inte längre är som den var. Nallen och hans kumpaner i ett hörn. Ytligt gnabbande i ett annat osv. Det är blandningen som gör det. AS-forum må vara stort, men klarar vi en uppdelning?


Precis. det är detta jag undrar oxå. då kommer ju majoriteten att va på gästböckerna och fara. sen tror jag att man får välja mellan chatt och Gästbok. Jag misstänker att det inte blir båda. Jag föredrar en öppen chatt framför en gästbok


Drar du ofta slutsatser innan du sett resultat?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Fenren » 2011-12-11 21:03:41

sansula skrev:å, varför gå in så hårt och nästintill aggressivt; för att motarbeta nåt som inte kommer ta ifrån dig nånting, och som du inte behöver använda, eftersom du kommer kunna fortsätta precis som vanligt i alla fall? Vad är det som gör att det är så viktigt för dig att vi andra som inte tycker som dig, inte ska få möjligheten till detta?


mindre ändringar än den du föreslår har redan bevisat att det Kristoffer säger är sant
Kristoffer skrev:Vilka funktioner som finns kommer att styra användarnas beteende, och dessutom kommer det vara avgörande för vilka som kommer att använda aspergerforum.


Det finns en anledning till att de flyttade off topic och gjorde en underavdelning av den. det finns anledningar till att de flyttat fram diskussionsavdelningar och flyttat bak de mer lättsamma avdelningarna.

införandet av chatten fick forumet att ta en för stor vändning åt det sociala hållet, bort från diskussioner.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav Fenren » 2011-12-11 21:06:07

Zirre skrev:
kullan skrev:
Precis. det är detta jag undrar oxå. då kommer ju majoriteten att va på gästböckerna och fara. sen tror jag att man får välja mellan chatt och Gästbok. Jag misstänker att det inte blir båda. Jag föredrar en öppen chatt framför en gästbok


Drar du ofta slutsatser innan du sett resultat?


det är väl klart att man måste få ta upp de risker man ser. att inte göra det är enormt idiotiskt och dåraktigt. det du gör är som att kritisera den som tittar sig om innan den går över vägen för att vara en paranoid stackare.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 21:12:59

Dagobert skrev:
sansula skrev:jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.

Ja, och denna lilla finess kan få oväntade följder. Sen kanske sidan inte längre är som den var. Nallen och hans kumpaner i ett hörn. Ytligt gnabbande i ett annat osv. Det är blandningen som gör det. AS-forum må vara stort, men klarar vi en uppdelning?


Eller så får det inte det (vilket jag tror). Du kan ju fö. t.ex. bli överkörd om du cyklar också.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Varje medlem får ett litet "krypin" på sin profil?

Inläggav sansula » 2011-12-11 21:17:36

kullan skrev:
Dagobert skrev:
sansula skrev:jag vill att denna sida ska vara som den är, men addera underlättande möjligheter för dom som vill skaffa aspergervänner och kanske hitta en aspergerpartner.

Ja, och denna lilla finess kan få oväntade följder. Sen kanske sidan inte längre är som den var. Nallen och hans kumpaner i ett hörn. Ytligt gnabbande i ett annat osv. Det är blandningen som gör det. AS-forum må vara stort, men klarar vi en uppdelning?


Precis. det är detta jag undrar oxå. då kommer ju majoriteten att va på gästböckerna och fara. sen tror jag att man får välja mellan chatt och Gästbok. Jag misstänker att det inte blir båda. Jag föredrar en öppen chatt framför en gästbok


Så, hur kan vi ha både chatt, forum, PM, och VIP-avdelning då, utan att t.ex. diskussionforumet blir speciellt lidande? Ibland vill man diskutera, ibland vill man chatta ytligt med alla, ibland vill man PM:a varandra, och ibland vill man kanske skriva i sin eller nån annans gästbok. Oftast tror jag också att det är roligare att ta kontakt med nån om man har en känsla för vad det är för sorts person innan, vad man kanske delar för intressen etc.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in