Varför matte är så svårt

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför matte är så svårt

Inläggav Krake » 2010-10-31 13:50:02

Ämnet ligger kanske någonstans mitt emellan övriga ämnen och intressanta intressen.

Jag studerar matte på stockholms unuversitet(su) och delvis kth. Matematik är mer än ett ämne, det är en religion. I likhet med andra religioner finns det de som vill sprida budskapet och förklara vad som är så bra med det. Jag tillhör denna skara. Så innan jag går direkt till kärnpunkten kan det vara på sin plats att förklara just detta, alltså vad som är så fantastiskt med matematiken.

För det första är matematik fantastiskt eftersom vad som helst kan beskrivas med det. Det är ett sorts universalspråk. Varje matematiker skulle säga att om gud finns så talar han "matematiska".

För det andra är matematik inte något sterilt och kallt ämne. Tvärtom! Det är lekfullt poetiskt och vackert. Faktiskt har matematik många likheter med poesi. Man använder liknelser och metaforer, man använder motsägelser och paradoxer, man använder synonymer och omskrivningar för att få tillgång till det matematiska språkets fulla kraft. En del av de argument man använder har till och med en rytm!

Problemet är dock att varje gång man nämner någonting relaterat till matte gör 95% av befolkningen korstecknet och sätter proppar i öronen. Det tycker jag är tråkigt och synd, både för mig och för de. Det har dock sina anledningar: Matematik är krävande och man måste anstränga sig för att förstå även om man är världens smartaste människa. Skönheten jag beskrivit gömmer sig bakom formalism och tekniska detaljer och för att se den måste man först förstå innebörden av detta.

Om du är en som har svårt för matte men ändå läst det här, förklara då vad som är så hemskt så ska jag försöka motbevisa dig :wink:

Jag hoppas att tråden uppnår följande för en del åtminståne
:? :arrow: :?: :arrow: :!: :arrow: :idea: :arrow: :D
Krake
 
Inlägg: 1164