"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav ragnevi » 2013-07-28 15:51:58

Jepp, denna fråga fick jag igår. Det är inget som jag själv reflekterat över. Jag svarade på skämt att det står i den årliga manualen som vi får hemskickat att nu ska vi ha mobiler från Samsung. Innan jag svarade att det kanske beror på att många med Asperger gillar teknik och vill då ha den "bästa" telefonen på marknaden, medan neurotyper kanske mer uppskattar att ha en telefon som de enkelt kan skriva smileys på tangentbordet och därför vill ha en iphone.
Samtidigt vet jag många som inte har någon diagnos som har en Samsung, det kan ju faktiskt vara så att många har en Samsung eftersom de säljer väldigt bra.

Vad tror ni andra?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Sv: "Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav kullan » 2013-07-28 15:59:04

Jag har Samsung för den är bäst enligt mig
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav kiddie » 2013-07-28 16:02:12

Äh, jag har en sån där gammaldax sak.

Iofs är det en Samsung...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: "Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Zirre » 2013-07-28 16:05:34

Man kan enkelr skriva smylies i ex en Samsung också.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav plåtmonster » 2013-07-28 16:11:34

Tinker möjligheter?

I motsats till iPhone som är låst.

Slutsatser behöver dock mer än anekdoter för att bli kvalikativa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav tahlia » 2013-07-28 16:13:32

För att de tenderar att vara billigare kanske? Många av oss är ju trots allt sjukskrivna, deltidsarbetande eller sjukpensionärer. Varför man annars ska ha Samsung vetefasen, krångligare telefoner får man leta efter.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Sv: "Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav kullan » 2013-07-28 16:20:48

Min Samsung var knappast billig
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav plåtmonster » 2013-07-28 16:21:43

På vilket sätt är Samsungtelefoner krångliga?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav tahlia » 2013-07-28 16:23:53

plåtmonster skrev:På vilket sätt är Samsungtelefoner krångliga?


Alla tänkbara. :D Morsan hade en som arbetstelefon och min bror hade en han också, touchvarianterna. Innan jag hade fått till ett sms på någon av dem så var jag självmordsbenägen - förbannat dåliga sensorer eller alldeles för känsliga sådana. För att inte tala om upplägget - är tji fasen att hitta dit man vill, totalt ologiskt. :(
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav tahlia » 2013-07-28 16:24:46

kullan skrev:Min Samsung var knappast billig


Den är ändå ha varit billigare än t.ex en Ericsson skulle ha varit. Å andra sidan, vill man ha senaste eländet så får man punga ut helt oavsett misstänker jag. Själv har jag aldrig ägt en sprillas ny telefon så min kunskap i det ämnet är en aning begränsad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Filter » 2013-07-28 16:28:39

Vet inte om alla med AS har Samsung... Jag har en Samsung för att den är en grymt bra telefon och att de oftast får toppbetyg i recensioner! Dessutom kostar den mindre.
De som har Iphone verkar ofta bara ha den för att det är just Iphone! Har hört av en bekant att Iphone och alla andra av Apples produkter är som ett fängelse för att man bara kan använda deras program etc. Men har aldrig hört någon som har Iphone klaga på den förutom om batteritiden. Men det är ett problem generellt med smartphones vad jag har förstått...
Filter
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-07-25
Ort: Utanför Normen i Västsverige

Re: Sv: "Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Moggy » 2013-07-28 16:31:14

Samsung säljer helt enkelt mycket smartphones, dom är störst på marknaden och har modeller för de flesta segment. Flaggskepp som galaxy s, phablets som note och billigare och mindre modeller.

Android har vind i seglen nu. Ger betydligt mer lur för pengarna och större valfrihet med prestanda, skärmstorlek och design. Google har bättre rykte än Apples aningen skamfilade rykte..

För ett par år sedan sågs Android som ett budgetalternativ till iPhone. Iphone var originalet och Android var kopian. Idag är det inte så. Folk vill ha Android för dess egen skull och systemet har blivit mycket bättre iom 4.x.

Det är lika bra som ios och ibland bättre. Förr så var en anledning till att välja iphone större apputbud och högre kvalitet på appar. Användarvänlighet var en annan fördel för iPhone. Idag är det inte nån faktor som talar till Androids nackdel. Sen finns det en del saker som finns till Android men som Apple inte tillåter, tex emulatorer.

Samsung har lyckats vinna kundernas förtroende och blivit första valet när man ska välja en smartphone. HTC har misslyckas med att leverera attraktiva modeller. Det andra tillverkarna får finna sig i att bli jämförda med samsung.

http://www.swedroid.se/varldens-fem-sto ... topplista/

Samsung är det första valet för folk som inte har starka åsikter om olika märken och väljer det som ser ut som ett bra köp. Sen har ju givetvis Samsung fans med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Joakoni » 2013-07-28 16:35:14

Nope, jag har en HTC och ät jättenöjd :-)Happy
Jag sökte och jämförde länge innan jag valde en modell som passade mig o design och funktionerna. Kameran av bra kvalitet var jätteviktig för mig.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Filter » 2013-07-28 16:37:05

Moggy skrev:Samsung säljer helt enkelt mycket smartphones, dom är störst på marknaden och har modeller för de flesta segment. Flaggskepp som galaxy s, phablets som note och billigare och mindre modeller.

Android har vind i seglen nu. Ger betydligt mer lur för pengarna och större valfrihet med prestanda, skärmstorlek och design. Google har bättre rykte än Apples aningen skamfilade rykte..

För ett par år sedan sågs Android som ett budgetalternativ till iPhone. Iphone var originalet och Android var kopian. Idag är det inte så. Folk vill ha Android för dess egen skull och systemet har blivit mycket bättre iom 4.x.

Det är lika bra som ios och ibland bättre. Förr så var en anledning till att välja iphone större apputbud och högre kvalitet på appar. Användarvänlighet var en annan fördel för iPhone. Idag är det inte nån faktor som talar till Androids nackdel. Sen finns det en del saker som finns till Android men som Apple inte tillåter, tex emulatorer.

Samsung har lyckats vinna kundernas förtroende och blivit första valet när man ska välja en smartphone. HTC har misslyckas med att leverera attraktiva modeller. Det andra tillverkarna får finna sig i att bli jämförda med samsung.

http://www.swedroid.se/varldens-fem-sto ... topplista/

Samsung är det första valet för folk som inte har starka åsikter om olika märken och väljer det som ser ut som ett bra köp. Sen har ju givetvis Samsung fans med.


Intressanta fakta! :)
Filter
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-07-25
Ort: Utanför Normen i Västsverige

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav kullan » 2013-07-28 16:42:40

tahlia skrev:
kullan skrev:Min Samsung var knappast billig


Den är ändå ha varit billigare än t.ex en Ericsson skulle ha varit. Å andra sidan, vill man ha senaste eländet så får man punga ut helt oavsett misstänker jag. Själv har jag aldrig ägt en sprillas ny telefon så min kunskap i det ämnet är en aning begränsad.


Möjligt att Ericsson är dyrare. Har ingen koll på det märket.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Moggy » 2013-07-28 16:47:52

Ok, den är tydligen inte helt rättvisade den rapporten som Swedroid skriver om och dom inte har alla siffror från en del tillverkare. Och läget är nog annorlunda i Sverige än över hela världen. De kinesiska lågpris modellerna säljer väldigt mycket i Indien och synamerika. Men Samsung säljer mycket här och en person som ska köpa en mobil utan att veta exakt vad han ska ha så är sannolikheten stor att han landar med en Samsung.

De som köper Iphone idag är till stor del folk som haft en tidigare och är anhängare av Apple och deras produkter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav plåtmonster » 2013-07-28 16:50:14

Moggy skrev:som Apple inte tillåter, tex emulatorer

Så dumt. Spiken i kistan för den policyn.

Finns det andra märken eller modeller som är värda att kika extra på? t.ex bättre touchfunktion osv?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav kullan » 2013-07-28 16:55:36

Det är en grej som samsung kan satsa på fysiskt tangentbord till sina mobiler. Är inte sams med touchskärmen alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Moggy » 2013-07-28 16:58:30

plåtmonster skrev:
Finns det andra märken eller modeller som är värda att kika extra på? t.ex bättre touchfunktion osv?


Nokia finns ju med sina Windowsphones. Samarbetar med Microsoft och använder deras operativ. Verkar vara bra mobiler sett ill hårdvara och kvalitet. Operativet är nog bra det med. Dock sämre apputbud och osäkert läga inför framtiden vad som kommer att hända med plattformen och tillverkaren.


Jag använder en Sony Xperia Z som jag är väldigt nöjd med. Trevlig design som avviker lite ifrån Samsungs lite plastiga stil. Högupplöst 5-tumsskärm i 1080p är riktigt fint när jag ska läsa text på den. Texten ser ut som tryckt text. Sony satsar hård på att ge Samsung en match och dom kommer med nya bra modeller. Sony har även en bra attityd till XDA och rom-utvecklare och har stött den scenen en hel del.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Moggy » 2013-07-28 17:01:55

kullan skrev:Det är en grej som samsung kan satsa på fysiskt tangentbord till sina mobiler. Är inte sams med touchskärmen alls.


Kommer inte att hända. Liten efterfrågan och krångligt och dyrt för tillverkaren av designa såna modeller. Fysiska knappar och klickmekanismer för att fälla fram tangentbordet går sönder och orsakar returhantering.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav kullan » 2013-07-28 17:14:49

De gamla Nokiamobilerna kunde ha vanliga tangenter och de behövde inte ens fällas undan. Jag hade gärna haft en fast tangentsats som var framme hela tiden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav kiddie » 2013-07-28 17:17:05

Varför år ifåner så poppis? Alla ska ha dem, typ. Riktig innegrej och så kan man inte köra flash. Hur är den telefonen bättre då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav Micke » 2013-07-28 17:18:45

Innan man försöker svara på frågan kanske man ska ifrågasätta den? Vad baserar dom det på?

Själv är jag en sån som gärna håller mig till den mobil jag har så länge som möjligt, mest för att slippa förändringar och jag känner i nuläget inget behov av något mer avancerat. Min Ericsson har jag haft i flera år nu. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

"Varför har alla med Asperger mobiler från Samsung"

Inläggav slackern » 2013-07-28 17:21:10

plåtmonster skrev:Tinker möjligheter?

I motsats till iPhone som är låst.

Slutsatser behöver dock mer än anekdoter för att bli kvalikativa.


Samsung är också låst. Förutom en specialversion utav S4 som har en orörd version utav android.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in