Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav plåtmonster » 2013-10-01 4:04:40

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det. Tycker listan visar på rätt konkreta och intressanta skillnader!

Corucopia: ..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Mats » 2013-10-01 8:51:33

Barn har föräldrar som sköter allt tråkigt åt dem som att försörja sig, städa, handla mat, tvätta, ...

Vuxna måste ta hand om sig själva.

Själv blev jag mindre olycklig av att få sjukpension och därmed slippa arbeta, men det betyder ju att någon annan (samhället) försörjer mig.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav rapchic » 2013-10-01 10:01:41

Mats skrev:Barn har föräldrar som sköter allt tråkigt åt dem som att försörja sig, städa, handla mat, tvätta, ...

Vuxna måste ta hand om sig själva.

Själv blev jag mindre olycklig av att få sjukpension och därmed slippa arbeta, men det betyder ju att någon annan (samhället) försörjer mig.

nog för när jag var liten brukade jag tigga om att få handdiska och liknande, nu hatar jag det.
Då var det mer som en lek, därför var det kul (och man fick hjälpa mamma).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Miche » 2013-10-01 13:20:41

Mats skrev:Vuxna måste ta hand om sig själva.

Väldigt många mår betydligt mycket bättre och är lyckligare när de kan vara oberoende och försörja sig själva.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Mats » 2013-10-01 15:00:18

Miche skrev:
Mats skrev:Vuxna måste ta hand om sig själva.

Väldigt många mår betydligt mycket bättre och är lyckligare när de kan vara oberoende och försörja sig själva.

Vad jag menar är att det inte funkar att bara göra det som är kul när man är vuxen. Man kan alltså inte studera hur barn gör och bete sig som ett barn för att bli lycklig som vuxen.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Miche » 2013-10-01 15:08:46

Mats skrev:[...] hur barn gör och bete sig som ett barn för att bli lycklig som vuxen.

Många gillar att ta för sig av livet och leka som ett barn för att känna lycka.

För att ta ett exempel, män som skaffar häftiga bilar och leker runt med dem (ok, barn kör inte bilar men många pojkar (troligen även ganska många flickor) i tioårsåldern drömmer om att leka med häftiga bilar). Bl.a. har programledarna för Top Gear sagt att de gillar bilar som gör att de känner sig som tioåriga pojkar.

Nu behöver man ju inte pengar för att bli ett barn, det finns flera trådar här på forumet om vuxna som gör saker som förknippas med att vara barn, ex har gosedjur eller gungar vilket verkar vara försök att åter att få uppleva lyckan som ett barn känner den.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav gadas » 2013-10-01 15:10:47

Om de nu är det...

Några försummade förklaringar:

Barn har mindre skala och därmed större muskeltvärsnittsarea i förhållande till massan - känslan att snabbt och enkelt kunna flytta på sina kroppsdelar är mycket tillfredsställande.

Barn FÅR inte göra saker - då blir det mycket roligare än för vuxna som (itutas att de) MÅSTE göra det.

Barn har ofta ännu inte fått lära sig (eller ännu inte fattat) att man måste vara orolig för saker och ting och att det inte är realistiskt att hoppas. Vuxna som till sist lyckas avprogrammera sig blir i allmänhet lika lyckliga som barn... Det man har vant sig vid kan man vänja sig av med!

PS. Men så var det det där med tvärsnittsarean...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav gadas » 2013-10-01 15:13:06

Mats skrev:Denn här meningen har exackt tre fel.

Jag tror jag knäckte det!

"Denn", "exackt" - och så att det(DET) inte är tre utan bara två fel!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Mats » 2013-10-01 15:23:46

gadas skrev:
Mats skrev:Denn här meningen har exackt tre fel.

Jag tror jag knäckte det!

"Denn", "exackt" - och så att det(DET) inte är tre utan bara två fel!

Märkte du vad som hände med det tredje felet när du upptäckte det? :-)Happy
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Mortalis » 2013-10-01 15:42:15

Jag tror att barn är lyckliga hela livet.

Frågan är om vuxna var det, ens som barn :-)063
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Re: Sv: Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Xzirie » 2013-10-01 15:50:45

Skitsnack att barn skulle vara lyckliga. Jag har fan aldrig varit så miserabel igen som jag var när jag var liten.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Kevlarsoul » 2013-10-01 15:58:17

Väldigt mycket på den där listan som jag inte alls håller med om.. Eller ja.. Hur små barn syftas det på? Kanske är det bara väldigt generaliserande och syftas på normala barn och normala vuxna..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Mats » 2013-10-01 16:02:52

Kevlarsoul skrev:Väldigt mycket på den där listan som jag inte alls håller med om.. Eller ja.. Hur små barn syftas det på? Kanske är det bara väldigt generaliserande och syftas på normala barn och normala vuxna..

Det står att hans barn är 3 och 6 år gamla, och jag antar att det är dem han syftar på.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav gadas » 2013-10-01 16:08:13

Mats skrev:
gadas skrev:
Mats skrev:Denn här meningen har exackt tre fel.

Jag tror jag knäckte det!

"Denn", "exackt" - och så att det(DET) inte är tre utan bara två fel!

Märkte du vad som hände med det tredje felet när du upptäckte det? :-)Happy


Det blev rätt !?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Kevlarsoul » 2013-10-01 16:12:07

Mats skrev:
Kevlarsoul skrev:Väldigt mycket på den där listan som jag inte alls håller med om.. Eller ja.. Hur små barn syftas det på? Kanske är det bara väldigt generaliserande och syftas på normala barn och normala vuxna..

Det står att hans barn är 3 och 6 år gamla, och jag antar att det är dem han syftar på.


Ja jag tänkte att det kanske var så.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-01 16:18:32

Mitt dåliga mående dök inte upp i vuxen ålder. Har skräckfyllda minnen från när jag var typ 4. Har alltid levt med skräck och stress.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav plåtmonster » 2013-10-01 18:19:18

Mats skrev:Vad jag menar är att det inte funkar att bara göra det som är kul när man är vuxen. Man kan alltså inte studera hur barn gör och bete sig som ett barn för att bli lycklig som vuxen.

Man behöver inte göra allt som togs upp.

Bra saker:
* Läggdags tidigt
* Vakna av att vara utsövd istället för störd av väckarklocka
* Planera och tänk men agera också. Skita ner händerna.
* Äta ofta men lite.
* Mat skall vara både god och nyttig.
* Hitta anledningar att röra dig, gärna något som man tycker är roligt.
* Gör mer saker för skojs skull och bara det som behövs för det rationella och smarta.
* Begränsa dig inte mer än nödvändligt.
* Var i nuet men medveten om framtiden.
* Det finns roligare aktiviteter än spritfester.
* Prioritera aktiva aktiviteter över passiverande.
* Prova nytt och våga misslyckas, våga det dessutom ofta.
* Fokusera på det som gör dig glad och det du vill göra.
* Främmande människor är spännande (utom yxmördarna).
* Klä dig så att du våga få en reva eller skita ner dig. Du får mer gjort.
* Förstå vad som är dina mål och andras mål. Skilj dom åt.
* Ta dig till miljöer som är stabila och utan desorganiserade branssläckningar.
* Finn brusfria miljöer.

"The problem with the rat race is, that even if you win you are still a rat."
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Mats » 2013-10-01 18:45:18

Det här:
plåtmonster skrev:* Förstå vad som är dina mål och andras mål. Skilj dom åt.

var i stort sett det enda vettiga i listan. Resten av listan är dina och andras mål för hur jag borde leva mitt liv, inte mina egna.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Alien » 2013-10-01 20:13:05

Jag tror jag var ett lyckligt barn tills jag började skolan.

För övrigt känner jag inte alls igen mig i beskrivningen av hur hans barn/han själv som barn är/var.
varifrån får barn sin enorma energi?
http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/g ... pappa.html

Jag hade då aldrig mycket energi. Önskar att andra barn inte haft så mycket energi, att knuffas, slå, retas.

Barn äter ofta och små portioner. Vuxna äter sällan och stora portioner.

Jag föredrar också att äta små portioner fler gånger framför stora brakmåltider sällan. Men dt är väl jobbet som gör att vuxna inte har tid att äta så ofta. Men alla fikapauser då?

Barn äter det dom gillar och som gör dom glada. Vuxna äter det dom bör äta och som i regel gör dom mindre feta.

Vaddå, bestämmer hans barn själva vad de får äta? Hemma hos mig (som barn och vuxen) bestämmer de vuxna vad barnen får äta. Just för att barnen ska få i sig det dom behöver. Inte är det alla vuxna som äter fettsnålt och nyttigt heller.

Barn blir piggare av rörelse. Vuxna blir trötta av bodypump, gym och liknande sysslor.

Barn blir - tack och lov - också trötta, hur skulle man annars få dem i säng om kvällarna. Vuxna blir tröttare, men det kan ju bero på att de dels jobbat före tränngen, dels vill bli trötta, dvs de vill träna så mycket att de blir trötta. När de rör sig för nöjes skull, typ dansar, så blir de inte heller trötta på en gång (men sover jättelänge nästa dag).

Barn väljer utifrån frågan – ”Vad gör mig lycklig”. Vuxna väljer det rationella och smarta.

Barn väljer utifrån vad de tror gör dem lyckliga, dvs på kort sikt (godis att äta, någon leksak att få som de tröttnar på efter kort tid). Vuxna väljer i bästa fall vad som på lång sikt gör dem lyckliga, vilket iofs kan kallas rationellt.

Barn vill alltid lära sig nya saker. Vuxna håller sig gärna till vad vuxna redan kan.

Små barn kanske. Men äldre barn kan vara duktiga att slö dövörat till för att inte lära sig något "tråkigt" el "onyttigt".

Nej, jag tycker det verkar som han hoppar av sitt vuxenansvar, om han tycker att han ska bli "barn på nytt" i stället för att lära barn att tänka på konsekvenserna. Problemet är inte att vuxna är "för vuxna" utan att de inte är tillräckligt vusna.

Det här är förstås tänkvärt:
Barn har tokkul och är lyckliga på kalas och andra festliga tillfällen. Vuxna har inte den blekaste om hur man har kul på en fest utan droger som exempelvis alkohol. Tror du mig inte kan du prova att ordna en företagsfest utan att servera mängder med droger som exempelvis alkohol. Deltagaran på företagsfesten skulle prata om Excelark och väder under 30 minuter för att sedan vara ”tvungna” att alla gå hem väldigt tidigt. Liknande skulle ske på en kräftskiva, nyårsfest, Kristihimmelsfärd, Midsommar, Julafton, parmiddagen, födelsdagsfest, chartersemester eller på fredagsmysen.

Förutom att jag barn knappast skulle haft "tokkul" på kalas utan atningen vrit skräckslagen el uttråkad. Men varför vuxna inte står ut med att träffa andra vuxna på fet utan att supa kan man ju undra över. Ett sätt att få slippa vara ansvarsfull vuxen?

Jag tycker han idylliserar barn och barndomen. Kan ju bero på att hans barn ännu inte börjat skolan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav elle » 2013-10-02 8:44:16

Dagens barn har förlorat sin oskuldsfullhet.. Barn vill leva som vuxna och vuxna vill tillbaka till barndomen..
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Varför barn är lyckliga och vuxna inte är det..

Inläggav Vildsvin » 2013-10-02 11:04:28

gadas skrev:Några försummade förklaringar:

Barn har mindre skala och därmed större muskeltvärsnittsarea i förhållande till massan - känslan att snabbt och enkelt kunna flytta på sina kroppsdelar är mycket tillfredsställande.
...
PS. Men så var det det där med tvärsnittsarean...


I så fall skulle dvärgar vara lyckligare än normalväxta. Min uppfattning är att de inte är det, snarare känner de sig begränsade i sitt liv. Korta män brukar ha dåligt självförtroende och försöka kompensera det genom att försöka vara extra manliga/högljudda.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in