Var ska vi ha Forumträffen 2010 ??

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Vart ska vi ha Forumträffen 2010 ??

Flottsbro
22
25%
Fyrishov
18
21%
Göteborg
16
18%
Värmland/Dalarna
13
15%
Skåne
12
14%
Annat (Skriv i tråden)
6
7%
 
Antal röster : 87

Var ska vi ha Forumträffen 2010 ??

Inläggav Danne » 2010-02-04 17:03:00

Från denna diskussion: http://www.aspergerforum.se/forumtraff-ii-sommaren-2010-t12905.html

OBS !! Läs den tråden innan ni röstar här !!
(Så ni får lite för- och nackdelar med de olika alternativen.)


Rösta efter vad ni tror skulle vara bäst, och genomförbart, och inte bara vad som skulle vara "kul".
För någon/några ska ju rodda ihop träffen också, och det måste naturligtvis finnas med i beräkningarna när ni röstar. Träffen bör även passa för så många som möjligt.
(Det är ju ingen vits att rösta på ett alternativ som ingen vill/kan genomföra, och endast ett fåtal kan komma till.)

Jag valde svarsalternativen efter vad jag tyckte verkar vara aktuellt.

Motivera gärna era röster i tråden !!
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Danne » 2010-02-04 17:11:40

Motivererar min egen Flottsbro-röst med det jag skrev i den tråden:

Danne skrev:Håller med Titti om att det finns flera fördelar med att återanvända Flottsbro.
Det tar bort väldigt många okända faktorer och frågeställningar.
Nu vet vi hur boendet ser ut, internetmöjligheten, omgivningen, lokalerna o.s.v.
Det skapar en trygghet för många, och även för dom som inte var med på årets upplaga kan ju känna viss trygghet i att det är en beprövad mötesplats som många nu känner till.

Sen kan det vara bra att köra en repris för att se om man kan göra det bättre andra gången.
Slippa trampa i de fällor, och göra samma misstag som kanske gjordes förra gången.
Det kanske (troligtvis) även blir lättare för arrangören/de som drar ihop träffen att planera och genomföra på samma plats.
Och dessutom, nu när vi provat kanske vi t.o.m. kan utveckla/utöka arrangemanget lite så man får ännu mer ut av träffen.
(Kanske ett stortält som billigt/socialt övernattningsalternativ, kanske utnyttja söndagen/justera tiderna lite för deltagarna, kanske lira brännboll/lira minigolf den här gången t.ex. ?)

Byter vi till ny plats så förlorar vi många av dessa fördelar, helt eller delvis.
Men visst kan det vara skoj att åka någon annanstans, och för mig personligen så spelar det inte så stor roll egentligen.
Men jag tycker vi ändå vi borde köra på samma plats åtminstone en gång till, just för att dra nytta av de fördelar och erfarenheter vi inhämtat iår.


Jag provar gärna andra ställen, men detta är ändå det som jag tror skulle vara bäst i det stora hela.
Fördelarna överskuggar äventyrslusten i det här fallet. 8)

Glöm inte att motivera ERA röster också.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav mondo beyondo » 2010-02-04 17:21:04

Kan inte rösta då jag inte har ngt specifikt önskemål om plats eller tid. Alternativ valfritt skulle få min röst. Flottsbro hade inget jag vill ha, maten tex. som inte var ngn succé och svårtillgängligt var det oxå. Uppsala gillar jag och det är väl promenadavstånd till campingen från tågstationen? De andra alternativen var väldigt långt borta men varför skulle träffen hållas nära mig så.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Truly » 2010-02-04 17:28:59

Italien kanske!? :wink:
Rom är en härlig stad. :lol:
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Truly » 2010-02-04 17:30:20

Nej, skämt åsido. Jag vågar förmodligen inte komma ändå. Så jag överlämnar beslutet till er andra!
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Danne » 2010-02-04 17:34:19

Vad gäller mat och sånt, så är det ju inget som är direkt bundet till platsen.
Det går ju att göra bättre eller sämre oavsett vilken plats man väljer att ha träffen på.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2010-02-04 18:40:16

mondo beyondo skrev:Kan inte rösta då jag inte har ngt specifikt önskemål om plats eller tid. Alternativ valfritt skulle få min röst. Flottsbro hade inget jag vill ha, maten tex. som inte var ngn succé och svårtillgängligt var det oxå. Uppsala gillar jag och det är väl promenadavstånd till campingen från tågstationen? De andra alternativen var väldigt långt borta men varför skulle träffen hållas nära mig så.


Tänker att det är träffen, mötet med andra forumdeltagare som är det viktiga. Mat får man ta som det är. Kommer aldrig att passa eller uppfylla allas önskningar.
Håller med att Flottsbro är för svårtillgängligt om man inte har bil.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav AAA » 2010-02-04 21:34:02

En fördel med repris är att det går att undvika de förra misstagen och upprepa framgångarna, som någon skrev (Danne, tror jag). Det har jag erfarenhet från inom andra områden.

Var ej med förra gången, men jag skulle alltid föredra samma igen ;-)

"Hellre ett känt helvete än ett okänt paradis"
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav ufo » 2010-02-04 23:29:20

En bit utanför skogen vore trevligt.
Då skulle nog tom jag kunna dyka upp.
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-05 2:18:07

Flottsbro. Tror att det bli enklast för alla om man kör på ett och samma ställe. Det minimerar det praktiska arrangerandet runtomkring.
Fast personligen har jag iofs ingenting emot en träff längre söderut.

I år kommer jag definitivt!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Liljencroowna » 2010-02-05 2:21:59

Wermlandd!
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Pemer » 2010-02-05 7:42:43

Flottsbro är en bit utanför skogen, kan man väl säga.

Krånglandet med transport har vi som sagt vetskap om och rutin på nu, och det kan bara bli bättre. Vi vet att vi har några hjälpsamma bilister som gärna tar ett par tripper bort de cirka fem-tio minuterna till pendeltåg i Huddinge eller Flemingsberg. Eller tunnelbana i Masmo, nästan allra närmast. Det känns inte som att det ska behöva vara något problem.

Och tar vi det fjorton dagar tidigare är det fortfarande sommartidtabell och då vill jag minnas att det faktiskt går bussar ända ut till Flottsbro en om inte gång i timmen så var det nog varannan timme hela dagarna och en bit fram på kvällarna. Den biten var klart olyckligt tajmad i fjol, ungefär en vecka för sent fram i augusti när SL har bestämt att sommaren är över och att folk inte vill till ett sådant ställe som Flottsbro längre.

Fast den sena kvällspromenaden med nano och Regnif från serpentins stuga och ut till Glömstavägen efter "den lilla forumträffen på Flottsbro", på söndagkvällen, är ett riktigt häftigt minne... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Danne » 2010-02-05 12:04:41

Pemer skrev:Krånglandet med transport har vi som sagt vetskap om och rutin på nu, och det kan bara bli bättre.

Precis. Det fanns ju en ganska väl fungerande gratis "taxiservice" i form av bilburna träffdeltagare redan ifjol.

Och just som med maten, så är ju det något som man kan förbättra till nästa gång.

Hur mat och transporter funkar i praktiken på de andra platserna är ju ingenting vi kan förutspå idag.
Det är ju alltid lättare att förbättra något man känner till, än att förutspå vilka nya problem som kommer uppstå på de alternativa platserna.

För egen del så testar jag gärna något annat ställe, men jag ser att förutsättningarna för en lyckad forumträff är mycket bättre på Flottsbro, eftersom vi känner till stället och vet hur vi ska göra bättre nästa gång.

Men det är kul att många röstar, fortsätt med det. Det visar att det ännu inte finns någon solklar majoritet för något enskilt alternativ.
Däremot är det inte många som kommenterar i tråden, det vore bra om fler talade för sina alternativ, och förklarar varför dom skulle fungera bättre, eller vara lättare att genomföra.
Finns det folk som är villiga att rodda på dom platserna t.ex. ?

Så, ut med språket, ni som röstat på Göteborg, Dalarna/Värmland, Fyrishov t.ex.
Vilka fördelar har ERA alternativ, och även vilka nackdelar kan det finnas med dom ?
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-02-05 12:22:15

Jag tvekar mellan Flottsbro och Fyrishov. Det är de två ställen som skulle funka för mig. Ska fundera på saken.

Blir det Flottsbro så måste det bli bättre mat, och framför allt tillräckligt mycket mat om jag ska vara villig att betala fullt pris.

Intoleranta kommentarer som Sams att man "får ta maten som den är" hade jag hoppats slippa i år. Målet är väl att det ska vara sådan mat som de flesta kan äta? Särskilt när det är catering och inte någon fast meny.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Truly » 2010-02-05 12:33:21

Hur många var det på förra årets forumträff?

Kan man inte grilla? Det är väl mysigt? Eller finns det inte grillplatser. Vet så lite om Flottsbro.
Här där jag bor så har vi ganska stora grillplatser runt omkring sjöarna. Stora stengrillar med flera grillgaller. Allt man behöver ha med sig är lite ved och maten att grilla. Finns sånt på Flottsbro?

Eller blir det kanske runt 200-300 personer så grillning inte går att genomföra?
Eller finns det kanske inte kylskåp att förvara maten i?
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Inger » 2010-02-05 12:46:54

Själva träffen hålls i en lokal som är som en restaurang. Funkar inte så bra att grilla där. Visserligen finns det en strand i närheten men jag vet inte ens om man får grilla där. Blir nog lite för mycket strul skulle jag gissa.

Moddarna har nog uppgifter om hur många vi var.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Danne » 2010-02-05 12:49:06

Truly skrev:Hur många var det på förra årets forumträff?

Ca: 50 stycken var det förra gången.

Jag uppskattar (grovt) att det kommer 30-70 st detta år, beroende på plats och arrangemang.

Jag tror det finns grillmöjligheter i Flottsbro, det verkar ju vara en rätt så komplett anläggning. Frågan är om det verkligen finns ett "behov" av det när man väl är där.
I fjol så blev det ingen minigolf t.ex., just för att folk fastnade i umgänget i stället, och mörkret kom.
Det fanns många idéer på aktiviteter man kunde göra tillsammans, men faktum är att dom flesta mest minglade, och tog lite promenader i olika stora formationer.

Vad gäller kylskåp så var det iallafall vissa träffdeltagare som hyrt stugor där, så jag gissar att kylskåpsmöjligheter finns.

Fyrishov och Göteborg tycker jag kan vara vettiga alternativ, men vet för lite om hur det skulle ordnas, kosta, se ut, roddas m.m.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-02-05 12:55:29

Skulle grillningen vara som alternativ till cateringen då, för att få ner priset? Jag skulle hellre betala för att slippa.

Tyckte tiden gick så fort på träffen, och ändå hann man inte snacka med alla. Fanns liksom inte tid för aktiviteter. Få hade ens ro att lyssna på den musikunderhållning som överraskande bjöds av en medlem med flickvän.

Att Aspergare skulle vara osociala verkar alltså vara en myt. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav IckyFlix » 2010-02-05 12:59:07

Jag har nog egentligen inget att säga till om, som inte var med förra året, och inte vet om jag skulle orka vara med på en träff alls, men jag tycker i rättvisans namn att en ny forumträff borde hållas på annat håll i landet än den förra. Således förordar jag en träff i göteborgstrakten.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav Truly » 2010-02-05 15:53:11

***

OK, ca 30-70 personer.

När det gäller detta med grillning så JA det var för att få ned priset. Typ köp en hel gris och grilla! :D

Men sen såg jag att Inger skrev att tiden gick så snabbt. Hur länge varar forumträffen egentligen? Jag trodde det var typ en hel helg. Och därför tyckte jag att det kanske skulle bli väldigt dyrt med catering både frukost, lunch, middag x 2 (3).

Mina frågor:
Vad kostade cateringen förra året?
Åt ni bara ett mål mat då?
Vad serverades? (jag vet att det var lite gnäll om att maten inte var bra).
Hur länge varade träffen (hur många mål mat måste fixas)?

***
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Danne » 2010-02-05 16:21:00

Truly skrev:Mina frågor:
Vad kostade cateringen förra året?
Åt ni bara ett mål mat då?
Vad serverades? (jag vet att det var lite gnäll om att maten inte var bra).
Hur länge varade träffen (hur många mål mat måste fixas)?

1, Ingen aning. Det kanske någon annan vet.

2, Upplägget var att själva träffen skulle vara på lördag em/kvällen, med tillhörande middag. I priset ingick då även frukosten på morgonen efter för dom som sov över/kom tillbaka då. Har för mig att det kostade runt 400:-/st, vilket täckte upp lokalkostnaderna också.

3, Det fanns flera "spännande" alternativ på middagen som var i buffé-form, men jag tror att det hade varit bättre med mer vanliga rätter i buffén, eftersom många aspisar (och andra också för den delen) föredrar att äta vad man känner igen.
Jag tror mer på julbordsstuket (fast inte just julmat nödvändigtvis då), där det finns lite av varje och många saker som alla känner igen, då passar det nog dom flesta.

4, I verkligheten så kom folk på fredagkvällen (långväga gäster), eller under lördagen på dagen, dom sov över i hyrda stugor och åkte hem under söndagen. Sen var det en stor andel som kom under lördag em, åkte hem efter kvällsmyset, varav en del återvände på söndag morgon för lite mer umgänge och promenader.


Jag tror att en viss justering av tiderna kan vara en idé, så man utnyttjar lördagen och söndagen bättre på dagarna, då många verkade vilja ha mer än "bara" lördagsmiddagen.
Kanske att man startar officiellt lite tidigare på lördagen, och kanske fortsätter även på söndagen.
Som det var nu blev just den typen av socialt umgänge rent spontant av besökarna, vilket kanske några andra gick miste om.
Men men, sånt kan ju diskuteras senare.

Jag tror inte på grillning som matalternativ, istället för en riktig middag.
Dels tror jag inte kostnaden är sådant stort problem, men framförallt tror jag det blir omständigt och ger en rätt "smal" meny som kanske inte passar så många. Dessutom blir arrangemanget väldigt osäkert p.g.a. vädrets makter. Även om jag kan sitta ute och käka i ur och skur, så tror jag inte det umppmuntrar till samkväm på samma sätt.

Men idén är ju inte dum, och säkert kanske en enklare korvgrillning kan vara något för den som vill det.
Jag har ju funderingar på att ta med mitt 20-mannatält från försvaret dit, och då kanske övernattare vill elda lite sen på kvällen kanske.

Mitt tält skulle i sådana fall finnas som ett BILLIGT övernattningsalternativ, för den som inte vill hyra stuga, men heller inte vill/kan/orkar slå upp små tält mitt i natten.
Då skulle man kunna vara ett gäng inne i ett rejält tält, som även har kamin och försvarets ordentliga tältunderlag.
Det gäller ju dom som kan tänka sig att sova kollektivt förståss.
Tältet kan naturligtvis tas med även till andra orter, så det är inte bundet till just Flottsbro.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:20:59, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Truly » 2010-02-05 16:30:51

Tack för alla svar Danne!

För min del spelar det ingen större roll var jag sover. Men om jag kommer så måste jag kunna sova någonstans. Har inte möjlighet att åka dit, åka hem och komma tillbaka dagen därpå. Det blir alldeles för jobbigt och dyrt.

Jag sover gärna i tält. Är det varmt ute och inte regnar kan jag sova på gräsmattan också! :lol:

När det gäller maten så är jag mycket mer kräsen. Jag har diverse funktionsnedsättningar med mage-tarm, en hel hög av allergier och kan därför inte äta så mycket.
Jag har dessutom diabetes så jag måste äta fem mål mat om dagen.
Min diabetes pendlar ganska kraftigt pga. diverse komplikationer så det är ett måste för mig att det finns kylskåp så jag kan ta med mig diverse blodsockerhöjande drycker (tål bara lättsmält mat så dryck är det bästa).

Ja, det är därför jag undrar såpass mycket angående maten. :wink:
Men finns det kokt potatis, fisk, kokta grönsaker i buffén så funkar det utmärkt eftersom det är lättsmält mat.

Annars kan jag självklart ta med mig egen mat, men då måste det finnas tillgång till kök. Inget är omöjligt, men jag vill bara höra mig för INNAN så jag inte sitter där med en slutsumma på flera tusen kronor.


(Edit ett par hundra gånger pga. mina slarviga fingrar...)
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav sigge » 2010-02-05 17:15:47

Knepigt med två konkurerande alternativ som ligger nära varndra. Jag tänker Uppsala och Stockholm. De borde kanske slås ihop i detta läge?
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav Danne » 2010-02-05 18:31:09

Jag har ett förslag: :-)220

Vad sägs om att strukturera upp det lite, för att lättare komma någon vart?

Vi skapar en slags arbetsgrupp/festkommitté för de olika alternativen, så får vi se vilka som lyckas få fram denbästa genomtänkta planen.
På så sätt får vi också reda på om det finns folk/resurser att rodda ihop de olika träffalternativen.

Det behöver inte vara något bindande.
Men om några går ihop och planerar Fyrishovsalternativet, och några andra gör samma med Göteborg, Skåne, Flottsbro o.s.v., så borde vi se vilka grupper som faktiskt formas, och vilka som inte har några engagerade drivkrafter bakom.

Starta i sådana fall likadana trådar med dessa namn: (Använd klipp och klistra)

"Forumträff 2010 - Flottsbro ?"

"Forumträff 2010 - Fyrishov ?"

"Forumträff 2010 - Göteborg ?"

"Forumträff 2010 - Dalarna/Värmland ?"

"Forumträff 2010 - Skåne ?"



Så får vi se vilka som lyckas rodda ihop något vettigt engagemang/arrangemang.
Lite som en upphandling, sen kan vi rösta på dom alternativ som faktiskt har utformats, istället för som nu bara på sånt som kanske inte ens finns arrangörer till.

Hur låter den idén ?

Edit: Jag skapar trådarna direkt, så får i se vad som händer. Funkar det inte så får väl någon moderator ta bort trådarna. Eller kanske skapa en egen "Forumträff 2010"-avdelning att stoppa in dom i.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Återgå till Träffar



Logga in