Var har du ditt ursprung?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Ericus » 2016-09-29 18:43:22

Wine skrev:
Ericus skrev:
Wine skrev:Det är mycket spännande, själv har jag rötterna i: Northeastern Africa, Eurasia.

Planerar du att ta National Geographics test?

https://genographic.nationalgeographic. ... t-project/


Jag har varit inne och kollat på Family Tree DNA.

https://www.familytreedna.com/

Till att börja med tänkte jag beställa Family Finder, dvs för att hitta släktingar med gemensamma förfäder ca tio generationer bakåt.


Family Tree DNA har också ett spännande test man kan göra för att se om man har the "Warrior Gene", någon av lågaktivitetsvarianterna 2R eller 3R, MAOA-L:

Are You a Warrior?

IN SPORTS OR BUSINESS, HOW DO YOU RESPOND TO STRESS? IS THE ANSWER IN YOUR GENES?

Studies have linked the "Warrior Gene" to increased risk-taking and to retaliatory behavior. Men with the "Warrior Gene" are not necessarily more aggressive, but they are more likely to respond aggressively to perceived conflict.

https://www.familytreedna.com/landing/warrior-gene.aspx

Jag har inte någon av lågaktivitetsvarianterna.


Okej lol Jag kan redan på förhand säga att jag inte har de varianterna. Min personlighet är raka motsatsen. Men man skulle kanske kunna vara bärare av genen utan att den kommer till uttryck hos en själv.

Jag är Skandinav så långt bakåt jag kunnat hitta med släktforskningen, men någon gång har ju förfäderna tagit sig till Europa. Det vore intressant att se ungefär vilken väg de har tagit.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Huggorm » 2016-09-29 19:15:48

Batte skrev:Så kult! Jeg har også tenkt på å ta en DNA-test. Jeg har sett at flere slektsforskningstjenester tilbyr DNA-tester, man aner ikke om de samarbeider med hverandre. Noen aning om hva som er det beste (og tryggeste) i markedet?


Det finns två stora som dominerar marknaden och båda är nog väldigt bra.

https://www.23andme.com/en-eu/
https://www.familytreedna.com/

Jag tog 23andme först, och har nu beställt familytree också eftersom släktforskning blivit ett stort intresse för mig.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Var har du ditt ursprung?

Inläggav slackern » 2016-09-29 19:51:58

Huggorm skrev:
Batte skrev:Så kult! Jeg har også tenkt på å ta en DNA-test. Jeg har sett at flere slektsforskningstjenester tilbyr DNA-tester, man aner ikke om de samarbeider med hverandre. Noen aning om hva som er det beste (og tryggeste) i markedet?


Det finns två stora som dominerar marknaden och båda är nog väldigt bra.

https://www.23andme.com/en-eu/
https://www.familytreedna.com/

Jag tog 23andme först, och har nu beställt familytree också eftersom släktforskning blivit ett stort intresse för mig.


Dom är tydligen bara skräp enligt en professor inom klinisk genetik.

Även i USA har de flesta stängt ner sina tjänster. Ett undantag är 23andMe i Kalifornien som i år hoppas locka en miljon nya kunder.

Redan när testerna lanserades fick de hård kritik för att vara missvisande, svåra att tolka och skapa onödig oro. En av de ledande experter som riktat skarp kritik mot testerna är professor Magnus Nordenskjöld, verksamhetschef för klinisk genetik på Karolinska sjukhuset i Solna.

– Hade de varit bra hade vi använt dem inom vården, med det var skräp från början och är skräp nu, säger han.

http://www.nyteknik.se/industri/flopp-f ... et-6401330
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var har du ditt ursprung?

Inläggav slackern » 2016-09-29 19:59:16

Här ännu mer sågning utav DNA testerna.

Backar man ytterligare till medeltidens 1200-tal så har förmödrarna och förfäderna blivit tiotals miljoner. Bland dna-släktforskare talar man ändå om dem som släkt. Säger att dna kan visa anor tillbaka till Willhelm Erövraren som invaderade England år 1066. Och att kung Rurik, som på 800-talet grundade det ryska riket, har sentida släktingarna Andersson i Motala och Östlund i Köping.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/varnin ... -dna-vurm/

Hur var det nu med folks kritiskt tänkande?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Bonddrengen » 2016-09-29 20:12:51

... och hur gör man när det kommer till adopterande? Hur ska man räkna deras förfäder? Ta Julius Caesars adoptivson Augustus som exempel. Vem tror ni han ansåg sig vara 'riktig' son till när han blev kejsare av Rom? Förmodligen Caesar även om de inte hade samma y-kromosomer...
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Batte » 2016-09-29 20:26:30

Huggorm skrev:Det finns två stora som dominerar marknaden och båda är nog väldigt bra.

https://www.23andme.com/en-eu/
https://www.familytreedna.com/

Jag tog 23andme först, och har nu beställt familytree också eftersom släktforskning blivit ett stort intresse för mig.


Takk for tips, jeg skal sjekke ut sidene. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Batte » 2016-09-29 20:42:15

slackern skrev:Hur var det nu med folks kritiskt tänkande?


Takk for nyttig perspektiv. :-)063 Jeg tror det er bra å være kritisk.

Jeg tror det kan være mange grunner til at man vurderer å kjøpe slike tester. Det er fristende å tenke at det ikke skader som underholdning. På den annen side kan det være risiko for at DNA-prøven havner i feil hender. Det kan også være risiko for at resultatene kan føre til noe negativt. :-|
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Huggorm » 2016-09-29 20:50:16

slackern skrev:
Dom är tydligen bara skräp enligt en professor inom klinisk genetik.

Även i USA har de flesta stängt ner sina tjänster. Ett undantag är 23andMe i Kalifornien som i år hoppas locka en miljon nya kunder.

Redan när testerna lanserades fick de hård kritik för att vara missvisande, svåra att tolka och skapa onödig oro. En av de ledande experter som riktat skarp kritik mot testerna är professor Magnus Nordenskjöld, verksamhetschef för klinisk genetik på Karolinska sjukhuset i Solna.

– Hade de varit bra hade vi använt dem inom vården, med det var skräp från början och är skräp nu, säger han.

http://www.nyteknik.se/industri/flopp-f ... et-6401330

En mycket märklig artikel. Ja, det är klart att vi ännu inte vet exakt vilka gener som påverkar vad, och det klargörs också mycket tydligt när man får sina resultat. Det står inte att man kommer få alzheimers eller att man inte kan få det, det står om man har förhöjd risk eller inte. Forskningen på gener har ju bara precis börjat. Ändå tycker jag man får en väldig massa relevant information och man får även tillgång till rådata över sitt DNA så man kan kolla sig när forskar hittat fler tydliga ärftliga samband.

Men i Ny tekniks artikel hävdas att ett DNA-test kan visa om man har klamydia, KOL, fetma, hjärntumörer eller en massa andra åkommor. Vad har detta med DNA att göra? Det är ju något man drabbas av, inget som syns i generna.

Den andra artikeln är lika dum, det handlar mest om att DNA-test är dåliga för att folk kan få nationalistiska eller elitistiska idéer om de får veta något om sitt ursprung. Det är skrivet 2012 när rasismpaniken var som starkast och skribenten verkar tro att det splittrar folkgrupper om man får veta att man inte är släkt med varandra. Över huvud taget är det mest moraliska argument och inget om DNA-teknikens eventuella tillkortakommande.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Batte » 2016-09-29 21:02:58

Huggorm skrev:Men i Ny tekniks artikel hävdas att ett DNA-test kan visa om man har klamydia, KOL, fetma, hjärntumörer eller en massa andra åkommor. Vad har detta med DNA att göra? Det är ju något man drabbas av, inget som syns i generna.

Enig i at dette avsnittet er merkelig. Jeg forstår ikke om det gjelder disposisjon for sykdommene eller sykdommene i seg selv.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Wine » 2016-09-29 21:53:37

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Dom är tydligen bara skräp enligt en professor inom klinisk genetik.

Även i USA har de flesta stängt ner sina tjänster. Ett undantag är 23andMe i Kalifornien som i år hoppas locka en miljon nya kunder.

Redan när testerna lanserades fick de hård kritik för att vara missvisande, svåra att tolka och skapa onödig oro. En av de ledande experter som riktat skarp kritik mot testerna är professor Magnus Nordenskjöld, verksamhetschef för klinisk genetik på Karolinska sjukhuset i Solna.

– Hade de varit bra hade vi använt dem inom vården, med det var skräp från början och är skräp nu, säger han.

http://www.nyteknik.se/industri/flopp-f ... et-6401330

En mycket märklig artikel. Ja, det är klart att vi ännu inte vet exakt vilka gener som påverkar vad, och det klargörs också mycket tydligt när man får sina resultat. Det står inte att man kommer få alzheimers eller att man inte kan få det, det står om man har förhöjd risk eller inte. Forskningen på gener har ju bara precis börjat. Ändå tycker jag man får en väldig massa relevant information och man får även tillgång till rådata över sitt DNA så man kan kolla sig när forskar hittat fler tydliga ärftliga samband.

Men i Ny tekniks artikel hävdas att ett DNA-test kan visa om man har klamydia, KOL, fetma, hjärntumörer eller en massa andra åkommor. Vad har detta med DNA att göra? Det är ju något man drabbas av, inget som syns i generna.

Den andra artikeln är lika dum, det handlar mest om att DNA-test är dåliga för att folk kan få nationalistiska eller elitistiska idéer om de får veta något om sitt ursprung. Det är skrivet 2012 när rasismpaniken var som starkast och skribenten verkar tro att det splittrar folkgrupper om man får veta att man inte är släkt med varandra. Över huvud taget är det mest moraliska argument och inget om DNA-teknikens eventuella tillkortakommande.


Någon som själv ej har gjort ett DNA-test har nog svårt att förstå hur mycket information man faktiskt kan få ut av testerna, i vissa fall så kan man faktiskt fastställa eller säkerställa diagnoser med hjälp av testresultaten, när det gäller andra sjukdomar och genvarianter så handlar det mer om risknivåer för att drabbas av olika sjukdomar eller tillstånd. Annat som kan vara intressant kan handla om huruvida man med åldern tappar förmågan att känna bitter smak, eller hur mycket man svettas, hur man metaboliserar olika substanser, droger och läkemedel, och också hur man reagerar på dem, vilken dos som är optimal m.m. Om man är resistant mot HIV är också något man kan få reda på beroende på var man testar sig, tydligen så är andelen som är resistenta mot HIV hög bland skandinaver:

Professor Duncan added: “Haemorrhagic plague did not disappear after the Great Plague of London in 1665-66 but continued in Sweden, Copenhagen, Russia, Poland and Hungary until 1800. This maintenance of haemorrhagic plague provided continuing selection pressure on the CCR5-delta 32 mutation and explains why it occurs today at its highest frequency in Scandinavia and Russia.”

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 234239.htm

Dessutom med hjälp av rådataresultaten kan man fortsätta att undersöka sina DNA-resultat allteftersom man hittar forskningsartiklar om saker som intresserar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Wine » 2016-09-29 22:09:51

slackern skrev:Dom är tydligen bara skräp enligt en professor inom klinisk genetik.

Även i USA har de flesta stängt ner sina tjänster. Ett undantag är 23andMe i Kalifornien som i år hoppas locka en miljon nya kunder.

Redan när testerna lanserades fick de hård kritik för att vara missvisande, svåra att tolka och skapa onödig oro. En av de ledande experter som riktat skarp kritik mot testerna är professor Magnus Nordenskjöld, verksamhetschef för klinisk genetik på Karolinska sjukhuset i Solna.

– Hade de varit bra hade vi använt dem inom vården, med det var skräp från början och är skräp nu, säger han.

http://www.nyteknik.se/industri/flopp-f ... et-6401330


Konstigt uttalande, DNA-tester används ju även inom vården i vissa fall för att fastställa diagnoser, om testerna man beställer från olika företag ger exakt samma resultat, att de visar att man har en viss sjukdom eller åkomma, hur kan de då vara sämre än de tester som används inom vården, eller skräp?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Var har du ditt ursprung?

Inläggav kiddie » 2016-10-25 18:34:56

Jag har inte hört att man i svensk sjukvård använder gentester för att se om du fått hjärtinfarkt eller demens...

Där man använder gentester handlar det ju om att man antingen misstänker en viss typ av åkomma där det finns ett entydigt test, eller där det finns specifika, farliga och genetiska sjukdomar i familjen och någon vill veta om de bär genen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var har du ditt ursprung?

Inläggav kiddie » 2016-10-25 18:37:46

Jag har mitt ursprung i Västergötland och Södermanland, och förmodligen lite i Närke med.

Många grenar är dokumenterade så långt tillbaka i tiden som det finns nedtecknat. Men vissa grenar finns ingen info om efter en viss generation.

Men jag är 100 % göte/sve. Nä, så heter det väl inte? Ha ha.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Var har du ditt ursprung?

Inläggav FrostWolf » 2017-01-26 9:14:24

1/4 gotlänning, 1/4 stockhomare, och den andra halvan salabo
FrostWolf
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2017-01-25

Var har du ditt ursprung?

Inläggav nescio » 2017-01-26 16:06:56

100% svenska bönder.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Chrilleb » 2017-01-26 16:09:35

Jag har fått för mig att nån av mina föräldrar sagt eller nämnt ( vid tillfälle ) att jag har Valloner i släkten, men som sagt...har fått för mig att jag hört det. Har haft tanken att släktforska, det kan bli nån dag framöver, när jag har mera kunskap på hur jag ska gå tillväga.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Huggorm » 2017-01-26 20:20:59

Chrilleb skrev:Jag har fått för mig att nån av mina föräldrar sagt eller nämnt ( vid tillfälle ) att jag har Valloner i släkten, men som sagt...har fått för mig att jag hört det. Har haft tanken att släktforska, det kan bli nån dag framöver, när jag har mera kunskap på hur jag ska gå tillväga.
Det sägs nog i hälften av alla släkter i Sverige, men så många kan det inte vara i verkligheten. Dags att börja släktforska för att få veta säkert!
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Var har du ditt ursprung?

Inläggav slackern » 2017-01-26 20:28:39

Huggorm skrev:
Chrilleb skrev:Jag har fått för mig att nån av mina föräldrar sagt eller nämnt ( vid tillfälle ) att jag har Valloner i släkten, men som sagt...har fått för mig att jag hört det. Har haft tanken att släktforska, det kan bli nån dag framöver, när jag har mera kunskap på hur jag ska gå tillväga.
Det sägs nog i hälften av alla släkter i Sverige, men så många kan det inte vara i verkligheten. Dags att börja släktforska för att få veta säkert!

Det var vanligt att resande släkter påstod att dom hade valonsläkt för att dölja sitt ursprung och förklara sin mörka hårfärg och ögonfärg.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Chrilleb » 2017-01-26 20:38:48

@Huggorm


Ok, jo ...det blir nåt sånt
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Var har du ditt ursprung?

Inläggav Huggorm » 2017-01-26 21:03:02

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Chrilleb skrev:Jag har fått för mig att nån av mina föräldrar sagt eller nämnt ( vid tillfälle ) att jag har Valloner i släkten, men som sagt...har fått för mig att jag hört det. Har haft tanken att släktforska, det kan bli nån dag framöver, när jag har mera kunskap på hur jag ska gå tillväga.
Det sägs nog i hälften av alla släkter i Sverige, men så många kan det inte vara i verkligheten. Dags att börja släktforska för att få veta säkert!

Det var vanligt att resande släkter påstod att dom hade valonsläkt för att dölja sitt ursprung och förklara sin mörka hårfärg och ögonfärg.
Ja, det skall tydligen vara så i många fall.

På tal om resande så är jag tydligen DNA-släkting med denna man: http://blogg.gp.se/reportage/2015/01/02 ... vanvarden/

Men det finns inte någon gemensam släkting i släktträden så det måste vara utomäktenskapligt. Skall bli kul att försöka klura ut hur det ligger till, 150 år efter att det skedde :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Var har du ditt ursprung?

Inläggav geocache » 2017-01-26 22:01:18

En sådan gripande tidningsartikel... :cry:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Var har du ditt ursprung?

Inläggav sussi83 » 2017-01-26 23:35:07

Afrika
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Var har du ditt ursprung?

Inläggav slackern » 2017-01-27 0:26:34

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Det sägs nog i hälften av alla släkter i Sverige, men så många kan det inte vara i verkligheten. Dags att börja släktforska för att få veta säkert!

Det var vanligt att resande släkter påstod att dom hade valonsläkt för att dölja sitt ursprung och förklara sin mörka hårfärg och ögonfärg.
Ja, det skall tydligen vara så i många fall.

På tal om resande så är jag tydligen DNA-släkting med denna man: http://blogg.gp.se/reportage/2015/01/02 ... vanvarden/

Men det finns inte någon gemensam släkting i släktträden så det måste vara utomäktenskapligt. Skall bli kul att försöka klura ut hur det ligger till, 150 år efter att det skedde :roll:

Intressant jag läste igenom artikeln och förstår nu ditt val utav namn här.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Var har du ditt ursprung?

Inläggav slackern » 2017-01-27 0:28:49

sussi83 skrev:Afrika

Annmoder som hette Lucy?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in