Vapen om man har AS

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vapen

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-31 20:58:41

kiddie skrev:Får man ta jaktlicens och äga vapen för jakt om man har aspergers eller finns det en massa regler och förbud här med?


Beror nog på. Helst bör du ha ett läkarutlåtande som intygar att du är lämplig eller inte att tillhandahålla vapen.

Så fick jag göra när jag tog körkort. Du fyller i diagnoser och dylikt och sen komplimenterar du med läkarutlåtande som intygar att du får köra och att det är grönt!

Men jag vet inte hur det fungerar för jakt och vapenlicens. Jaktlicens kan du ju ta det får alla göra. Men för vapen vet jag inte om du måste fylla i något särskilt mer än att du fyllt 18 år.

Nån jägare får gärna berätta hur det ligger till.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vapen

Inläggav Liljan » 2016-11-01 12:52:04

Xtrail3344 skrev:
kiddie skrev:Får man ta jaktlicens och äga vapen för jakt om man har aspergers eller finns det en massa regler och förbud här med?


Beror nog på. Helst bör du ha ett läkarutlåtande som intygar att du är lämplig eller inte att tillhandahålla vapen.

Så fick jag göra när jag tog körkort. Du fyller i diagnoser och dylikt och sen komplimenterar du med läkarutlåtande som intygar att du får köra och att det är grönt!

Men jag vet inte hur det fungerar för jakt och vapenlicens. Jaktlicens kan du ju ta det får alla göra. Men för vapen vet jag inte om du måste fylla i något särskilt mer än att du fyllt 18 år.

Nån jägare får gärna berätta hur det ligger till.

Vart har du hittat den informationen? Jag har varit inne på polisens hemsida och det står i geting om varesig diagnoser eller läkarintyg på papperna man fyller i för att skaffa vapenlicens.

Vad som gäller för körkort är totalt orelevant, den här tråden handlar om vapen, inte köra bil.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vapen

Inläggav Flatline » 2016-11-01 13:18:19

Det finns inga sådana krav.
Däremot har läkare en plikt att meddela ansvarig myndighet om dom anser dig olämplig att inneha vapen av några psykiska eller fysiska skäl.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in