Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Hadumod » 2013-08-30 18:53:17

Undrar vad ni som bor i Västra Götaland har för erfarenhet då det gäller väntetider. Hur länge har ni fått vänta för att få komma på utredning? Min psykolog vid vårdcentralen skickade iväg remissen nyligen till utredningsenheten. Frågade henne om väntetider. Fick det intrycket att det inte ska behöva dröja superlänge. Har dock svårt att tro att det skulle kunna ske inom ett år, trots så kallad vårdgaranti på 3 månaders väntetid. :-)003
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Moggy » 2013-08-30 19:15:48

VG är stort. Kan tänka mig att det skilljer en del på t.ex Göteborg och de mindre kommunerna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Hadumod » 2013-08-30 19:34:33

Moggy skrev:VG är stort. Kan tänka mig att det skilljer en del på t.ex Göteborg och de mindre kommunerna.

Hej Moggy! Hör till Borås upptagningsområde. Om jag förstod psykologen rätt, så kan de vidarebefordra remissen till en annan utredningsenhet i regionen i händelse av att väntetiden skulle bli för lång i Borås. Har inte hört att man gjort så tidigare. Men blir väntetiden kortare, så spelar det ingen roll för min del. Förutsatt att de är lika kunniga vid den andra enheten givetvis.
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Titti » 2013-08-30 20:00:31

Borås har i alla fall tidigare haft flera års väntetid för vuxna.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Hadumod » 2013-08-30 20:08:00

Titti skrev:Borås har i alla fall tidigare haft flera års väntetid för vuxna.


Flera år... Låter inget kul. :( Blir väl kallad när det är dags att gå i pension typ.. :wink:
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Titti » 2013-08-30 20:10:49

Hadumod skrev:
Titti skrev:Borås har i alla fall tidigare haft flera års väntetid för vuxna.


Flera år... Låter inget kul. :( Blir väl kallad när det är dags att gå i pension typ.. :wink:

Om det fortfarande är så illa går det att be att få bli remitterad till någon annan enhet inom regionen där det är kortare väntetid.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Hadumod » 2013-08-30 20:34:15

Titti skrev:
Hadumod skrev:
Titti skrev:Borås har i alla fall tidigare haft flera års väntetid för vuxna.


Flera år... Låter inget kul. :( Blir väl kallad när det är dags att gå i pension typ.. :wink:

Om det fortfarande är så illa går det att be att få bli remitterad till någon annan enhet inom regionen där det är kortare väntetid.

Frågade min psykolog om att skicka remissen istället till en annan utredningsenhet än den i Borås. Hon menade att de vid enheten i Borås skulle skicka vidare remissen till en annan enhet ifall att kön hos dem skulle vara alltför lång. Är säkert bäst att checka med dem hur det ligger till egentligen...
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav Ostrangad » 2013-09-04 5:34:02

Hej. Jag tog kontakt med vårdcentralen förra sommaren och fick med väntettider en remiss till psykiatrin i januari detta år. Efter ett par möten skickade de ytterliggare en remiss för utredning i Borås. Har en "preliminär" tid i oktober och har då väntat i ungefär nio månader.
Ostrangad
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-07-16

Väntetider i Västra Götaland för AST-utredning

Inläggav slackern » 2013-09-04 12:14:36

Vårdgarantin gäller inte för NPF utredningar. Men Stockholms landsting plus några andra har en utökad vårdgaranti där NPF utredningar ingår.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in