Valerius Geist jakt-teorin - inte heller vederlagd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2008-03-09 17:10:27

Moderatorn:

Flyttade diskussioner om Valerius Geist från musiktråden till sin egen tråd.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kristofer » 2008-03-09 17:21:27

Är det inte tyskarna som är mest inne på älgar? Det är iaf vad jag fattat av mina tyska vänner. Jag har aldrig mött en svensk som kommit i närheten av deras älgintresse. Märk väl att jag då jämför med personer utan jaktexamen och som bor i tätort.

Snarare ser jag det så som att älgen har fungerat som mat eftersom den varit nära till hands och att infrastrukturen tänkt på älgar pga risken för människoliv som kollisioner innebär. Bilar som är Moose-proof har jag inte hört talas om. Förvisso har vi krocktester etc. men själva benämningen ter sig främmande för mig.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav weasley » 2008-03-09 17:21:49

Valerius Geist skriver:

Salient features of Neanderthal's anatomy were powerfully muscled, enlarged hands whose fingers could be spread farther apart than ours, the fingers must have been quite fleshy, particular the terminal digits. The shoulder girdle was large and "simian", reminiscent of a brachiator. The limb bones were exceptionally massive, curved and the joints huge - even in small children. The joints thus spoke of quick acceleration and deceleration. The insertions of muscles and the morphology of the bones indicated exceptional power. We know from sport physiology that muscular power and precision go hand in hand.


Vilket får mej att tänka på det faktum att det är människor från Afrika, eller svarta amerikaner, som dominerar sportvärlden. Framförallt i löpning och boxning, där deras kraftigare fysik överträffar bleknosens. Deras tyngre benstomme gör att vitingarna fortfarande kan dominera i simningsgrenar, cykling, och utpräglade teknikgrenar såsom höjdhopp, men i övrigt är vi vitingar ganska ifrånsprungna.

Borde inte detta motsäga att afrikaner inte har något gemensamt med neandertalare? Herr rdos bygger ju sin teori på lösa spekulationer och blandade halvsanningar, så varför är inte denna möjlighet beaktad?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kristofer » 2008-03-09 17:30:47

Efter att ha tittat på aminal planet så tror jag ändå at det är ganska bra att vara schimpans. Det har både bra fysik och klarar av en HIV-infektion utan problem (deras motsvarighet till HIV då). Dessutom känner jag igen mig en hel del i dem.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Flawed » 2008-03-09 18:29:56

Så neanderthalare ägnade sig inte åt jakt och samlande utan handlade mat ifrån Maac ughhkhdoonaaaldz?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav rdos » 2008-03-10 8:41:50

weasley skrev:[Borde inte detta motsäga att afrikaner inte har något gemensamt med neandertalare? Herr rdos bygger ju sin teori på lösa spekulationer och blandade halvsanningar, så varför är inte denna möjlighet beaktad?


Inte ett dugg. Detta finns med i t.ex. Rushton, och är såklart adaptivt för aktiv "gruppjakt" som NTs är anpassade till.

Förresten, så är det väl rasism att påstå att svarta är bättre på sport än vita?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-03-10 8:43:21

Flawed skrev:Så neanderthalare ägnade sig inte åt jakt och samlande utan handlade mat ifrån Maac ughhkhdoonaaaldz?


Säkert. När ska Mr Flawed läsa igenom Valerius Geists "Neanderthal Paradigm"? :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-03-10 8:53:29

weasley skrev:Valerius Geist skriver:

Salient features of Neanderthal's anatomy were powerfully muscled, enlarged hands whose fingers could be spread farther apart than ours, the fingers must have been quite fleshy, particular the terminal digits. The shoulder girdle was large and "simian", reminiscent of a brachiator. The limb bones were exceptionally massive, curved and the joints huge - even in small children. The joints thus spoke of quick acceleration and deceleration. The insertions of muscles and the morphology of the bones indicated exceptional power. We know from sport physiology that muscular power and precision go hand in hand.


Vilket får mej att tänka på det faktum att det är människor från Afrika, eller svarta amerikaner, som dominerar sportvärlden. Framförallt i löpning och boxning, där deras kraftigare fysik överträffar bleknosens. Deras tyngre benstomme gör att vitingarna fortfarande kan dominera i simningsgrenar, cykling, och utpräglade teknikgrenar såsom höjdhopp, men i övrigt är vi vitingar ganska ifrånsprungna.

Borde inte detta motsäga att afrikaner inte har något gemensamt med neandertalare? Herr rdos bygger ju sin teori på lösa spekulationer och blandade halvsanningar, så varför är inte denna möjlighet beaktad?


Kanske att fler kommentarer är befogade här. Tyngre benstomme har bra korrelation mellan neandertal och vita. Fast huvudskälet till att de hade kraftigare benstomme var nog dels skaderisken (många brutna ben och så hos neandertal) och dels att man byggde upp fettreserver för vintern.

Att vara en snabb sprinter (där framförallt svarta dominerar) verkar mer relaterat till aktiv gruppjakt än passiv jakt, så jag ser inga direkta problem där heller.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Parvlon » 2008-03-10 9:35:27

Kristofer skrev:Efter att ha tittat på aminal planet så tror jag ändå at det är ganska bra att vara schimpans. Det har både bra fysik och klarar av en HIV-infektion utan problem (deras motsvarighet till HIV då). Dessutom känner jag igen mig en hel del i dem.

Enligt den här filmen så är vi dummare än apor:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2008-03-10 16:23:23

rdos skrev:Kanske att fler kommentarer är befogade här. Tyngre benstomme har bra korrelation mellan neandertal och vita. Fast huvudskälet till att de hade kraftigare benstomme var nog dels skaderisken (många brutna ben och så hos neandertal) och dels att man byggde upp fettreserver för vintern.

Jag skrev slarvigt därovan. Svarta har kraftigare benstomme än vita. Det är därför vita fortfarande dominerar i simning tex - de allra flesta vita har ett högre vattenläge än de allra flesta svarta.
I teknikgrenar såsom höjdhopp är det också fördelaktigt att vara så lätt (och lång) som möjligt, vilket gör att ett större antal vita har förutsättningar att lyckas inom den grenen än de flesta svarta.

Svarta har större framgång i boxningsringen dock, då denna kraftigare benstomme ger dem mer uthållighet för upprepade slag relativt vitingen.

rdos skrev:Att vara en snabb sprinter (där framförallt svarta dominerar) verkar mer relaterat till aktiv gruppjakt än passiv jakt, så jag ser inga direkta problem där heller.

Svarta löpare är bättre än vita löpare på alla distanser, både bland män och kvinnor.
Däremot varierar folkgrupperna lite. De längre distanserna domineras av (nord)östra Afrika, medan medel- och kortdistanserna domineras av västra Afrika samt afroamerikaner.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2008-03-10 16:38:18

Läs den här artikeln:
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/83/5/1414

Citat:
"Despite being matched for height, blacks had longer legs and shorter trunks than whites, longer femurs, and shorter vertebrae than whites. So, longitudinal growth of the femur must have been more rapid in blacks, while longitudinal vertebral growth must have been slower"

Stämmer perfekt in på att vita har neandertaldrag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-03-10 16:47:55

En intressant fråga i sammanhanget är varför rdos tror att neanderthalarna var tvåbenta om de nu betedde sig så annorlunda än homo sapiens och inte heller hade samma ursprung? Ingen av de spekulationer om tvåbentheten som jag har läst verkar passa in på neanderthalarna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-03-10 17:19:41

Kvasir skrev:En intressant fråga i sammanhanget är varför rdos tror att neanderthalarna var tvåbenta om de nu betedde sig så annorlunda än homo sapiens och inte heller hade samma ursprung? Ingen av de spekulationer om tvåbentheten som jag har läst verkar passa in på neanderthalarna.


:roll:

Så vitt jag vet så är alla neandertalare man känner till tvåbenta. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2008-03-10 17:21:08

En sak som förvånar mej när jag tänker på rdos ständiga påhopp på alla PK-maffior är hur hans egen Sanning Och Gud - Valerius Geist uttrycker sej såhär angående blandningen av neandertalare och urtidsmänniskor...


Hybridization? Highly unlikely between Neanderthal and Cro-Magnon. It would have been an utter disaster for Neanderthal and probably for Cro-Magnon as well. The morphological features of Neanderthal appear early in childhood. These are, consequently, genetic features required for a very hard, difficult and unforgiving way of hunting. The high rate of injury underscores it. A hunter had to be very good just to live! A hybrid child would not be able genetically to reach the morphological development required for successful and safe close-quarter hunting. For Neanderthal people it would have been a waste of resources and an impairment of their future to raise such a child. From the Cro-Magnon perspective a hybrid trying to practice distant-confrontation hunting might have been far too bold, and possibly awkward, fatal characteristics either way. The differences in morphology were there for a good reason and diluting such with hybridization would have been very disadvantageous. I wrote, therefore, over 20 years ago that Neanderthal went extinct without hybridization or transformation into Cro-Magnon. Recent studies of Neanderthal DNA confirmed that conclusion. We are very different. Neanderthal and we had long separated in the distant Homo erectus past. Our respective differences in structure were long-standing adaptations honed closely by natural selection - and were not commensurable. The differences in mtDNA between Neanderthal and ourselves confirms that there was no hybridization or transformation by Neanderthal into modern man.


Jag låter detta citat skina lite över rdos nedanstående kommentar angående de vitas neandertalsliknande drag...

rdos skrev:Läs den här artikeln:
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/83/5/1414

Citat:
"Despite being matched for height, blacks had longer legs and shorter trunks than whites, longer femurs, and shorter vertebrae than whites. So, longitudinal growth of the femur must have been more rapid in blacks, while longitudinal vertebral growth must have been slower"

Stämmer perfekt in på att vita har neandertaldrag.


Det är också spännande att de vitas neandertalsdrag har försvunnit såpass mycket att bara en ynka rest blivit kvar - det som vi nu kallar AS - medan de svartas tyngre benstomme totalt ignoreras i frågan.

Det personlighetsdrag som kallas AS är ju något som är ytterst spekulativt om neandertalarna någonsin hade. Man kan inte utläsa något av en individs specifika personlighet(-sdrag) ur de arkeologiska rester som neandertalarna lämnat efter sej. Det går bara att göra antaganden och spekulationer om ett tankesätt hos neandertalarna.
Benstomme är ju något som kan mätas kvalitativt, men i rdos neandertalsteori tas ingen sådan hänsyn.

Är kvalitativ mätning för PK, månne? Eller har lårbenets tillväxt hos neandertalarna kvarstått hos de vita, punktmarkerat med AS-dragen, men inget annat av de neandertaliska dragen?

Näh, det låter fortfarande som ett hopkok av osammanhängande spekulationer med tvivelaktigt underhållningsvärde.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2008-03-10 17:22:09

Ja, och varför var neanderthalarna tvåbenta? Eftersom ingen av förklaringarna till homo sapiens tvåbenthet verkar passa in på neanderthalarna så verkar det märkligt att de skulle vara tvåbenta om de inte råkar vara det för att de också härstammar från homo erectus eller möjligen någon generation tidigare. Notera att jag talar om äkta tvåbenthet nu. Apor är inte det eftersom det ofta går på alla fyra även om de kan gå på två ben.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-03-10 17:27:35

Kvasir skrev:Ja, och varför var neanderthalarna tvåbenta? Eftersom ingen av förklaringarna till homo sapiens tvåbenthet verkar passa in på neanderthalarna så verkar det märkligt att de skulle vara tvåbenta om de inte råkar vara det för att de också härstammar från homo erectus eller möjligen någon generation tidigare. Notera att jag talar om äkta tvåbenthet nu. Apor är inte det eftersom det ofta går på alla fyra även om de kan gå på två ben.


Det torde väl var självklart att de härstammar ifrån någon Homo-relaterad art. Var Homo utvecklades är dock (som jag ser det) en öppen fråga. Afrika-supportarna har dock redan bestämt sig. Allting kommer ifrån sagolika Afrika. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-03-10 17:36:13

weasley skrev:En sak som förvånar mej när jag tänker på rdos ständiga påhopp på alla PK-maffior är hur hans egen Sanning Och Gud - Valerius Geist uttrycker sej såhär angående blandningen av neandertalare och urtidsmänniskor...


Jag ser inte Geist som någon Gud. Det enda intresse jag har för honom är hans teori kring hur neandertal jagade. För övrigt får han ha vilka åsikter han vill, det påverkar inte hans teorier trovärdighet. Han får gärna vara kommunist, svenskhatare och supporter av out-of-Africa teorin för min del.

För övrigt så är även Rushton en out-of-africa supporter.

weasley skrev:Det är också spännande att de vitas neandertalsdrag har försvunnit såpass mycket att bara en ynka rest blivit kvar - det som vi nu kallar AS - medan de svartas tyngre benstomme totalt ignoreras i frågan.


Stämmer nog dåligt. Det kan mycket väl vara så att vitas hudfärg är ett direkt neandertaldrag som är 100% neandertal.

Det jag hävdar är istället att fysiska drag har låg korrelation med neandertals sociala & kommunikativa drag (dvs AS), vilket beror på att de inte kan hållas samman med "assortative mating". Hur stor prevalens olika fysiska drag har är däremot okänt.

weasley skrev:Är kvalitativ mätning för PK, månne? Eller har lårbenets tillväxt hos neandertalarna kvarstått hos de vita, punktmarkerat med AS-dragen, men inget annat av de neandertaliska dragen?


Skulle inte förvåna mig om detta drag är mer utbrett i AS-populationen, om någon skulle studera det.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 2 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-03-10 17:36:25

Jaha? Så du menar alltså att homo habilis (som väl var den första homo-arten) egentligen invandrade till Afrika för 2 miljoner år sedan, eller något sådant, och inte alls är släkt med Lucy och andra som brukar anses som våra föregångare? Ständigt nya överraskningar från rdos.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2008-03-10 17:40:38

rdos skrev:Jag ser inte Geist som någon Gud. Det enda intresse jag har för honom är hans teori kring hur neandertal jagade. För övrigt får han ha vilka åsikter han vill, det påverkar inte hans teorier trovärdighet.


Så, det enda du fäster dej vid är alltså just den del som är intressant, resten bortser du från helt?

Det är minst sagt skrämmande hur nonchalant du betraktar vetenskapliga tillvägagångssätt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2008-03-10 17:42:40

Kvasir skrev:Jaha? Så du menar alltså att homo habilis (som väl var den första homo-arten) egentligen invandrade till Afrika för 2 miljoner år sedan, eller något sådant, och inte alls är släkt med Lucy och andra som brukar anses som våra föregångare? Ständigt nya överraskningar från rdos.


Har jag sagt något sådant? Vad jag menar är att det är okänt om Habilis utvandrade från Afrika eller till Afrika, samt framförallt var släktet Homo ö.h.t. utvecklades först. Dessutom så är det långt ifrån säkert varifrån Homo ursprungligen kom. Att vi är närmast släkt med ett gäng afrikanska apor behöver inte betyda att vi utvecklats där. Det kan bero på introgression från dessa. Allt dessa är rena gissningar (och önsketänkanden) baserat på ett pyttelitet antal fynd i ett område där man under decennier letat efter sådant material. Vem vet hur mycket man skulle hittat om man letat lika omsorgsfullt i Asien?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2008-03-10 17:45:08

Din vansinneskamp mot Afrika som alltings urmoder stöds alltså inte ens av dina annars ack så tålmodiga källor?

Varför dessa väderkvarnar? Vad vill du komma fram till? Varför är det PK på ett uselt sätt att hela världen inte tycker som du?

Arma don.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2008-03-10 17:45:30

weasley skrev:
rdos skrev:Jag ser inte Geist som någon Gud. Det enda intresse jag har för honom är hans teori kring hur neandertal jagade. För övrigt får han ha vilka åsikter han vill, det påverkar inte hans teorier trovärdighet.


Så, det enda du fäster dej vid är alltså just den del som är intressant, resten bortser du från helt?

Det är minst sagt skrämmande hur nonchalant du betraktar vetenskapliga tillvägagångssätt.


Nej, det enda som intresserar mig är vad personerna anser om områden som är relevanta. Det skulle vara synnerligen ovetenskapligt om jag värderat Geist "Neanderthal paradigm" baserat på hans åsikter om svenskar eller hur han tror moderna människan utvecklats. Dessa saker har ju ingen som helst koppling till varandra.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Thunderchild » 2008-03-10 17:45:53

Kvasir skrev:Ja, och varför var neanderthalarna tvåbenta? Eftersom ingen av förklaringarna till homo sapiens tvåbenthet verkar passa in på neanderthalarna så verkar det märkligt att de skulle vara tvåbenta om de inte råkar vara det för att de också härstammar från homo erectus eller möjligen någon generation tidigare. Notera att jag talar om äkta tvåbenthet nu. Apor är inte det eftersom det ofta går på alla fyra även om de kan gå på två ben.


Är inte säker på åt vilket håll du lutar med inlägget..

Vill bara inflika att man genom att studera skelettet och ledernas utformning kan avgöra om en varelse haft en äkta upprätt hållning eller tagit sig fram mer som en apa..

Väntar nu på rdos respons efter Wesslans citat av Geist. Var inte han en av dem som utvecklade Neandertalteorin? Hur är ett sådant uttalande i så fall möjligt? :shock:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav weasley » 2008-03-10 17:46:49

Hans teorier om hur den moderna människan utvecklats är väl i sammanhanget högst relevanta eftersom du hävdar att den moderna människan utvecklats på ett visst sätt, medan han inte håller med.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Intressanta intressen



Logga in