Vad vet vi om asperger egentligen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad vet vi om asperger egentligen?

Inläggav Flawed » 2008-10-03 11:01:08

Vart står forskningen i nuläget?
Jag vill ha en diskussion om asperger och dess orsaker på ett biologiskt plan.
Vad tror ni om signalösubstanser hypothalamus och sånt?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav OnionKnight » 2008-10-03 11:18:18

AFAIK så konsumerar folk med AS mer serotonin än andra, men mer än så har jag inte hört om biologiska skillnader.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-03 11:45:29

OnionKnight skrev:AFAIK så konsumerar folk med AS mer serotonin än andra, men mer än så har jag inte hört om biologiska skillnader.


Så du menar att man skulle bli hjälpt av ökad serotoninhalt i hjärnan? Funkar det?
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Här konmmer ett inlägg.

Inläggav milve » 2008-10-03 12:10:16

Spegelnevroner verkar vara mycket poppulärt nu för tiden. Tydligen har vi färre sådana än "NT" eller så har dom alldeles för många. Vem vet?
Jag läser en liten bok som heter Tillsammans. Den är skriven av Anna Kåver och Åsa Nilsson. Förlag Natur och kultur 2007.
Jag tycker att dom skriver begripligt och jag kan förstå vad det är jag missar tillsammans med andra människor. Om jag vill så kan jag testa att ta till mig det jag läser och omsätta det i min vardag. Jag har redan börjat. Boken handlar om att det faktiskt inte är så enkelt med relationer!/MVH MIlve
Senast redigerad av milve 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav jonsch » 2008-10-03 12:50:04

Jag tror för det första att samma eller liknande effekter kan komma antingen från skador eller vara alldeles naturliga men mer eller mindre extrema gener. Naturligtvis kan också kombinationer finnas och kanske märks det extrema lättare om det också finns något slag fel någonstans.

För det andra så har jag en fortfarande rätt outvecklad teori om vad som utmärker den typ av aspiesar jag själv tror mig tillhöra (nämligen de icke skadade). Allt handlar om antingen lagrande eller framplockande av minnen eller om både och, enligt min teori. För att kunna diskutera det på signalsubstansnivå måste man alltså först allihop veta hur våra minnen och associationer funkar på den nivån. Den som kan får gärna lära upp oss om det!

Vi människor är mindre än universum, alltså kan vi inte veta allt. Vi vet rentav så litet att vi lätt tolkar fel p.g.a. för litet fakta; vi tror oss lätt känna igen något vi aldrig sett tidigare o.s.v.. Naturen har valet att antingen ge oss tvivel och lust att hämta in mer information (och riskera att vi blir stående så hela livet), eller att låta oss riskera att handla på felaktiga (inte minst kortsiktiga) grunder.

Min hjärna är mer fylld av tvivel än genomsnittshjärnor så att allt från ljud och muskelsinnesignaler till känslotriggande situationer och matematik, kräver god överblick för att min hjärna ska kunna bestämma sig för en tolkning. Ibland tröttnar den på sin förvirring och gör exakt fel tolkning som nåt slags provokation men där har vi kanske börjat lämna det biologiska.


Jag är alltså övertygad om att det här hos mig är en extremversion av allas tvivel, annars skulle väl inte samma fenomen finnas i tolkning av alla signalskapande delorgan, tänker jag. Har jag rätt skulle jag knappast bli hjälpt av metoder som utvecklats för skadade aspiesar. Det som hjälper folk som mig är kanske inte signalsubstansforskning överhuvud taget utan kanske bara kognitiva modeller, välutformad träning och allmänt öppensinnade - men krävande - uppväxt-, skol- och arbetsmiljöer. Kanske.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Här konmmer ett inlägg.

Inläggav barracuber » 2008-10-03 12:51:41

milve skrev:..Jag läser en liten bok som heter Tillsammans. Den är skriven av Anna Kåver och Åsa Nilsson. Förlag Natur och kultur 2007...


Inte Åsa Nilsson. Åsa Nilsonne tror jag det är. Och Kåver såklart.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Här konmmer ett inlägg.

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-03 13:14:55

barracuber skrev:
milve skrev:..Jag läser en liten bok som heter Tillsammans. Den är skriven av Anna Kåver och Åsa Nilsson. Förlag Natur och kultur 2007...

Inte Åsa Nilsson. Åsa Nilsonne tror jag det är. Och Kåver såklart.

/Barracuber

Det stämmer med Nilsonne.

Jag läste en annan bok av Kåver, och jag tyckte att hon var lättare att förstå sig på än de flesta som skriver liknande böcker.
Klart beskrivet, tydliga exempel, inget "flum" och "övergripande flyktiga fantasistrukturer" som Thörnblom, Pollack m.fl.

Kanske det skulle vara intressant att läsa "Tillsammans".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-03 13:24:33

Jag har alltid en känsla av att det mesta hos mig sker på ett mer medvetet plan än hos andra.
Och att det handlar om alla möjliga saker, från att automatisera och att lära sig vissa saker, till att reagera på och hantera egna känslor. Kanske också "filter" som ska sortera intryck fungerar mer manuellt än automatiskt.

Det har både fördelar och nackdelar.
En stor nackdel är att man blir utmattad och trött, stressad o.s.v.
En annan nackdel är att det inte är så kompatibelt att fungera så i sociala sammanhang. Socialt samspel bygger på att mycket "känns av" undermedvetet eller automatiskt, och att "alla fungerar lika".'

Detta resonemang kanske är besläktat med det jonsch skrev.

Angående signalsubstanser, så tror jag säkert att vi skulle kunna fungera annorlunda med dessa, MEN - eftersom livet i sig, (vad som händer, hur vi behandlas, hur vi reagerar) kan ändra signalsubstanserna, så tror jag att forskning på vuxna aspergares signalsubstanser inte skulle säga så jättemycket om hur vi var från början eller vad som är friskt hos en aspergare.

Att vi förbrukar mycket serotonin, kan det inte lika gärna vara så att vi oftare belastas tills vi hamnar i depression, och vid depression får man för lite serotonin.
Svårt med signalsubstanser. Det blir som hönan och ägget.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Ganesh » 2008-10-03 13:51:39

Om signalsubstanser, hormoner och AS:

http://www.inthelight.co.nz/topics/asrelationships.htm

Man kan stänga av sin mobil (eller glömma den, ja, det händer), men ens dopaminreceptorer går inte att stänga (eller glömma).
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav jonsch » 2008-10-03 14:24:10

Bror Duktig skrev:Jag har alltid en känsla av att det mesta hos mig sker på ett mer medvetet plan än hos andra.
Och att det handlar om alla möjliga saker, från att automatisera och att lära sig vissa saker, till att reagera på och hantera egna känslor. Kanske också "filter" som ska sortera intryck fungerar mer manuellt än automatiskt.

Det har både fördelar och nackdelar.
En stor nackdel är att man blir utmattad och trött, stressad o.s.v.
En annan nackdel är att det inte är så kompatibelt att fungera så i sociala sammanhang. Socialt samspel bygger på att mycket "känns av" undermedvetet eller automatiskt, och att "alla fungerar lika".'

Detta resonemang kanske är besläktat med det jonsch skrev.

Jo, allt det där blir liksom vanliga effekter av att man processar runt allting i skallen litet extra. Så enkelt som så, i populärversionen.

Bror Duktig skrev:Svårt med signalsubstanser. Det blir som hönan och ägget.

Jo kanske det. Men man kanske kan förstå sig på hur det funkar i alla fall, geom att tänka på det som en mer eller mindre noggrann analog till evolutionsprocessen (som ju gäller i det hönsiga fallet).
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav nano » 2008-10-03 17:09:59

Ganesh skrev:Om signalsubstanser, hormoner och AS:

http://www.inthelight.co.nz/topics/asrelationships.htm
Hittade intressant text på sidan, gillade den:
"History shows that some of the greatest geniuses had strong autistic traits. Maybe this is one of the reasons the human race has been so successful. 99.5% of the population built to breed, and a small percentage of eccentrics who focus their energies in other pursuits which result in the occasional genius who advances the human race in the arts, music, literature or sciences."

Fick också intrycket att de menade att NT:s skulle ha svårt med långvariga förhållanden.
Några observationer i ämnet?
Jag har sett mig själv som inte skulle drömma om o svänga snabbt till vänner som pratar med varann om de kommer o vara otrogen medans den andre är borta på kurs i två veckor och de verkar båda lyckliga med det.
Har svårt o förstå det men får vackert acceptera att de vill ha det så.
Förmodligen mår de bra av det.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pontus » 2008-10-03 17:31:35

rhodochrosite skrev:
OnionKnight skrev:AFAIK så konsumerar folk med AS mer serotonin än andra, men mer än så har jag inte hört om biologiska skillnader.


Så du menar att man skulle bli hjälpt av ökad serotoninhalt i hjärnan? Funkar det?

Det funkar för mig, men jag har ingen aning om det funkar för alla.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:08:47, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-03 19:19:00

Säger inte en teori att autismspektrumstörningar är urartade former av manligt tänkande? Det verkar stämma då de flesta med sådana diagnoser är pojkar/män och att män har en väldigt stor spännvidd. Du ser inte speciellt många kvinnor i A-laget, men du ser å andra sidan inte heller speciellt många kvinnor i forskningens abosluta spjutspets.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Re: Här konmmer ett inlägg.

Inläggav milve » 2008-10-03 21:11:48

barracuber skrev:
milve skrev:..Jag läser en liten bok som heter Tillsammans. Den är skriven av Anna Kåver och Åsa Nilsson. Förlag Natur och kultur 2007...


Inte Åsa Nilsson. Åsa Nilsonne tror jag det är. Och Kåver såklart.
/Barracuber

Hej!
Visst hade räckt att ha dyslexi!
Jag tappar bokstäver och får lov att tacka för hjälpen med rättstavningen. Jag är så trött på att ha dyslexi/Asperger så jag kan kräkas! Men jag har blivit så väluppfostrad att jag låter bli.
På Lärarhögskolan i Stockholm har Inger Nilsson några mycket bra kurser för dom som skall arbeta med "oss" och förstå sig på "oss". Dom kurserna skulle "vi" gå på allihop, för då hade vi sluppit sitta och fundera så väldigt mycket på om hur det står till med "oss".
Om du har behörighet att gå på universitetet så kan jag verkligen rekommendera att ta 7,5p i Autism och Asperger. Jag har haft mer nytta av den kursen än alla andra förvirrade hjälpinstanser jag besökt. Kursen är delvis föreläsningar, eget arbete och nätbaserad undervisning. Vi något att tillföra om vi dyker upp på sådan kurser./MVH Milve
Senast redigerad av milve 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav nano » 2008-10-03 23:06:05

Proffe Slimp skrev:....Du ser inte speciellt många kvinnor i A-laget, men du ser å andra sidan inte heller speciellt många kvinnor i forskningens abosluta spjutspets.
Jag vet inte hur det är med korrektheten i det men jag har hört något om att en tjejs dna har svårare att påverkas än en killes.
Skulle tydligen vara så att mutationer helt enkelt uppstår lättare hos killar och att det skulle vara strörre spridning av egenskaper hos killar än tjejer.
Vet iofs inte riktigt var jag hört det men det kändes som om det låg något i påståendet.
Finns bevisligen mer korkade killar än tjejer imho.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-03 23:12:32

nano skrev:Jag vet inte hur det är med korrektheten i det men jag har hört något om att en tjejs dna har svårare att påverkas än en killes.
Skulle tydligen vara så att mutationer helt enkelt uppstår lättare hos killar och att det skulle vara strörre spridning av egenskaper hos killar än tjejer.
Vet iofs inte riktigt var jag hört det men det kändes som om det låg något i påståendet.
Finns bevisligen mer korkade killar än tjejer imho.
Mutationsteorin har jag inte hört talats om, men det var för några år sedan som neuropsykologer hade visat att även om män och kvinnor är lika intelligenta i genomsnitt så är männens normalfördelningskurva mer utplattad (dvs män är allt från riktiga puckon till genier, medans kvinnorna håller sig i mitten.)
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Flawed » 2008-10-04 11:14:16

Y kromosomen är känsligare än X.
Kvinnors normalfördelningskurva är fortfarande en normalfördelningskurva.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Vad vet vi om asperger egentligen?

Inläggav rdos » 2008-10-04 13:46:03

Flawed skrev:Vart står forskningen i nuläget?


Ruta noll?

Flawed skrev:Vad tror ni om signalösubstanser hypothalamus och sånt?


Ja, vad tror du om att kor kommer ifrån ett annat solsystem? Graden av seriösitet är väl ungefär likartad?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-10-04 13:47:24

Flawed skrev:Y kromosomen är känsligare än X.
Kvinnors normalfördelningskurva är fortfarande en normalfördelningskurva.


Vilka kvinnors normalfördelningskurva, i jämförelse med vilka andras? Fattar inte ett ord av ovanstående.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-10-04 13:50:51

Proffe Slimp skrev:Mutationsteorin har jag inte hört talats om, men det var för några år sedan som neuropsykologer hade visat att även om män och kvinnor är lika intelligenta i genomsnitt så är männens normalfördelningskurva mer utplattad (dvs män är allt från riktiga puckon till genier, medans kvinnorna håller sig i mitten.)


Menar du IQ-test eller vilken slags intelligens pratar vi om här? Det ligger ju i sakens natur att fler kvinnor deltar i reproduktionen än män, eftersom mäns (potentiellt enda) bidrag är spermier. Därmed är det inte heller så konstigt om män har en lite annorlunda fördelning av egenskaper än kvinnor.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav antikropp » 2008-10-04 14:14:54

Y-kromosomen är väl mycket mindre än X-kromosomen, innehåller mindre information och det krävs väl därför inte lika mycket ombyggnad av den för att innebära större variationer i hur generna från XY-kromosomparet ska uttryckas gentemot XX? Så har jag uppfattat det i.a.f. men jag har ju inte direkt satt mig in i det.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Re: Här konmmer ett inlägg.

Inläggav sommar » 2008-10-04 14:36:19

milve skrev:Spegelnevroner verkar vara mycket poppulärt nu för tiden. Tydligen har vi färre sådana än "NT" eller så har dom alldeles för många. Vem vet?
Jag läser en liten bok som heter Tillsammans. Den är skriven av Anna Kåver och Åsa Nilsson. Förlag Natur och kultur 2007.
Jag tycker att dom skriver begripligt och jag kan förstå vad det är jag missar tillsammans med andra människor. Om jag vill så kan jag testa att ta till mig det jag läser och omsätta det i min vardag. Jag har redan börjat. Boken handlar om att det faktiskt inte är så enkelt med relationer!/MVH MIlve


Tack! Nu kom jag på att jag glömt läsa den för de trillat ur min boklista. Ska ta och skriva dit den direkt. De skriver bra. Jag har läst Att leva ett liv inte vinna ett krig av Anna Kåver och Vem är det som bestämmer i ditt liv? av Åsa Nilsonne. Bra böcker båda två! Ursäkta :-)043
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Ganesh » 2008-10-04 15:10:22

En biolog i bekantskapskretsen hävdade igår (fredag) att fördelningen av docenter och professorer i matematik borde vara 54% män och 46% kvinnor om fördelningen vore rättvist baserad på normalfördelning av mattebegåvning könsvis. Den är 90-10 (ungefär). The prosecution rests. Det intressanta är kanske inte siffrorna i sig, utan storleken på skillnaden mellan hur det är och hur det borde vara.

Man ska nog vara aktsam och försiktig när man drar slutsatser av statistiska fördelningar och statistiska korrelationer. I synnerhet om man inte har full koll på de orsakssamband som döljer sig bakom statistiken.

Statistik i sig har klent förkaringsvärde.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rdos » 2008-10-04 15:56:14

Ganesh skrev:En biolog i bekantskapskretsen hävdade igår (fredag) att fördelningen av docenter och professorer i matematik borde vara 54% män och 46% kvinnor om fördelningen vore rättvist baserad på normalfördelning av mattebegåvning könsvis. Den är 90-10 (ungefär). The prosecution rests. Det intressanta är kanske inte siffrorna i sig, utan storleken på skillnaden mellan hur det är och hur det borde vara.


Hur ser den ut för lokalvårdare eller förskolepersonal, och hur borde den sett ut?

The prosecution rests. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:08:48, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in