Vad vet du om AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad vet du om AS?

Inläggav Sadistic » 2014-01-27 18:00:14

Ja, vad vet du om AS? förutom allt som alla andra säger?

Jag inser mer och mer om hur lite jag egentligen vet om mitt eget handikapp, och då har jag varit diagnostiserad sedan jag gick i 8an. Och det börjar ju vara ett antal år nu :-)004

Och vad har jag fått för info om det?
AS:re har svårt med kroppsspråket -
AS:re har 'special områden' dom blir SUPER bra på
AS:re är i regel pojkar, finns mycket få flickor
AS:re är smarta

Det är ungefär det jag vetat, och jag har inte frågat mer. Resterande av mina 'problem' har jag som 'skyllt' på ADHDn
Ljud/ljus känslighet
koncentrations svårigheter
sömnbrist etc etc

Jag är till och med mer insatt i problemen man kan ha via ADHD än AS, och det känns bara mystiskt. Värsta som finns är när personer vill att jag ska förklara mig, och det går väldigt dåligt då jag inte vet själv. Så på senaste jag har försökt lära upp mig på just AS, men känner ändå att det är en gråzon.

Först, för att det är så stor skillnad på vilken ålder man är ( lättare att hitta om barn med AS än vuxna ) och sedan KÖNET ( kvinnliga AS:re verkar nästan mytiska eftersom dom ska skilja sig så pass mycket från män? ). Var hittar man all denna info? det finns ju attention men jag fick inget direkt av att vara där och kolla, och medlemskap är jag inte så sugen på då jag har andra utgifter . Här har jag kollat men jag upplever lite att folk är i samma situation själva, att dom helt enkelt inte direkt vet mer.

Jag har hittills hittat en sak jag är intresserad av och tycker är intressant, och det var 'aspergers experts' på youtube. Verkar vara rätt nystartat, i början trodde jag det var en till ' Autism beror på gifter i dricksvattnet D: ' sak, men jag hade fel.

http://www.aspergerexperts.com/

PROBLEMET är att dom tar pengar om man vill veta mera, och det kan jag iafl inte just nu fixa personligen:P men deras 'gratis' grejer är rätt bra faktis. ( rekomenderar )

Hur upplever du din egen kunskap om AS? är den endast var alla andra har berättat för dig? eller har du läst på så du vet mer på egen hand?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vad vet du om AS?

Inläggav barracuber » 2014-01-27 18:23:46

Jag har läst en helvetes massa utan att bli mycket klokare.

Har också hittills varit väldigt dålig på att förklara mig. Däremot väldigt bra på att kompensera dvs spela normal, allt är ok, no worries.

Fick just idag veta att Arbetsförmedlingen (AF-idioter-förnedringen) hade missat att jag har AS-diagnos i 10 år. Jag har sagt det till dem men de har slarvat bort anteckningarna i sin förbannade usla administration.

Att de inte har fattat det beror iofs mycket på att jag själv inte hittat mig själv i detta gytter, och att jag är bra på att bete mig som vilken arbetslös normalstörd svensk som helst. Det har slitit mentalt men jag mår fortfarande bra fysiskt hur länge det nu varar.

Om inte jag själv förstår mitt funktionshinder, hur ska jag kunna förklara?

På sistone har jag kommit fram till något viktigt: att etiketten (det medicinska namnet, diagnosen) är värdelöst att dra fram (folk blir bara osäkra, rädda och förvirrade) utan istället peka på mina problem / nedsättningar. Det blir mindre skrämmande både för vanliga människor och myndighetsfolk. Men jag har märkt att myndighetsfolk är extremt fixerade vid etiketter :(

Medicinska diagnoser är fortfarande extremt skrämmande och stigmatiserande (ok vi har kommit lite framåt). Ffa om det inte stämmer med deras tidigare bild av den personen, som i mitt fall.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vad vet du om AS?

Inläggav Parvlon » 2014-01-27 18:45:35

Bryr sig inte om vad andra tycker om ens specialintresse.

Vilket medför att man kan hålla på enskilt. Som i sig kanske gör att nån(Gud?) rullar fram röda mattan åt en så man slipper trängas bland massa jobbiga människor med sina rutiner.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad vet du om AS?

Inläggav Braincandy » 2014-01-27 19:53:25

- Svårt med förändringar
- Hjärnans sätt att hantera information fungerar annorlunda
- Tolkningen utav underförstådda sociala signaler är nedsatt i olika hög grad. Likaså förmågan att se saker ur andra människors synvinkel, att försöka förstå hur de tolkar en situation jämfört med en själv.
- Svårt att få in rutiner på automatik, det vill säga man måste vara koncentrerad på det man gör för att klara av det, oavsett svårighetsgrad.
- Svårt Att sätta igång med saker, att ta initiativ
- Måste tänka under samtal med andra människor för att det inte ska bli tokigt, behov av att vara steget före för att hinna med.
- För höga krav på sig själv, vilket gör att man bränner ut sig.

Oj, blev massa negativt, väljer att skylla på min depression.

Ska försöka med lite positivt också:

+ Noggrannhet
+ Förmåga till bra logiskt tänkande
+ Ärlighet
+ Ingen social teater, på gott och ont.
+ I grund och botten lugn personlighet

:shock:
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Vad vet du om AS?

Inläggav Zuumaester » 2014-01-27 20:33:41

Det enda jag har läst om Aspergers Syndrom har varit för det mesta under det här året när jag började läsa böcker om socialkommunikation, dock bara en bok var om AS. Jag väntar på en annan bok som ska komma eftersom jag efterfrågade biblioteket om en fjärrlåning.

Om man bortser från det, det enda jag fick veta i början av mitt liv från mina föräldrar var att jag hade blivit diagnosticerad med Aspergers Syndrom från en läkare som jag inte kommer ihåg längre. Jag antar att jag var på tok för ung för att komma ihåg. Tyvärr, enligt mina föräldrar så sa dom inte att mina hjärnnerver var omkopplade pga Syndromet, dom sa att jag hade en "svart fläck" inuti min hjärna. Endast den förklaringen kan vara varför(förutom mobbarna) att jag led så dåligt under lågstadiet, jag fick ingen riktig utvärdering som var värt någonting.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Vad vet du om AS?

Inläggav Miche » 2014-01-27 23:41:13

Sadistic skrev:Och vad har jag fått för info om det?
AS:re har svårt med kroppsspråket -
AS:re har 'special områden' dom blir SUPER bra på
AS:re är i regel pojkar, finns mycket få flickor
AS:re är smarta

Det är ungefär det jag vetat, och jag har inte frågat mer. Resterande av mina 'problem' har jag som 'skyllt' på ADHDn
Ljud/ljus känslighet
koncentrations svårigheter
sömnbrist etc etc
Några rätt och några fel...

De med AS har ofta inte ett kroppspråk som förstås av aofta (men kan lära sig men det innebär att varje gång tänka på hur känslan ska visas med kroppen), detta är f.ö. ett stort problem för mig personligen.
Många med AS har specialintressen, inte alla.
Det har kallats ett syndrom för pojkar men andelen flickor med AS är nog snart ifatt (min gissning).
För att få diagnosen AS krävs det ett IQ på minst 80 (har jag för mig), det betyder inte att man är så värst smart... däremot har vi en ojämn begåvningsprofil vilket innebär att vi kan vara långt över medel på vissa områden och långt under på andra.

Det enda som du listat under ADHD som stämmer är koncentrationssvårigheterna, de andra är nog mer kopplade till AS.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad vet du om AS?

Inläggav Zirre » 2014-01-27 23:49:55

Att AS kan vara så mycket mer positivt än vad folk verkar tro.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad vet du om AS?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-28 1:42:39

Miche skrev:För att få diagnosen AS krävs det ett IQ på minst 80 (har jag för mig), det betyder inte att man är så värst smart..
Jag har inget fastställt IQ men har Aspergerdiagnos.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad vet du om AS?

Inläggav Miche » 2014-01-28 2:03:21

sugrövmanövern skrev:
Miche skrev:För att få diagnosen AS krävs det ett IQ på minst 80 (har jag för mig), det betyder inte att man är så värst smart..
Jag har inget fastställt IQ men har Aspergerdiagnos.
Efter att ha träffat dig någon gång samt läst massor vad du skrivit här så kan jag garantera att ditt IQ ligger en hyfsad bit över 80.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad vet du om AS?

Inläggav slackern » 2014-01-28 2:07:40

Miche skrev:
sugrövmanövern skrev:
Miche skrev:För att få diagnosen AS krävs det ett IQ på minst 80 (har jag för mig), det betyder inte att man är så värst smart..
Jag har inget fastställt IQ men har Aspergerdiagnos.
Efter att ha träffat dig någon gång samt läst massor vad du skrivit här så kan jag garantera att ditt IQ ligger en hyfsad bit över 80.


För övrigt är det bara ett IQ över 70 som behövs. Fast det gäller bara under barnaåren att det inte ska förekomma några kognitiva förseningar. Eller något i den stilen att dom kognitiva funktionerna ska vara normala som barn.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad vet du om AS?

Inläggav Feline » 2014-01-28 4:37:16

Sadistic skrev:Hur upplever du din egen kunskap om AS? är den endast var alla andra har berättat för dig? eller har du läst på så du vet mer på egen hand?


Min allmänna kunskap är nog ganska dålig, jag har svårt att förklara för andra kring vad som förväntas vara svårt för mig, etc.
En stor del av detta kom ifrån det att min först psykolog ville att jag skulle arbeta med mig själv till 90% och hämta resterande (som tex ord eller vissa förklaringar) ifrån inhämtad information ifrån nätet eller dylikt.
Detta har gjort att jag inte accepterar vissa saker som skrivs om våran problematik, utan jag anser (HÖGST PERSONLIGEN) att det är en NT-vy som är skapad för att psykologer etc skall kunna identifiera oss efter deras syn (läs. NT-filtrering).
Förklaring; Problemet finns, men beskrivs/förklaras annorlunda av mig.

Om det var rätt väg att gå låter jag vara osagt, men jag kan 'se' viss skillnad på hur personer på detta forum presenterar sig och sin problematik. Det kanske är något annat som ligger till grund egentligen, men Jag ser det som att vissa arbetat mer med sig själva och andra mer accepterat den allmänna synen på hur dom skall vara och bete sig. :-)Happy
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Vad vet du om AS?

Inläggav Feline » 2014-01-28 4:42:23

slackern skrev:För övrigt är det bara ett IQ över 70 som behövs. Fast det gäller bara under barnaåren att det inte ska förekomma några kognitiva förseningar. Eller något i den stilen att dom kognitiva funktionerna ska vara normala som barn.


Med risk för att gå lite OT!

Om detta är fallet, utvecklas inte det som kallas för Theory of mind redan vid ca 3 års ålder? Kan vi då utvecklas normalt och samtidigt förväntas sakna det? :-)063
Jag kanske missar något... :-)Happy
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Vad vet du om AS?

Inläggav slackern » 2014-01-28 12:18:10

Feline skrev:
slackern skrev:För övrigt är det bara ett IQ över 70 som behövs. Fast det gäller bara under barnaåren att det inte ska förekomma några kognitiva förseningar. Eller något i den stilen att dom kognitiva funktionerna ska vara normala som barn.


Med risk för att gå lite OT!

Om detta är fallet, utvecklas inte det som kallas för Theory of mind redan vid ca 3 års ålder? Kan vi då utvecklas normalt och samtidigt förväntas sakna det? :-)063
Jag kanske missar något... :-)Happy


Nu som du vet så har AS försvunnit som diagnos i DSM-5. Men i DSM-IV TR fanns den med. Och det här är det enda som står med om IQ och AS.

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/

Här är diagnoskriterierna i ICD-10 som gäller i Sverige och resten utav EU.

Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling.


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad vet du om AS?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-28 14:21:13

Så vad gäller intelligensbiten kan man sammanfattningsvis säga: För att få en Aspergerdiagnos behövde man ha en intelligens som motsvarade en IQ på minst 70. Men siffran behövde inte anges eller ens framtas.

Testerna man genomgick var tillräckligt med material för att fastställa ungefärlig intelligensnivå.
:?:
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad vet du om AS?

Inläggav slackern » 2014-01-28 14:50:45

sugrövmanövern skrev:Så vad gäller intelligensbiten kan man sammanfattningsvis säga: För att få en Aspergerdiagnos behövde man ha en intelligens som motsvarade en IQ på minst 70. Men siffran behövde inte anges eller ens framtas.

Testerna man genomgick var tillräckligt med material för att fastställa ungefärlig intelligensnivå.
:?:


Jag tror att varför man genomgår begåvningsprofilen. Är för att hitta personens styrkor och svagheter. Det går bland annat att se om personen har problem med exekutiva funktioner.

Exekutiva funktioner

Att göra något för första gången är ofta svårt. När det har blivit till en vana går det lättare. Då behöver man inte tänka så mycket på vad man gör. Men när något invant förändras måste man anpassa sig till det nya. Personer med autism har ofta svårt för det. Vissa forskare tror att det beror på en speciell skada i hjärnan.

Många av vardagens handlingar går helt på rutin. Vi gör dem utan att tänka. Att gå och att äta gör vi med automatik. Att cykla, simma eller åka skridskor kan också bli sådana väl inövade handlingar. ”Det är som att cykla” brukar man säga, och menar att det sitter så djupt att det nästan är omöjligt att glömma.

Men ibland räcker inte inövade beteenden och rutiner. När man ställs inför nya problem eller situationer krävs också nya lösningar. Det är då vi använder det som kallas exekutiva funktioner.


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... unktioner/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad vet du om AS?

Inläggav Parvlon » 2014-01-28 16:04:44

sugrövmanövern skrev:För att få en Aspergerdiagnos behövde man ha en intelligens som motsvarade en IQ på minst 70. Men siffran behövde inte anges eller ens framtas.
Lite svårt att tro det. Jag har för mig att det de söker efter är "dippar" i ens intelligenskvot. Dvs. högt i den ena delen och lågt i nån annan del. Min var jämn och har för mig det var den främsta orsaken till att jag fick en annan autismdiagnos.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad vet du om AS?

Inläggav skorpion76 » 2014-02-12 16:28:59

Sadistic skrev:AS:re har svårt med kroppsspråket -
AS:re har 'special områden' dom blir SUPER bra på
AS:re är i regel pojkar, finns mycket få flickor
AS:re är smarta

Jag har i och för sig inte AS, men speciella intressen har jag. Det finns flickor också och faktum är att flickorna är många fler än man tidigare har trott. Om man ska tro Svenny Kopp utreds flickorna oftast väldigt sent. Istället för att få en utredning tidigt avfärdar man deras autismliknande problem som vanligt tonårstrassel. Om personer med AS är smartare än andra vet jag inte riktigt om jag håller med om.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Vad vet du om AS?

Inläggav Sadistic » 2014-02-12 17:07:46

Varit så många svar på denna tråd och jag har haft svårt att veta hur jag ska besvara allt :/

då jag skrev detta så tog jag det som folk har sagt åt mig, inte vad jag själv tror eller fått veta på egen hand. Men jag vet inte vad som EGENTLIGEN stämmer och vad som är bara munväder, saker som ' AS:are har ingen fantasi ' eller ' AS:are har inga känslor' vet jag ju är ren lögn.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vad vet du om AS?

Inläggav skorpion76 » 2014-02-13 7:21:57

Jag har hört att personer med AS har mycket känsligare hud och därför gör det direkt fysiskt ont att kramas, klippa hår, naglar samt att vissa kläder kan skava. Några sådana problem har inte jag, men däremot känns det väldigt olustigt att ge en kram på uppmaning av en annan person.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Vad vet du om AS?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-13 11:00:37

Då asperger är ett syndrom så finns det väldigt många olika varianter. Så att det skulle göra fysiskt ont att kramas, klippa hår/naglar, och att vissa kläder kan skava ska man inte ta för givet hur det är ställt med detta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad vet du om AS?

Inläggav skorpion76 » 2014-02-13 17:13:36

Nej, självklart kan man inte dra alla över en kam, men det är i alla fall vad jag har hört.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Re: Vad vet du om AS?

Inläggav Zirre » 2014-02-13 17:22:01

Jag vet att aspergare är människor som alla andra de också. :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad vet du om AS?

Inläggav Feline » 2014-02-13 17:57:36

Zirre skrev:Jag vet att aspergare är människor som alla andra de också. :D


Visst är vi människor som alla andra, det är bara det att vi inte är som alla andra!.. :wink:
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Re: Sv: Vad vet du om AS?

Inläggav Zirre » 2014-02-13 19:15:54

Feline skrev:
Zirre skrev:Jag vet att aspergare är människor som alla andra de också. :D


Visst är vi människor som alla andra, det är bara det att vi inte är som alla andra!.. :wink:

Ingen är som någon annan utan är sin egen oavsett diagnos.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in