Vad tänker du helst på?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tänker du helst på?

Inläggav nano » 2008-11-30 0:21:14

Satt o funderade på varför man blir bra på olika saker.
Min teori är att man funderar på det man gillar att fundera på och hjärnan byggs upp efter det men tänker på och övrigt ligger kvar och nästan "väntar" på att man ska tänka på det igen.

Jag börjar med att beskriva det jag gillar att tänka på:
System i olika former, helst tekniska saker, hur man kan bygga olika elektroniska eller mekaniska system och ibland även sådant som baseras på optik.
Materialkonstruktioner förekommer också rikligt.
Tycker om att uppehålla mig i hur olika konstruktioner uppför sig i olika miljöer och hur skuggor faller och hur värme sprids och byggs upp vid acceleration eller hög fart.
Vad som händer där material möts.

Ok, ett tankebana till uppehåller jag mig gärna vid men det vet ni nog var det är :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tahlia » 2008-11-30 0:58:42

Den teorin skulle förklara en hel del. Jag tänker nämligen helst inte alls! ;)

Nej, skämt åsido. Jag tycker inte om att tänka eftersom det alltid resulterar i att funderingarna blir alldeles för djupa vilket i sin tur resulterar i att jag blir ledsen.

Fördelen är att jag oftast inte har tid att tänka i vilket fall.

Men förlåt, nu sabbar jag din tråd genom att spåra ur. Ber om ursäkt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav DIProgan » 2008-11-30 1:14:33

Snabbast urspårning ever :P

Jag är filosof mest men hade gillat att ha lite mer praktiska kunskaper så jag kunde klura kring det med men icke.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav mnordgren » 2008-11-30 1:24:15

Jag brukar uppskatta att tänka på historiska skeenden som intresserar mig, fundera på vad saker och ting beror på, sätta ihop förklaringar och narrativ ur minnet. En annan grej är att sätta ihop bilder och musik i huvudet så det blir en skön filmisk stämning. Det är väl det jag kommer på just nu i alla fall.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Parvlon » 2008-11-30 1:30:54

Jo jag tänker på det jag gör rätt mycket, för nuvarande handlar det om poker. Det lönar sig, inte minst att vara mentalt förberedd och jag får en distans till snabba skiftningar i spelet. Känner mig knappast beroende heller. Kan vara därför. Nackdelen är att jag ibland spelar långa peridoer utan mat och vatten.. :P
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-30 2:51:35

Jag tänker väl oftast inte på vad jag vill tänka på utan på en massa annat. Kanske vore något att lägga till i struktureringsprogrammet? Tänka på rätt saker minst en stund varje dag....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Nilale » 2008-11-30 13:12:44

Det varierar, men ofta är det saker som jag tycker är roligt eller intressant. Funderingar kring varför jag och andra är som vi är, hur vi beter oss i olika sammanhang. Tänker också på mina intressen och planerar vad jag ska göra näst.
En annan (lite jobbig) sak som jag tror upptar störst del av mina tankar är mental förberedelse. Varje minsta lilla konfrontation, jobbmöte, släktträff eller telefonsamtal ska förberedas in i minsta detalj. Alla samtalsämnen gås igenom. Vad de kan tänkas säga, vad jag i så fall svarar, hur de kan reagera på det osv osv. Med tanke på alla möjligheter ett vanligt samtal kan ta även om man vet vad man ska ta upp med personen, så blir det rätt stort högtryck i hjärnan. "Lite" tröttsamt. Till detta kommer allt efterarbete. Vad som sas. Vad de egentligen kan ha menat. Vad jag borde ha sagt, osv.
Mitt knep (som inte alltid funkar) när detta rullar på fast jag försöker sova är att ha färdiguttänkta "scenarion" som jag tvingar mig själv att tänka på för att hjärnan inte ska behöva jobba så hårt, typ som att se en gammal film man sett 1000 ggr. Favorit i repris ftw... Man vet redan alla detaljer och kan därför lättare koppla av.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav MsTibbs » 2008-11-30 13:53:30

Jag har fem miljarder "kortfilmer" som bara ältas och ältas, jag har mkt svårt att komma till ro, det är en motorväg i rusningstid i min skalle väldigt ofta, allt på en gång.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nano » 2008-12-01 6:53:56

Vilken guldgruva jag hamnade i :)
Gillar redan ämnet :)

tahlia, kan man inte fundera på sådant som har mer fantasiaktig karaktär?
Fast det kanske inte är lika lockande för dig, jag vet inte, bara en tanke.

DIProgan, vad är filosoferande?
Hur går det till?

mnordgren, jobbar du med att musiksätta film händelsevis?
Hittade inte narrativ i lexikonet, vad betyder det?

Parvlon, tjänar du riktiga pengar på pokern?
Jag har också provat men tyckte inte det var tillräckligt roligt och det var mycket svårare att spela med riktiga pengar än med låtsaspengar, tjänade runt 10 kr i timmen som mest med riktiga pengar och har fått ihop runt 700 000 låtsaspengar på www.bettson.se under 3 års spelande vid frukost mestadels.
Visade sig tyvärr vara mycket bättre motstånd bland de som spelar med riktiga pengar.

Bjäbbmonstret, kan man hitta ett sådant struktureringsprogam någonstans?
Fast är iofs inte helt säker att jag vll ha ett, är rätt nöjd med att ha mycket ideer även om få är användbara lol.

Nilale, tror du har delar som fungerar mer eller mindre som i mitt huvud, jag gjorde mängder med scenarion när jag var liten och kunde hämta lämpliga scenarion på hur jag interagerar med folk i mer eller mindre specifika situationer, både bra och dåliga och roliga och tråkiga.
Det roliga kom mer spontant än det tråkiga och var egentligen bara intressant att ha liggandes.
Har dock aldrig blivit trött av tankeverksamheten, däremot kunde hungerkänslan störa och göra sig rejält påmind och avbryta det mesta om den inträffade innan matdax.
Hade många historier jag gjorde väldigt detaljerade, de växte varje kväll och fortsatte med olika historier varje gång och rätt som det var så sov jag.

MsTibbs, motorvägen i rusningstid känns igen men kan det inte få bli trevliga saker som åker omkring?
Inbillar mig att det genererar mer glädje i tänkarens huvud :)
Vet inte säkert men det borde vara så tycker jag.
Kan man kalla kortfilmerna för events?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav earlydayminer » 2008-12-01 7:34:23

Narrativ = Berättelser/skildringar

Visste inte heller vad det betydde först men så tänkte jag på det engelska ordet 'Narrator' och sökte på ordet 'Narrative' (som jag aldrig hört) och wips!

Edit: Jag tänker jämt i filmer/bilder och försöker manipulera dem så mycket som möjligt. Brukar även bygga runt lite och då blir det för det mesta lyxbyggnader. Mycket MUSIK tänker jag med. Och en del psykologiskt tjafs. Tänker dock på så mycket mer än så, det blir alltså genast mer komplicerat att få ner det jag tänker på i ord.

motorvägen i rusningstid - Lol. Jag tänkte: Bygg små futuristiska flygplan istället för bilar. * Skaka på huvudet *

Edit
#2: Drygt, jag tog för lång tid på mig ute i köket. Ursäkta.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav MsTibbs » 2008-12-01 12:57:33

nano skrev:MsTibbs, motorvägen i rusningstid känns igen men kan det inte få bli trevliga saker som åker omkring?
Inbillar mig att det genererar mer glädje i tänkarens huvud :)
Vet inte säkert men det borde vara så tycker jag.
Kan man kalla kortfilmerna för events?


Jag var/är neråt, ska försöka skärpa mig.

Bra saker, hästar, frisk morkonluft, gnistrande daggdropar, första snön, hästar, solrosor, barnaskratt, måla (ideere för framtiden), riddarborgar, boxning, älvor, manga, kramar, flyga, sitta på mjuka måln, regnbågar, köra jättesnabbt med bil, klättra i träd, stå på en klippa med extrem havsutsikt, vapenstrid (dov kulspruta), blomkrukor med minipalmer, sova i tält, titta på roliga djur i skogen, elda korv ute, klättra i grottor, åka berg-och-dalbana.... :) Jag tänker på mycket rart (norska=konstigt)...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav geocache » 2008-12-01 13:41:52

Borttaget
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 2 gånger.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav geocache » 2008-12-01 13:44:33

tahlia skrev:Jag tycker inte om att tänka eftersom det alltid resulterar i att funderingarna blir alldeles för djupa vilket i sin tur resulterar i att jag blir ledsen.


Hej tahlia!

Så där tänker jag ofta... och som nu, är jag reparerat belysningen till en "julprydnadby". Jag hade tänkt laga den igår redan, då jag och hustrun handlat nya glödlampor. Men jag drog mig i alla fall lite för att sätta igång... klarar inte av tanken att något "är klart", om du förstår hur jag menar?... men nyss idag fixade jag den i alla fall, och nu mår jag inte alls bra inuti... konstigt kanske, jag borde ju istället vara glad att ha kunnat fixa den... istället tänker jag "nu har jag ju inget söndrigt att laga" :? :cry:...

Förlåt att jag "vinklade" din tråd, och hoppas det inte gjorde något att jag citerade dig lite?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-12-01 14:46:39

nano skrev:Parvlon, tjänar du riktiga pengar på pokern?
Jag har också provat men tyckte inte det var tillräckligt roligt och det var mycket svårare att spela med riktiga pengar än med låtsaspengar, tjänade runt 10 kr i timmen som mest med riktiga pengar och har fått ihop runt 700 000 låtsaspengar på www.bettson.se under 3 års spelande vid frukost mestadels.
Visade sig tyvärr vara mycket bättre motstånd bland de som spelar med riktiga pengar.
Jag tjänar inga stora summor direkt. Vill man bli rik är det bättre att spela på lotto, det är mindre risk att få cepe-spel och satsa bort allt man äger där. Jag spelar lotto nästan varje vecka (då jag får chansen) för att minska på den faktorn. Spelade för många år sedan en del på partypoker's playmoney bord på o på en dag kunde man få flera hundra tusen låtsas pengar genom att bara satsa hej vilt. Men reglerna för playmoney-tillgången är helt olikt de på bettson, om jag inte minns fel så får man bara fylla på ett par gånger/dag X 1000marker? På PP gick det att fylla på hur många gånger som helst X 5k. Sen så är det fler som spelar där också. Iallafall så går det inte att applicera kunskaperna som man tar till sig och som är värda något att ha på playmoney i ett annat spel om pengar. Du spelar inte freeroll's? Där går att tjäna pengar utan att riskera att förlora något, vissa sidor kräver att man ska ha satt in pengar innan man kan ta ut men det kollar man i förväg vad som sägs om rummet på olika forum och google. På B2b nätverken t.ex, där har jag så gott som bara tagit ut. De gånger jag satt in en hundring eller två så har jag fått riggen emot mig. :roll: Det kan kanske skilja sig mellan olika rum, fast jag tror inte det. Vissa rum har iallafall bättre freerolls.
Sen så när man räknar ut vad man kan tänkas tjäna per timme är det lätt att bli lurad. Man bör ha flera hundra tusen händer i en databas för att vara så nära säker man kan bli.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav milve » 2008-12-01 17:42:24

Ingenting!
Senast redigerad av milve 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav imperativ » 2008-12-01 19:17:55

milve skrev:Ingenting!

+1

(betyder att jag skriver/tycker samma sak)
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav apkonstapel » 2008-12-01 19:43:31

»Just thinking about it makes my butt feel warm again.«

Jag fantiserar gärna om situationer och samtal jag skulle tycka om. System är också väldigt sköna att tänka ut och kring, men bäst av allt är att finna nya perspektiv på gamla ingrodda begrepp. Mitt språk utvecklas mycket på det sättet, har jag märkt; när jag funderat ut den egentliga betydelsen i ett (ursprungligen metaforiskt) ord, kan jag inte använda det som vanligt längre.

Sedan funderar även jag kring framtida sociala möten, och förbereder mig för olika händelseförlopp genom att pröva hypotetiska samtal, platser och så vidare. Är det en situation jag är mycket van vid händer detta dock rätt sällan.

Tyvärr har jag en tendens att fastna i många timmar långa tankeöglor när jag är trött. Det blir dessutom svårt att bestämma vad jag ska tänka på, så inte sällan kan jag ligga vaken hela nätter och förbereda mig inför att behöva hantera ångestfyllda (sociala) situationer -- ibland sådana jag upplevt, andra gånger sådana som omöjligen kan inträffa.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav tahlia » 2008-12-02 11:12:40

nano skrev:tahlia, kan man inte fundera på sådant som har mer fantasiaktig karaktär?
Fast det kanske inte är lika lockande för dig, jag vet inte, bara en tanke.


Tyvärr har jag inte möjlighet att styra mina tankar som jag vill. Jag lever mitt i här och nu och således kretsar mina tankar kring det aktuella. Jag har inte tid att fantisera, något som tyvärr gör det stört omöjligt för mig att skriva det jag vill för närvarande.
Just nu är det dessutom mycket strul hit och dit, vilket gör att mina tankar blir jobbiga och stressande tankar och jag föredrar då att stänga av dem.

Det är oftast total kakafoni i mitt huvud där tankar samlas, drar förbi, återkommer och voltar över varandra. Det bästa sättet för mig att få tyst på eländet och att slippa tänka är att läsa. Så det gör jag, så fort jag får en minut över.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Chrilleb » 2008-12-02 19:24:12

Hej Just nu tänker jag mycket på killen på mitt jobb, undrar om han och jag kan få jobba ihop länge. Sen tänker jag en hel del på musik och teater, älskar att vara hemma och spela mina favoriter på Dvd:n, sen finns alltid tanken på hur julen kommer att bli, hoppas på mycket snö..

:)

Mvh
Chrille
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 16:45:35, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Vad tänker du helst på?

Inläggav JtK27 » 2008-12-02 23:04:11

Musik. Då jag spelar musik. Får rytmidéer/tonmönster i skallen som jag sedan överför till instrumentet. Ibland även textidéer. Antar att man skulle kunna kalla det lyrik.

Näst efter det har jag tänkt en del på diagnoser nu på sistonde. Men tänker nog överlag mycket mer på saker än dom i min omgivning. Kan vara lite allt möjligt men främst musik.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in