Vad ska jag göra med mitt liv?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav jesusiscool » 2016-08-08 22:22:13

ratpizza skrev:Just nu känns det som att mitt liv är totalt meningslöst, jag är snart trettio och tycker inte att jag har lyckats uträtta något vettigt i livet. Jag har absolut inget socialt umggänge alls numera (om man inte räknar mina färäldrar och min bror) och mitt enda egentliga intresse är data-spel. Jag vet liksom inte vad jag ska göra med mitt liv, jag har inga planer eller drömmar längre. Någon som känner igen sig?

Naturligtvis väntar jag mig inte att någon ska lösa mina problem, jag ville väl mest få "skriva av" mig.

gå en kurs och lär dig konrabas eller nått liknande. sedan kan du gå ut och spela musik med folk.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav nallen » 2016-08-09 18:38:30

ratpizza skrev:Och ett tag tänkte jag försöka plugga upp mina betyg för att kunna ansöka till någon programmerings-utbildning men det rann liksom ut i sanden. Vet inte vilket annat yrke jag skulle satsa på och jag känner mig nästan för gammal nu för att vidareutbilda mig.

Just programmering har ju fördelen att det inte behöver kosta just någonting att börja lära sig på egen hand - förutsatt att man redan har tillgång till dator, som du ju har. Det kan vara ett bra sätt att börja i alla fall.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav ankhh » 2016-08-09 22:17:59

ratpizza skrev:...och jag känner mig nästan för gammal nu för att vidareutbilda mig.

Jag förstår bara alltför väl hur det känns när allt verkar hopplöst och man inte ser någon väg ut ur eländet. :-)Hug

Men, det här med att vara "för gammal" när du är knappt trettio, det tycker jag att du ska släppa. Det är inte bara en klyscha att man aldrig blir för gammal för att utvecklas och lära nytt (glöm där det talesättet om gamla hundar, de livas upp av nya utmaningar!), och det kanske rentav blir det nya normala att utbilda sig i ett par omgångar under livet.

Tipset att lära programmering på fritiden är prima tycker jag, Det finns mängder av bra och helt gratis onlinekurser. Hittar du någon som inte känns rätt för dig är det bara att söka vidare. Det finns en massa varianter.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav vofff » 2016-08-09 22:37:23

Det viktigaste är att inte ge upp, vare sig livet är ett helvete.
Det positiva vi AS är bra på att hålla ut, jag kan förstå att det är jobbigt och tråkigt, men jag är också i samma smet som du. Pm:a mig gärna, så kan vi bli AS-vänner och hjälpa varandra!
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav ratpizza » 2016-08-11 20:22:20

Tack för alla råd och uppmuntran. Det uppskattas. :)
ratpizza
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2012-03-07

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav antonius » 2016-08-11 21:22:19

Flinta skrev:@antonius: Tydligt och välformulerat! Den passar som insändare i t ex Metro eller DN.


Tack! var inte på mitt allra ljusaste lärkansdrill humör den dan, förlåt... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav Flinta » 2016-08-11 21:29:12

antonius skrev:
Flinta skrev:@antonius: Tydligt och välformulerat! Den passar som insändare i t ex Metro eller DN.


Tack! var inte på mitt allra ljusaste lärkans drill humör den dan, förlåt... :-)005


Jag menade allvar. Fler behöver läsa dessa rader och då passar ju en insändare bra. Inte i DN kanske men i Metro. Upplevde du det som kränkande? Bara för att det du skrev var självklarheter för dig så behöver det inte vara det för så många andra..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav antonius » 2016-08-11 22:37:19

Flinta skrev:Jag menade allvar. Fler behöver läsa dessa rader och då passar ju en insändare bra. Inte i DN kanske men i Metro. Upplevde du det som kränkande? Bara för att det du skrev var självklarheter för dig så behöver det inte vara det för så många andra..


Det är som att jag, som många andra, går omkring och sväljer och sväljer hela tiden, sen briserar jag och skriker ut en massa självklarheter som varje sunt tänkande individ redan vet och det leder ingen vart, det blir bara plattityder.

Vi är ju som bekant, bara några löjliga primater som tror att vi är något och gör vårat bästa för att ta kål på varann, när vi egentligen inte hade behövt det. Vi hade kunnat ha det ganska bra, men tyvärr är egoism, fåfänga och cynism, det som stoppar oss.

Som en passus till TS, är det med pengar och hälsa bra, men utan det ena är det andra helt värdelöst... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad ska jag göra med mitt liv?

Inläggav Karamell » 2016-08-12 16:53:17

Jag känner likadant. Förut hade jag stora drömmar, sen tänkt jag att jag nog ska kunna skaffa mig ett ok liv i alla fall, men nu vid 40 år har jag faktiskt get upp. Jag klarar inte av nånting. Det är mitt öde att vara en loser. Inte mitt fel egentligen, det bara blev så. :-)004
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in