Vad kan orsakerna till Asperger/Autism vara?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad kan orsakerna till Asperger/Autism vara?

Inläggav E » 2006-03-23 18:17:46

Är det en genetisk defekt eller är det på grund av miljöpåverkan som man får syndromet? Själv tror jag att det är en kombination av båda delarna, att båda sakerna skall inverka för att man skall få Asperger.
Senast redigerad av E 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
E
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Saninaé » 2006-03-23 18:36:28

Det verkar vara spridda meningar om det. Men förmodligen vet man inte säkert.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Kaks » 2006-03-23 18:57:52

Det där är spännande.

Om det är en defekt gen så är frågan, vilken gen och vad är det som gör den defekt? Måste den "skadas" i fosterstadiet då el kan det hända senare i livet?
Är den defekt på samma sätt som dom som har klassisk autism el Kanners syndrom? El är det olika gener som är defekta i dom olika fallen? El är det olika defekter på samma gen? Hur kommer det sig då att just den genen blir förändrad på så olika sätt?

Om det är genetiskt ärftligt så måste ju genen vara en recesiv gen eftersom den inte alltid ger symptom då inte alla barn med AS har föräldrar med det. Betyder det att för att utveckla AS måste båda föräldrarna vara bärare av den genen? Samma sak här, är det samma gen som orsakar annan autism?

Om det är socialt betingat, hur kommer det sig då att så många föräldrar med AS får barn med samma diagnos? Hur kan det komma sig i det fallet att föräldrarna växte upp i en social miljö och tog sig vidare och lät sina barn växa upp i en helt annan, ändock har både föräldrar och barn AS? Om det är socialt betingat, betyder det att det kan dyka upp närsomhelst i livet, man kan sas "få AS" först när man är 36år?


Lite frågor i det ämnet jag funderat över men inte har ngr svar på :-)

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav ford » 2006-03-23 22:29:38

Jag är 100% övertygad om att det är genetiskt, eftersom det så ofta går i arv från förälder till barn.

Däremot tror jag den sociala miljön under uppväxten (framförallt under tonåren) betyder väldigt mycket för hur pass stora svårigheter man får som vuxen, men även vad man får ägna sin tid åt. Men det är en del andra saker också; jag tror inte det är "bra" för ett bran/tonåring med asperger att man uppmuntrar en typisk "aspie livsstil" med mycket datorer och fokusering på specialintressen, eftersom jag är mer eller mindre övertygad om att de barn som får vara fysiskt aktiva, tvingas träna upp sin sociala förmåga och lära sig jobba praktiskt utvecklar sin hjärna på ett sätt som gör dem mer lika NT.

Antroposoferna i Järna jobbar efter den modellen, och jag, som själv gått på deras internatskola, vill påstå att det hjälpt mig mycket. I och för sig innebar det att jag fick gå på komvux och läsa in högstadiet innan jag kunde börja på ett vanligt gymnasium, men det har det varit värt, eftersom det gett mig ett mycket rikare liv än vad jag troligtvis haft annars (har t.ex. haft praktiska jobb, idrottat och fått en liten, men stabil social umgängeskrets samt aldrig tagit någon psykofarmaka under hela mitt liv)!

-Ta nu inte detta som skryt, jag är fullt medveten om att även jag har mina begränsningar inom områden där många av er andra kanske är mera utvecklade, menar bara att metoden hjälpt mig!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2006-03-24 1:15:09

Håller med om att det inte är bra att låta ett barn drillas till aspighet. Men jag tycker däremot INTE att man skall undvika att uppmuntra barnens fixeringar och specialintressen.

Vad jag däremot blir oroad av, rent av lite förbannad över...
Ford skrev:...de barn som får vara fysiskt aktiva, tvingas träna upp sin sociala förmåga och lära sig jobba praktiskt utvecklar sin hjärna på ett sätt som gör dem mer lika NT.

:evil: Jävla Na**e :evil:

Nån måtta får det FAAN vara...
Helt korrekt är det att ombesörja att barnet får till sig sociala spelregler, försäkra sig om att de förstår vad människorna i deras omkrets menar och gör. Man bör göra sitt bästa för att barnen kan efter bästa förmåga umgås med de andra efter "villkor som de klarar av att efterleva". O.s.v.

Inte skall vi göra alla barn till "Working class heroes". Skärp dig, vi är alla olika och så skall vi också förbli. :-(

Tillägg:
Albert Einstein hade inte blivit den människa han blev, om det inte hade varit för att hans föräldrar tillät honom vara den kufiska figur han var.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 2 gånger.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav ford » 2006-03-24 11:47:06

JOR

Ursäkta om jag förklarar mig dåligt. Jag menar inte att barn skall drillas till att bli "working class heroes", bara att fysisk aktivitet och arbete med händerna är bra för hjärnans utveckling och leder till (enligt min övertygelse) att man får mindre svårigheter i vuxen ålder än vad man annars skulle ha haft. Dessa saker bör därför vara viktiga inslag i deras uppväxt, vid sidan om mer teoretiska saker som t.ex naturvetenskap/datorer, politik, rollspel eller vad det nu kan vara.

Det ena utesluter inte det andra: man får gjärna ha specialintressen, det har även många NT faktiskt, det som inte skall uppmuntras är att man helt och hållet går upp i dem, och man kan gjärna låta tonåringar med as gå teoretiska linjer på gymnasiet, vilket de ofta är mer lämpade för. Dock är man inte någon hel människa om man inte kan fungera som både praktiker OCH teoretiker, inte nödvändigtvis 50-50, men åtminstone inte med mer obalans än 70-30, mellan de båda typerna av begåvning.

-Hoppas du förstår mig bättre nu! :)
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav JOR » 2006-03-24 12:56:16

Jotack!

Jag förstår vad du menar... (gör en självcensur på mig själv).
Men problemet kvarstår. Einstein vore inte den han var om vi skulle ha tvingat på honom samhällets normer.
Fantastiska upptäckter görs inte särskilt ofta av de som "lever som alla andra". Otroliga böcker/pjäser skrivs inte vanligtvis av de som har ett rikt socialt liv.

Inse fakta, det är alla dessa excentriker som ger oss trista dödliga individer all den underhåll och apparater som vi så otroligt gläds oss av.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Kaks » 2006-03-24 14:34:56

ford skrev:Dock är man inte någon hel människa om man inte kan fungera som både praktiker OCH teoretiker, inte nödvändigtvis 50-50, men åtminstone inte med mer obalans än 70-30, mellan de båda typerna av begåvning.



Tack ford, du har just _talat om för mig_ att jag inte är en hel människa! *sarkasm*

Jag är 110% teoretiker, kan knappt skruva i en glödlampa utan att få en stöt el att den sitter snett. Jag är totalt usel på allt som heter praktik, jag avskydde alla labbar i NO-ämnerna i skolan fr första början. Hellre än att dra en liten vagn med olika tyngder och en Newton-mätare i ett snöre så räknade jag fram resultatet på papper. När det är stopp i avloppen ringer jag kvartersvärden, skulle aldrig komma på idéen att själv börja gräva i brunnen i duschen.

Men vet du vad ford, det finns plats i världen för mig också. Jag kan bli en hel och komplett människa utan att kunna sätta upp taklister, sy en kjol el byta bränslefilter på bilen.

Inte nog med det, jag är dessutom lika mkt värd som dom som kan det.

Min uppväxt var mkt stimulerande på alla plan men jag tilläts välja vad jag ville göra själv och tvingades aldrig in i ngn fånig idrott som jag inte såg ngn poäng med. Jag tilläts sitta på biblioteket hela sportlovet och sluka den ena boken efter den andra. Trots det är jag en mkt social person som faktiskt klarar mig realtivt bra runt andra människor.


Men det är klart, jag måste ju ha fel eftersom du kan uttala dig så tvärsäker och säga att "Dock är man inte någon hel människa om man inte kan fungera som både praktiker OCH teoretiker"..... *torrt*

min kommentar? *FNYS!!!*

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav ford » 2006-03-24 23:53:30

Klumpigt uttryckt av mig Kaks, ber om ursäkt om du tog det på det viset
:oops: :oops: :oops:

Jag tycker givetvis att alla männsikor är lika mycket värda och skulle definitvit bli flyförbannad om någon medvetet försökte antyda att du skulle vara midre värd än andra. Mitt val av uttryck är inte alltid perfekt, men med att vara en "hel" människa menar jag en person utan större svårigheter att klara sig i de flesta situationer. Kan kanske tillägga att det inte ens är särkilt många NT som är aldeles hela människor med min definitition.

Jag är själv inte någon hel människa enligt min egen definition; har t.ex. ett stort behov av trygghet på så vis att jag mår dåligt av att flytta, byta yrke, eller på annat sätt bryta upp. Jag kan (trots att jag är ganska verbal) ibland utan att mena det uttrycka mig på sätt som gör folk både sårade och förbannade, vilket jag sedan måste be om ursäkt för och försöka "släta över" (som här t.ex. :oops:). Dessutom kan jag vara väldigt glömsk och disträ,men jag strävar efter att bli en hel människa, fast jag (liksom de allra flesta av oss, aspiga, eller inte) har långt kvar. :oops:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Eddie The Man » 2006-03-25 0:37:21

ford skrev:Klumpigt uttryckt av mig Kaks, ber om ursäkt om du tog det på det viset


Gör du något annat än ber om ursäkt för saker du sagt?

Testa säga något och sedan stå för det, för en gångs skull.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:25:40, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Kaks » 2006-03-25 12:15:32

Ok, ursäkt godtagen :-)

Nu förstår jag vad du menar och då blev det ju en helt annan sak.

Du behöver inte släta över ngt, räcker med den första raden och en förklaring till vad det var som jag missförstod. Ansträng dig inte så mkt, det går bra ändå :-)

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Kaks » 2006-03-25 12:20:16

Eddie The Man skrev:
ford skrev:Klumpigt uttryckt av mig Kaks, ber om ursäkt om du tog det på det viset


Gör du något annat än ber om ursäkt för saker du sagt?

Testa säga något och sedan stå för det, för en gångs skull.



Du har aldrig funderat på Eddie att det är just står för vad han säger som han gör?

ford vore ju allmänt korkat om han bara forsatte prata på utan att berätta för mig att jag missförståt honom.

Jag tycker det är mkt strongt av honom att våga erkänna att han var otydlig (i det här fallet) el uttryckte sig fel i andra fall. DET är styrka! Inte att köra på med sitt race utan hänsyn till andra, det är feghet.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav skruw » 2006-03-28 6:45:45

jag blir grymt äcklad över den förvridna bild människor har av AS och autism generellt.
tom i de här forumet, tom i denna forumstråden.

varför måste de alltid ses som en defekt när nånting urskiljer sig från resten?
kan vi inte bara vara en anomali?
kan de inte bara vara så att vi är NATURLIGT annorlunda?
att alla människor inte är robotar och likadant programerade?
vi kanske är programerade med ett annat språk än NT.
kanske för att göra andra saker än NT majoriteten?
vi tvingas in i ett sammhälle som är byggt ur ett NT perspektiv, inte konstigt att majoriteten av oss försöker att tänka på ett NT vis,
men de går inte.
vi är inte skapta till de, de är kanske är dags för oss att förstå denna tillgång och utnyttja den istället för att se de som någonting som är fel,
problemet är inte i oss utan sammhället runtom oss som inte är anpassat till vår minoritet, nu är vi tillräckligt många och nu kan vi tala med varandra ohindrat med hjälp av teknik som vi fakist har varit med och skapat, tack vare många autistiska människor så kan du sitta där och läsa de jag skriver här.
jag tror skulle behövas mer är ett sätt för oss att träffs och talas vid, en och en, inte i dessa forum där vi inte får fram våra osikter pga av att andra tar sådan plats.

men de här är en oerhörd tillgång att kunna organisera oss så att vi kan skapa stödgrupper för unga (unga stödjer unga, utan vuxna. och även vuxna med vuxna utan unga.) som istället för att gå ut och supa skallen av sig eller som i mitt fall hamna i drogmissbruk o dylikt att istället kunna diskutera filosofi, konst, musik, historia, teknik och allting annat som så många av oss är oerhört begåvade i.
men istället sitter vi inlåsta inte med fysiskt tvång utan av mental passivitet som vi fått pga hur vi har blivit behandlade.

jag ber er iaf om att vakna upp, försöka inte låta er dras ner utan att stå starkare, och stå för era olikheter och säregenheter för de är de som gör er till vilka ni är, inte en diagnos.
Senast redigerad av skruw 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
skruw
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2006-02-20

Inläggav ford » 2006-03-28 8:03:58

skruw

ÄR det något slags apartheid du förespråkar? "Unga stöder unga, utan vuxna, vuxna stöder vuxna, utan unga" och så detta "vi mot dom" tänkande vad gäller aspiga och NT. Är det inte bättre att folk i olika åldrar och/eller olika sätt att fungera blir bättre på att förstå varandra och mötas, istället?

-Det är ju just denna seregration och detta "vi mot dem tänkande" som skapar hat, intolerans och konflikter. Min erfarenhet är dessutom att unga människor kan ha stor nytta av lite äldre personers livserfarenhet, medan de som är äldre ofta kan ha glädje av att ta till sig yngre människors nytänkande. Själv är jag 26 år gammal och alltså "vuxen" men umgås gärna med folk som är både betydligt yngre- och äldre än mig själv. :(

-Vad tycker ni andra?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kaks » 2006-03-28 18:42:44

Alltså, jag håller med både skruw och ford.

Å ena sidan har dom olika generationerna mkt att hämta ur ett samarbete men samtidigt skulle jag uppskatta en grupp vuxna människor om jag vill ha stöd. Detta eftersom mina problem och behov ser helt annorlunda än en 16-årings.

Vad har en 16-åring för stöd av att diskutera hur man bäst fixar en doktorandtid med AS i bagaget? Han/hon har ju mer stöd av att kunna få höra av andra hur dom klarar gymnasiet som det ser ut idag el som inte heller orkar bo hemma hos föräldrarna länger osv.


Jag tror att ha skillda grupper för olika "åldrar" är bra men det utesluter ju inte att man även samarbetar mellan grupperna el trf allihop osv.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Kaks » 2006-03-28 19:05:35

skruw skrev:jag blir grymt äcklad över den förvridna bild människor har av AS och autism generellt.
tom i de här forumet, tom i denna forumstråden.


Hmmm.... du tappade bort mig här. Var beskrivs en förvriden bild av AS och autism i denna tråd? *letar*

skruw skrev:varför måste de alltid ses som en defekt när nånting urskiljer sig från resten?


Nu är jag vilse igen. Var står det att AS är en defekt? *inser jag måste missuppfattat inläggen*

skruw skrev:jag tror skulle behövas mer är ett sätt för oss att träffs och talas vid, en och en, inte i dessa forum där vi inte får fram våra osikter pga av att andra tar sådan plats.


Vilka är "andra" som tar sån plats? Är det sånna som jag som skriver ganska mkt inlägg el vilka är det?

Om "andra" är vi som skriver mkt inlägg så tror jag det inte går att göra så mkt åt. Det blir så på alla platser och i alla situationer. Det är alltid ngn el ngr som tar för sig mer och så syns och ofta hörs mer än andra.

Jag tänker inte sluta skriva i väntan på att ngn annan ska få för sig att skriva när jag har ngt att säga, det ser jag inte som en utväg. *rakt*

Jag förstår dessutom inte hur man kan känna sig undanskuffad på ett internet forum. Jag fattar inte, jag menar det står ju var och en fritt att skriva när som helst. Svara på ett inlägg, skapa en ny tråd el argumentera emot. Vem/vad hindrar folk att göra det? *förbryllat*

Tips: Vill du "trf ngn en och en" så kan du ju PM'a ngn som du tycker verkar vettig och börja prata med den personen. Sen kanske PM'a ngn annan för en annan vinkling el ämne osv.

skruw skrev:men de här är en oerhörd tillgång att kunna organisera oss så att vi kan skapa stödgrupper för unga(unga stödjer unga, utan vuxna. och även vuxna med vuxna utan unga.)


Föreningen Autism är en sådan. Vet iofs inte exakt hur dom fungerar i praktiken men det finns stödgrupper och sånt där
http://www.autism.se/

Attention är en annan med många lokalgrupper vet jag och bla vuxen och ungdomsgrupper
http://www.attention-riks.se/


skruw skrev:jag ber er iaf om att vakna upp, försöka inte låta er dras ner utan att stå starkare, och stå för era olikheter och säregenheter för de är de som gör er till vilka ni är, inte en diagnos.


Det ställer jag helt och hållet upp på!

(jag strävar efter det men jag är inte där än dock :-) )

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Saninaé » 2006-03-29 11:54:39

Nu är jag vilse igen. Var står det att AS är en defekt? *inser jag måste missuppfattat inläggen*

Folk pratar om "skadade gener" och annat.

skruw menade att annorlunda inte betyder fel. Vilket jag tror att många här är överens om.

för att klargöra. "Er religion är fel! min är rätt" byt ut religion mot "tänkesätt". Man kan ju inte säga så här eftersom det är elakt, felaktigt och att allt är relativt.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Kaks » 2006-03-29 18:42:51

Saninaé skrev:
Nu är jag vilse igen. Var står det att AS är en defekt? *inser jag måste missuppfattat inläggen*

Folk pratar om "skadade gener" och annat.


Jag har läst igenom tråden och hittar ingen som sagt att det beror på "skadade gener" det näms när jag frågar OM det skulle vara så.....

Så det sägs ingenstanns att det är det och då blir jag förbryllad av skruws reaktion.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav skruw » 2006-03-30 9:23:34

ford skrev:skruw

ÄR det något slags apartheid du förespråkar? "Unga stöder unga, utan vuxna, vuxna stöder vuxna, utan unga" och så detta "vi mot dom" tänkande vad gäller aspiga och NT. Är det inte bättre att folk i olika åldrar och/eller olika sätt att fungera blir bättre på att förstå varandra och mötas, istället?

-Det är ju just denna seregration och detta "vi mot dem tänkande" som skapar hat, intolerans och konflikter. Min erfarenhet är dessutom att unga människor kan ha stor nytta av lite äldre personers livserfarenhet, medan de som är äldre ofta kan ha glädje av att ta till sig yngre människors nytänkande. Själv är jag 26 år gammal och alltså "vuxen" men umgås gärna med folk som är både betydligt yngre- och äldre än mig själv. :(

-Vad tycker ni andra?


hehe :) ja menade faktist inte så.
tycker de är konstigt att de var de första du tänkte på, men men...
av min erfarenhet verkar de som att man blandar folk mycke de grupper som finns nu, ja menade bara att de kunde vara/kännas enklare att vara bland folk i sin egen ålder, men de betyder inte att man skulle kunna gå på fler "träffar/möten" i veckan.

även jag umgås med människor kors och tvärs genom åldrarna, och har insett saker som att ålder faktist inte spelar någon roll, men de är min åsikt, andra känner nog inte likadant.

sen finns det ju folk som faktist är AS och tex fikar med sina vänner efter skolan/jobbet etc, och då kan de vara enklare att fortsätta hålla samma typ av relationer med människor, och de kan även finnas människor som alltid har träffat folk i olika åldrar men nu känner att dom vill träffa någon i deras egen ålder och utbyta ideer med etc, äsch ja vet inte, men jag hoppas iaf du förstår att jag inte menade det som du trodde jag gjorde iaf.
Senast redigerad av skruw 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
skruw
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2006-02-20

Inläggav skruw » 2006-03-30 9:33:32

"Är det en genetisk defekt eller..."
min reaktion kom ifrån att sådana frågor änns diskuteras eftersom dom känns rätt underutvecklade.

jag menade inte direkt att du Kaks skulle vara en som "tog mycke plats"
de jag för engångs skull gjorde var att jag talade abstrakt,
jag menar att de i regel på olika forum etc finns människor som tar plats, (JAG MENAR INTE DIG)
och dessa människor som i regel tar plats, tar platsen från andra människor som är mer tystlåtna (generalisering)
eller vi säger såhär:

om de finns en person här inne som inte får sin röst sagd pga att han/hon känner att de inte finns någon mening med de eftersom de kommer komma 1001010102239048123080223098120934192831283 följdfrågor som totalt skalar av hela poängen som personen hade att komma med så är det en oerhörd synd.
tycker de är synd att diskutionerna verkar handla mer om _hur_ någonting är skrivet än vad som egentligen är skrivet.

Kaks hoppas du iaf inte kände dig utpekad eller något liknanade för de var absolut inte meningen, jag vet inte vem du är/vad du är, eller någonting om dig över huvudtaget...
Senast redigerad av skruw 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
skruw
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2006-02-20

Inläggav skruw » 2006-03-30 9:37:47

jag har inte sovit i natt och jag såg just att jag tog fel på kaks o ford.
heh, jaja, hoppas ni reder ut vad jag skrev iaf.
jag är trött ska nog försöka sova lite
Senast redigerad av skruw 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
skruw
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2006-02-20

Inläggav ford » 2006-03-30 10:01:48

skruw

Jag undrar om du hade vaknat ordentligt när du skrev ditt senaste svar *skrattar, fast inte elakt*. Det var jag som skrev "apartheid svaret".

Men hursomhelst, jag hängde inte riktigt med i ditt resonemang. Jag hade aldrig skrivit något om hur många träffar man skulle ha per vecka, vilket du började tala om i ditt svar till mig. :?

HUrsomhelst, det är bra att även du kan umgås med folk i olika åldrar. Men jag vill nog ändå hävda att det är bra för de som bara vill vara med folk som är som dom själva att få vidga sina vyer genom att även få träffa folk med annan bakgrund och/eller andra erfarenheter, även om jag märkt att alla här inte delar denna åsikt.

-Kan inte ni andra (inkl dig skruw) skriva ner era argument för och emto detta, så skall jag försöka besvara dem i morgon (eller möjligtvis i natt).
Men nu skall jag ut i det fina vädret! :D
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav skruw » 2006-03-30 13:51:42

jag tycker du har helt rätt ford. (prefect)
men jag tycker bara att alternativet skall finns där, de behöver inte vara binärt 0 eller 1
de kan faktist vara bägge.
Senast redigerad av skruw 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
skruw
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2006-02-20

Inläggav sommar » 2008-02-17 13:51:03

Ford skrev: Hursomhelst, det är bra att även du kan umgås med folk i olika åldrar. Men jag vill nog ändå hävda att det är bra för de som bara vill vara med folk som är som dom själva att få vidga sina vyer genom att även få träffa folk med annan bakgrund och/eller andra erfarenheter, även om jag märkt att alla här inte delar denna åsikt.

Huvudet på spiken; samma uppfattning har jag! Tyvärr är många människor oavsett diagnos eller inte rädda för att just möta andra "grupper" än den där de själva brukar umgås. Men, man måste försöka våga för att vinna!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in