Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-27 23:00:09

Jag är heltidssjukskriven numera. Men jag vill bli författare.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Huggorm » 2016-12-28 6:55:20

Furienna skrev:Jag är heltidssjukskriven numera. Men jag vill bli författare.
Dåså, använd fritiden till att skriva :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav kiddie » 2016-12-28 7:14:24

Har man verkligen alltid fritid som sjukskriven? Känns inte som det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-28 14:32:35

Huggorm skrev:
Furienna skrev:Jag är heltidssjukskriven numera. Men jag vill bli författare.
Dåså, använd fritiden till att skriva :-)Happy

Jag försöker, men det är som svårt att få tid över till det. Internet, TV-program och läsa böcker tar upp nästan all min fritid.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2016-12-28 14:58:45

Furienna skrev:
Huggorm skrev:
Furienna skrev:Jag är heltidssjukskriven numera. Men jag vill bli författare.
Dåså, använd fritiden till att skriva :-)Happy

Jag försöker, men det är som svårt att få tid över till det. Internet, TV-program och läsa böcker tar upp nästan all min fritid.


Internet och TV-program har folk klarat sig utan under årtusenden. Men i och för sig ska ju du njuta utav din egen fritid så inget är rätt eller fel. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-28 15:05:09

De flesta i världshistorien har inte heller skrivit eller ens läst böcker varje dag.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav slackern » 2016-12-28 15:07:30

Det tänkte även jag på men skrev inte ner det. Fast i Sverige har vi ju haft skriftspråk under lite drygt 2000 år. Finns en del gamla fäbodar i Dalarna med runskrift så allmogen verkar trotts allt ha kunnat rista runor.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav rapchic » 2016-12-28 15:08:37

Furienna skrev:
Huggorm skrev:
Furienna skrev:Jag är heltidssjukskriven numera. Men jag vill bli författare.
Dåså, använd fritiden till att skriva :-)Happy

Jag försöker, men det är som svårt att få tid över till det. Internet, TV-program och läsa böcker tar upp nästan all min fritid.

Börja smått kanske? tex sätt undan 15 min du ska skriva varje dag.

Har du slut på idéer att skriva om finns det hjälp att få, min mamma fick denna bok i jul tex som verkade jätteintressant http://www.bokus.com/bok/9789163612855/642-saker-att-skriva-om/?source=googleps&gclid=COugp6j6ltECFer3cgod2DcB3w

edit: startade en tråd om att skriva om du är intresserad http://www.aspergerforum.se/att-skriva-t49919.html
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav antonius » 2016-12-28 16:38:22

rapchic skrev:Börja smått kanske? tex sätt undan 15 min du ska skriva varje dag.


Jan Guillou säger att man ska sluta för dagen mitt i en mening när man författar, då sporras man lättare att fortsätta dagen efter... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-28 20:06:29

Furienna skrev:
Huggorm skrev:
Furienna skrev:Jag är heltidssjukskriven numera. Men jag vill bli författare.
Dåså, använd fritiden till att skriva :-)Happy

Jag försöker, men det är som svårt att få tid över till det. Internet, TV-program och läsa böcker tar upp nästan all min fritid.


Är det för att du "bara" är tillfälligt sjukskriven och därför behöver koppla av och vila upp dig ett tag innan du tar tag i något mer "seriöst"?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Richard » 2016-12-28 20:24:40

Nu har jag sjukersättning o går på daglig verksamhet. När jag var 19-23 så jobbade jag på en industri. Chefen tyckte jag var bra, så han sa att jag fick bli gruppchef, internutbildare och maskinställare. I början kunde det vara väldigt monotona jobb. Typ stå vid en hydraulpress o lägga in, pressa, plocka ut o lägga in, osv. Tur att man hade hörlurar med radio i. Det är det enda riktiga jobbet jag har haft.

Sen var jag 9 månader o arbetstränade i färgaffären, men fick sen någon form av psykos o kom aldrig tillbaka. 2009 utbildade jag mig till väktare, för jag ville jobba ensam. Typ gå runt på natten o kolla så att allt är lugnt o låst. Men jag blev sjuk igen, så det blev aldrig nått jobb.

Min dröm är ju att plugga fysik, o jobba med typ kärnfysik!
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-28 20:47:00

Hur mycket kan man anpassa en daglig verksamhet efter ens egna intressen? Jag tänker på signaturen ovan som vill bli författare till exempel. Kan man få hjälp med sådant på en daglig verksamhet? Att någon författare kommer dit, eller att man får praktisera hos någon, vad vet jag.

Eller, haha, om man vill bli tandläkare.

Eller är det mest "pyssel" och praktik typ på café på en daglig verksamhet?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-28 20:50:37

Jag tycker det verkar roligt att arbeta i en blombutik. Blommor är vackra, och det doftar gott
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-28 23:04:29

slackern skrev:Det tänkte även jag på men skrev inte ner det. Fast i Sverige har vi ju haft skriftspråk under lite drygt 2000 år. Finns en del gamla fäbodar i Dalarna med runskrift så allmogen verkar trotts allt ha kunnat rista runor.

Runorna levde i Dalarna in på 1800-talet, har jag läst. Ja, det var ganska vanligt med bönder, som inte var skrivkunniga egentligen, förutom att de kunde rista runor. Länge var ju också de s.k. runstavarna allmogens enda almanackor.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-28 23:07:47

rapchic skrev:Börja smått kanske? tex sätt undan 15 min du ska skriva varje dag.

Har du slut på idéer att skriva om finns det hjälp att få, min mamma fick denna bok i jul tex som verkade jätteintressant http://www.bokus.com/bok/9789163612855/642-saker-att-skriva-om/?source=googleps&gclid=COugp6j6ltECFer3cgod2DcB3w

edit: startade en tråd om att skriva om du är intresserad http://www.aspergerforum.se/att-skriva-t49919.html

Jag har idéer, men det är som romanskrivandet ändå gått riktigt illa under 2016. Jag har egentligen redan skrivit tre romaner, men jag vill gå genom dem en gång till först innan jag skickar in dem till något förlag.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-28 23:10:34

Fleure123 skrev:Är det för att du "bara" är tillfälligt sjukskriven och därför behöver koppla av och vila upp dig ett tag innan du tar tag i något mer "seriöst"?

Nja, det är mest att det har gått trögt med romanskrivandet i år. Det är i och för sig också i år, som jag för gott har slutat på min dagliga verksamhet efter sju år. Men jag vet inte exakt hur mycket de två sakerna har med varandra att göra.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-28 23:14:04

Richard skrev:Min dröm är ju att plugga fysik, o jobba med typ kärnfysik!

Så vad hindrar dig från att göra det? Tror du inte att du skulle klara av det?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-28 23:16:32

Fleure123 skrev:Hur mycket kan man anpassa en daglig verksamhet efter ens egna intressen? Jag tänker på signaturen ovan som vill bli författare till exempel. Kan man få hjälp med sådant på en daglig verksamhet? Att någon författare kommer dit, eller att man får praktisera hos någon, vad vet jag.

Eller, haha, om man vill bli tandläkare.

Eller är det mest "pyssel" och praktik typ på café på en daglig verksamhet?

Jag jobbade på en daglig verksamhet, där vi gjorde en hemsida och senare även en tidning för funktionshindrade i kommunen. Det var mycket skrivande, och det var länge en bra arbetsplats för mig. Men jag fick med tiden ont i ryggen och nacken samt värre och värre sömnrubbningar, vilket gjorde att jag inte längre kunde sköta mitt arbete så att handledarna var nöjda.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-29 0:11:08

Furienna skrev:
Fleure123 skrev:Är det för att du "bara" är tillfälligt sjukskriven och därför behöver koppla av och vila upp dig ett tag innan du tar tag i något mer "seriöst"?

Nja, det är mest att det har gått trögt med romanskrivandet i år. Det är i och för sig också i år, som jag för gott har slutat på min dagliga verksamhet efter sju år. Men jag vet inte exakt hur mycket de två sakerna har med varandra att göra.


Aha, ok. :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-29 0:16:38

Furienna skrev:
Fleure123 skrev:Hur mycket kan man anpassa en daglig verksamhet efter ens egna intressen? Jag tänker på signaturen ovan som vill bli författare till exempel. Kan man få hjälp med sådant på en daglig verksamhet? Att någon författare kommer dit, eller att man får praktisera hos någon, vad vet jag.

Eller, haha, om man vill bli tandläkare.

Eller är det mest "pyssel" och praktik typ på café på en daglig verksamhet?

Jag jobbade på en daglig verksamhet, där vi gjorde en hemsida och senare även en tidning för funktionshindrade i kommunen. Det var mycket skrivande, och det var länge en bra arbetsplats för mig. Men jag fick med tiden ont i ryggen och nacken samt värre och värre sömnrubbningar, vilket gjorde att jag inte längre kunde sköta mitt arbete så att handledarna var nöjda.


Aha, tradigt...

Fick du ingen hjälp med anpassning av arbetsplatsen, typ bra stol med nackstöd och sådant?

Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig i vilket fall som helst!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-29 0:58:57

Furienna skrev:
rapchic skrev:Börja smått kanske? tex sätt undan 15 min du ska skriva varje dag.

Har du slut på idéer att skriva om finns det hjälp att få, min mamma fick denna bok i jul tex som verkade jätteintressant http://www.bokus.com/bok/9789163612855/642-saker-att-skriva-om/?source=googleps&gclid=COugp6j6ltECFer3cgod2DcB3w

edit: startade en tråd om att skriva om du är intresserad http://www.aspergerforum.se/att-skriva-t49919.html

Jag har idéer, men det är som romanskrivandet ändå gått riktigt illa under 2016. Jag har egentligen redan skrivit tre romaner, men jag vill gå genom dem en gång till först innan jag skickar in dem till något förlag.


Wow! Kul! Vilken genre skriver du inom? :-)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-29 1:29:41

Fleure123 skrev:Aha, tradigt...

Fick du ingen hjälp med anpassning av arbetsplatsen, typ bra stol med nackstöd och sådant?

Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig i vilket fall som helst!

Jag skulle få pröva att stå vid datorn, men jag kände att då fick jag bara ont i fötterna i stället. Och när det gäller nacken, så fick jag ännu mindre förståelse. :-|

Nå ja, jag ska ringa dem till dem efter trettondagen och prata om frilansande.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Furienna » 2016-12-29 1:32:42

Fleure123 skrev:Wow! Kul! Vilken genre skriver du inom? :-)

Det är liksom en udda blandning mellan fantasy och historiskt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?

Inläggav Fleure123 » 2016-12-29 1:34:42

Furienna skrev:
Fleure123 skrev:Aha, tradigt...

Fick du ingen hjälp med anpassning av arbetsplatsen, typ bra stol med nackstöd och sådant?

Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig i vilket fall som helst!

Jag skulle få pröva att stå vid datorn, men jag kände att då fick jag bara ont i fötterna i stället. och när det gäller nacken, så fick jag ännu mindre förståelse. :-|

Nå ja, jag ska ringa dem till dem efter trettondagen och prata om frilansande.


Asch då, dålig stil från jobbets sida. (Men bra iofs att du fick ett höj- och sänkbart bord åtminstone, många som får problem med att få ett sådant har jag hört från en del arbetsplatser).

Aha, kan man frilansa på en daglig verksamhet också? Är det att man jobbar hemifrån men ändå är knuten till den dagliga verksamheten?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in