Vad innebär det vardagsspråkliga begreppet ''att gå ut''?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad innebär det vardagsspråkliga begreppet ''att gå ut''?

Inläggav Thanatos84 » 2010-03-20 20:22:12

Tänkte passa på att fråga något som jag funderat över ett litet tag, nämligen det sociala fenomenet "att gå ut", i dess vardagsspråkliga innebörd. Detta är något som många personer i omgivningen (jobbet) verkar ägna sig åt, men begreppets exakta innebörd och praktiska genomförande är något oklart för mig.

I grunden har jag förstått det som att begreppet betyder att man ger sig ut till någon slags klubb eller någon form av ställe som serverar alkoholhaltiga drycker. Denna grund tycks dock bara öppna för fler frågor:

* Är det vanligaste att man ger "går ut" ihop med vänner?
* Är det vanligaste att man umgås med de eventuella vänner man "går ut" med, eller är den stora poängen att umgås med de främmande personer som man stöter på?
Följdfråga:
* Givet förutsättningen att en stor del av poängen är att umgås med främmande personer, och dessa är ute med sina respektive vänner, blir det inte väldigt svårt att försöka umgås eller "bryta sig in" (bildligt talat) i en grupp som redan består av vänner?
* Vad är det som utmärker en sådan "klubb" som människor ibland verkar "gå ut" till? Utgörs grunden i klubbegreppet att det handlar om musik, dans och liknande? (är personligen livrädd för allt dansrelaterat)

Dela gärna med er av era erfarenheter och er kunskap på området!
Senast redigerad av Thanatos84 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Thanatos84
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav Astro » 2010-03-20 20:55:28

När jag går ut är det som du säger, krogen eller dans. Jag går ut för att träffa mina vänner som jag går ut med. Singlar som vill träffa ev partners går ut för att träffa andra.

Det menas inte alltid dans när man går ut, att gå till en pub eller restaurang kan man också mena när man säger gå ut.

Jag skulle inte gå ut ensam, men jag vet att andra gör så ibland, men då går de till ett ställe de ofta går till och räknar då att träffa folk de känner där. Om arbetskamrater går ut tillsammans är det ett tillfälle att lära känna varandra bättre och på ett annat sätt än på arbetet.

MVH Astro
Senast redigerad av Astro 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Astro
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2010-02-10
Ort: Göteborg

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2010-03-20 21:53:09

Tror helt ärligt att "gå ut" endast kan tolkas om man är insatt i själva innebörden.
Det kan betyda två alternativt tre saker; gå ut och gå alltså att man går ut, utomhus.. eller att man är utomhus och går eller att man ska gå ut på krogen...

Själv föredrar jag oftare att göra saker ensam hellre än i grupp elr med vänner.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Re: Vad innebär det vardagsspråkliga begreppet "att gå

Inläggav Petra3 » 2010-03-21 3:01:51

* Är det vanligaste att man ger "går ut" ihop med vänner?
Ja, det är nog vanligast. Men det är nog inte helt ovanligt att man går ut själv. När jag var yngre och gick ut mycket gick jag helst själv. Då slapp jag ha dåligt samvete för att jag övergav min kompis om jag hittade någon intressantare att prata med.

* Är det vanligaste att man umgås med de eventuella vänner man "går ut" med, eller är den stora poängen att umgås med de främmande personer som man stöter på?
Det vanligaste verkar vara att man fortsätter umgås med dem man går ut med. Och då kan man ju undra varför man inte sitter hemma hos nån istället, så slipper man försöka överrösta musiken. Svaret på det är nog att väldigt många gillar att studera andra människor, och att synas. Då kan de ägna sig åt detta samtidigt som de spenderar tid med sina vänner. Det ger nog en social kick. Att man liksom verkligen känner att man är en del av en stor flock.

De som är singlar har nog en förhoppning om att träffa en eventuell partner. Då är det helt accepterat att lämna sällskapet som man gick ut med.

* Givet förutsättningen att en stor del av poängen är att umgås med främmande personer, och dessa är ute med sina respektive vänner, blir det inte väldigt svårt att försöka umgås eller "bryta sig in" (bildligt talat) i en grupp som redan består av vänner?
Det kanske är därför man använder alkohol...? Då blir det liksom tillåtet att flamsigt och fumligt ta kontakt med nya människor.

* Vad är det som utmärker en sådan "klubb" som människor ibland verkar "gå ut" till? Utgörs grunden i klubbegreppet att det handlar om musik, dans och liknande?
Om det kallas klubb är nog grunden dans. Men alla dansar ändå inte. En del gillar att bara titta på dem som dansar.
Om det kallas krog är det först och främst en mötesplats/samlingslokal. De flesta krogar spelar musik, men inte alla. På den del finns det ett litet dansgolv, men även om det inte finns dansgolv brukar en del spontan-dansa när klockan har blivit mycket och de flesta börjar bli fulla.
Senast redigerad av Petra3 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Petra3
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2010-02-09

Inläggav Astro » 2010-03-21 9:50:02

Hej igen!

Gå ut kan ju betyda helt olika saker beroende på när de sägs och i vilket sammanhang. Frågar mina barn: skall vi gå ut? , så vill de gå utomhus.

Frågar mina vänner; skall vi gå ut på lördag?, så menar de om vi skall gå ut på krogen. Så avgörandet om vad som menas är när det skall hända och med vilka. Om jag frågar någon om hon vill gå ut med mig skulle inte jag ta det minsta lilla upp om hon frågade mig hur jag menar. :lol:
Senast redigerad av Astro 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Astro
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2010-02-10
Ort: Göteborg

Inläggav Thanatos84 » 2010-03-21 13:57:37

Många upplysande svar! Hoppas fler än jag har fått nytta av dessa tankar och klargöranden!

Till Astro och Oimpulsivtimpulsiv: Jag har förstått att begreppet "gå ut" i detta sammanhang har den ungefärliga sociala innebörd som jag frågande kring. Det är i denna betydelse som jag närmare vill utforska begreppet, något som jag tydligare skulle beskrivit i diskussionens titel om jag hade haft plats. Däremot har jag, i vardagslivet eller på jobbet, inte velat fråga om begreppets exakta praktik, av rädsla för att "göra bort" mig.

Just vad Astro skrev, att människor ibland upprepade gånger "går ut" till samma ställe för att etablera sig där, tydliggjorde också en del av fenomenet för mig.

Till Petra3: Tackar för ett välskrivet svar. Du berörde just några punkter som jag funderat över:
- Varför man inte lika gärna sitter hemma om man "går ut" med vänner.
- Naturligt umgänge mellan grupper. Det blev väldigt tydligt när du betonade alkoholens roll, hade inte tänkt på detta tidigare.
Senast redigerad av Thanatos84 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Thanatos84
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav Astro » 2010-03-21 22:36:26

Hej Thanatos84!

Har du gått med ut när de går ut på jobbet? Det kanske finns någon där som det skulle vara lättare att fråga om det är något som är oklart.
Brukar du bli tillfrågad att gå med? På mitt jobb tar någon upp frågan som en allmän fråga till alla, dvs man tillfrågar inte alla en och en. Alla som arbetar där är välkommna att gå med även om man inte var där när frågan ställdes. MVH Astro
Senast redigerad av Astro 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Astro
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2010-02-10
Ort: Göteborg

Inläggav Alien » 2010-03-26 0:30:21

En mig närstående tjej går alltid ut med en el flera kompisar. Man går helt enkelt inte ut ensam. Kanske för att man riskerar få tråkigt, kanske för att man som tjej känner sig extra utsatt då. Möjligen är det större chans att umgås med nya personer om man går ensam.

Hon går också ut för att dansa, inte i första hand för att snacka. Därför är det viktigt vilken musik som spelas. Ibland har en planerad utekväll ställts in för att man i stället stannat hemma hos en kompis och snackat. Om man vill gå ut och samtidigt snacka, går man till ett kafé.

Även om man går ut med sina vänner för att ha kul, kan man träffa någon medan man dansar. Då utbyter man telefonnummer. Och även om tjejen inte hittar någon intressant kille, är det alltid kul att få uppmärksamhet och bekräftelse. :P
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ragnevi » 2010-03-26 22:50:18

Är det vanligaste att man umgås med de eventuella vänner man "går ut" med, eller är den stora poängen att umgås med de främmande personer som man stöter på?

Nej, du går ut i Sverige och här pratar vi inte med andra människor. Vi är uppfostrade så, redan som små fick vi höra från våra föräldrar att vi skulle undvika att tala med främmande personer, eftersom dessa vill oss illa. Inte konstigt att Sverige lider av kronisk social fobi om vi rent instinktivt utgår från att främmande personer vill antingen våldta eller råna oss.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Charley? » 2010-03-26 22:55:18

Menar du att det inte finns någon som både vill våldta och råna oss?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Debbido » 2010-03-26 23:07:45

Jag tycker det känns omöjligt att "gå ut" ensam i de flesta sammanhang.
Det finns en strandpromenad här som bara klungor med folk går på under helgerna. Singlarna går där på vardagen MED motionsstavar eller hund.

Gå ut och handla kan man ju göra själv, men annars: café, krog, semesterdistrikt, semesterreser, dansställen - det känns som att man bör vara minst två i alla dessa sammanhang? Om man vill avvika så kan man ju vara ensam överallt.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-03-26 23:10:10

ragnevi skrev:Nej, du går ut i Sverige och här pratar vi inte med andra människor. Vi är uppfostrade så, redan som små fick vi höra från våra föräldrar att vi skulle undvika att tala med främmande personer, eftersom dessa vill oss illa. Inte konstigt att Sverige lider av kronisk social fobi om vi rent instinktivt utgår från att främmande personer vill antingen våldta eller råna oss.


Den svenska Ensamheten förklarad i Ditt tydliga inlägg! Tack!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Oculi » 2010-03-27 22:51:58

Går man ut på dagen kan det antingen gälla vänner, promenad eller att handla.
Går man ut på kvällen är det krogen med liknande enligt mina tankar...
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 1:19:08, redigerad totalt 1 gång.
Oculi
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-02-13

Inläggav Debbido » 2010-03-27 23:15:54

Oculi skrev:Går man ut på kvällen är det krogen med liknande enligt mina tankar...


Moment 22. Om en svensk är ensam och vill möta människor på krogen så måste hon ha med sig en vän dit, dvs inte vara ensam. Om man är ensam så måste man förbli ensam. (Obs! Män får gå ut ensamma! Jämställdheten en myt.)

På kontinentala kvarterskrogar möter man folk. That's it. Man kan gå in när som helst och hur singel som helst - för att träffa folk.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Petra3 » 2010-03-28 0:36:51

Debbido skrev:Moment 22. Om en svensk är ensam och vill möta människor på krogen så måste hon ha med sig en vän dit, dvs inte vara ensam. Om man är ensam så måste man förbli ensam. (Obs! Män får gå ut ensamma! Jämställdheten en myt.)


Så tycker inte jag att det är. Jag har gått ut mycket själv. (Och jag är tjej.) Jag kände visserligen många av dem som var på uteställena, men jag kom dit ensam och anslöt inte till något speciellt sällskap. Jag gillar att kunna mingla runt och prata med vem jag vill.

Jag har även gått ut ensam i nya städer, t ex på semester. Det tar inte särskilt lång tid innan man hamnar i ett samtal med någon. I alla fall inte för mig. Så jag sitter ju inte ensam i en bar hela kvällen och glor, vilket hade kunnat uppfattas som avvikande. Men inte nödvändigtvis. Man kanske väntar på någon. Om man blir avvikande eller inte beror nog mest på hur man agerar - om man t ex tränger sig på folk, eller om man ser sur ut och knappt svarar när någon försöker ta kontakt.
Senast redigerad av Petra3 2011-05-05 1:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Petra3
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2010-02-09

Inläggav Debbido » 2010-03-28 0:48:05

Petra3 skrev:Jag har gått ut mycket själv. (Och jag är tjej.) Jag kände visserligen många av dem som var på uteställena, men jag kom dit ensam och anslöt inte till något speciellt sällskap. Jag gillar att kunna mingla runt och prata med vem jag vill.


Så skönt att någon tycker som jag: Att det bör vara okey att gå ut ensam som tjej. Man måste ju slåss för jämställdheten och inte bara räta in sig i ledet.

Jag tycker ärligt talat att det är enklast att gå ut själv och kunna prata med nya människor utan att hela tiden ha koll på en väninna. Särskilt svårt om denna är full och ska vårdas.

Ditt inlägg har hjälpt mig! Puh! Känner mig plötsligt lite friare. Alla dessa måsten tar kål på en. Du bör, du måste, ej socialt accepterat.....
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav ragnevi » 2010-03-29 11:45:56

Charley? skrev:Menar du att det inte finns någon som både vill våldta och råna oss?


Rent stilistiskt lät det inte bra att skriva och/eller.
Det ser dessutom fult ut rent grafiskt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in