Vad/Hur tänkte ni inför sjukersättning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad/Hur tänkte ni inför sjukersättning

Inläggav Nasheim » 2015-10-22 23:37:35

AF har lyft frågan om sjukersättning och senast var det SIUS, så det kommer väl en utredning om det så småningom, men det är många frågor om detta. T.ex vet jag att sjukersättningen är baserad på inkomsten de "senaste åren" skriver FK. Men vad innebär det? 1, 3, 5, 10 eller 15 år tillbaka? Har läst om en läkare som har uttalat sig om att de räknar 15 år tillbaka.

Ni som har sjukersättning, hur gick era tankar om detta när ni fick förfrågan?
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Vad/Hur tänkte ni inför sjukersättning

Inläggav Hadraniel » 2015-10-23 10:42:28

Nasheim skrev:AF har lyft frågan om sjukersättning och senast var det SIUS, så det kommer väl en utredning om det så småningom, men det är många frågor om detta. T.ex vet jag att sjukersättningen är baserad på inkomsten de "senaste åren" skriver FK. Men vad innebär det? 1, 3, 5, 10 eller 15 år tillbaka? Har läst om en läkare som har uttalat sig om att de räknar 15 år tillbaka.

Som jag har fattat det hela så räknas normalt de tre bästa "inkomståren" under den senaste 8-årsperioden. Så har du jobbat heltid ett helt år från första januari till sista december får du räkna med att du får 64% av vad du skulle haft i lön för det året och slutsumman blir ju snittet av de tre bästa. Jobbar du bara halvtid eller under 6 månader utan annan ersättning resten av tiden får du ju bara ut 32% av en heltidslön i ersättning baserat på det året. A-kassa, sjukpenning och liknande räknas på samma sätt som lön i detta fallet på så sätt att du får 64% av ersättningsnivån om jag inte förstått något fel.

Har själv inte några bra inkomstår ännu och har därför inte ansökt om sjukersättning trots att jag inte klarar av att jobba heltid någon längre stund utan väldigt stora negativa konsekvenser för både hälsan och psyket.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Re: Vad/Hur tänkte ni inför sjukersättning

Inläggav tahlia » 2015-10-23 12:23:43

Kanin har stenkoll på det där. Om inte annat finns information om hur de räknar ut SGI samt vilken procent sjukersättningen ligger på ute på FKs hemsida.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad/Hur tänkte ni inför sjukersättning

Inläggav Zima33 » 2015-10-23 17:31:31

Minimiersättningen om man bott i Sverige en viss tid är 8900 kr minus skatt, sen kan man ansöka om bostadstillägg som är max 93% av hyran (beror på om man har andra inkomster). Har man jobbat på en arbetsplats med kollektivavtal kan man även ha rätt till ersättning från en avtalsgruppsjukförsäkring.

Jag hade aktivitetsersättning innan jag fick sjukersättning. När jag fick akt.ers så var det på FK:s initiativ och sen har det bara rullat på med nya ansökningar med 1-3 års mellanrum tills jag fick varaktig sjukers. för några år sen.

Man blir inte rik på sjukers. men man (iallafall jag) klarar sig.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in