vad har ni svårt för?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

vad har ni svårt för?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 10:34:57

som titeln lyder.

jag har svårt för att gå upp på morgonen. har haft svårt att hålla jobba pga det. nu har jag stöd från arbetsförmedlingen så det gör inget om jag kommer in kl 8 eller kl 11 på jobbet.

sen kan jag ha svårt för att laga mat. har en kontakt på socialen som brukar laga storkok åt mig på så jag inte behöver tänka på det på vardagarna.

vad har ni svårt för?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

vad har ni svårt för?

Inläggav nallen » 2015-10-03 10:45:18

Jag har mycket svårt för folk som inte skriver något så när korrekt svenska.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

vad har ni svårt för?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 13:03:32

nallen skrev:Jag har mycket svårt för folk som inte skriver något så när korrekt svenska.
okej jag råkar inte vara född i sverige, inte ens uppväxt i sverige? vad har du emot mellanöstern? :-)049
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Re: vad har ni svårt för?

Inläggav kullan » 2015-10-03 13:25:58

Aspergare
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vad har ni svårt för?

Inläggav frokensvar » 2015-10-03 13:42:09

ArgeAnkan skrev:som titeln lyder.

jag har svårt för att gå upp på morgonen. har haft svårt att hålla jobba pga det. nu har jag stöd från arbetsförmedlingen så det gör inget om jag kommer in kl 8 eller kl 11 på jobbet.

sen kan jag ha svårt för att laga mat. har en kontakt på socialen som brukar laga storkok åt mig på så jag inte behöver tänka på det på vardagarna.

vad har ni svårt för?


Hej, ArgeAnkan!

Vad bra att du fått jobbet anpassat och hjälp med maten!

Jag har svårt för vissa typer av ljud, många intryck på samma gång, beröring och att vara bland människor.

Strunta i Nallen, hen tänkte säkert inte på att det kunde vara så att du är från ett annat land. Endel människor tänker ju inte på hur deras påståenden kan påverka andra - vilket i sig ju är en förmåga som ofta är nedsatt av just Asperger och då kan det låta som att dom är elaka eller respektlösa när dom bara är ärliga helt utan att mena något.
Det kan ju vara så att Nallen ville vara en idiot också, förstås. Definitionen menar jag som att hen ville påpeka att du är dålig på att skriva svenska. Och det ser ju ut så också, men det betyder ju inte att du är en dålig person. Du är ju lika mycket värd som alla andra så klart!
Att Nallen har mycket svårt för att läsa svenska med bristande korrekthet är ju hans/hennes problem och är ingenting som du kan (eller bör) göra något åt, heller.

Vad Antonius menar med
antonius skrev:Internttroll
vet jag inte, men jag är nyfiken, vill du berätta vad ett internettroll är för nåt? Jag har lixom aldrig hört uttrycket. Antagligen för att jag sällan hänger på internet.
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

vad har ni svårt för?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-03 13:52:08

frokensvar skrev:
ArgeAnkan skrev:som titeln lyder.

jag har svårt för att gå upp på morgonen. har haft svårt att hålla jobba pga det. nu har jag stöd från arbetsförmedlingen så det gör inget om jag kommer in kl 8 eller kl 11 på jobbet.

sen kan jag ha svårt för att laga mat. har en kontakt på socialen som brukar laga storkok åt mig på så jag inte behöver tänka på det på vardagarna.

vad har ni svårt för?


Hej, ArgeAnkan!

Vad bra att du fått jobbet anpassat och hjälp med maten!

Jag har svårt för vissa typer av ljud, många intryck på samma gång, beröring och att vara bland människor.

Strunta i Nallen, hen tänkte säkert inte på att det kunde vara så att du är från ett annat land. Endel människor tänker ju inte på hur deras påståenden kan påverka andra - vilket i sig ju är en förmåga som ofta är nedsatt av just Asperger och då kan det låta som att dom är elaka eller respektlösa när dom bara är ärliga helt utan att mena något.
Det kan ju vara så att Nallen ville vara en idiot också, förstås. Definitionen menar jag som att hen ville påpeka att du är dålig på att skriva svenska. Och det ser ju ut så också, men det betyder ju inte att du är en dålig person. Du är ju lika mycket värd som alla andra så klart!
Att Nallen har mycket svårt för att läsa svenska med bristande korrekthet är ju hans/hennes problem och är ingenting som du kan (eller bör) göra något åt, heller.

Vad Antonius menar med
antonius skrev:Internttroll
vet jag inte, men jag är nyfiken, vill du berätta vad ett internettroll är för nåt? Jag har lixom aldrig hört uttrycket. Antagligen för att jag sällan hänger på internet.

tack för ditt stöd.

det är inte lätt att anpassa sig till en annan kultur när man växt upp i en annan. jag flyttade från Libanon när jag var 25. jag är 28 nu. jag tycker jag kan skriva och prata rätt bra svenska. jag är dock inte svensk i den meningen.

oavsett så handlade inte denna tråd om det. utan om vad för svårigheter ni har med er asperger.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

vad har ni svårt för?

Inläggav jonte00 » 2015-10-08 14:04:58

Svårt socialt mest och plugga på saker som jag inte gillar eller tycker är intressanta.

Ja men sociala grejer är nog mitt största hinder och den största svårigheten. Det är också det som jag upplever är jobbigast.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

vad har ni svårt för?

Inläggav antonius » 2015-10-08 16:16:37

Jag får tydligen inte ha svårt för något, men falskhet är något många inte gillar, ber om ursäkt i förväg för att jag finns till... :-|

// nollan
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

vad har ni svårt för?

Inläggav Kevlarsoul » 2015-10-08 16:24:42

Jag har väldigt svårt för att svara på såna här frågor.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

vad har ni svårt för?

Inläggav antonius » 2015-10-08 18:16:50

Kevlarsoul skrev:Jag har väldigt svårt för att svara på såna här frågor.


+1 mycket bra sagt, man borde fokusera på vad man inte har svårt för, istället...
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

vad har ni svårt för?

Inläggav LilyFlower » 2015-10-30 3:52:41

ArgeAnkan skrev:
nallen skrev:Jag har mycket svårt för folk som inte skriver något så när korrekt svenska.
okej jag råkar inte vara född i sverige, inte ens uppväxt i sverige? vad har du emot mellanöstern? :-)049


Alltså h*n menade nog enbart språket... stavfel, särskrivningar och andra skriftliga fel... Inte att h*n skulle ha svårt för eller tycka illa om människor bosatta eller födda någon annan stans en i sverige... Utan de som inte kan uttrycka sig/stava rätt i skrift på svenska.
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

vad har ni svårt för?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-30 15:39:07

LilyFlower skrev:
ArgeAnkan skrev:
nallen skrev:Jag har mycket svårt för folk som inte skriver något så när korrekt svenska.
okej jag råkar inte vara född i sverige, inte ens uppväxt i sverige? vad har du emot mellanöstern? :-)049


Alltså h*n menade nog enbart språket... stavfel, särskrivningar och andra skriftliga fel... Inte att h*n skulle ha svårt för eller tycka illa om människor bosatta eller födda någon annan stans en i sverige... Utan de som inte kan uttrycka sig/stava rätt i skrift på svenska.

det han/hon sa betyder just det jag skrev, där jag kommer ifrån. inte kanske precis i Libanon men i den del av det landet jag kommer ifrån.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in