Vad händer, vad kan jag göra (uppsagd)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad händer, vad kan jag göra (uppsagd)

Inläggav Johan77 » 2013-11-21 13:16:03

Hej
Jag råkade ut för en arbetsplats olycka i januari och vart hemma efter det. Samtidigt går jag en utredning för aspberger och fick svar på den att jag har det.
Nu kan inte arbetsgivare omplacera mig pga detta samt arbets skadan jag har och dom problem vilket gör att dom ber mig sluta.
Försäkrings kassan utförsäkrar mig nu och jag blir tvingad till arbetsförmedlingen
Obs jag har vägrat uppsägning och är anställd men får inte jobba
Johan77
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-19
Ort: Borlänge

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav plåtmonster » 2013-11-21 18:05:17

Du skulle kunna driva det som diskriminering mha JO? För övrigt så länge du får pengar från arbetsgivaren så spelar jobblösheten mindre roll.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav Johan77 » 2013-11-21 18:36:59

Men jag får ingen lön :( därför tvingas jag till akassan och ställa mig som arbetslös
Och jag har en statligarbetsgivare.
Johan77
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-19
Ort: Borlänge

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav Miche » 2013-11-21 18:53:41

plåtmonster skrev:Du skulle kunna driva det som diskriminering mha JO?

Eller DO...

Känns fel att de ska säga upp dig pga diagnosen men om det är Transportstyrelsen du var anställd hos så är det inte förvånande...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav Johan77 » 2013-11-21 18:55:39

Miche skrev:
plåtmonster skrev:Du skulle kunna driva det som diskriminering mha JO?

Eller DO...

Känns fel att de ska säga upp dig pga diagnosen men om det är Transportstyrelsen du var anställd hos så är det inte förvånande...



Jag jobbar åt Lkab
Johan77
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-19
Ort: Borlänge

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav Johan77 » 2013-11-21 19:02:38

Det är så sjukt , jag fixade jobbet jag hade men arbetsskadan gör att jag inte kan åka ner i gruvan.
Sen skyller dom på att det inte finns jobb ovanjord div säga på markytan som är jobbs 7 ledig 7 och är ett måste efter som jag bor 125 mil ifrån. Men det finns jobb men inget som passar mig för den jag är och halvtids tjänst
Det roliga är att det var företagsläkarn som uppmande till utredning för asberber
Johan77
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-19
Ort: Borlänge

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav Alien » 2013-11-21 19:06:58

Är du medlem i facket? Gör de någonting? Det borde väl vara en förhandling, el har de bara sagt upp dig?

Om du inte längre klarar av det jobb du hade, borde du få hjälp med omskolning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav Johan77 » 2013-11-21 19:18:17

Jo jag är medlem i facket.men inget svar än från dom
Och arbgivaren har bara medelat att det inte går att ordna fram en tjänst åt mig och tillbaka till gammla går inte även om jag vill det.
Och sjukskrinven får jag inte vara för jag är delvis arbetsför.och akassa kommer jag inte heller få för jag har ett arbete, som inte kommer betala ut någon
Johan77
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-19
Ort: Borlänge

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav Miche » 2013-11-21 22:18:19

Johan77 skrev:Och sjukskrinven får jag inte vara för jag är delvis arbetsför.och akassa kommer jag inte heller få för jag har ett arbete, som inte kommer betala ut någon

Borgerlig politik i sitt esse, de har verkligen gjort allt för att jävlas med folk som av någon orsak hamnar mellan de olika ersättningarna (och så tror de att det är incitament för att få folk att jobba... [skulle vilja infoga en smiley som heter pannjohan eller facepalm här])
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-21 22:41:58

Stå på dig, använd facket!

De kan inte säga upp dig hur som - vad berodde arbetsskadan på? Har du fått skäligt skadestånd?
Om en inte kan återgå till nuvarande arbete eller ens arbetsgivare (om en hade tillsvidare anställning), så måste arbetsgivaren påvisa detta till aktuella fackförbund.
En kan få ekonomisk ersättning av ex FK, om en är arbetsför (även vid deltidssjukskrivning), och omskola sig samtidigt - kan bero på ålder m.m, så prata med din personliga handläggare på FK.

Det finns goda skäl till sjukskrivning på heltid (i kortare period) om upplevd stress blir ohanterlig och påverkar din vardag - ingen förnuftig läkare säger annat.

Vad ger arbetsgivaren för skäl till att du ej kan återgå till nuvarande tjänst? Är det pga skadan du drabbats av och/eller pga du nyligen blivit diagnosticerad med Aspergers syndrom? Vissa tjänster är säkerhetsklassade - även mundana uppgifter får inte "speciella människor" utföra under sådana arbetsförhållanden... snacka ihop dig med facket, ta hjälp av ett ombud (någon du känner väl), se över möjligheten att driva det via DO och till AD.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

vad händer , vad kan jag göra

Inläggav plåtmonster » 2013-11-21 23:36:56

Som befintligt anställd har man väl någon förtur till jobb?
I vilket fall som helst så går det ju jättebra för LKAB och de brukar ragga anställda rätt intensivt. Så detta beteende vart något nytt även om man förstått att det är något ruttet i Kirunas affärsrelationer.

Vilken utbildningsnivå är du på? och kan tänka dig att ta dig till?

Det borde gå att "fortsätta" anställningen på något sätt så att arbetsgivaren tvingas säga upp dig och därmed ange ett skäl. Samtidigt blir du då berättigad till olika trygghetssystem. Skälet kan sedan användas till JO, DO, AD osv. Arbetsgivarens propåer verkar iaf dåligt underbyggda då jag vet att de har en massa fjärrstyrningsjobb på marknivå samt en hel del kontorsjobb. Dessutom har trafikverket en hel del verksamhet med malmbanan. MTAB? driver tågverksamheten osv.. Något jobb borde finnas.

Instämmer med de andra att du bör kolla med facket. Utgå dock från att de kanske är i alltför god kontakt med arbetsgivaren.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in