Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav marcooleo » 2011-09-23 17:01:05

Ja vad händer rent juridiskt, vad har man för rättigheter/skyldigheter.
Har man rätt att få en medicin som gör att man mår bättre så man kan arbeta om man vare sig tål SSRI eller SNRI eller inte får någon tillräcklig effekt av dem?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-23 17:30:47

Det enda lagmässigt jag känner till som har med AS att göra är ju LSS, men jag kan inte den så jag kan inte svara hur det ser ut när det gäller mediciner och så där.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav calima » 2011-09-23 20:50:46

På Försäkringskassans och kommunens sidor finns info ang LSS. På Socialstyrelsens sidor finns utförlig info, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Främst handlar lagen om assistans, boendestödjare, kontaktperson, ledsagare. Hjälp för att fungera som andra helt enkelt.

Man har också rätt till:
" ... rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder"
Dvs kontakt med läkare, psykologer och arbetsterapeuter som vet vad AS handlar om.
Man har inte egentligen inte "rätt" till medicin, däremot kan läkare skriva ut det som han/hon tror kan hjälpa. Man har rätt att få hjälp och stöd men kan ju inte "beställa" vad som helst.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Tiblan » 2011-09-24 7:25:15

Man har rätt att ansöka om hjälp via LSS men det är inte alltid man får det. LSS ger dig rätt till max 10 insatser varav tandvårdskortet är ett.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Le_inimitable » 2011-09-24 9:56:10

marcooleo skrev:Har man rätt att få en medicin...

Nej. Eller rättare sagt varken mer eller mindre än utan diagnos.

...så man kan arbeta...

Men som "funktionshindrad" finns faktiskt möjlighet att få arbetsplatsbiträde.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav calima » 2011-09-24 10:19:53

Det står i lagen att funktionshindrade, dit alla som har störning i autismspektrat (AS, HFA mfl), som inte jobbar eller studerar har rätt till daglig sysselsättning som exempelvis praktik. Men då gäller naturligtvis att det finns praktikplatser att uppbringa.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-25 0:24:56

Men det man däremot INTE har rätt till är någon som helst ekonomiskt stöd.
Då måste man gå igenom hela karusellen med FK och "nedsatt arbetsförmåga".

Bostad (LSS-bostad) kan man ju också ta och stryka, då kravet är att man är gravt handikappad när det gäller hushållssysslor.

Jag går hos en psykolog på habiliteringen som är insatt om AS, och jag har förklarat för henne att den enorma ekonomiska osäkerheten i mitt liv (lever på socialbidrag) och det faktum att jag bor i en jobbig och frustrerande miljö (noll fritid/egen tid), sätter stora käppar i hjulen för mitt välmående. Hon kan liksom inte hjälpa mig optimalt - om ens överhuvudtaget - pga min rådande situation. Jag orkar knappt leta jobb eller göra något vettigt alls om dagarna - det känns som att jag är fast i en ond cirkel. Jag är för "högfungerande" för att få en LSS-bostad eller bli sjukskriven av FK, men jag är för handikappad för att hitta ett lämpligt jobb.

Jämför man mig med andra 26 åringar så är det uppenbart att jag inte klarar av att ta hand om mig själv på samma sätt. Visst jag klarar av alla hushållssysslor och sådant, men jag är fruktansvärt dålig på allt detta med jobb/lägenhet m.m. En NT kan ta vilket skitjobb som helst i ren desperation för att få ett eget ställe - något som jag aldrig skulle kunna göra utan att bli galen.

Så vad händer när man får diagnosen AS? Inte ett skit egentligen. Räkna inte med hjälp om dina problem inte är väldigt SYNLIGA.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-09-25 0:35:37, redigerad totalt 2 gånger.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Nikolaus » 2011-09-25 0:34:58

Aktivitetsersättning kan man väl få
Nikolaus
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2011-07-09

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-25 0:38:08

Nikolaus skrev:Aktivitetsersättning kan man väl få

Enbart om du har nedsatt arbetsförmåga enligt FK's töntregler.
Dvs man ska ha nedsatt arbetsförmåga med 25/50/75 eller 100% gentemot HELA arbetsmarknaden - även då jobb som är väldigt "aspie"-anpassade såsom jobb med lönebidrag och liknande. Så jag som nyligen praktiserade heltid i 6 månader på en för mig optimal arbetsplats, har automatiskt diskvalificerat mig hos FK för all framtid.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav kullan » 2011-09-25 1:12:05

Jag har sjukersättnig för att FK bedömde att jag inte skulle hitta ett jobb i min hemkommun. Det räckte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-25 1:16:13

kullan skrev:Jag har sjukersättnig för att FK bedömde att jag inte skulle hitta ett jobb i min hemkommun. Det räckte.

Jo men du bor i Mora - en kommun på 20 000.
Och jag bor i Stockholm - en kommun på 837 000, så jag hade aldrig kommit undan med det.
Har du någon info om vad det stod i ditt läkarutlåtande som du skickade till FK? Och vad sa du till läkaren? (påpekade du eventuella problem med flytt t.ex.?)

Rent spontant så känns det som att du kom undan väldigt lätt. FK har ju rykte om sig att vara stenhårda. :(
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav kullan » 2011-09-25 1:29:25

Deadly_Nightshade skrev:
kullan skrev:Jag har sjukersättnig för att FK bedömde att jag inte skulle hitta ett jobb i min hemkommun. Det räckte.

Jo men du bor i Mora - en kommun på 20 000.
Och jag bor i Stockholm - en kommun på 837 000, så jag hade aldrig kommit undan med det.
Har du någon info om vad det stod i ditt läkarutlåtande som du skickade till FK? Och vad sa du till läkaren? (påpekade du eventuella problem med flytt t.ex.?)

Rent spontant så känns det som att du kom undan väldigt lätt. FK har ju rykte om sig att vara stenhårda. :(


Jag träffade en läkare som skrev en remiss till Vuxenhab där dom gjorde utredningen. Sedan när den utredeningen var gjord så skickades alla papperen till FK och där står då att jag förmodligen aldrig kommer att klara ett vanligt arbete. Han ansåg att jag skulle få tillgång till alla resurser samhället kunde erbjuda mig i form av stöd och sysselsättning. Ungefär så stod det.

Men jag tror jag kom undan bra. Nu togs beslutet innan jag kom jag på att jag troligen ville lämna Mora så nu finns det en stor risk att när jag kommer till det nya stället att det blir en annan bedömning. Då hamnar jag under ett annat distrikt inom FK. Så jag kanske inte ens får behålla mitt bostadstillägg tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav marcooleo » 2011-09-25 18:46:07

Tackar för era svar, återkommer om jag har några frågor :-)Happy
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav ragnevi » 2011-09-25 20:40:06

Försäkringskassan har blivit hårdare i sin bedömning och det är inte säkert att enbart Asperger medför att du inte är arbetsför, det krävs någon komorbiditet samtidigt, som att du t.ex. lider av depression för att du ska anses inte kunna stå till arbetsmarknadens förmåga.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-26 0:13:27

Deadly_Nightshade skrev:Och jag bor i Stockholm - en kommun på 837 000

Jag bor i Sthlm och har inte haft något problem att få aktivitetsersättning till 100%.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-26 1:06:53

KaosPrinsessa skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Och jag bor i Stockholm - en kommun på 837 000

Jag bor i Sthlm och har inte haft något problem att få aktivitetsersättning till 100%.

Vad har du för historia av arbete då? Har du haft deltidsjobb t.ex.?

Jag har haft två deltidsjobb innan mina studier och sedan 6 månaders praktik/jobb (heltid) som en sista del av mina studier. Hur tror du FK kommer se på det och arbetsförmåga? Det är ju uppenbart enligt deras jävla regler att jag inte uppfyller kraven då jag ändå kan ha "vissa" jobb.

"Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag." - Försäkringskassans hemsida

Jag är fast i ett slags ingenmansland, om ni förstår min metafor...
För handikappad för att ta vilket skitjobb som helst och leva upp till socialens krav - för "högfungerande" för att beviljas aktivitetsersättning :(
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav marcooleo » 2011-09-26 8:39:32

Ja jag ska börja jobba heltid i år, ska återgå till mitt jobb igen. Får hoppas de kan anpassa mitt jobb lite mer så jag slipper må dåligt på jobbet
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-26 15:16:09

Deadly_Nightshade skrev:Vad har du för historia av arbete då? Har du haft deltidsjobb t.ex.?

Jag har aldrig haft ett jobb. Haft prao via skolan och det första stället fick jag inte vara kvar på och det andra fick jag vara kvar på under hela perioden men det var mest för att chefen tyckte synd om mig. Har försökt plugga men det slutade katastrofalt och jag fick hoppa av. Både min psykolog, psykiatriker och handläggare på FK har sagt att jag verkar vara ännu mer stresskänslig och mer känslig för sinnesförnimmelser/yttre stimuli jämfört med andra med HFA/AS. Och det är nog så. Klarar inte just nån stress eller press alls eller ljud, ljus och annat sånt runt om mig.

De jag känner med AS som behöver få hjälp med anpassad arbetsplats har ju fått det, så varför ska inte du få det?
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Zima33 » 2011-09-26 17:17:27

Deadly_Nightshade skrev:
KaosPrinsessa skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Och jag bor i Stockholm - en kommun på 837 000

Jag bor i Sthlm och har inte haft något problem att få aktivitetsersättning till 100%.

Vad har du för historia av arbete då? Har du haft deltidsjobb t.ex.?

Jag har haft två deltidsjobb innan mina studier och sedan 6 månaders praktik/jobb (heltid) som en sista del av mina studier. Hur tror du FK kommer se på det och arbetsförmåga? Det är ju uppenbart enligt deras jävla regler att jag inte uppfyller kraven då jag ändå kan ha "vissa" jobb.

"Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag." - Försäkringskassans hemsida

Jag har haft ett heltidsjobb under drygt ett år och sen studerat heltid drygt ett år innan jag blev sjukskriven. Fick beviljat varaktig sjukersättning nyligen. Även om man tidigare jobbat heltid så kan de ju bedöma att arbetsförmågan är nedsatt nu och i framtiden. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav nano » 2011-09-28 17:37:26

Deadly_nightingshade:
Jag har fått för mig att du inte överklagat, hoppas det inte blir för tjatigt men enligt vad jag läst så behövs det för få rätt.
Tror iofs att resultatet blir en offentlig dom att du har rätt, är det den eventuella offentligheten som gör att du inte överklagar om du nu inte gör det?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-29 1:44:08

nano skrev:Deadly_nightingshade:
Jag har fått för mig att du inte överklagat, hoppas det inte blir för tjatigt men enligt vad jag läst så behövs det för få rätt.
Tror iofs att resultatet blir en offentlig dom att du har rätt, är det den eventuella offentligheten som gör att du inte överklagar om du nu inte gör det?

Jag har inte ens skickat någon ansökan till FK eller ens haft någon kontakt med dom överhuvudtaget - det känns meningslöst. Jag har bara ett psykologutlåtande från min NP-utredning - och psykologer är inga läkare. Dessutom står det inget om "nedsatt arbetsförmåga" i det utlåtandet. Men jag slipper gå på jobbtorg nu iaf, efter att kuratorn på habiliteringen ringt och varit arg på min inkompetenta soc-handläggare. Så nu ska arbetsförmedlingen "ta hand om mig" eller vad nu kuratorn sa.

Frågorna jag ställer mig nu är vad soc kommer kräva för motprestation - och hur länge jag ska tvingas gå med denna patetiskt låga inkomst som knappt räcker till något alls.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav treeman » 2011-09-29 1:46:08

Tänkte skriva:
Nackskott

Men det är fel!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav marcooleo » 2011-09-29 10:31:50

Men om jag får diagnosen Asperger som är mycket troligt och de bedömer att jag inte kan jobba heltid, har jag inte rätt att jobba heltid då även om jag klarar av det??
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Vad händer när man har fått diagnosen AS?

Inläggav kullan » 2011-09-29 12:58:42

marcooleo skrev:Men om jag får diagnosen Asperger som är mycket troligt och de bedömer att jag inte kan jobba heltid, har jag inte rätt att jobba heltid då även om jag klarar av det??


Jo det har du väl. Men passa dig. Man tror ibland att man klarar mer än vad man gör och sen säger det bara pang och då orkar man inte ens ta hand om sig själv. Jag har trott mig klara en heltid men nu fattar jag att det gör jag inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Aspergare och vården



Logga in