Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav matgar » 2013-09-05 13:02:43

Hej!

Jag tänkte höra mig för om någon här vet vad som händer när ens a-kassa dagar tar slut?

När man är sjukskriven kan man ju ansöka om förlängd sjukersättning (med lägre ersättning), men hur funkar det med a-kassan? Jag misstänker att det kan bli socialen som gäller, men jag sitter ju på en bostadsrätt med bolån, och jag tror inte man får socialbidrag om man har bostadsrätt.


/matgar


Moderator Alien: Rättade stavning i rubriken.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Alien » 2013-09-05 13:24:05

Huvudregeln är väl att man inte får äga någonting för att få försörjningsstöd. Hus el bostadsrätt, bil och båt måste säljas först. Och pengarna på banken ska vara slut.

Men fullt så hårda är de inte i praktiken. Så här säger Socialstyrelsen:

En villa eller bostadsrätt är i princip en tillgång som kan säljas och som därför kan påverka din rätt till ekonomiskt bistånd. Socialstyrelsen har rekommenderat att villan eller bostadsrätten bara ska räknas som en tillgång om ditt behov av bistånd blir långvarigt, dvs. längre än fyra månader. En förutsättning för försäljning är att det blir ett överskott, dvs. att det blir pengar över efter att du har betalat av eventuella lån på huset.

Socialtjänsten måste alltid göra en bedömning i det individuella fallet. Det kan finnas skäl till att du inte bör sälja din bostad. Sådana skäl kan vara att det är svårt att få en ny bostad, att bostaden är svår att sälja eller att flyttningen på något annat sätt är olämplig för dig eller din familj. Om du ändå blir tvungen att sälja villan eller bostadsrätten rekommenderar Socialstyrelsen att du får rimlig tid på dig, vilket är minst fyra månader.
http://www.socialstyrelsen.se/fragoroch ... #anchor_29
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Alien » 2013-09-05 13:27:45

Och här ett rättsfall:

Sydsvenskan skrev:Malmökvinnan saknade pengar till mat och uppehälle. Men Malmö stad vägrade ge henne socialbidrag.
Anledningen: Hon ville inte sälja sin bostadsrättslägenhet.
Fel, slår förvaltningsrätten fast och låter kvinnan behålla sin bostad.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/bostads ... et-hinder/

När kvinnan efter 2,5 månad inte sålt sin bostadsrätt dorg socialtjänsten in hennes försörjningsstöd.

Rätten menar att socialtjänsten inte med säkerhet kan säga att den 51-åriga kvinnans behov av ekonomisk hjälp kommer att vara långvarigt.
"Det är först vid ett långvarigt biståndsbehov som en försäljning av bostad är motiverad", konstaterar förvaltningsrätten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Moggy » 2013-09-05 13:37:24

Ja, det blir soc som gäller.

Hur det går med din bostadsrätt beror nog på vilken inställning dom har där du bor.Du kommer i värsta fall åtminstone att få några månader på dig, dom kräver inte att du säljer den direkt. Som Alien skriver så har det varit ett uppmärksammat fall så har du tur har dom en snällare och rimligare inställing nu.

Det varierar runt om i landet vilka bedömningar dom gör. På vissa ställen är dom stanhårda och på andra är dom snällare. Sen beror det garanterat mycket på vilken typ av bostad det handlar om. En stor och dyr bostad kommer att beömas på ett annat sätt än en mindre och billigare.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav barracuber » 2013-09-05 14:25:04

Är det inte så att man går in i FAS1 och senare faser (eller "fasor") när a-kassedagarna tar slut? Dvs Arbetsförmedlingen tar över. Man kan väl inte få a-kassa utan att vara inskriven som arbetssökande på AF?? :shock:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Kanin » 2013-09-05 14:27:18

Nej, du är inte hänvisad till försörjningsstöd bara för att arbetslöshetsförsäkringens ersättningsdagar är slut.

Du får istället aktivitetsstöd på 65 procent av den inkomst som låg till grund för arbetslöshetsersättningen (lägst 320 kr och högst 680 kr per dag, fem dagar per vecka, vid heltid). Du måste dock delta i jobb- och utvecklingsgarantin.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav barracuber » 2013-09-05 14:39:37

Kanin skrev:Nej, du är inte hänvisad till försörjningsstöd bara för att arbetslöshetsförsäkringens ersättningsdagar är slut.

Du får istället aktivitetsstöd på 65 procent av den inkomst som låg till grund för arbetslöshetsersättningen (lägst 320 kr och högst 680 kr per dag, fem dagar per vecka, vid heltid). Du måste dock delta i jobb- och utvecklingsgarantin.

Det var det jag menade.

Jag har 680 kr per dag i form av aktivitetsstöd, ett belopp som hänger kvar från tiden jag jobbade. De 680 är förresten det enda bidrag som har legat kvar på en 10 år gammal nivå, dvs inte indexhöjts utifrån samhällets inflation. Ännu en anledning att rösta bort Reinis & co :P

Jobb- och utvecklingsgarantin (kallas JOB på AF), men är även känt som JUG, är riksbekant efter Uppdrag Gransknings avslöjanden 2011 om missförhållanden i FAS3. FAS3 har numera döpts om till "Sysselsättningsgarantin" av Hillevi & co.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Tiblan » 2013-09-05 16:38:18

Det var någon tanta som gick vidare när soc gjorde avslag pga hon har en bostadsrätt och hon fick rätt mot soc.... :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Flinta » 2013-09-05 16:58:55

Kanin skrev:
Du får istället aktivitetsstöd på 65 procent av den inkomst som låg till grund för arbetslöshetsersättningen (lägst 320 kr och högst 680 kr per dag, fem dagar per vecka, vid heltid). Du måste dock delta i jobb- och utvecklingsgarantin.


Hur länge kan man delta i jobb- och utvecklingsgarantin? Vad händer sedan om man inte hittat ett arbete som funkar o som man helt eller delvis kan försörja sig på?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav barracuber » 2013-09-05 17:05:44

Flinta skrev:
Kanin skrev:
Du får istället aktivitetsstöd på 65 procent av den inkomst som låg till grund för arbetslöshetsersättningen (lägst 320 kr och högst 680 kr per dag, fem dagar per vecka, vid heltid). Du måste dock delta i jobb- och utvecklingsgarantin.


Hur länge kan man delta i jobb- och utvecklingsgarantin? Vad händer sedan om man inte hittat ett arbete som funkar o som man helt eller delvis kan försörja sig på?

Jobb- och utvecklingsgarantin tar aldrig slut.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Kanin » 2013-09-05 17:13:57

Fas 1: 150 ersättningsdagar
Fas 2: 300 ersättningsdagar
Fas 3: slavarbete i tvåårs-perioder resten av livet (eller tills du går i pension)
Senast redigerad av Kanin 2013-09-05 17:17:59, redigerad totalt 1 gång.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Flinta » 2013-09-05 17:17:58

Kanin skrev:Fas 1: 150 ersättningsdagar
Fas 2: 300 ersättningsdagar
Fas 3: slavarbete i tvåårs-perioder resten av livet


..med aktivitetsstöd som försörjning, eller?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Kanin » 2013-09-05 17:22:15

Flinta skrev:..med aktivitetsstöd som försörjning, eller?

Ja (under förutsättning att du har haft rätt till arbetslöshetsersättning tidigare annars får du inget under fas 3).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Flinta » 2013-09-05 17:38:32

Kanin skrev:
Flinta skrev:..med aktivitetsstöd som försörjning, eller?

Ja (under förutsättning att du har haft rätt till arbetslöshetsersättning tidigare annars får du inget under fas 3).


Men under fas 1 o 2?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav barracuber » 2013-09-05 17:42:03

Under fas 1 o 2 utgår aktivitetsstöd men inte i fas 3 för de utan a-kassa.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Smilla1 » 2013-11-19 22:56:41

Hej :wink: hoppas inte det är försent. Men du begär av arbetsförmedlingen att få ta del av arbets och utvecklingsgarantin (för vuxna). Om dina a-kassadagar inte är förbrukade erhåller du samma ersättning som din A-kassa men i form av aktivitetsstöd.
Smilla1
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-05-07
Ort: Stockholm

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav matgar » 2013-11-21 9:26:33

Tack för alla svar. Jag glömde bort att jag skapat tråden.

Ni har lugnat mig lite iaf. Just nu är jag sjukskriven med förlängd sjukpenning.
Så jag antar att om jag skulle hamna hos AF istället för FK så borde det vara ungefär samma ersättning i FAS1 och 2 som jag har nu.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Vad göra när a-kassedagarna tar slut

Inläggav Miche » 2013-11-21 11:20:51

matgar skrev:Tack för alla svar. Jag glömde bort att jag skapat tråden.

Ett litet tips, klicka på Bevaka denna tråd längst ner på sidan så ramlar det in ett mail när någon svarar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in