Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav Klaus-Heidi » 2014-06-07 21:54:45

Vad för utbildningsprogram leder till jobb där man sysslar med det man lär sig på utbildningen? Självklart också där det inte är ett hinder att ha Asperger, kanske rent av en fördel?



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Klaus-Heidi
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2013-10-19

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav Myrkr » 2014-06-07 21:59:43

Skulle satsa på en lärlingsutbildning, det är ganska hett just nu och man får lära sig yrket medans man pluggar så man vet direkt om man är lämplig, samtidigt får man ju in en fot i branschen redan från början.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav matgar » 2014-06-09 19:06:20

Det finns ju aldrig några garantier till jobb, men rent generellt så pluggar du nått inom IT så går det nog att hitta jobb inom det. Iaf om du bor i en storstadsregion.

Dock så rekommenderar jag inte att någon ska plugga/jobba med IT om personen inte har det som intresse.
För att ett jobb ska vara hållbart så måste det vara intressant och stimulerande. Iaf för mig.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav Automaton » 2014-06-23 0:48:32

Yrkesvux-utbildningar har varit en väldigt framgång i det länet jag bor, har bara hört bra från kamrater/kontakter som har gått dessa utbildningar.

De är oftast fokuserade på yrken där det råder personalbrist på kvalificerade och kompetenta personer. Brukar oftast finnas utbildningar där man till exempel får truckkort/lastbilskort på köpet.

De innehåller ofta lärande i arbete (LIA-perioder) där du får testa på yrket ordentligt. Många likheter med klassisk lärlingsutbildning.

Kolla upp om din kommun anordnar några yrkesvux
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav ladylinda » 2014-11-30 13:35:10

Men om man gått särskola i hela grundskola o gymnasiesärskola?

Det blir extremt begränsat med utbildningar som kan leda till jobb vet jag
ladylinda
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-11-30
Ort: stockholm

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav plåtmonster » 2014-11-30 18:12:07

Läs på komvux för att ta igen det som missats? eller inviduellt program (IV) på gymnasiet?

En annan möjlighet är att tentera av ämnen om du läst in kunskaperna på egen hand. Då kan du fixa avgångsbetyg på några månader.

Dessutom så har en del kommuner fått betala kraftiga skadestånd för felaktig placering i särskola.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav Parvlon » 2014-11-30 18:34:13

ladylinda skrev:Men om man gått särskola i hela grundskola o gymnasiesärskola?
Om du vill arbeta hellre så skulle jag sett till att få praktik på nått ställe där de inte stirrar sig blinda på vilken skola man gått utan är intresserad av vad man faktiskt kan och gör.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad för utbildningsprogram leder till jobb?

Inläggav plåtmonster » 2014-11-30 18:51:40

Teknik, läkare, fondförvaltare, chef, riksdagsledamot mm är yrkesbanor som ger bra möjligheter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in