Vad för slags dator borde jag välja?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad för slags dator borde jag välja?

Inläggav Baevern » 2010-10-24 22:02:49

Jag har inga speciella krav på datorn förutom

*Den får inte vara alldeles för dålig
*Den får inte kosta alldeles för mycket
*Man ska kunna spela spel på den (HAHAHA) Det antar jag att man kan med typ... alla? ..eller?

Okej jag har ingen aning om vad jag BORDE söka efter, vill ju helst skaffa något "prisvärt" eller vad det heter.. hah!
Snälla fråga inte vad jag som högst kan betala..
Om ni inte kan ge exempel på någon speciell dator eller vad som helst (Jag vägrar bygga ihop något själv eller be någon bygga ihop en åt mig). Det har ingen betydelse om det är en bärbar eller stationär..

Eller så kan ni bara säga vad en dator kan tänkas kosta... en dator som fungerar... ! xD
Vilka märken man bör undvika, vilka märken som är bra osv..
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Baevern » 2010-10-24 22:04:15

Pinsamt dålig fråga kanske men aa... :-)023

Det kanske inte ens spelar någon roll vad jag köper? xD lol
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav clivia » 2010-10-24 22:57:58

Vi kan börja med:

-Vad är det för spel du vill det ska klara?
-Hur länge hade du tänkt du vill att datorn ska "hålla" (dvs du kan tänka dig köpa nytt nästa år eller om det är något du helst vill ha så många år det går)
Vill du ha något som varar längre kostar det oftast mer.

-Vad är din budget?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Baevern » 2010-10-24 23:22:16

-Vad är det för spel du vill det ska klara?
Åhh nu blev det svårt... Asså jag vet inte riktigt... lite allt möjligt.... jag vet ärligt inte.. kan inte ge något bra svar på den frågan.. :shock:

-Hur länge hade du tänkt du vill att datorn ska "hålla" (dvs du kan tänka dig köpa nytt nästa år eller om det är något du helst vill ha så många år det går)
Vill du ha något som varar längre kostar det oftast mer.

Hehe... den får gärna hålla 1-2 år :wink: fast det gör inget om den håller längre för den delen.. jag kan tänka mig att betala mer om den håller längre.. Fast kan tänka mig att jag kommer vilja ha en ny senare så det gör inget om den har kort livslängd heller lol

-Vad är din budget?
Det är inget jag har tänkt på.. Ge bara förslag vad jag kan få en dator för... eller vilken dator... så får den kosta vad den vill... kostar det för mycket köper jag inte just den då... men jag tänker inte sätta någon gräns åt något håll...
(btw jag skrev "Snälla fråga inte vad jag som högst kan betala.. ")


Okej jag känner att jag inte har gett något svar på dina frågor i princip... bara massor av svammel... !!! XD
Kan ingen bara säga någon bra dator?....
Jag kommer förmodligen inte kunna svara bra på sådana här frågor om vad jag egentligen söker efter..
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav clivia » 2010-10-24 23:35:23

Vad som är en "bra" dator för mig är troligast inte detsamma som vad en bra dator är för dig.

Jag och flera kan till exempel rekommendera dig den allra senaste Apple maskinen för den ger bra prestanda mot pengarna och vi skulle kunna säga "den är billig" ...


Jag förstod att du skrev att man inte skulle fråga hur mycket du kunde betala men det är inte hur mycket du tjänar utan för kunna hjälpa dig.

Om du går in på dell.se kan du finna färdiga paket på datorer som kan klara av spel, inte för avancerade spel.

En dator kan vara PC eller MAC och jag vet inte ens om du använder det ena eller det andra.



Men visst, jag drar på en gissning då.

Du finner färdiga paket på www.dustin.se
på komplett.se
och på dell.se
Även en rad andra datorbutiker har "paket"erbjudande.
Man kan finna en komplett dator (ibland till och med med skärm) för ringa 5-6 tusen. Idag kan man till också med gå in på SIBA och få sig maskiner för det priset.

Vad får man då för dator?
Jo det håller, om du spelar enklare spel.
Inte ens World of Warcraft vill fungera på äldre maskiner.

Dustin och Dell ger oftast snabbt och bra kundsupport.
Vet du inget eller bryr dig inte om datorer mer än användning, kan de vara ett alternativ.
Du finner datorer från väldigt billigt (3tusen kanske men räkna inte med att kunna spela speciellt avancerade spel på det).


Idag på en del spel (troligast dom flesta) man köper, brukar ha en ruta på så kallat systemkrav.
Har du något spel som du speciellt spelar mycket, köpt spel, kan du kolla på lådan vad det säger.

Även om du inte förstår kan du skriva här så kan man lista ut vad för krav spelet kräver och hjälpa dig därifrån.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-24 23:39:28

Åk till en affär typ media markt där man får "känna" på datorn innan du köper den.

Om den känns bra, ja, då är det bra! Känns den seg och tangenterna är tråkiga, gå vidare till nästa.

Eftersom du inte pratar om nåt speciellt spel så antar jag att man kan säga att alla nåtsånär moderna maskiner duger. Hade du pratat om specifika nya spel med alla detaljerna påslagna så hade det kanske varit läge att snacka grafikkort.

Själv har jag i många år kört med saker som andra har fått över. Till det jag gör så räcker det långt.

(med undantag för min bärbara, som jag köpte när media markt hade invigning i lund! :) )
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Baevern » 2010-10-24 23:56:04

clivia skrev:Vad som är en "bra" dator för mig är troligast inte detsamma som vad en bra dator är för dig.

Okej ;P

clivia skrev:Jag och flera kan till exempel rekommendera dig den allra senaste Apple maskinen för den ger bra prestanda mot pengarna och vi skulle kunna säga "den är billig" ...

Ja, varför inte?

clivia skrev:Jag förstod att du skrev att man inte skulle fråga hur mycket du kunde betala men det är inte hur mycket du tjänar utan för kunna hjälpa dig.

vadå tjänar? XD Men okej... om jag säger såhär då: jag kan tänka mig betala 10-15tusen.. sen om den kostar mindre gör det ju inget såklart.. men helst inte mer..

clivia skrev:Om du går in på dell.se kan du finna färdiga paket på datorer som kan klara av spel, inte för avancerade spel.

En dator kan vara PC eller MAC och jag vet inte ens om du använder det ena eller det andra.

Jag vill ha en PC... helst



clivia skrev:Men visst, jag drar på en gissning då.

Du finner färdiga paket på www.dustin.se
på komplett.se
och på dell.se
Även en rad andra datorbutiker har "paket"erbjudande.
Man kan finna en komplett dator (ibland till och med med skärm) för ringa 5-6 tusen. Idag kan man till också med gå in på SIBA och få sig maskiner för det priset.

Vad får man då för dator?
Jo det håller, om du spelar enklare spel.
Inte ens World of Warcraft vill fungera på äldre maskiner.

Menar du att det där är dåliga dator? :P Jag förstår inte riktigt vad du menar med "äldre maskiner" :oops: vad har det med samtalet att göra?

clivia skrev: Dustin och Dell ger oftast snabbt och bra kundsupport.
Vet du inget eller bryr dig inte om datorer mer än användning, kan de vara ett alternativ.
Du finner datorer från väldigt billigt (3tusen kanske men räkna inte med att kunna spela speciellt avancerade spel på det).


Idag på en del spel (troligast dom flesta) man köper, brukar ha en ruta på så kallat systemkrav.
Har du något spel som du speciellt spelar mycket, köpt spel, kan du kolla på lådan vad det säger.

Även om du inte förstår kan du skriva här så kan man lista ut vad för krav spelet kräver och hjälpa dig därifrån.

Jag köper aldrig spel... men tack ändå :D
Senast redigerad av Baevern 2010-10-25 0:00:15, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Baevern » 2010-10-24 23:58:14

Savanten Svante skrev:Åk till en affär typ media markt där man får "känna" på datorn innan du köper den.

Om den känns bra, ja, då är det bra! Känns den seg och tangenterna är tråkiga, gå vidare till nästa.

Hur kan tangenter vara tråkiga? hihi

Savanten Svante skrev:Eftersom du inte pratar om nåt speciellt spel så antar jag att man kan säga att alla nåtsånär moderna maskiner duger. Hade du pratat om specifika nya spel med alla detaljerna påslagna så hade det kanske varit läge att snacka grafikkort.

Jag vill ha bra grafikkort.. helst :O

Savanten Svante skrev:Själv har jag i många år kört med saker som andra har fått över. Till det jag gör så räcker det långt.

(med undantag för min bärbara, som jag köpte när media markt hade invigning i lund! :) )


haha okej :D
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-25 0:08:50

Tangenter KAN vara tråkiga!

*aspienörd*
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav clivia » 2010-10-25 0:39:14

med eller utan skärm?

Här har du några bra exempel inklusive skärm
http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=11033

något av de där och du lär kunna ha datorn MINST 2 år, det tror jag på.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Baevern » 2010-10-25 11:16:38

clivia skrev:med eller utan skärm?

Här har du några bra exempel inklusive skärm
http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=11033

något av de där och du lär kunna ha datorn MINST 2 år, det tror jag på.


Dom där hade inte skärm? Inte alla iaf? Iofs kunde man välja till saker, t.ex skärmar

Spelar det någon roll vad man har för skärm? Vilken skärm borde man välja? Finns det skärmar som man absolut inte borde köpa? Kan man ta vad som helst?
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav clivia » 2010-10-25 11:20:29

Om du inte är insatt i hur skärmar fungerar, så tror jag inte det kommer spela någon roll vilken skärm du köper.
Ta en storlek som passar dig och din plånbok helt enkelt.
Skärmar idag är betydligt bättre än de var för kanske 4-5år sedan.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Firkraag » 2010-10-28 14:34:32

Bild

Sådär hade jag byggt min, nu glömde jag slänga in nätagg men ta ett Corsair 620HX. Där har du en stark speldator, och med den kylaren kan du överklocka till minst 3.5ghz utan att ens pilla på volten.

Det är väl det bästa jag kan göra åt dig utan att ha en direkt budget å gå efter. Komplett har bra datorer också, fast som vanligt så kostar det mer än att välja delar själv. :)

Listan gjordes på inet.se
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav clivia » 2010-10-28 14:39:40

Jojo men det gäller att ha de datorkunskaperna för att göra sånt.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav mnordgren » 2010-10-28 14:40:13

Det enda jag har att säga är: tänk efter noga.

Jag har själv gjort ett mindre lyckat datorköp en gång mycket pga att jag hade för bråttom.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Baevern » 2010-10-29 13:36:43

Firkraag skrev:Sådär hade jag byggt min, nu glömde jag slänga in nätagg men ta ett Corsair 620HX. Där har du en stark speldator, och med den kylaren kan du överklocka till minst 3.5ghz utan att ens pilla på volten.

Det är väl det bästa jag kan göra åt dig utan att ha en direkt budget å gå efter. Komplett har bra datorer också, fast som vanligt så kostar det mer än att välja delar själv. :)

Listan gjordes på inet.se


tack :) Corsair 620HX verkar inte finnas på inet.se ?

Corsair HX 1000W 80+
Corsair HX 650W 80+
Corsair HX 750W 80+
Corsair HX 850W 80+

Jag vet inte vad som är skillnaden.. kan man ta någonting av dom istället?
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav clivia » 2010-10-29 13:51:33

Baevern skrev:
Firkraag skrev:Sådär hade jag byggt min, nu glömde jag slänga in nätagg men ta ett Corsair 620HX. Där har du en stark speldator, och med den kylaren kan du överklocka till minst 3.5ghz utan att ens pilla på volten.

Det är väl det bästa jag kan göra åt dig utan att ha en direkt budget å gå efter. Komplett har bra datorer också, fast som vanligt så kostar det mer än att välja delar själv. :)

Listan gjordes på inet.se


tack :) Corsair 620HX verkar inte finnas på inet.se ?

Corsair HX 1000W 80+
Corsair HX 650W 80+
Corsair HX 750W 80+
Corsair HX 850W 80+

Jag vet inte vad som är skillnaden.. kan man ta någonting av dom istället?


skillnaden är hur många watt de nätaggen bär, dvs hur mycket ström den klarar av att ge din dator (och hur mycket den max kommer dra av din el eller nåt).

Jag ser ingen som helst orsak för dig skaffa någonting alls över 750W.
Har själv ett relativt avancerat system och jag klarar mig fint på 650.

+ bredvid 80 berättar om kablarna på aggen är modulärt eller inte, dvs om det går att ta loss kablarna helt eller om de sitter fast (det är vad jag fått förklarat).
Modulära nätagg, dvs, de man kan plocka bort de kablarna man inte använder eller behöver, kostar oftast mer.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav clivia » 2010-10-29 14:06:15

mnordgren skrev:Det enda jag har att säga är: tänk efter noga.

Jag har själv gjort ett mindre lyckat datorköp en gång mycket pga att jag hade för bråttom.

Jag håller med.

Just därför är frågan om vad du ska ha datorn till betydligt viktigare än att börja bygga ihop datorn eller bara sätta på en prislapp.

Ingen ide att köpa en dator för 10k om du använder kapaciteten som en dator för 5k klarar av lika väl. Tvärtom problemet kan uppstå också, du köper en för 5k och blir frustrerad att du inte kan göra saker du vill.

Tyvärr finns inte logiken att ´, om du köper den dyrare så löser sig det hela per automatik.

Om du vill spela mycket, skulle jag satsa på bättre processor, grafikkort och kanske minnen.
Ser du mycket på film, spelar inte så avancerade spel och surfar mycket, kanske satsa på något med större lagringsmedia (hårddiskar), bättre ljud och rätt många grafikkort idag klarar av det rätt bra, även de billigare.

Använder du datorn för spel men för verkligen inte så avancerat spel, utan kanske mer spel såsom Harpan, tetris och nätbaserade spel, då kan en rätt så lågbudget (3-tusen klassen) fungera alldeles utmärkt.

Bryr du dig om ljud? Om värme?
Vissa processorer och vissa grafikkort drar mer kraft, kan vara varmare och låta mer än andra.


Desto kallare och tystare dator, ju mer dyrt blir det.

Jag känner till och med människor som trots de har budget dator är de som mig, känsliga för ljud, så har de ändå betalat betydlig mer på kylanläggning till datorn, bara för ha det tyst (vattenkylning tex är så gott som helt tyst men kräver aningen arbete bakom och är oftast väldigt dyrt).



Sist har vi kunskaper.
Jag skulle inte rekommendera att någon som INTE kan bygga sin egen dator att köpa delar från olika ställen, till att börja med.
För det andra, så, för ditt eget bästa,oavsett ändamål, kan du inte, så är märkesdatorer trots allt ett aningen bättre val än att köpa delar.

När man köper del för del så måste man vara medveten att när det blir fel i datorn så kan du inte gå till butiken du köpt X del och säga "något är fel på min dator, hjälper ni mig?"
De kommer efterfråga kvitto och är det som ett exempel ett kvitto på en hårddisk men du kanske har problem med att skärmen inte startar så kommer du inte få hjälp.

För vissa är detta en självklarhet men tyvärr så är det inte.
Hur ofta hör jag än idag att människor ser en skärm och kallar det för dator? Idag FINNS det skärmar som har inbyggd dator, ja, men dessa människor vet inte skillnaden och just dessa kan vara de som kommer till en butik där de köpt kanske till och med bara skrivaren till datorn och blir besvikna.

Man pratar ofta om självklarheter inom dagens IT men i sanningens namn, så är saker och ting långt ifrån självklart.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav John » 2010-10-30 1:52:03

John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Firkraag » 2010-11-04 3:06:14

Baevern skrev:tack :) Corsair 620HX verkar inte finnas på inet.se ?

Corsair HX 1000W 80+
Corsair HX 650W 80+
Corsair HX 750W 80+
Corsair HX 850W 80+

Jag vet inte vad som är skillnaden.. kan man ta någonting av dom istället?


Ja, 650'n fungerar som clivia nämner alldeles utmärkt.

@clivia han nämnde att han ville ha datorn för att spela på, då förutsätter jag att det är mer än harpan det handlar om därför jag satte ihop ett litet dyrare paket.

Intel sätter ihop datorn åt en också med byggnationen.

Något jag kan säga på en gång, går du ner till Siba, On Off osv så kommer du bli grovt besviken ifall det är en stationär du är ute efter. De sparar in på allt och tar ut rejäla överpriser. Då går man hellre till ett ställe som Komplett och Inet och låter dom sätta ihop datorn med ens egna valfria komponenter åt en till en mindre summa.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav Baevern » 2010-11-04 17:08:16

Jag är en tjej :-)023

Men ja komplett och inet verkar vara superbra enligt alla.

Jaaa... aldrig att jag spelar harpan :-)054 (såvida det är kris och inget annat spel existerade här i världen då, då hade jag kunnat testa) XD XD fyfan vad det är sämst
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Mac givetvis!

Inläggav csharp » 2010-11-24 23:03:23

Köp en Mac såklart!

Jag köpte en och har aldrig varit så nöjd med en dator förut!

Problemfri och enkel att lära sig och inget strul (hittils).
(jag börjar kanske bli gammal och orkar inte med datorproblem längre)

Supersnygg design också såklart.

De kanske kostar lite mer än många andra datorer men jag tycker
helt klart en Mac är värd pengarna med tanke på alla problem man slipper
för en Mac bara funkar.

Hoppas Apple börjar tillverka svarta Macbooks igen!

Fridens Liljor!
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav matterik » 2010-11-24 23:45:35

Köp en Dell stationär dator. Ett billigt paketerbjudande från dell.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Firkraag » 2010-11-24 23:48:33

Haha, Mac? De enda som kan komma undan med att sälja en dator som presterar i under 10,000kr klassen för 20,000kr. Men visst, den är ju gullig å titta på, och alla hippa människor har en ipod, iphone och imac.

Nej, köp en PC med Windows 7 64-bit, ett redigt anti virus paket och slösa inte bort pengarna på onödig design.

Speciellt om du är ute efter att spela datorspel med den, då ryker ju Mac bort som val direkt.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Återgå till IT-forum



Logga in