Vad för behandling/hjälp vid AS ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad för behandling/hjälp vid AS ?

Inläggav TheLooser » 2011-02-05 16:50:19

Vad för typ av behandling/hjälp brukar man normalt få om man har fått en Asperger diagnos? Är det enbart habiliteringen man har kontakt med? Brukar man få nån form av terapi? Nåt mer? Vad har ni andra fått för typ av hjälp?
Jag fick en asperger diagnos för 1,5 år sedan och har nu blivit remiterad till habiliteringen. Kontakten med psykiatrin har avslutats helt eftersom "det inte är psykiatrins ärende". :roll:
Känns lite oroande när man inte vet riktigt vad habiliteringen är för nått.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Inläggav MsTibbs » 2011-02-05 18:45:43

(vuxen)habiliteringen har gett mig infogrupp, sociala gruppen, basal kroppskännedom, kurator, psykolog och stavgång.

Mobila Teamet/boendestöd är att hålla koll på städning, vattna blommor, byta sängkläder mm lagom ofta.

Tandvårdskort från LSS för att få billigare tandläkarbesök.

En del har genom LSS särskilda boenden och/eller daglig verksamhet.

Behöver du ingen medicin håller jag med om att du inte är psykiatrins bord. Hab är mitt nav.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav TheLooser » 2011-02-05 20:22:05

MsTibbs skrev: Behöver du ingen medicin håller jag med om att du inte är psykiatrins bord. Hab är mitt nav.

Jo, jag äter medicin. Och samtidigt vet jag att det finns många med AS som även har en psykologkontakt på psykiatrin. Så varför vissa aspergare enbart platsar på habiliteringen har jag lite svårt att förstå. Att inte Asperger är psykiatrins bord håller jag inte riktigt med om. Jag dras t.ex. med återkommande depressioner, men det har ignorerats helt.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Inläggav nano » 2011-02-06 3:13:56

Låter märkligt, i vilket fall har du tillgång till både habilitering och den vanliga sjukvården.
Det ena ersätter inte det andra.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav vallesmamma » 2011-02-06 10:00:20

Du har tillgång till LSS Råd & Stöd, men det kanske beror på att det inte finns habilitering här, inte för vuxna. Jag ska börja med samtal på Råd & Stöd. Jag har medciner och ska få något form av stöd på LSS kommunen. Vi har stöd av soc. (SYNQ).
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav nano » 2011-02-06 10:27:04

Vad betyder SYNQ?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav TheLooser » 2011-02-06 15:25:36

nano skrev:Låter märkligt, i vilket fall har du tillgång till både habilitering och den vanliga sjukvården.
Det ena ersätter inte det andra.

Jo, habiliteringen har jag, tack och lov, tillgång till. Har precis blivit remiterad dit, så jag har inte varit där ännu.
Det jag inte kan begripa är varför jag som ständigt hamnar i depressioner och även kan vara en aning självmordsbenägen till och från, inte platsar på psykiatrin. Deprimerade kanske inte heller ligger på psykiatrins bord :? . Hur sjuk måste man egentligen vara för att ha kontakt med psykiatrin? Och vad gör vissa aspergare på psykiatrin om den patientgruppen inte ska vara där?
Habiliteringen har väl inte direkt någon behandling för sånt här? Det är väl enbart typ stöd och anpassning på olika sätt. Eller har jag missuppfattat det?
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Inläggav nano » 2011-02-06 20:01:29

Ja det låter lite märkligt faktiskt.
Fråga efter en motivering eller säg rakt ut att du vill ha hjälp att komma ifrån depressionerna, hjälp att skapa en varaktig lösning.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in