Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2016-09-17 21:00:24

Toblerone skrev:[...] vissa kanske styrker ut mycket, andra ritar gubbar [...]

Menar du att ni godkänner icke renskrivna uppsatser? :shock:
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav antonius » 2016-09-17 22:17:34

nallen skrev:
antonius skrev:...eller kanske inte?

Vad är problemet?


De små söndercurlade piltarna skulle få dåndimpen, i guess... :roll:
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-17 23:19:29

nallen skrev:
Toblerone skrev:[...] vissa kanske styrker ut mycket, andra ritar gubbar [...]

Menar du att ni godkänner icke renskrivna uppsatser? :shock:


Självklart. Det kräver tolkningsförmåga ibland.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2016-09-18 10:41:39

Toblerone skrev:Självklart.

Det är definitivt inte självklart. Snarare stenkorkat. Börja med att ställa kravet att det skall vara prydligt renskrivet för att överhuvudtaget bli rättat. Det vore arbetsbesparande för er genom att det effektivt sorterar bort de värsta korkskallarna direkt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-18 16:29:25

nallen skrev:
Toblerone skrev:Självklart.

Det är definitivt inte självklart. Snarare stenkorkat. Börja med att ställa kravet att det skall vara prydligt renskrivet för att överhuvudtaget bli rättat. Det vore arbetsbesparande för er genom att det effektivt sorterar bort de värsta korkskallarna direkt.


Jag jobbar nu på en specialskola, vi har de eleverna som inte har klarat sig ens i liten grupp. Många har vägrat gå till skolan, vissa vägrar också att skriva i början. Om vi skulle kräver att de inte bara skriver utan också renskriver, så skulle ingen av de lyckas. De ger väldigt lätt upp, pga. av dåliga erfarenheter. Vi har t.o.m. skrivit ÅT vissa. De kan förstås också skriva direkt på datorn.

Men även om vi nu tänker vanlig skola så är det inte genomförbar för alla uppgifter, även dem mindre. Riktigt stora arbeten - ja. Man har det kravet då.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav nallen » 2016-09-18 16:40:48

Toblerone skrev:Jag jobbar nu på en specialskola [...]

Så mycket större anledning att ställa hårda krav då.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Liljan » 2016-09-18 22:29:31

Fenren skrev:Det skolan glömmer bort att säga är att allt över godkänt är bortkastat utanför skolvärlden.

Själva betyget ja, men inte kunskapen och oftast kan man mer om ett ämne om man har bra betyg i det. (Jag vet att det finns undantag, men det vanligaste är att högt betyg är mer kunskap.)
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2016-09-18 23:34:09

Liljan skrev:
Fenren skrev:Det skolan glömmer bort att säga är att allt över godkänt är bortkastat utanför skolvärlden.

Själva betyget ja, men inte kunskapen och oftast kan man mer om ett ämne om man har bra betyg i det. (Jag vet att det finns undantag, men det vanligaste är att högt betyg är mer kunskap.)


Dessutom, att få godkänt kan vara lätt utan att plugga för vissa elever. Att få högsta betyget kräver mer, dvs att man aktivt pluggar efter skolans sluta (i motsats till att bara ha ett gott minne). Att kämpa för något och lyckas, är ju positivt i sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-18 23:40:59

Alien skrev:
Liljan skrev:
Fenren skrev:Det skolan glömmer bort att säga är att allt över godkänt är bortkastat utanför skolvärlden.

Själva betyget ja, men inte kunskapen och oftast kan man mer om ett ämne om man har bra betyg i det. (Jag vet att det finns undantag, men det vanligaste är att högt betyg är mer kunskap.)


Dessutom, att få godkänt kan vara lätt utan att plugga för vissa elever. Att få högsta betyget kräver mer, dvs att man aktivt pluggar efter skolans sluta (i motsats till att bara ha ett gott minne). Att kämpa för något och lyckas, är ju positivt i sig.


Jag tycker det är fel att barn ska ta med arbetet hem. Det är som att en vuxen skulle ta med sig arbetet hem. Det skulle ju ses som att man jobbar över. Läxor ska göras i skolan på läxstunden. Inte efter skolan. Det krockar ju med fritidsaktiviteter och annat. Sen har kanske inte alla barn en förälder som kan stå givakt på kvällarna och hjälpa till med läxorna. Dom flesta är trött och alutkörda på kvällarna. Det gör bara att barnen utsätts för en massa onödig stress och prestationsångest. Att ständigt ha skolarbetet över sig. Och inte ha tid till att andas emellanåt.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-18 23:52:03

nallen skrev:
Toblerone skrev:Jag jobbar nu på en specialskola [...]

Så mycket större anledning att ställa hårda krav då.


Du förstår inte. Vårt jobb är INTE att skrämma bort eller sålla ut elever utan vi har plikten att ta hand om dem. Vi är sista stationen. Och i Sverige råder det skolplikt. Ska du sålla ut elever och säga: Tyvärr, men ni är för dåliga för svenska skolan? Det skulle vara tvärt emot svensk lag.

Och vaddå desto större anledning. De är ju på den skolan för att de inte klarat kraven i en vanlig skola, och du föreslår att ställa mer krav???
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2016-09-18 23:56:53

Xtrail3344 skrev:Jag tycker det är fel att barn ska ta med arbetet hem. Det är som att en vuxen skulle ta med sig arbetet hem. Det skulle ju ses som att man jobbar över. Läxor ska göras i skolan på läxstunden. Inte efter skolan. Det krockar ju med fritidsaktiviteter och annat. Sen har kanske inte alla barn en förälder som kan stå givakt på kvällarna och hjälpa till med läxorna. Dom flesta är trött och alutkörda på kvällarna. Det gör bara att barnen utsätts för en massa onödig stress och prestationsångest. Att ständigt ha skolarbetet över sig. Och inte ha tid till att andas emellanåt.


Tja, vill man bli bra på något så får man satsa av sin fritid. De som t ex satsar på musik och idrott övar/tränar ju en hel del på fritiden. Den som vill bli bra på ett skolämne (och få högsta betyget) anser jag också måste satsa något extra. Den som däremot har svårt för sig och inte klarar av att få godkänt kan också behöva satsa extra. För dem kanske läxläsning i skolan med lärare som kan hjälpa till vore en bra idé. (Fast det skulle ju också kosta pengar.)

Ska man skriva en hemuppsats om något ämne kan man behöva ta reda på fakta och formulera sig i lugn och ro, det kan vara lättare än i skolan där det verkar vara rätt högljutt och bråkigt ibland.

Tycker det är orimligt att förvänta sig att eleverna ska få höga betyg utan att anstränga sig utan bara glida fram på en räkmacka. Det kravet måtte leda till betygsinflation.

När man börjar på ett (nytt) jobb brukar man också få anstränga sig, kanske jobba extra länge. Vill man komma vidare i jobbet och visa framfötterna så kan man inte heller räkna med att bara göra minsta möjliga. Som vuxen får man ofta ta med sig arbetet hem/jobba över/vara tillgänglig på sin lediga tid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-18 23:58:33

Liljan skrev:
Fenren skrev:Det skolan glömmer bort att säga är att allt över godkänt är bortkastat utanför skolvärlden.

Själva betyget ja, men inte kunskapen och oftast kan man mer om ett ämne om man har bra betyg i det. (Jag vet att det finns undantag, men det vanligaste är att högt betyg är mer kunskap.)


Helt rätt. Jag har också ofta tyckt att det var jättetokigt att man skulle få godkänd för att ha hälften rätt på ett prov. Då har man ju hälften fel! Försök jobba nånstans och göra hälften av arbetsuppgifterna fel! :lol: På andra sidan kommer man ju inte att jobba med exakt allt som man skrivit prov på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 0:03:35

Alien skrev:
Jag tycker det är fel att barn ska ta med arbetet hem. Det är som att en vuxen skulle ta med sig arbetet hem. Det skulle ju ses som att man jobbar över. Läxor ska göras i skolan på läxstunden. Inte efter skolan. Det krockar ju med fritidsaktiviteter och annat. Sen har kanske inte alla barn en förälder som kan stå givakt på kvällarna och hjälpa till med läxorna. Dom flesta är trött och alutkörda på kvällarna. Det gör bara att barnen utsätts för en massa onödig stress och prestationsångest. Att ständigt ha skolarbetet över sig. Och inte ha tid till att andas emellanåt.


Tja, vill man bli bra på något så får man satsa av sin fritid. De som t ex satsar på musik och idrott övar/tränar ju en hel del på fritiden. Den sm vill bli bra på ett skolämne (och få högsta betyget) tycker jag också ska satsa. Den som har svårt för sig och inte klara av att få godkänt kan också behöva satsa extra. För dem kanske läxläsning i skolan med lärare som kan hjälpa till vore en bra idé. (Fast det skulle ju också kosta pengar.)

Tycker det är orimligt att förvänta sig att eleverna ska få höga betyg utan att anstränga sig utan bara glida på en räkmacka. Det kravet måtte leda till betygsinflation.

När man börjar på ett (nytt) jobb brukar man också få anstränga sig, kanske jobba extra länge. Vill man komma vidare i jobbet och visa framfötterna så kan man inte heller räkna med att bara göra minsta möjliga. Som vuxen får man ofta ta med sig arbetet hem/jobba över/vara tillgänglig på sin lediga tid.


Håller med. Dessutom måste man ju egentligen titta på saker och ting igen, reflektera, se om man verkligen har förstått eller om det är nåt man vill fråga läraren nästa gång. Och framför allt så har ju elever ingen hel arbetsdag i skolan. Eleverna jobbar inte "övertid" om de har lite läxor också. Vissa saker måste man plugga själv och i lugn och ro, t.ex. glosor.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 0:12:57

Alien skrev:Den som däremot har svårt för sig och inte klarar av att få godkänt kan också behöva satsa extra. För dem kanske läxläsning i skolan med lärare som kan hjälpa till vore en bra idé. (Fast det skulle ju också kosta pengar.)


Det är inte pengarna som är problemet. Jag har varit med om det flera gånger när man har fixat läxläsning, schemalagt lärare och sen kommer ... 2 eller 3 elever. I början. Inte ens de kommer sedan. Och framför allt de som skulle behöva det, kommer inte. Bara om man bestämmer tillsammans med föräldrarna att de måste. Och det blir en massa tjafs. Och t.o.m. föräldrarna undrar sen om det verkligen är nödvändigt (antagligen för att de inte orkar med ungdomens tjat).

Däremot verkar det funka med barn upp till mellanstadiet. Där fick min dotter gå på läxhjälp i matte för att hon var lite osäker. Och de hade det första lektionen på morgonen, så föräldrarna skickade ju barnen till första lektionen då.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 0:20:08

Toblerone skrev:
Alien skrev:
Jag tycker det är fel att barn ska ta med arbetet hem. Det är som att en vuxen skulle ta med sig arbetet hem. Det skulle ju ses som att man jobbar över. Läxor ska göras i skolan på läxstunden. Inte efter skolan. Det krockar ju med fritidsaktiviteter och annat. Sen har kanske inte alla barn en förälder som kan stå givakt på kvällarna och hjälpa till med läxorna. Dom flesta är trött och alutkörda på kvällarna. Det gör bara att barnen utsätts för en massa onödig stress och prestationsångest. Att ständigt ha skolarbetet över sig. Och inte ha tid till att andas emellanåt.


Tja, vill man bli bra på något så får man satsa av sin fritid. De som t ex satsar på musik och idrott övar/tränar ju en hel del på fritiden. Den sm vill bli bra på ett skolämne (och få högsta betyget) tycker jag också ska satsa. Den som har svårt för sig och inte klara av att få godkänt kan också behöva satsa extra. För dem kanske läxläsning i skolan med lärare som kan hjälpa till vore en bra idé. (Fast det skulle ju också kosta pengar.)

Tycker det är orimligt att förvänta sig att eleverna ska få höga betyg utan att anstränga sig utan bara glida på en räkmacka. Det kravet måtte leda till betygsinflation.

När man börjar på ett (nytt) jobb brukar man också få anstränga sig, kanske jobba extra länge. Vill man komma vidare i jobbet och visa framfötterna så kan man inte heller räkna med att bara göra minsta möjliga. Som vuxen får man ofta ta med sig arbetet hem/jobba över/vara tillgänglig på sin lediga tid.


Håller med. Dessutom måste man ju egentligen titta på saker och ting igen, reflektera, se om man verkligen har förstått eller om det är nåt man vill fråga läraren nästa gång. Och framför allt så har ju elever ingen hel arbetsdag i skolan. Eleverna jobbar inte "övertid" om de har lite läxor också. Vissa saker måste man plugga själv och i lugn och ro, t.ex. glosor.


Dom flesta barn går i skolan mellan kl 07:00 - 15:30. Sen ska dom hem. Många har en resväg på 1 timme. Då är dom hemma kl 16:30. Dom är trötta efter skoldagen. Sen ska dom skyffla i sig middagen för att ta sig till träningen. Och är inte hemma förnst sent på kvällen 20:00-21:00. Sen ska dom sova för att orka med morgondagen.

Hur i helsike ska de hinna med läxor mitt i allt? Och tror ni inte att föräldrarna också är dötrötta efter ha jobbat, skjutsat till träningen, lagat mat och allt vad det innebär?

Dom flesta skolor har infört läxtid på skoltid idag. Läxorna ska göras i skolan. Det är skolans ansvar. Inte föräldrarnas.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2016-09-19 0:23:01

Men vad är det för konstiga föräldrar? Vill inte föräldrarna att barnen ska bli godkända? Fattar de inte att det blir svårare för barnen att klara av gymnasiet om de inte har godkända betyg från grundskolan? Eller lever föräldrarna på understöd och tycker att det är lika bra om deras barn gör det också?

Låter som det är föräldrarna som skulle behöva några lektioner i "livskunskap".

Får lärarna säga rent ut till föräldrarna "Ja, det är nödvändigt. Ni gör barnen en björntjänst om ni låter dem slippa undan. Det är inte er uppgift att vara barnens kompisar el att alltid bli omtyckta av barnen för vad ni gör. Ge barnen vad de behöver, inte vad de frågar efter." Eller något liknande. Eller måste ni se föräldrarna som "kunder" och "kunden har alltid rätt", så de inte väljer en annan skola?

Får mig att undra om skolproblemen egentligen är föräldraproblem.

Vad det beträffar att föräldrarna måste hjälpa till med läxorna så är det väl bra. Men inte nödvändigt. Mina föräldrar hade bara gått folkskola och hjälpte inte till med mina läxor. Jag fick bra betyg ändå. Men det var förr i tiden, före den ödesdigra kommunaliseringen av skolan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2016-09-19 0:27:08

Xtrail3344 skrev:Dom flesta barn går i skolan mellan kl 07:00 - 15:30. Sen ska dom hem. Många har en resväg på 1 timme. Då är dom hemma kl 16:30. Dom är trötta efter skoldagen. Sen ska dom skyffla i sig middagen för att ta sig till träningen. Och är inte hemma förnst sent på kvällen 20:00-21:00. Sen ska dom sova för att orka med morgondagen.

Hur i helsike ska de hinna med läxor mitt i allt? Och tror ni inte att föräldrarna också är dötrötta efter ha jobbat, skjutsat till träningen, lagat mat och allt vad det innebär?

Dom flesta skolor har infört läxtid på skoltid idag. Läxorna ska göras i skolan. Det är skolans ansvar. Inte föräldrarnas.

Ja, det är väl bra om läxläsningen kan göras i skolan. Men då gäller det att barnen är där också och inte smiter ifrån.

Men det låter som om alla barn ägnade sig åt fysisk träning varenda dag efter skolan, det är en minoritet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 0:29:41

Xtrail3344 skrev:
Toblerone skrev:
Alien skrev:
Tja, vill man bli bra på något så får man satsa av sin fritid. De som t ex satsar på musik och idrott övar/tränar ju en hel del på fritiden. Den sm vill bli bra på ett skolämne (och få högsta betyget) tycker jag också ska satsa. Den som har svårt för sig och inte klara av att få godkänt kan också behöva satsa extra. För dem kanske läxläsning i skolan med lärare som kan hjälpa till vore en bra idé. (Fast det skulle ju också kosta pengar.)

Tycker det är orimligt att förvänta sig att eleverna ska få höga betyg utan att anstränga sig utan bara glida på en räkmacka. Det kravet måtte leda till betygsinflation.

När man börjar på ett (nytt) jobb brukar man också få anstränga sig, kanske jobba extra länge. Vill man komma vidare i jobbet och visa framfötterna så kan man inte heller räkna med att bara göra minsta möjliga. Som vuxen får man ofta ta med sig arbetet hem/jobba över/vara tillgänglig på sin lediga tid.


Håller med. Dessutom måste man ju egentligen titta på saker och ting igen, reflektera, se om man verkligen har förstått eller om det är nåt man vill fråga läraren nästa gång. Och framför allt så har ju elever ingen hel arbetsdag i skolan. Eleverna jobbar inte "övertid" om de har lite läxor också. Vissa saker måste man plugga själv och i lugn och ro, t.ex. glosor.


Dom flesta barn går i skolan mellan kl 07:00 - 15:30. Sen ska dom hem. Många har en resväg på 1 timme. Då är dom hemma kl 16:30. Dom är trötta efter skoldagen. Sen ska dom skyffla i sig middagen för att ta sig till träningen. Och är inte hemma förnst sent på kvällen 20:00-21:00. Sen ska dom sova för att orka med morgondagen.

Hur i helsike ska de hinna med läxor mitt i allt? Och tror ni inte att föräldrarna också är dötrötta efter ha jobbat, skjutsat till träningen, lagat mat och allt vad det innebär?

Dom flesta skolor har infört läxtid på skoltid idag. Läxorna ska göras i skolan. Det är skolans ansvar. Inte föräldrarnas.


Har aldrig varit med om att barn går från 07.00 - 15.30. Jag har själv tre vuxna barn. De brukar börja mellan 8 och 9 och sluta mellan 14 och 15. Och fredagar senast 14. Det kan förekomma någon dag till 15.30 eller även 16, men det är sällan och kanske då bara en gång i veckan. I ett vanligt schema har man ungefär 28 - 30 lektion a 40 minuter. Det är inte heltid. Jo, jag har gjort läxor med mina tre barn, ofta efter träningar och matlagning.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 0:30:16

Alien skrev:Men vad är det för konstiga föräldrar? Vill inte föräldrarna att barnen ska bli godkända? Fattar de inte att det blir svårare för barnen att klara av gymnasiet om de inte har godkända betyg från grundskolan? Eller lever föräldrarna på understöd och tycker att det är lika bra om deras barn gör det också?

Låter som det är föräldrarna som skulle behöva några lektioner i "livskunskap".

Får lärarna säga rent ut till föräldrarna "Ja, det är nödvändigt. Ni gör barnen en björntjänst om ni låter dem slippa undan. Det är inte er uppgift att vara barnens kompisar el att alltid bli omtyckta av barnen för vad ni gör. Ge barnen vad de behöver, inte vad de frågar efter." Eller något liknande. Eller måste ni se föräldrarna som "kunder" och "kunden har alltid rätt", så de inte väljer en annan skola?

Får mig att undra om skolproblemen egentligen är föräldraproblem.

Vad det beträffar att föräldrarna måste hjälpa till med läxorna så är det väl bra. Men inte nödvändigt. Mina föräldrar hade bara gått folkskola och hjälpte inte till med mina läxor. Jag fick bra betyg ändå. Men det var förr i tiden, före den ödesdigra kommunaliseringen av skolan.


För 40 år sen behövde man bara gå grundskolan 8-9 år. Och du kunde få ett hyfsat jobb. Idag behöver man högskolexamen för att ens kunna få ett skit donken.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 0:32:29

Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:
Toblerone skrev:
Håller med. Dessutom måste man ju egentligen titta på saker och ting igen, reflektera, se om man verkligen har förstått eller om det är nåt man vill fråga läraren nästa gång. Och framför allt så har ju elever ingen hel arbetsdag i skolan. Eleverna jobbar inte "övertid" om de har lite läxor också. Vissa saker måste man plugga själv och i lugn och ro, t.ex. glosor.


Dom flesta barn går i skolan mellan kl 07:00 - 15:30. Sen ska dom hem. Många har en resväg på 1 timme. Då är dom hemma kl 16:30. Dom är trötta efter skoldagen. Sen ska dom skyffla i sig middagen för att ta sig till träningen. Och är inte hemma förnst sent på kvällen 20:00-21:00. Sen ska dom sova för att orka med morgondagen.

Hur i helsike ska de hinna med läxor mitt i allt? Och tror ni inte att föräldrarna också är dötrötta efter ha jobbat, skjutsat till träningen, lagat mat och allt vad det innebär?

Dom flesta skolor har infört läxtid på skoltid idag. Läxorna ska göras i skolan. Det är skolans ansvar. Inte föräldrarnas.


Har aldrig varit med om att barn går från 07.00 - 15.30. Jag har själv tre vuxna barn. De brukar börja mellan 8 och 9 och sluta mellan 14 och 15. Och fredagar senast 14. Det kan förekomma någon dag till 15.30 eller även 16, men det är sällan och kanske då bara en gång i veckan. I ett vanligt schema har man ungefär 28 - 30 lektion a 40 minuter. Det är inte heltid. Jo, jag har gjort läxor med mina tre barn, ofta efter träningar och matlagning.


Märkligt.. Sånna tider har vi inte här nere småländska skogarna. Min halvbror som är 8 slutar kl 15 varje dag utom på fredagar.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 0:39:10

Alien skrev:Men vad är det för konstiga föräldrar? Vill inte föräldrarna att barnen ska bli godkända? Fattar de inte att det blir svårare för barnen att klara av gymnasiet om de inte har godkända betyg från grundskolan? Eller lever föräldrarna på understöd och tycker att det är lika bra om deras barn gör det också?

Låter som det är föräldrarna som skulle behöva några lektioner i "livskunskap".

Får lärarna säga rent ut till föräldrarna "Ja, det är nödvändigt. Ni gör barnen en björntjänst om ni låter dem slippa undan. Det är inte er uppgift att vara barnens kompisar el att alltid bli omtyckta av barnen för vad ni gör. Ge barnen vad de behöver, inte vad de frågar efter." Eller något liknande. Eller måste ni se föräldrarna som "kunder" och "kunden har alltid rätt", så de inte väljer en annan skola?

Får mig att undra om skolproblemen egentligen är föräldraproblem.

Vad det beträffar att föräldrarna måste hjälpa till med läxorna så är det väl bra. Men inte nödvändigt. Mina föräldrar hade bara gått folkskola och hjälpte inte till med mina läxor. Jag fick bra betyg ändå. Men det var förr i tiden, före den ödesdigra kommunaliseringen av skolan.


Precis det jag också säger. Det är föräldrarna som kan ändra på det, inte skolan. Det var ungefär så med mina föräldrar också. Dvs. de hade själv inte så bra utbildning. Men de hade velat ha. Därför fanns det inga ursäkter, det förväntades av mig att göra mitt bästa i skolan. Vilket jag också gjorde då. Utan att nån kunde hjälpa med pluggandet. Min mamma försökte visserligen, men det blev bara kaos, för att hon inte kunde egentligen, så jag såg till att klara mig själv.

Och det är sant: Alla barn vars föräldrar kräver att barnen satsar på skolan brukar få bra betyg.

De som inte lyckas är de vars föräldrar inte tar skolan på allvar. Och visst brukar vi säga det till föräldrarna. Ju yngre barnen är desto mer press sätter lärarna på föräldrarna. De säger rakt ut att man måste läsa med barnen hemma. Ja, många föräldrar verkar inte förstå hur de påverkar sina barn. Det räcker att säga nåt i stilen med att man kan bli något utan skola också, eller nåt annat om att skolan är inte allt, för att få barn att sjunka dramatiskt i sina prestationer. Eller att den eller den läraren inte är bra. Barn kan då lägga av helt att anstränga sig i det ämnet. Ibland visste man bara att det måste vara så och så har man ju då pratat med föräldern och så kröp det fram att de hade sagt något..... :-)051
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 0:41:28

Xtrail3344 skrev:
Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:
Dom flesta barn går i skolan mellan kl 07:00 - 15:30. Sen ska dom hem. Många har en resväg på 1 timme. Då är dom hemma kl 16:30. Dom är trötta efter skoldagen. Sen ska dom skyffla i sig middagen för att ta sig till träningen. Och är inte hemma förnst sent på kvällen 20:00-21:00. Sen ska dom sova för att orka med morgondagen.

Hur i helsike ska de hinna med läxor mitt i allt? Och tror ni inte att föräldrarna också är dötrötta efter ha jobbat, skjutsat till träningen, lagat mat och allt vad det innebär?

Dom flesta skolor har infört läxtid på skoltid idag. Läxorna ska göras i skolan. Det är skolans ansvar. Inte föräldrarnas.


Har aldrig varit med om att barn går från 07.00 - 15.30. Jag har själv tre vuxna barn. De brukar börja mellan 8 och 9 och sluta mellan 14 och 15. Och fredagar senast 14. Det kan förekomma någon dag till 15.30 eller även 16, men det är sällan och kanske då bara en gång i veckan. I ett vanligt schema har man ungefär 28 - 30 lektion a 40 minuter. Det är inte heltid. Jo, jag har gjort läxor med mina tre barn, ofta efter träningar och matlagning.


Märkligt.. Sånna tider har vi inte här nere småländska skogarna. Min halvbror som är 8 slutar kl 15 varje dag utom på fredagar.


Kanske för mycket håltimmar. De har ju inte fler än.... kanske 25 lektioner på lågstadiet. Annars är det inte lektioner utan några slags fritidsaktiviteter som finns där. Jag vet att man har 28 - 30 på högstadiet, kan bara gissa vad som gäller lågstadiet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Toblerone » 2016-09-19 0:43:22

Xtrail3344 skrev:
Alien skrev:Men vad är det för konstiga föräldrar? Vill inte föräldrarna att barnen ska bli godkända? Fattar de inte att det blir svårare för barnen att klara av gymnasiet om de inte har godkända betyg från grundskolan? Eller lever föräldrarna på understöd och tycker att det är lika bra om deras barn gör det också?

Låter som det är föräldrarna som skulle behöva några lektioner i "livskunskap".

Får lärarna säga rent ut till föräldrarna "Ja, det är nödvändigt. Ni gör barnen en björntjänst om ni låter dem slippa undan. Det är inte er uppgift att vara barnens kompisar el att alltid bli omtyckta av barnen för vad ni gör. Ge barnen vad de behöver, inte vad de frågar efter." Eller något liknande. Eller måste ni se föräldrarna som "kunder" och "kunden har alltid rätt", så de inte väljer en annan skola?

Får mig att undra om skolproblemen egentligen är föräldraproblem.

Vad det beträffar att föräldrarna måste hjälpa till med läxorna så är det väl bra. Men inte nödvändigt. Mina föräldrar hade bara gått folkskola och hjälpte inte till med mina läxor. Jag fick bra betyg ändå. Men det var förr i tiden, före den ödesdigra kommunaliseringen av skolan.


För 40 år sen behövde man bara gå grundskolan 8-9 år. Och du kunde få ett hyfsat jobb. Idag behöver man högskolexamen för att ens kunna få ett skit donken.


Du kunde inte få jobb efter det, nej. Du kunde sluta skolan och börja en utbildning. Det tog också tre år. Och det var lite mer än 40 år sen, kanske 60.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 0:53:37

Man får tänka på att många idag har någon form av diagnos också. Och många går även utan diagnos.

Jag kan berätta hur det var för mig när jag gick i femman. (bodde i sthlm). Och hade inte fått min diagnos än. Jag hade 45 minuters resväg till skolan. På cykel. Jag började 07:30 varje dag.

Varje dag var ett helvete för mig. Utstött mobbad. Jag hade svårt med koncentrationen och jag blev super super trött av alla intrycken i skolan.

Vi slutade kl 15:15 varje dag. (jag var slutkörd vid kl 10 redan). 45 minuters resväg hem. Kom hem kl 16 ungefär. Jag var alltid hemma först. Och det jag gjorde när jag kom hem. Det var att jag somnade på soffan av ren utmattning. Och vaknade upp precis vid middagen. Som serverades kl 18. (mamma var ensamstående med 3 barn då).

När jag hade ätit så gick jag och la mig direkt igen. Jag var helt slutkörd. (inga fritidsaktiviteter för mig inte). Vilket ledde till att jag inte fick några läxor gjorda. Mamma tjatade som in i norden på mig att jag skulle göra läxorna. Men det fanns ingen energi. Många gånger tvingade jag mig att göra dom iaf. Men eftersom jag var så slut och har koncentrationssvårigheter så blev läxorna halvdant gjorda. Och det spelade ingen roll ifall min mamma satt med och gjorde läxorna. Jag kunde inte räkna ut 1+1. Min hjärna bara låste sig och sa. Du behöver varva ner.

Sen fick man skit av lärarna för att läxorna inte va gjorda.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in