Vad behövs för att få folkhögskolestudier att fungera?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad behövs för att få folkhögskolestudier att fungera?

Inläggav DodeN » 2009-04-15 1:03:39

Jag och plux jobbar för attentions räkning tillsammans med riksförbundet autism med en folkhögskola för att utforma 2 kurser som ska vara riktade till personer med neuropsykiatriska funktionshinder. Dessa kurser är på en folkhögskola och man vill ha "expertkunskaper" för att få så mycket som möjligt att fungera. Vi och de är medvetna om att alla är olika och behöver varierande stöd. Men om ni får önska och tycka hur det ska utformas vad är era tankar då?

Det gäller allt från boende, fritid, lektionssalar till själva undervisningen. Kurserna är en i konst och en speldesign (dataspelsdesign), och det finns ganska stora ytor att vara på och endel ekonomiska förutsättningar att skapa något vettigt.

Så hur vill man bo, elevhem med andra, egen lägenhet, flera som delar lägenhet osv.


Vad är viktigt när man gör klassrummen och hur många ska man vara i varje klass, skriv bara på vi behöver alla tankar och ideer ni har.
Vi vet ju bara hur vi själva skulle vilja ha det och alla är ju olika även om man har samma diagnos.

*Ska kanske tillägga att vi inte får en krona från Attention för att göra detta så vi jagar inte svar för att tjäna pengar utan för att vi själva vill att det ska bli så bra som möjligt för de elever som väljer att läsa där.*
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:34, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-15 1:55:05

Eftersom jag har en hyfsat gedigen erfarenhet av att vara både aspergare & folkhögskolestuderande har jag mycket synpunkter på vad som kan behöva ändras.

Det bästa vore om jag kunde åka ut till placet med anteckningsblock och sen köra seminarium med berörda parter. Jag tror mer på att jag åker upp än på att sitta så här över nätet och lista viktiga punkter.

P.S
Jag kan det här betydligt bättre än RFA-tanterna. :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:03:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2009-04-15 8:32:58

Har nog en hel del synpunkter på detta oxå, men ingen tid att åka på studiebesök.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:03:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav clivia » 2009-04-15 11:41:29

...undrar när de kommer ha bra naturvetarprogram/kurser för aspies/neurop. personer...
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:03:34, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav DodeN » 2009-04-15 13:51:27

KrigarSjäl skrev:P.S
Jag kan det här betydligt bättre än RFA-tanterna. :wink:


Hmm... du kallar mig RFA-tant... Grr... det gillar jag icke ;)

Jo förstår att man kanske behöver åka ut på plats och titta jag och plux har varit där och tittat och det verkar jättebra.

För att driva diskussionen frammåt så pratades det om undervisningslokalerna. Det är ett långsmalt rum där man ska sätta skrivbord utefter väggarna. När vi pratade tillsammans med killen från riksförbundet autism så kom vi fram till att det måste vara valbart att ha skärmar så man kan skärma av sig och skrivbord som går att flytta så man kan sitta med ryggen mot väggen om man vill det och åt andra hållet om man vill det.

Hur ser ni på att man kan skärma av, är det viktigt att fundera på vad man ska använda sig av? Själv är jag tokallergisk mot stora fula skärmväggar med äckligt tyg på.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:38, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav DodeN » 2009-04-15 13:53:06

clivia skrev:...undrar när de kommer ha bra naturvetarprogram/kurser för aspies/neurop. personer...


Det finns lite kurser på folkhögskolor riktade till personer med NPF, fast tyvärr vet jag inte om de har naturvetetarprogram där. Håller med dig en sådan skulle vara intressant att gå.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:38, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav rdos » 2009-04-15 14:25:28

För mycket fokus på den fysiska miljön och för lite på pedagogik. Vilket ju är typiskt när RFA är inblandade.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:03:38, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav DodeN » 2009-04-15 14:34:33

Nu tycker jag du är orättvis, det enda jag och plux gör för RFA är att sköta forumet, ja vi jobbar för deras räkning men har inte fått en enda riktlinje för hur det här projektet ska skötas. Vi gör helt efter våra egna erfarenheter och åsikter.

Är ju därför vi ber om hjälp, hur ska man tänka på pedagogiken då, har du några förslag eller personer man kan prata med som kan det här?

Att det blev mycket med miljön nu är ju för att försöka komma någonstans i diskussionen.

Så vad du har emot RFA kan du väl vara snäll att lämna vid sidan, som sagt gör vi detta för att vi blev tillfrågade av RFA, styrelsen eller villka som nu är de omöjliga tanterna som vissa verkar tycka har vi inte pratat med om vad vi ska tycka eller säga. Så är det klargjort.

Även om det kanske är svårt att förstå så gör vi detta för vi tycker det är kul, och vill göra något bra av projektet.

Men mer fokus på pedagogiken då...

Förklara gärna vidare hur du tänker
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav clivia » 2009-04-15 15:05:02

DodeN skrev:
clivia skrev:...undrar när de kommer ha bra naturvetarprogram/kurser för aspies/neurop. personer...


Det finns lite kurser på folkhögskolor riktade till personer med NPF, fast tyvärr vet jag inte om de har naturvetetarprogram där. Håller med dig en sådan skulle vara intressant att gå.

jag syftade mer på "riktiga" kurser/program (linjer som de kallar), oftast brukar de erbjuda lite allmän pedagogik men it's not the same.
det är ju av en orsak att folkhgskolor i Sverige har så låg status och anses mycket som flummskolor....
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav rdos » 2009-04-15 15:30:43

Tja, vill ni ha namn på folk som är bra på pedagogik så är väl Eve Mandre ett bra sådant. Vet dock inte om hon åtar sig några uppdrag längre. Hon lär väl ha gått i pension så vitt jag förstår. Sedan finns ju en del aspergare som håller på med utbildning som kan vara intressanta.

Fast några stolpar kan du ju få av mig:

1. Inget flum och / eller grupparbeten

2. Lägg själva utbildningen på dubbelt så hög nivå som ni tror är lämpligt. Många npfare är bra mycket smartare än de verkar, speciellt om man bedömer dem på hur de fungerar socialt.

3. Ta hänsyn till annorlunda inlärningsteknik. Det är inte säkert att alla lär sig bäst genom att anteckna flitigt. Se till att material som eleverna ska lära sig finns sammanfattat så ingen behöver anteckna (om de inte gillar att anteckna).

4. Varva praktik med teori. Många npfare behöver "ta på" saker för att lära sig effektivt.

5. Byt inte ämne för mycket. Det stjäler för mycket i omställningstid (byte av fokus).

6. Lägg inte för mycket kraft på att försöka lära era elever det som de har svårt för så att ni missar att utveckla deras talanger. Det är vanligt inom skolan att man anser att elever måste passera vissa stadier. Dessa stadier är dock relaterade till hur NT-barn utvecklas, och inte npfare.

Tekniska högskolans studieplaner med ett eller några få ämnen under en läsperiod + tenta är inte helt fel.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav DodeN » 2009-04-15 15:48:05

Jättebra tips, tackar.

Det där med flum har vi tryckt massor på. Man frågade hur vi ställde oss till "lära känna veckor" på folkhögskolan så är de 2 första veckorna sådana där man ska svetsa samman gruppen med fåniga lekar.

Det sa vi helt nej till, och man kommer inte att ha det utan studierna börjar direkt. Själv är jag så trött på allt flummande som är i utbildningarna tröttnade på universitettstudierna när de första 10 veckorna bara var flumm. Man är där för att studera och då är det vad man vill göra.

Lektionssalarna ligger i samma bygnad som lägenheterna och planen är att man ska kunna plugga även kvälls/nattetid. Från egen erfarenhet så vet jag att jag har svårt att hålla mig inom de tidsgränser som finns. "klockan 16 stängs skolan gå hem". Man ska ha tillgång till salarna och kunna stanna kvar om man vill det.


När det gäller anteckningar så gillade jag en kurs på universitetet där man fick tillgång till lektionens powerpoint och stolpar för vad som ska tas upp, innan lektionen började. Har för mig man kunde hämta det 1 vecka innan och då läsa in sig på anteckningarana.

Kan det vara något man kan ta upp som önskemål eller är det bara jag som gillar att läsa på och få en uppfattning om vad som ska hända innan. Det kanske bara rör till det för andra om man tex. inte kan ha den lektionen den dagen. Om ni förstår vad jag menar.

I speldesign så ska man sammarbeta med högskolans program, minns tyvärr inte villken skola det var. Men det är en viktig poäng du ger där att inte hålla det på förlåg nivå utan kanske istället för att vara förberedd på att eleverna behöver en massa stöd i att lära sig använda ett tangentbort så ska man se till att ha uppgifter som är mer avancerade så det blir utmaning på rätt nivå.

Tar med mig dina förslag vidare till de på skolan som utformar kurserna.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav rdos » 2009-04-15 15:58:04

DodeN skrev:Det där med flum har vi tryckt massor på. Man frågade hur vi ställde oss till "lära känna veckor" på folkhögskolan så är de 2 första veckorna sådana där man ska svetsa samman gruppen med fåniga lekar.


Just detta kan inte nog poängteras. När vår dotter skulle konfirmeras så började det hela med en helg av sammansvetsning och lekar. Hon överlevde visserligen detta, men hoppade sedan av det hela (delvis för att hon var sjuk vid flera undervisningstillfällen). När jag föreslog att hon kunde pröva igen nästa år, så ville hon inte det, mycket pga att hon då skulle fått utstå ännu en helg av "sammansvetsning".

Mycket bättre än lekar vore isf att visa eleverna lokalerna, kanske lärarna o.d. Speciellt då eftersom en del har svårt att hitta medan andra har svårt för att känna igen ansikten, och ytterligare andra kan behöva förbereda sig. Då är det som sagt bättre att visa stället där man ska läsa, de man ska gå med och lärarna. Detta motsvarar väl den sociala introduktionen som NTs föredrar.

Mycket av problemen med vanlig introduktion / lekar / sammansvetsning är iofs att de som är annorlunda inte passar in. Om man tänker sig hela klasser med npfare så blir just det problemet mycket mindre. De kan t.o.m. tycka det är kul när de kan umgås med varandra. Jämför gärna med AFs träffar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav DodeN » 2009-04-15 16:11:53

Precis, man har som standard att skicka ut en pärm med så mycket information man bara kan, och den ska kompletteas med bilder på lärare och annan personal, bilder på området, rumen osv.

Jag som har så svårt att minnas vem som är vem och hur de ser ut tog upp om att få presentation på all den personal man kan komma i kontakt med och en bild på dessa. Man ska hålla antal lärare nere så mycket det går och så fort man har en klar ska denne presenteras innan lektionen så man får ett ansikte och vet vem det är som kommer.

När vi pratade om det här med sammansvetsning så var våra egna erfarenheter att om man är en grupp personer som i det här fallet har samma inrikning, konst eller speldesign så delar man ett intresse och då behövs inte en massa fåniga lekar som tar upp tid innan man kan börja jobba.

Det pratades om att lunchen är obligatorisk, man äter i en stor matsal tillsammans med andra elever och de utifrån som är där på konferens. Hur ser ni på det?

Själv upplevde jag matsalen som vädligt rörig när vi var där. Det kan ju vara både bra och inte att äta tillsammans i en matsal, eller om man vill sitta själv och äta, men det fanns ingenstans att sitta ifred. Funderar på om det är värde i att kolla upp möjligheterna att få äta i sin lägenhet eller i en lugnare miljö om man vill äta med andra. Jag avstår heldre från att äta när det blir så rörigt som det ändå blir en en skolmatsal, även om det är vuxna personer vi pratar om.

Tänkte inte på det när jag var där att man sa att lunchen var obligatorisk men ska kolla upp vad man menar.
Det är ca 150m från byggnaden där matsalen och resten av skolan ligger till det hus där dessa 2 kurser ska vara och lägenheterna är.

Lägenheterna har eget litet kök så man kan laga egen mat om man vill, men det ingick tydligen i pedagogiken att äta lunch tillsammans, villket jag nu kom på kan vara ett stort problem.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav DodeN » 2009-04-15 16:17:03

rdos skrev: med vanlig introduktion / lekar / sammansvetsning är iofs att de som är annorlunda inte passar in. Om man tänker sig hela klasser med npfare så blir just det problemet mycket mindre. De kan t.o.m. tycka det är kul när de kan umgås med varandra. Jämför gärna med AFs träffar.


Det kanske blir så att "intruduktionslekarna" sker spontant när man börjar prata om gemensamma intressen. Man vill köpa in en massa tv-spel och vanliga spel och när man har det intresset så kanske det blir lära känna-samtal när man jämför villka tv-spel man har sjlv eller villken dator som är bäst.

Ser på sambon när han träffar andra "nördar" att de börjar prata om datorsaker som om de känt varandra i flera år, inte alls som många NT som måste lägga ner dagar på att först prata om vädret, byta maträttsrecept och annat.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-16 10:05:35

Nu talar jag för mig själv men jag tror många delar min uppfattning gällande skolmiljön.

* Ett schema följer man istället för att ändra på hela tiden.

* Schemabrytande aktiviteter, om det ska finnas med överhuvudtaget, bör vara välplanerade från början. Av egen erfarenhet vet jag hur sisyfoslikt det är att försöka organisera en vanlig folkhögskoleklass så att det klarar av att packa + vara borta några nätter,

-En har kraftig jordnötsallergi
-En kan inte hålla käften när lärarn räknar ihop klassen
-En frågar om det det finns toalett
-En annan drar till med att fråga om det finns swimmingpool
-En annan stor humorist frågar om vi får ta med en back öl
-En har inte fattat ett dugg eftersom den blippat med mobilen istället för att lyssna.
-En vill flytta datum pga barn
-Vilka är det som har körkort??
-Hur många bilar finns det?
-Färdvägar?
-Bensinpengar?
-Den store humoristen i klassen ställer en pajasfråga för att provocera lärarn, allt för att vinna skrattpoäng.
-En släntrar in 45 minuter efter lektionens början varför alltihop dras en gång till.

Min lärare, som är en synnerligen kompetent, pigg & flexibel människa anförtrodde senare att hon aldrig någonsin skulle bli reseledare.
-Jag hör vad du säger... svarade jag lite avmätt.

Min egen planering var klar långt innan de andra hade sagt palestinasjal.
Borta tre dar = tre byten underkläder.
En extra tröja och ett extra par jeans.
Släng ner det i en bag tillsammans med necessären, en bok Céline och tre dosor snus. Gjort på 2 minuter.
---

* Inga muppaktiviteter som att skapa "konstverk" genom att spika äpplen på plywoodskiva.

* Inga dramapedagoger eller liknande barfotapajasar i undervisningen. Vad det handlar om är att få ut aspergare på arbetsmarknaden, inte att få aspergare att känna den 'kosmiska gemenskapen'.

* Fokus på ämnena i en lugn miljö. Alltså: förbud mot störande ljud i ett allmänt klassrum. Kan vara en god idé att se över bullernivån, fixa fläktar som låter för mycket mm.

* Håll ribban lite högre. När det handlar om specialintressen vill vi gärna gasa på. Att undervisa ett gäng aspergare är INTE som att undervisa ett gäng fikapensionärer.

* Fixa yrkeskompetenta lärare istället för svamlande specialpedagoger.

* Tydliga målsättningar, tydliga riktlinjer. Det är stört omöjligt att fokusera djupare på ett ämne om allt runtomkring ändras på hela tiden.

* Nej, fotboll kommer inte att uppskattas som förslag på aktivitet utanför lektionstid.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav DodeN » 2009-04-16 15:23:34

Tackar, känns som om vi har liknande åsikter. Vi har tryckt massor på det här att man är där för att läsa sin kurs och är intressead av det ämnet och inget annat.

Tyvärr så var det 2 dagar/år eller något där det var en "obligatoriskt" "barfotapajasdag" men efter att vi förklarade våran ståndpunkt i den frågan så blir det inte obligatoriskt utan valbart om man vill vara med resten av skolan i denna gemensamma aktivitet.

Lärarna ska inte vara specialpedagoger utan de ska vara kunniga i ämnet de undervisar i och sen få information om NPF, både av sk. experter och personer med diagnoserna för att ge en så bra bild som möjligt.

Tar med alla tips men ni får gärna kommenter mer om ni har fler tankar.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-16 20:57:52

DodeN skrev:få information om NPF, både av sk. experter och personer med diagnoserna

Det verkar lovande att de börjar fråga oss npf:are själva istället för att hyra in 'experter' som talar om hur vi funkar. We live it, they read it.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Garum » 2009-04-16 22:34:51

Ta bort allt flum, pronto.. :idea:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Re: Vad behövs för att få folkhögskolestudier att fungera?

Inläggav Kristofer » 2009-04-18 9:27:58

Skickar här in lite korta reflektioner och frågor. Detta är helt utifrån mitt eget perpektiv och till viss mån utifrån att själv ha läst ett högskoleförberedande år på fhsk, ej NPF-anpassat men det fungerade mycket bra ändå. Även om jag kanske låter negativt inställd i det jag skriver här nedan så är det inte så, tvärtom. Fast, givetvis, så väcker ju din presentation här en hel del frågor hos mig som nyfiken.

DodeN skrev:Jag och plux jobbar för attentions räkning tillsammans med riksförbundet autism med en folkhögskola för att utforma 2 kurser som ska vara riktade till personer med neuropsykiatriska funktionshinder. Dessa kurser är på en folkhögskola och man vill ha "expertkunskaper" för att få så mycket som möjligt att fungera. Vi och de är medvetna om att alla är olika och behöver varierande stöd. Men om ni får önska och tycka hur det ska utformas vad är era tankar då?


Vad är målet med utbildningen? Vad ska studenterna uppnå? Vilken nivå är utbildningen på? Vad ska studenterna kunna göra/bli behöriga till efter avslutad utbildning? Är utbildningen gymnasial eller eftergymnasial? Hur många inom NPF-spektrat tror ni är intresserade av er utbildning? Vad är det i er utbildning som gör att den är speciellt riktad till NPF:are och varför väljer ni att rikta utbildningen till NPF:are? (Jämför med om ni skulle ha en utbildning blandat NPF - NT) Vad syftar ni på då ni skriver fungera hör ovan? Dvs. vilka problem ser ni som kan vara specifikt relaterade till NPF:are i utbildning. Vilken pedagogik och vilket studieupplägg väljer ni och varför tror ni just det upplägget skulle passa bra för målgruppen?

DodeN skrev:Det gäller allt från boende, fritid, lektionssalar till själva undervisningen. Kurserna är en i konst och en speldesign (dataspelsdesign), och det finns ganska stora ytor att vara på och endel ekonomiska förutsättningar att skapa något vettigt.

Så hur vill man bo, elevhem med andra, egen lägenhet, flera som delar lägenhet osv.


Bostadsfrågan tror jag är ytterst individuell. Här finns det nog inget enkelt svar. Det beror nog på vilket NPF och vilken personlighetstyp man är. Förmodligen så spelar nog här, precis som det gör för NT:s, individens ekonomi en betydande roll. Vissa kanske kan acceptera att dela boende mot minskade kostnader och därmed få råd. Andra kan finna delat boende oacceptabelt även om det är deras enda chans att finansiera boende under studietiden. En tredje grupp kanske är så sällskaplig att den skulle finna eget boende miserabelt?

Då det kommer an på fritiden tror jag inte att det behövs mer insatser från skolans sida än vad det behövs för NT:s. Däremot så tror jag att valet av fritidsaktivteter kan skilja sig betydligt. Bäst kanske är att planera många av de mer uppstyrda fritidsaktiviterna utefter elevernas önskemål. Det kanske inte är så många som ville knyppla i andra årskullen som det var i den första...

DodeN skrev:Vad är viktigt när man gör klassrumen och hur många ska man vara i varje klass, skriv bara på vi behöver alla tankar och ideer ni har.
Vi vet ju bara hur vi själva skulle vilja ha det och alla är ju olika även om man har samma diagnos.


Här håller jag med KS om att det bästa vore att göra ett studiebesök.

Lycka till!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 19:03:39, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav serpentin » 2009-04-18 12:21:41

- Möjlighet att äta för sig själv och inte behöva gå in i en stor matsal full med folk. En del aspergare kan ha lite speciella matvanor, också något att tänka på för äta måste man om man ska orka.
- Avskilt boende och nolltolerans mot störande musik från "grannarna".
- Inga grupparbete.
- Möjlighet att läsa/jobba i sin egen takt - lite snabbare eller lite långsammare.
- Lugnt rum för att vila sinnena en stund om man känner behov för det.
- Ta reda på om någon är extra känslig för ljud (t ex stolar som skrapar mot golvet, bullrig ventilation, ljus (t ex lysrör), starka dofter och försök anpassa studiemiljön/lokalerna.
- Att hitta rätt klassrum i en korridor med flera likadana dörrar är något jag upplevt som helt hopplöst och på det viset missade jag många lektioner. Tydliga skyltar så man hittar rätt.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in