Vad attraheras ni av?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad attraheras ni av?

Inläggav MolkomAnnor » 2012-12-07 17:59:50

Jag blev så nyfiken på en sak i dag. Jag började tänka på förhållanden, och då även personer som har Asperger och är i förhållanden. Det jag blev fundersam över är om personer med Aspergers dras till personer som äger vissa typer av karaktärsdrag, eller om det finns en bred variation.
Därför tänkte jag höra med er som är i ett förhållande, gärna ett fast sådant, eller tidigare har varit i ett (och även de som vet vad de kan tänkas attraheras av):

1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?

2. Vad uppskattar ni med er partner i vardagen?

3. Vad har ni för problem med er partners individualitet/personlighet? D.v.s. vilka unika särdrag har ni svårt för?

4. Vilka personlighetsdrag känner ni er inte attraherade till?

5. Är ni man, kvinna eller odefinierade? :P

Detta är kanske inte de mest välformulerade frågorna, rent objektivt, men åtminstone ett försök till att se om det finns några generaliserande drag eller inte. Samtidigt utgår jag självklart från att individer som har AS kan vara vitt skilda väsen!


Admin: rättade stavningen i rubriken
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Vad attraheras ni till?

Inläggav Miche » 2012-12-10 20:07:45

1. Det som gjorde att jag fick upp ögonen för henne var en spontan kram, den gav mersmak, en andra kram gjorde att jag bokade en dejt!

2. Allt från utseendet till intelligensen och eftertänksamheten.

3 och 4. Absolut inget (det är faktiskt sant, vi har varit ihop i drygt sex veckor).

5. Jag är man.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad attraheras ni av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-10 20:14:00

1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?
Svar: utseendet fäller avgörandet om det är attraktion det handlar om. Jag dejtar inte ruggugglor.

2. Vad uppskattar ni med er partner i vardagen?
Svar: intelligens, allmänbildning, värderingar, god smak.

3. Vad har ni för problem med er partners individualitet/personlighet? D.v.s. vilka unika särdrag har ni svårt för?
Svar: jag är singel men har svårt för dumhet, vitlök, ytlighet, dansband, radioskval, RnB, velande och flamsande. Sysslar hon med sånt är hon ingenting för mig.

4. Vilka personlighetsdrag känner ni er inte attraherade till?
Svar: se ovan.

5. Är ni man, kvinna eller odefinierade?
Svar: man.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad attraheras ni av?

Inläggav kullan » 2012-12-10 20:27:59

!: Hans personlighet attraherar mig. Utseende betyder väldigt liten roll i mina ögon.

2: Att han är snäll och respektfull. Snälla människor attraherar mig.

3: Jag accepterar inte folk som kommer hem asfulla efter en krogrunda. Dom går helt fetbort i mina ögon. Killar som är sportfånar och måste till varje pris iväg till gymmet är heller inte intressanta. Snobbar hatar jag. Killar som står och smilar i spegeln hela dagen har ju inte tid över för mig. Jag vill ha en trygg och lugn hemmakille.

4: Snobberi,fylla,drogmissbruk och kaxighet.

5: jag är kvinna
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad attraheras ni av?

Inläggav Kostymhippie » 2012-12-10 20:53:32

Mitt svar gäller min nuvarande partner.

1: I första hand något så trivialt som skillnaden i hudfärg, eftersom jag gillar svarta tjejer. För övrigt hennes excentriska stil, sammetslena röst och försiktiga men ändå självsäkra personlighet.

2: Att hon har samma religion som jag, att hon är ärlig, hennes passion för bakning och matlagning och hennes enorma förmåga att ge kärlek.

3: Att hon sover som en orolig svart panter och vaknar vid minsta rörelse eller ljud runt omkring. Hennes cyniska/sarkastiska attityd när hon blir förbannad.

4: Inget förutom möjligtvis redan nämnda attityd vid ilska.

5: Jag är man.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad attraheras ni av?

Inläggav elle » 2012-12-10 21:12:08

KrigarSjäl skrev:1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?
Svar: utseendet fäller avgörandet om det är attraktion det handlar om. Jag dejtar inte ruggugglor.

vad menar du med ruggugglor ? hur ser de ut ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad attraheras ni av?

Inläggav Svarta » 2012-12-10 21:23:47

MolkomAnnor skrev:Jag blev så nyfiken på en sak i dag. Jag började tänka på förhållanden, och då även personer som har Asperger och är i förhållanden. Det jag blev fundersam över är om personer med Aspergers dras till personer som äger vissa typer av karaktärsdrag, eller om det finns en bred variation.
Därför tänkte jag höra med er som är i ett förhållande, gärna ett fast sådant, eller tidigare har varit i ett (och även de som vet vad de kan tänkas attraheras av):

1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?

2. Vad uppskattar ni med er partner i vardagen?

3. Vad har ni för problem med er partners individualitet/personlighet? D.v.s. vilka unika särdrag har ni svårt för?

4. Vilka personlighetsdrag känner ni er inte attraherade till?

5. Är ni man, kvinna eller odefinierade? :P

Detta är kanske inte de mest välformulerade frågorna, rent objektivt, men åtminstone ett försök till att se om det finns några generaliserande drag eller inte. Samtidigt utgår jag självklart från att individer som har AS kan vara vitt skilda väsen!


Admin: rättade stavningen i rubriken



1. Hans höga intelligens, otroliga allmänbildning, rika ordförråd, hans förmåga att helt gå upp i frågeställningar som han tycker är intressanta. Han har också god smak i hur han klär sig, och för sig väldigt bra i sociala sammanhang. Utseendemässigt; så tänder jag på att han är över två meter lång, samt har vackra gröna ögon.

2. Allt ovanstående. Han är också snäll, omtänksam och omhändertagande. Och så är han en gud i sängen... :wink:

3. Att han tänker långsamt i jämförelse med mig. Att han har svårt att ta beslut, och att han har svårt att börja med saker som tråkar ut honom. Att man kan få lite väl översvepande svar på sina frågor ibland (har att göra med svårigheten att ta beslut) alternativt extremt utförliga och noggranna svar (om ämnet intresserar honom).

4. Jag är en kvinna.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Vad attraheras ni av?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-10 21:26:20

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?
Svar: utseendet fäller avgörandet om det är attraktion det handlar om. Jag dejtar inte ruggugglor.

vad menar du med ruggugglor ? hur ser de ut ?


Rugguggla enligt bild-google
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Vad attraheras ni av?

Inläggav kullan » 2012-12-10 21:29:17

Hahahaha! :lol:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad attraheras ni av?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-10 22:23:24

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?
Svar: utseendet fäller avgörandet om det är attraktion det handlar om. Jag dejtar inte ruggugglor.

vad menar du med ruggugglor ? hur ser de ut ?

Ett annat ord för fula kvinnor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad attraheras ni av?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-11 1:39:04

Jag har inte Asperger men svarar ändå så får du räkna bort mig ;-)

1. Jag dras till intelligenta, engagerade män, som har temperament och delar min värderingar

2. Förmåga att hjälpas åt och lösa praktiska problem och dela på hemarbetet, samt humor och diskussioner.

3. Jag tänker inte svara på vad jag har för fnurror på tråden i mitt nuvarande förhållande. Det är lite för personligt. Men rent allmänt har jag svårt för svartsjuka och människor som inte klarar av att vara raka.

4. Samma här. Tänker inte avslöja min partners eventuella negativa sidor. Men rent allmänt har jag svårt för konflikträdsla samt bristande lyhördhet.

5. Kvinna
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad attraheras ni av?

Inläggav Henric » 2012-12-11 3:32:04

1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?

att hon inte var som de andra tjejerna - inget smink, inget försök att 'förföra' mig med sin(a) kvinnlighet

2. Vad uppskattar ni med er partner i vardagen?


att hon är intelligent och har humor - att hon tänker.

3. Vad har ni för problem med er partners individualitet/personlighet? D.v.s. vilka unika särdrag har ni svårt för?

hennes bokstavlighet

4. Vilka personlighetsdrag känner ni er inte attraherade till?

hennes 'allt är svart eller vitt' tänkanden i vissa situationer

5. Är ni man, kvinna eller odefinierade? :P

man
Henric
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2012-12-03

Vad attraheras ni av?

Inläggav galenpanna » 2012-12-11 19:02:41

Attraherades av hans panna, ögon samt hans snällhet. Fast egentligen inget mera men eftersom han var envis så blev det vi ändå, han var även olik andra killar jag har varit med så jag trodde det skulle bli bättre? Fast nu är jag fast i ett förhållande med en man som aldrig har attraherat mig fysiskt, och han är inte alls sexuell av sig. Jag är däremot det och det börjar bli riktigt jobbigt när jag tänker på alla år jag har kvar utan att ha mera sex....Har klarat mig med "herr höger" ett antal år men men...Hoppas ändå att han ska börja träna och gå ner i vikt och bli mera manlig av sig så vi kan få ett samliv.
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

Vad attraheras ni av?

Inläggav Lindansare » 2012-12-11 19:24:06

MolkomAnnor skrev:1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?

2. Vad uppskattar ni med er partner i vardagen?

3. Vad har ni för problem med er partners individualitet/personlighet? D.v.s. vilka unika särdrag har ni svårt för?

4. Vilka personlighetsdrag känner ni er inte attraherade till?

5. Är ni man, kvinna eller odefinierade?


1) Jag attraheras av kompetens och god självkänsla. Kompetens av alla slag: en skicklig hantverkare, en verbal person, en god dansare, en duktig kock osv. Människor som är duktiga på det dom gör och trygga i det.

2) Att han är min motsats. Han hjälper mig att strukturera och förklara omvärlden. Han är lugn och stabil då jag är rasande. Han tröstar då jag är ledsen. Han är mkt kompetent inom olika områden och ett bra bollblank.

3) Han anser sig alltid ha rätt tills motsatsen är bevisad, vilket kan vara ett hinder i vardagen. Han ber aldrig om ursäkt. Och han är lite tråkig i sina intressen.

4) Osäkerhet och inkompetens.

5) Kvinna.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Vad attraheras ni av?

Inläggav treeman » 2012-12-12 0:06:04

(big secret)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Vad attraheras ni av?

Inläggav Ketutar » 2012-12-12 9:58:29

Jag är en gift kvinna.

Jag blev attraherad av att han såg mig. Han gjorde en medveten försök att få min uppmärksamhet, han bjöd på en kopp kaffe, han bjöd mig ut och lyssnade på mig.
(o, ja. Han var min första och enda pojkvän och jag var 26 när vi började vara ihop, så det var förmodligen bara att plocka upp för honom, men det här är min verklighet.)
Han höll inte med allt, men tillräckligt mycket för att få mig känna mig intressant - och göra sig själv intressant för mig. Vi hade samma intressen, likadan känsla för humor, tyckte om att göra samma saker... och han sade fina saker om mig. Sådana saker jag kunde tro på. Och vissa sådana jag inte kunde tro på, men var sköna att höra :-D Han fick mig känna mig vacker, rolig, trevlig, intressant, attraktiv, tilltalande... värd att ha.

Jag uppskattar enormt det att han är snäll, omtänksam och romantisk... han gör små tjänster till mig, utan att få det kännas som om jag är skyldig honom något. Han ger mig blommor och andra sådana saker... som att dela information eller bilder på nätet som fick honom att tänka på mig, eller som han tror jag skulle tycka om.
Och han känner mig så väl. Ibland får jag en känsla han känner mig bättre än jag gör. Han vet mycket väl vad mina brister och fel är, men ändå älskar mig.

Och han är väldigt intelligent på alla sätt... han vet väldigt mycket, han är kvick och rolig, och han är vis och förståndig. Intelligens och känsla för humor är viktigt.

Han är kreativ, konstnärlig, skapande människa. Det är viktigt för mig, som kommer från en skapande släkt och är en artisan själv. Han har väldigt bra känsla för skönhet, proportioner, stil, i allt han gör och hur han klär sig och allt... allt det där gör också det att han säger att han tycker jag är vacker mer smickrande, för jag vet att han vet vad han pratar om :-D
Och jag vet att han är ärlig och uppriktig, skulle inte säga sådana saker om han inte verkligen tyckte det :-D

Att han är pålitlig och ärlig är viktigt också.

Och givetvis tycker jag han är snygg. Han har ett sätt att föra sig som gör alla andra män mindre... Det är inte så att han sätter sig på människor, han är inte en mobbare eller högmodig, det är bara hans närvaro, pondus, självförtroende...
Han pratar mycket och skrattar mycket, och jag älskar att gå på fester med honom... varje gång jag hör hans skratt från andra sidan lokalen, slutar jag att lyssna på människor jag pratar med och bara hör hans skratt och ler med stjärnögon... Jag älskar att titta på honom... och jag tänker "det är jag som går hem med denna dära..."

Jag vet att det är töntigt, men... Vi har varit gifta för snart 14 år, och jag är fortfarande kär i honom.

Vilka särdrag har jag problem med? Ja, det finns sådana.
Laissez-faire attityden. Mañana attityden. Han gör bara saker han vill göra, och det är inte alltid det som behövs göra. Det är inte det att han medvetet vägrar att göra det som ska göras, utan att han glömmer. (Det positiva är givetvis det att jag vet att alla de där små saker han gör för mig, dem vill han göra. För annars skulle han glömma att göra det.) Han är väldigt tankspritt, och skulle glömma sitt huvud om det inte var fastskruvat. :-D Så det att vi behöver leta efter hans glasögon, snus, nycklar, böcker och papper, kaffekopp, fjärrkontroll, tändstickor... hela tiden, det är en detalj i livet med honom jag skulle kunna vara utan.
Han har häftig humör. Han kan vara väldigt gnällig och sur.
Och sen finns det vissa otrevliga erfarenheter i hans liv som gör att ibland tolkar han verkligheten på ett sätt som är inte bra för någon av oss.
Ketutar
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-12-03
Ort: Södertälje

Vad attraheras ni av?

Inläggav elle » 2012-12-13 20:28:03

Ketutar skrev:Jag är en gift kvinna.

jag trodde du var en man :shock: .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad attraheras ni av?

Inläggav Exploitbat » 2012-12-19 21:08:42

MolkomAnnor skrev:1. Vad var det ni drogs, eller attraherades, till (d.v.s. egenskaper, karaktärsdrag, personlighet)?



Han visade intresse för mig. *våp*
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Vad attraheras ni av?

Inläggav Pieohpah » 2012-12-19 21:47:51

Tomboys, näsor och armhålor. Inget jag har planerat, men så är det!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vad attraheras ni av?

Inläggav Savanten Svante » 2012-12-19 23:09:53

Jag attraheras av intelligens.

PMa gärna mig om du är kvinna och smart :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Vad attraheras ni av?

Inläggav Chaos » 2012-12-19 23:10:59

Savanten Svante skrev:Jag attraheras av intelligens. PMa gärna mig om du är kvinna och smart :)
What he said.
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Vad attraheras ni av?

Inläggav treeman » 2012-12-30 17:04:10

Savanten Svante skrev:Jag attraheras av intelligens.

PMa gärna mig om du är kvinna och smart :)


Jag är nästan smart och nästan kvinna men jag antar att det inte duger åt herren. Din lilla perfektionist.

treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Vad attraheras ni av?

Inläggav Angerboda » 2012-12-30 19:59:08

Känner mig inte helt bekväm med att svara på frågorna då de till viss del känns privata.

Jag attraheras först och främst av det yttre om attraktions ska kvarstå krävs dock betydligt mer än en snygg tilltalande förpackning. Har även hänt att jag varit attraherad av och haft relation med estetiskt inte alls tilltalande killar men då först haft en relation som växt.

Min sambo föll jag först för rent utseendemässigt han var snygg faktiskt snyggast på stället och uppmärksammade mig. Var tänkt som ett one night stand men nu är vi inne på öh jag tror att det är 9 eller 10år.

Om jag svarar på frågorna utan att knyta dem till karln utan mer så där generellt.
1. Utseende. Om det inte är en vänskapsrelation som går över till sex eller kärlek så är det första jag attraheras av utseendet.
2. Egenskaper i vardagen. Ja även fast jag själv är ointelligent och asocial så uppskattar jag det motsatta hos en partner. Har svårt att stå ut med folk och speciellt i längden om de dessutom är ointelligenta. En social sida hos en partner ger mig egentid. Humor att man har liknande eller kompletterande humor.
3.Vad har ni för problem med er partners individualitet/personlighet? D.v.s. vilka unika särdrag har ni svårt för? Denna fråga är i och med att jag är i en relation lite väl personlig för att jag ska kunna besvara på den.
4. Vilka personlighetsdrag känner ni er inte attraherade till?
Hur snygg en karl än är i mina ögon är han korkad eller vräker ur sig intoleranta ignoranta åsikter som sanningar så blä.
Överdriven självsäkerhet. Narcissism, Opraktisk, Opålitlig, Vek, Beroende. Äsch det är svårt att lista finns så extremt mycket som är inte är attraherande. Detta rent generellt inte om min sambo får då skulle jag aldrig behållit han så länge.
5. Uppenbarligen en kvinna.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Vad attraheras ni av?

Inläggav suuuunnaaa » 2013-01-10 20:02:42

1.Personer som är snälla mot mig och andra,hjälpsamma,sympatiska,glada,roliga,trevliga,de som får mig känna mig trygg och de som inte är som många ungdommar är idag stojiga.

2. Allt i princip men speciellt att han förstår mig hjälper mig och andra att han är sympatisk och respekterar tjejer vilket dom flesta inte gör. Jag älskar sättet han behandlar mig på och hur han hjälper mig. En annan sak jag älskar med honom är hur han tog min hand första gången hur han lagar mat till mig och att han kallar mig princess. Sen så är det helt underbart att han verkligen vill ha barn och att han skulle älska och hjälpa ett barn med handikapp.

3. Att han lätt blir sur för då blir jag osäker men det kan han inte hjälpa för att han har ADD.

4. Det skrev jag ju på ettan

5. en ung tjej:)
suuuunnaaa
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-01-09
Ort: Kallhäll

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in