Utvecklingsanställning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utvecklingsanställning

Inläggav johan_uppsala » 2010-04-08 12:59:01

Finns någon här som har eller har haft sådan och vill berätta lite med egna ord hur det upplevts och vad det inneburit?
Informationen som finns tillgänglig är väldigt knapphändig och lite luddig och jag tycker det känns lite obekvämt att ge mig in i något som jag inte helt har grepp om.

Vad innebär en utvecklingsanställning?
Det arbete som Arbetsförmedlingen förmedlar är ett anpassat arbete, vilket innebär att
hänsyn tas till arbetstid, arbetstempo och till de arbetsuppgifter som ska utföras. Du
ska samtidigt med arbetet även kunna delta i vissa insatser som bidrar till att du ut-
vecklar din arbetsförmåga.


Särskilt ovanstående förvirrar mig, vad har det inneburit för er rent konkret, ni som haft sådan anställning?

Jag är otroligt tacksam för alla försök till svar
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-05 2:22:38, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav annikaj68 » 2010-04-08 13:48:45

Hej johan_uppsala :)

För mig innebar Utvecklingsanställning en bra chans att komma in på arbetsmarknaden och få arbeta utifrån mina förutsättningar. Under denna tid kartlade AF Rehab mina styrkor och svårigheter och dessa diskuterades på de regelbundna uppföljningsmöten som vi hade tillsammans med min arbetsledare.

En insats som du nämner kan vara att jag hade kontakt med AF Hörsel i Uppsala pga min ljudöverkänslighet som resulterade i att jag via hörcentralen på hemmaplan fick individanpassade öronproppar som sänker allt ljud med 15 decibel.

En Utvecklingsanställning kan man vanligtvis ha under högst ett år. Därefter kan den övergå i en Trygghetsanställning. Båda anställningsformerna ger arbetstagaren rätt till en avtalsenlig lön och arbetsgivaren rätt till bidrag för produktionsbortfall.
Senast redigerad av annikaj68 2011-05-05 2:22:38, redigerad totalt 1 gång.
annikaj68
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-08-14
Ort: Borlänge

Inläggav johan_uppsala » 2010-04-08 13:55:57

Tack så mycket för svaret annikaj68! Om du vill får du jättegärna berätta mer om hur arbetet anpassades efter dina förutsättningar.

Jag funderar mycket kring vad skillnaden skulle vara mellan en heltid och 75% med sådan anställning, hur påverkar det arbetet?
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-05 2:22:38, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav annikaj68 » 2010-04-08 15:30:44

För mig anpassades arbetet bl a genom att:
* olika arbetstider prövades, t ex att arbeta för- eller eftermiddagar. till sist blev det fyra dagar/vecka, med en vilodag mitt i veckan. (Min arbetsförrmåga är halvtid)
* jag fick ett eget arbetsbord på verkstaden där jag arbetade. Detta för att jag fick ha den ordning jag ville och behövde för att må bra. (Tyvärr var placeringen mitt i verkstaden dålig och skulle ha flyttats om jag arbetat kvar).
* Min arbetsledare blev mitt sociala bollplank som jag kunde ta stöd av i olika situationer.
Senast redigerad av annikaj68 2011-05-05 2:22:38, redigerad totalt 1 gång.
annikaj68
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-08-14
Ort: Borlänge

Inläggav johan_uppsala » 2010-04-08 16:59:10

Tack igen annikaj68 :)
Det där låter väldigt bra. Hur fungerade det när arbetstiderna anpassades? Var det från dag till dag eller från månad till månad de ändrades? Och hur var det med lön, varierade den efter hur många timmar du jobbade eller fick du hela tiden samma lön?
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-05 2:22:38, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav Alien » 2010-04-09 1:09:41

Det verkar vara en djungel av olika slags anställningsformer. Kanske kan den leda till anställning med lönebidrag. Så här står det på en sida:

Genom en utvecklingsanställning kan du både arbeta och delta i andra utvecklande aktiviteter samtidigt. Du kombinerar alltså arbete med till exempel:

•Utprovning av hjälpmedel
•Utbildning
•Leta jobb-aktiviteter
•Vägledning

Innan du börjar arbeta tar Arbetsförmedlingen och arbetsgivaren tillsammans med dig fram en plan på vad du ska göra och om du ska delta i andra aktiviteter. Arbetet ska planeras utifrån dina förutsättningar. Det kan innebära att arbetstider och arbetstempo påverkas. En utvecklingsanställning kan pågå i högst ett år. Under den tiden ska du ha lön enligt avtal.

Arbetsgivaren kan få bidrag för hela kostnaden. Bidraget är detsamma som ett lönebidrag.
Funkaportalen
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:22:38, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav annikaj68 » 2010-04-09 13:46:20

Johan_uppsala
Vilka tider som jag skulle arbeta var något vi prövade oss fram till. T ex så prövade vi förmiddagar under flera veckor, men det bästa för mig är en ledig dag i mitten av veckan. Jag fick betalt efter den tid jag var på jobbet. Inget avdrag för besök på t ex AF och Habiliteringen, men var jag sjuk var det en dags karens som gällde som för de flesta andra.

(Nu har jag på min nuvarande anställning, som är en trygghetsanställning ansökt om och fått beviljat "Särskilt högkostnadsskydd", vilket innebär att jag slipper karens och arbetsgivaren slipper betala sjuklön de första 14 dagarna. Det har jag fått pga min svåra epilepsi.)
Senast redigerad av annikaj68 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
annikaj68
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-08-14
Ort: Borlänge

Inläggav matterik » 2011-01-30 7:29:06

Jag har haft en utvecklingsanställning nu i en månad på mora kommun. Men det dimper inte ner någon lön. Mitt lönekonta har fått in dagersättning men det är från förra månaden. Får man ingen lön första månaden om man har utvecklingsanställning?
Senast redigerad av matterik 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav annikaj68 » 2011-01-30 13:19:41

matterik skrev:Får man ingen lön första månaden om man har utvecklingsanställning?


Matterik

Lönen kanske betalas ut en månad i efterskott???? :idea:



Moderator Barracuber: rättade till citeringen
Senast redigerad av annikaj68 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
annikaj68
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-08-14
Ort: Borlänge

Inläggav johan_uppsala » 2011-01-30 14:20:06

Min anställning startade 27:e april och fick första lönen 25:e maj. Kan nog var värt att kontakta lönekontoret så ingen gjort en miss.
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Inläggav ragnevi » 2011-02-01 21:45:16

Jag har anställt en tjej med utvecklingsanställning.

För mig som arbetsgivare är det inte någon större skillnad gentemot lönebidrag, men hon har sämre anställningstrygghet än vid lönebidrag. Anställningen har precis blivit förlängd ett halvt år till.

Det är ett krav att det finns kollektivavtal, men får du möjligheten att få ett arbete med detta bidrag tycker jag du ska ta den.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav matterik » 2011-02-01 22:14:57

Jag pratade med lönekontoret på mora kommun och de säger att de har inga papper på att jag är anställd på mora kommun så det är därför jag inte har fått någon lön. Jag orkar inte gå till jobbet mer nu när jag har tydligen jobbat där en månad och inte ens varit anställd fast jag inte vetat om det. Så jag stannar hemma. Orkar inte med arbetsförmedlarna heller.
Senast redigerad av matterik 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2011-02-01 22:48:31

Det är ganska rörigt för mig. Jag skrev alltså på ett anställningsavtal "utvecklingsanställning" i december 2010 för att jobba 75 % på mora kommun. Det verkade bra. Jag fick ett brev hem att jag beviljats statsbidrag på ett år, dvs hela min lön betalas av staten. Det låter bra.

Jag jobbade på under januari. Under december hade jag också skrivit på ett papper på habiliteringen att jag inte orkade ha kontakt med arbetsförmedlarna och att habiliteringen fick bryta sekretessen angående vad som fanns om mig på arbetsförmedlingen och att de fick företräda mig på arbetsförmedlingen. Allt verkade bra.

Men ingen lön kom in under januari. Chefen gjorde intryck av att jag hade ett jobb där. Dvs en anställning. Eftersom ingen lön kom in under januari så ringde jag lönekontoret och fick då reda på att de inte hade några som helst papper på att jag var anställd på mora kommun. De sa också att det finns alltid en akt lagrad för varje person som är anställd men det finns inget sådant om dig sa de.

Sen fick jag prata med habiliteringen och där fick jag reda på att kuratorn som har hjälpt mig skulle sluta och att jag inte skulle få träffa henne igen. Dessutom sa hon att man inte fick byta arbetsförmedlare, vilket jag hade begärt.

Arbetsförmedlaren hade heller inte lämnat ut någon information till henne trots att jag skrivit på papper om det, han hade hänvisat till sekrettess trots att jag hade skrivit på papper att sekrettess kunde brytas.

Det är två arbetsförmedlare som gjort ett helvete för mig under 2010 ända sedan jag var hos en arbetspsykolog och hon skrev något papper om funktionsnedsättning kopplat till autistiak drag etc.

Först i april så blev jag helt utförsäkrad. Sedan blev jag av med mitt funktionshinder och de höll på att stressa ihjäl mig. Men jag fick lön då, eller rättare sagt aktivitetstöd. Men det var ett helvete. Sen lämnade jag in ett papper från psykiatrin för de pratade om att jag behövde något från vården för att kunna slippa alla deras krav. Då fick jag den här utvecklingsanställningen beviljad med som sagt total lurad blev jag , inget lön kom in.

Det är som när man tar något som innehåller funktionsnedsättning så har man indirekt skrivit på ett papper att man kan behandlas hur som helst, få jobba helt gratis utan att ens informeras om att man inte kommer få lön etc. Finns ingen gräns för hur helvetiskt de kan bete sig mot en men om man säger något dumt mot dem så registreras det som ett personangrepp och man blir avstängd och får inga pengar från socialen heller.

Hur som helst nu har det alltså hänt igen. Och jag har försökt gardera mig mot detta genom att ta kontakt med habiliteringen och få dem att ta över kontakten med arbetsförmedlingen men instället så säger hon på habiliteringen upp sig precis när jag behöver hjälp och ingen hjälp får man. Lite komiskt på något sätt om det inte var allvarligt och handlade om mig och min dotters ekonomi. Helt otroligt hur saker och ting går till.
Senast redigerad av matterik 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2011-02-02 1:12:13

matterik skrev:Jag fick ett brev hem att jag beviljats statsbidrag på ett år, dvs hela min lön betalas av staten.

Det kanske innebär att det är Försäkringskassan som ska betala ut lönen och de är sällan snabba...

Många har en löneperiod som från första till sista en månad, lönen betalas då oftast ut den 25 månaden därefter, men det finns många andra varianter, så om du började jobba i januari så kommer lönen troligen först den 25e februari, men har du jobbat i december så verkar det underligt att du inte fått något än.

Ta med anställningsavtalet till lönekontoret och fråga dom varifrån du ska få lön.
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ragnevi » 2011-02-02 1:40:41

Nej, det är arbetsgivaren som ska betala ut lönen. Däremot släpar utbetalningen från Arbetsförmedlingen efter med en månad, men det ska inte innebära att lönen uteblir.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav matterik » 2011-02-02 14:00:21

Fick en lön på mitt konto idag och lönekontoret säger nu att de har papper på att jag är anställd där, men jag är så trött att jag bara orkar sova.
Senast redigerad av matterik 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2011-02-02 16:31:36

Grattis, det löste sig till slut!
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nano » 2011-02-13 1:13:30

NTs klarar inte att göra system ;)
Därför fungerade det så dåligt.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav matterik » 2011-02-15 7:06:44

Ja lönen kom in men konflikten verkar inte ha slutat för det.

Den 7 februari 2011 blev jag utsatt för sexuella trackasserier av min chef där hon tyckte att jag skulle kontakta arbetsförmedlingen och se om de kunde financiera en utbildning där jag fick lära mig att frisera kvinnors underliv. Dvs klippa könshår på kvinnor.
Senast redigerad av matterik 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2011-02-15 11:06:14

matterik skrev:Ja lönen kom in men konflikten verkar inte ha slutat för det.

Den 7 februari 2011 blev jag utsatt för sexuella trackasserier av min chef där hon tyckte att jag skulle kontakta arbetsförmedlingen och se om de kunde financiera en utbildning där jag fick lära mig att frisera kvinnors underliv. Dvs klippa könshår på kvinnor.

WTF? :shock: :shock: :shock:
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nano » 2011-02-15 14:36:20

Ja låter minst sagt märkligt, vad var upprinnelsen till detta?

Kan tänka mig en del situationer då det bara skulle kunna vara ett skämt som gick fel men det verkar ju olustigt speciellt om en chef säger så.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav matterik » 2011-02-23 8:05:36

Jag har haft en psykiskt stressreaktion och fysiskt förresten under typ en vecka. Har isolerat mig, filtrerat email och sovit mest på dagarna för att hantera den.

Jag har blivit bättre nu, börjat få tillbaka psyket till viss del.

Jag får enorm ilska när jag får en psykiskt stressreaktion. Men jag kan hantera det genom isolation.

Jag anmälde min chef till socialstyrelsen för de sexuella trakasserierna. Jag fick svar från socialstyrelsen att de mottagit min anmälan. Det är socialstyrelsen som utfärdade statsbidraget som varit min lön. Jag fick dock bara vara sjukskriven en vecka utan läkarintyg. En vecka hade gått igår. Jag begärde läkartid på mina vårdkontakter men fick svar att eftersom jag behövde på en gång så skulle jag ringa akuten på vårdcentralen. Jag kände att jag inte orkade det så jag skickade en lika dan förfrågan istället till psykiatrin. Har inte fått svar från dem ännu.

Så from igår är jag helt utan ersättning igen.
Senast redigerad av matterik 2011-05-05 2:22:46, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Utvecklingsanställning

Inläggav matterik » 2011-03-31 11:38:36

Lite uppdatering om hur det gått med min utvecklingsanställning. Jag är hemma helt utan ersättning för närvarande. Jag sjukskrev mig den 15 februari. Arbetsgivaren lät bli först att sjukskriva mig till försäkringskassan (Jag orkade inte ha någon kommunikation med arbetsgivaren). Jag hade ett personligt ombud som hjälpte mig dock så att arbetsgivaren sjukskrev mig till försäkringskassan. Försäkringskassan sa att arbetsgivaren bröt mot sjukpenninglagen när den inte sjukskrev mig inom tre veckor.

Innan, den 7de februari, så hade jag först varit hos överläkaren på psykiatrin som hade avskrivit alla mina psykiatriska diagnoser, dvs ångest, depression, borderline personlighetsstörning och schizotypisk störning och remitterat mig till habiliteringen för utredning. Måste handla om aspergerutredning för habiliteringen har inget annat vad jag förstår som kan stämplas på mig. En diagnos som snart ska tas bort från DSM dessutom vad jag förstår.

Samma dag, dvs den 7 februari, så blev jag på lunchen sexuellt trackasserad av min arbetgivare. Sista veckan gick jag i chock och sedan på måndagen den 15 februari så var jag sjukskriven. Jag fick först en månads sjukskrivning från psykiatrin.

Men när jag kom tillbaka till psykiatrin den 17 februari så vägrade de att sjukskriva mig mer. På sjukintyget jag fick för månaden innan så står det att jag har 100 procent nedsatt arbetsförmåga och att prognosen är att jag kommer återfå en viss arbetsförmåga. Innan hade jag jobbat 75 %. Men nu har jag alltså 100 procent arbetsförmåga och ligger hemma och vilar på dagarna och sover på nätterna.

Jag hade fått en knöl under huden som jag var livrädd för på grund av att min mamma dog i cancer i januari i år. Jag var helt lamslagen av ångest. Jag kunde dock prata med mitt personliga ombud som lyckades få mig att inse att jag kunde kontakta vårdcentralen. Jag gick till akuten och hotade att skära ut den och fick en tid morgonen efter där de tog ut den. Den skickades på mikroskopi och jag har nu fått svar att det var helt ofarligt. Det vår någon sorts förkalkning runt ett hårstrå.

Mitt personliga ombud menar att jag kan få fortsatt sjukskrivning, vilket alltså för närvarande är under utredning på något sätt, vet inte hur. Jag är ju inte uppsagd ännu trots att jag inte har något läkarintyg from 22 mars.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Utvecklingsanställning

Inläggav svempus » 2011-10-19 18:23:48

tycker det är bättre att fråga i denna tråd om det jag undrar över än att starta en ny om detta ämne...

har en fråga gällande utvecklingsanställning nu när det är uppe i denna tråd. och det är att jag har fått en utvecklingsanställning nu från den sista september till den 29 september nästa år. det jag tänkte på är bidragsnivån som är satt till 90%. betyder det att dom har räknat med att jag bara har en arbetsförmåga på 10%? eller är det nått annat det står för?..
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in