Utställning av Laurie Anderson på Moderna museet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utställning av Laurie Anderson på Moderna museet

Inläggav Någon » 2023-05-07 17:24:20

https://www.modernamuseet.se/stockholm/ ... -anderson/

Finns det någon mer här som gillar vad Laurie Anderson gör och har gjort?
Sökte på ”Laurie Anderson” och hittade bara ett (gammalt) inlägg. En lista som Kahlokatt gjort över artister som hon har eller hade skivor av.

Utställningen är lite jobbig för någon som är intryckskänslig. Det är en multimedia utställning, med mörka väggar, ljud- och ljusinstallationer, utöver montrar, föremål, bilder och skyltar.

Det är många ovanliga ljud i olika rum, som hörs mellan rummen. Det upplevde jag störande till en början.
Men när jag vant mig och tillbringat tillräcklig tid med att gå runt, hittade jag mitt eget sätt att ta in allt.
Och blev väldigt upplivad.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Utställning av Laurie Anderson på Moderna museet

Inläggav Solblomma » 2023-05-18 6:22:40

Jag hade inte hört talas om Laurie Anderson, men nu när jag har läst lite om henne är min känsla att jag både till kropp och själ är fast här på västkusten bland lugna, trygga, släta klippor, havsmotiv och fyrar. Jag gissar att hennes utställning skulle framkalla en meltdown. Men jag tycker om hennes "spegelfoton", de fick mig att börja tänka och känna på ett oväntat sätt.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Utställning av Laurie Anderson på Moderna museet

Inläggav Någon » 2023-05-18 16:05:10

Solblomma skrev:Jag hade inte hört talas om Laurie Anderson, men nu när jag har läst lite om henne är min känsla att jag både till kropp och själ är fast här på västkusten bland lugna, trygga, släta klippor, havsmotiv och fyrar. Jag gissar att hennes utställning skulle framkalla en meltdown. Men jag tycker om hennes "spegelfoton", de fick mig att börja tänka och känna på ett oväntat sätt.

Det tar tid att smälta hennes verk.
För längesen kom en kompis till mig med kasettband där han spelat in hennes musik. Det här var innan internet fanns överallt. Han undrade om jag ville hänga med på en konsert med henne. Jag tackade vänligt men bestämt nej. Då tyckte jag bara musiken var rörig och hemsk.
Men sen har jag hittat olika guldkorn, texter, bilder och filmer på nätet. Och blivit ett fan.
https://youtu.be/8PLWVXICQyM
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in