Utredningen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredningen

Inläggav Sockan » 2009-11-08 11:33:21

Jag var på mina utredningar i måndags och tisdagen. Två hela arbetsdagar långa. Jobbigt med alla frågorna och var helt slut i tisdags.

Psykologen som jag gjorde WAIS-testerna med berättade innan vi var klara att det lutade åt Asperger även om jag hade höga poäng på adhd´s koncentrationstest. Men det är inte först i februari som jag får den slutgiltiga diagnoserna.

Ville bara skriva av mig.
Senast redigerad av Sockan 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
Sockan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-05-17
Ort: Åland

Inläggav Oskar » 2009-11-08 11:51:48

Ungefär hur ser en AS-utredning ut? Vilka sorts frågor m.m.? Funderar på att göra en utredning, men tvekar lite.........
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav Peace » 2009-11-08 12:15:16

Vad bra att få det gjort på två dagar, även fast det kanske var jobbigt med så mycket på en gång. Har varit på utredning typ 5 ggr och är fortfarande inte klar. Nu har den dessutom avbrutits så det lär dröja evigheter innan jag får fortsätta och får reda på resultat. Vad var det för typ av koncentrationstest du gjorde? Har för mig att jag också gjort nåt sånt. Vet inte mitt resultat dock.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-08 12:24:09

Hej!

Helst ska man inte veta exakt vad testerna innebär, eftersom de inte ger ett rättvisande resultat om man vet om vad som ska hända och kan "plugga på". Men jag ska ändå svara lite grann.

Ett WAIS-test innefattar många olika delar. Det är ett intelligenstest, har jag tolkat det som. Det är vanliga IQ-tester, matteuppgifter att räkna i huvudet, bygga mönster av klossar där ena sidan är röd och andra vit, sortera seriestrippar utan ord i rätt ordning och sådant.

Man får också svara på en massa frågor. Eftersom man ska utesluta utvecklingsstörning, är det en stor spännvidd på frågorna. De kan fråga fåniga saker som "Vad är frukost?" eller "Hur stor är Sveriges befolkning?" men rätt som det är kommer det frågor typ "Vem uppfann skiftnyckeln?" vilket är ett mått på inteliigensen.

Vanligtivs kompletteras WAIS med andra tester. Det blir också vanliga samtal, där det kartläggs hur man var som barn, hur man är nu, problem på jobb/skola och liknande.

Min mamma fick en bibba papper att fylla i hur jag var som barn, sedan pratade utredarna med mina föräldrar och de fick se en kort film om AS. Jag fick också se filmen om AS, fast inte samtidigt som mina föräldrar. Det finns också de som inte haft sina föräldrar inblandade i utredningen, men jag tror att ska man hålla sina föräldrar utanför ska det finnas bra skäl till det. Annars är det bra att ens föräldrar berättar om en som liten.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MissNervvrak » 2009-11-08 12:38:39

Nu går jag OT kanske, men jag har funderat över det här med att utredarna vill prata med ens föräldrar. Mina föräldrar bor 50 mil bort och har alltså mycket begränsade möjligheter att komma hit. Sedan har jag en jättebra relation till min mamma men ingen som helst kontakt med min pappa. Måste utredarna träffa honom också, eller räcker det med mamma? Och går det att prata med föräldrarna på telefon/skicka papper om de inte kan komma hit?
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav Sockan » 2009-11-08 17:26:19

Tack för alla svaren. Jag gjorde inte enbart aspergertest utan även andra såsom adhd.

MissNervvrak: Dom behöver inte komma dit utan dom kan ringa till dina föräldrar. Dom skall ringa till min mamma eftersom hon bor i Stockholm och utredningen var i Uppsala. Mamma min har svårt för att gå och ta sig dit.

Lilla gumman: ja det var såna tester som jag fick göra. Min psykolog som höll i dom testerna såg tydligen på mig att jag tyckte detta var tråkigt. Så rätt hon hade men jag tyckte att pussel och rittesterna (minnet) var roligast.
Senast redigerad av Sockan 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
Sockan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-05-17
Ort: Åland

Inläggav nano » 2009-11-09 7:46:27

Hmm, när jag tänker efter så undrar jag om jag inte gjorde ett liknande test, sedan skickades jag iväg till ett ställe i Eskilstuna, jag fattade som att det var för att när jag fick plocka ut intressanta bilder så valde jag bara tekniska bilder.

Testarna i Eskilstuna skickade tillbaka en galge jag fått göra efter en mall, de skickade galgen till den som skickade mig tillsammans med ett följebrev, där berättade de att ingen brukar göra så exakta galgar.
Jag förstod inte riktigt vad all uppståndelse var om, som om jag hade gjort något speciellt.
De hade ju sagt vad jag skulle göra och jag gjorde det.

Det slutade med att hon tyckte det var intressant att ha träffats och skickade leendes hem mig.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Oskar » 2009-11-09 17:57:04

Hur lång tid kan en utredning ta? Rör det sig om dagar, veckor eller månader?
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 22:34:43, redigerad totalt 1 gång.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav Trixy » 2009-11-09 18:02:51

Jag ska på 8 samtal med första på torsdag.. Denna utredning görs utan att dom kontaktar mina föräldrar då jag inte har kontakt med dem och det gå bra utan att intervjua andra... sa dom..
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in