Utredningen - Frågeformulär

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredningen - Frågeformulär

Inläggav Asbergerkille » 2015-07-18 23:46:43

Någon som vet något bra och tillförlitligt frågeformulär för att ta reda på om man har Asbergers? Nu kanske det inte som privatperson går att få tag på de frågeformulär som utredningarna använder sig av, men det skulle vara intressant ifall det finns någon som kan dela med sig av frågor/frågeformulär som jag själv kan förvänta mig att få när jag en gång blir kallad till NP-utredningen.
Länka gärna!
Asbergerkille
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-07-17

Utredningen - Frågeformulär

Inläggav nano » 2015-07-19 13:07:21

Kan inte säg att jag vet direkt men det finns ju ett antal, aspie-quiz tror jag det heter, tror det fanns ett från wired magazone eller vad det nu heter.
Om dess kvalitet vet jag inte.

Välkommen hit förresten.

Om stavningen av asperger, jag gjorde samma misstag och likaså många andra, namnet kommer från österikaren och psykiatern Hans Asperger och stavas därför med p istället för b som det förmodligen hade gjort om det var ett svenskt namn.
NP utredningen, borde ju kunna heta så lika väl när jag tänker efter "Neuro Psykiatrisk" utredning.
Uttrycket NPF finns ju också, "Neuro Psykiatrisk Funktionshinder" utredning tror jag det ska stå för, men blir osäker nu när jag skriver.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Utredningen - Frågeformulär

Inläggav Zima33 » 2015-07-19 20:23:52

Tror de bl.a brukar använda Baron-Cohens AQ och EQ-skattningsskalor.
Har för mig att jag fick göra nåt sånt test som jag tidigare gjort på nätet (kände igen frågorna) men det är ju bättre om man inte gör det innan. Om man gjort testen innan så kan man ju omedvetet anpassa svaren den andra gången och då blir inte resultatet rättvisande...

Men jag förstår att du vill känna dig förberedd. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in