Utredning - tror jag har AS men har inga specialintressen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredning - tror jag har AS men har inga specialintressen

Inläggav Sockan » 2009-09-02 12:00:50

Jag har äntligen fått en tid till utredning. En utredning som skall omfatta adhd, asperger och tourette. Det skall pågå i två HELA dagar samt en diagnos dag en månad senare. Kan tänka mig att jag får vara där hela dagar eftersom jag bor på Åland och utredningen är i Uppsala.

Jag tycker själv att jag har jättemycket drag av Asperger med ett undantag. Det är att jag inte har något specialintresse. Det har även min mamma hakat upp sig på. Jag några få intressen istället. Det är sticka och tv-spel samt att vara på internet. Allt går i perioder och kräver visserligen mycket energi och tid.

Men tänk om utredaren inte tycker att jag har AS och vad kan det då vara? För jag har extremt svårt att se någon i ögonen (knappt ansiktet heller), jag hakar upp mig på ord och tar saker bokstavligen och det brukar min man retas med. Jag har en vän och jag har social fobi eller bara skygg. Jag förstår inte alltid vad folk menar och tror att allt dom säger är sant.

Jag gillar språk men jag har svårt att avsluta det jag påbörjat så jag lär mig inga språk.

Det jag vet att jag har är bipolär.
Senast redigerad av Sockan 2011-05-04 21:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Sockan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-05-17
Ort: Åland

Inläggav Pemer » 2009-09-02 17:14:34

Hej och välkommen!!

Pja... det är inte något kriterium att man måste ha ett specialintresse, kan du lugnt hälsa din mamma. Många "där ute" har missuppfattat kriterierna väldigt.

Så här ser de ut i diagnosmanalen DSM-IV:

A. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på minst två av följande sätt:
(1) påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
(2) oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
(3) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
(4) brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:
(1) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
(2) oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
(3) stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
(4) enträgen fascination inför delar av saker

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen
(t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.


Man måste alltså inte uppfylla alla fyra punkterna under A respektive B, men alla åtta punkterna är av många felaktigt tolkade som kriterier för att kunna ha Asperger.

Jag börjar misstänka att många som ärligt försökt sätta sig in i kriterier för Asperger helt enkelt inte har förstått vad de läst ordentligt, och missat det där med "visar sig på minst två", respektive ett, "av följande sätt". :roll:

Lycka till med utredningen!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Albulena » 2009-09-02 17:25:41

Jag tror att många som utreder lägger stor vikt vid detta:


(1) påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen


Om man är bra på ögonkontakt och ansiktsuttryck (beter sig som dom flesta) så tror dom inte att man kan ha aspergers. Så tror jag att det är iallafall.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 21:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav Pemer » 2009-09-02 17:38:00

Det är förmodligen sant, ja.

Och så är sanningen att det inte ens det är något exklusivt kriterium i sig, utan en av fyra punkter, av vilka minst två måste uppfyllas...

:roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-02 17:43:07

(3) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)

Detta har jag inte märkt hos någon aspergare av de som jag har lärt känna mer (de man inte känner har nog inget intresse av att visa allt och alla).

"Se där", "titta här" om olika saker är inte ovanligt alls.
Även bland de aspergerbarn som jag har träffat.

Jag förstår nog inte alls det här delkriteriet. Har jag missförstått eller tolkat för bokstavligt igen?
Kanske man brister i att "dela" "rätt" saker? Och så har det studerats och kallas brist?
Å andra sidan så kan det förekomma att aspergare kan "dela" med sig om vilka bra städgrejer de har hittat. Det är väl "rätt" sak?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Pemer » 2009-09-02 17:44:47

Så här ser det ut i ICD-10, som kanske används oftast:

A. Ingen kliniskt signifikant allmän försening av språklig eller kognitiv utveckling. För diagnos krävs att enstaka ord skall ha uttalats vid två års ålder eller tidigare och att kommunikativa fraser har använts vid tre års ålder eller tidigare. Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling. Den motoriska utvecklingen kan emellertid vara något försenad och motorisk klumpighet är vanlig (dock inget nödvändigt diagnostiskt kriterium). Isolerade specialförmågor, ofta relaterade till onormala intressen och sysselsättningar, är vanliga, men krävs inte för diagnos.

B. Kvalitativa avvikelser i ömsesidig social interaktion (samma kriterier som för autism).

(1) Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel tar sig åtminstone två av följande uttryck:

(a) oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet;

(b) oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;

(c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

(d) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse).

C. Individen uppvisar ett ovanligt intensivt, avgränsat intresse för något område eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter (samma kriterium som för autism. Det är emellertid antagligen mindre vanligt att dessa innefattar varken motoriska manér eller att man sysselsätter sig med delar av objekt eller leksakers ickefunktionella delar).

Åtminstone ett av följande uttryck:

(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma (överdrivna) i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäv natur men inte till innehåll eller fokusering;

(b) uppenbarligen tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;

(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;

(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).

D. Störningen går inte att hänföra till andra varianter av genomgripande utvecklingsstörningar: vanlig schizofreni (F20.6), schizotyp störning (F21), tvångssyndrom (F42.-), anankastisk personlighetsstörning (F60.5), reaktiv störning i känslomässig bindning under barndomen (F94.1) eller distanslöshet hos barn (F94.2).


Hm. Jag har aldrig ens satt mig in i ICD-10-kriterierna förut. Här finns ju absolut inget kriterium som någon utredare som satt sig in i mitt fall kan påstå är ouppfyllt, vilket min ursprunglige utredare uppenbarligen gjorde. I DSM-IV fanns åtminstone ett jag kunde förstå om man ansåg ouppfyllt, men här gör det inte ens det. Inte ett enda.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sockan » 2009-09-02 20:27:42

Tack alla för svaren. Jag har nog missuppfattat allt som har med specialintressen. :wink:

Nu känns det mera som mig i kriterierna.
Sockan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-05-17
Ort: Åland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in