Utredning/Tester

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredning/Tester

Inläggav filmfreaken » 2013-07-12 16:09:11

Hej !!

Jag står i kö för utredning. Det har jag gjort rätt länge. Jag undrar över vad det är för tester man får göra under en utredning ? Hur lång tid brukar en utredning ta ?

Ha en trevlig dag :D
filmfreaken
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2012-09-08

Utredning/Tester

Inläggav antonius » 2013-07-12 16:27:23

Det var så länge sen så kommer inte ihåg exakt, men man får sitta ner med ett team, ett antal ggn och även några gånger enskilt. De frågar naturligtvis om det mesta, dessutom får man göra lite tester med en psykolog, bla ska man vända på klossar på tid, var väl lite fånigt. Sen var det ett Roschack test, det är bilder på ''bläckplumpar'' som man ska associera och säga vad man tycker att dom liknar. Så det är inte egentligen ngt märkvärdigt att vara ängslig för. Det är väl kanske lite andra procedurer numer, men det är nog detsamma. Tar väl två c:a två månader, förmodligen mindre numer med ett par sittningar per vecka. Don't worry, kommer gå bra :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utredning/Tester

Inläggav anyless » 2013-07-13 12:59:40

Man kan få göra lite olika tester beroende på vad man utreds för, hur lång tid en utredning tar tror jag kan variera, själva testerna tog för mig 3 veckor och jag var då där en gång i veckan, sedan har jag även vart där ett gäng gånger och fått svara på en del frågor, och berätta en del om ett och annat.
anyless
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2013-07-09
Ort: Göteborg

Utredning/Tester

Inläggav Steppenwolf » 2013-07-13 14:08:14

Två dagar i rad för mig, några timmar om dagen. Sedan väntade jag en månad och fick en dag till för att diskutera resultatet.
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Utredning/Tester

Inläggav Zima33 » 2013-07-13 20:46:23

Min NPF-utredning tog några månader. Tror jag var dit en gång i veckan, några timmar åt gången och sen tog det nån månad att sammanställa utredningen också.
Testerna var lite olika, kolla på bilder, placera bilder i rad, bygga mönster med klossar, pussla, huvudräkning, beskriva likheter mellan olika föremål, se på symboler och sen skriva ner vilka man kom ihåg.
Rorschach gjorde jag inte.

Det är bäst om man inte vet något innan testerna för annars kan resultatet bli missvisande.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Utredning/Tester

Inläggav Pieohpah » 2013-07-14 1:21:33

Efter min screening har det tagit ett år, men nu ska min utredning börja. Segt!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Utredning/Tester

Inläggav Wine » 2013-07-14 9:19:47

Zima33 skrev:Min NPF-utredning tog några månader. Tror jag var dit en gång i veckan, några timmar åt gången och sen tog det nån månad att sammanställa utredningen också.
Testerna var lite olika, kolla på bilder, placera bilder i rad, bygga mönster med klossar, pussla, huvudräkning, beskriva likheter mellan olika föremål, se på symboler och sen skriva ner vilka man kom ihåg.
Rorschach gjorde jag inte.

Det är bäst om man inte vet något innan testerna för annars kan resultatet bli missvisande.


Men nu har du ju precis berättat om vad testerna innebär. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utredning/Tester

Inläggav Zima33 » 2013-07-17 1:47:38

Wine skrev:
Zima33 skrev:Min NPF-utredning tog några månader. Tror jag var dit en gång i veckan, några timmar åt gången och sen tog det nån månad att sammanställa utredningen också.
Testerna var lite olika, kolla på bilder, placera bilder i rad, bygga mönster med klossar, pussla, huvudräkning, beskriva likheter mellan olika föremål, se på symboler och sen skriva ner vilka man kom ihåg.
Rorschach gjorde jag inte.

Det är bäst om man inte vet något innan testerna för annars kan resultatet bli missvisande.


Men nu har du ju precis berättat om vad testerna innebär. :wink:


:-)018 :oops: :-)Crying
Sant men inte vad de undersöker med testerna. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Utredning/Tester

Inläggav slackern » 2013-07-17 11:45:51

Zima33 skrev:
Wine skrev:
Zima33 skrev:Min NPF-utredning tog några månader. Tror jag var dit en gång i veckan, några timmar åt gången och sen tog det nån månad att sammanställa utredningen också.
Testerna var lite olika, kolla på bilder, placera bilder i rad, bygga mönster med klossar, pussla, huvudräkning, beskriva likheter mellan olika föremål, se på symboler och sen skriva ner vilka man kom ihåg.
Rorschach gjorde jag inte.

Det är bäst om man inte vet något innan testerna för annars kan resultatet bli missvisande.


Men nu har du ju precis berättat om vad testerna innebär. :wink:


:-)018 :oops: :-)Crying
Sant men inte vad de undersöker med testerna. :-)Happy


I STHLM:s län finns det numera regler vilka tester som ska ingå i en utredning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utredning/Tester

Inläggav filmfreaken » 2013-10-02 21:08:38

Blev ni utfrågade om era specialintressen av utredarna ?
filmfreaken
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2012-09-08

Utredning/Tester

Inläggav Zima33 » 2013-10-02 21:45:03

filmfreaken skrev:Blev ni utfrågade om era specialintressen av utredarna ?

Jag minns inte riktigt. De frågade väl om jag hade något men inte mer ingående.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in