Utredning - hur lång tid behövs?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Qvoark » 2010-12-17 9:39:12

Hej!

Jag har genomgått en neuropsykiatrisk utredning i våras som jag ifrågasätter lite.
Efter vad jag nu har läst så tar utredningen normalt rätt många timmar.. Min utredning däremot var avklarat på ca tre timmar..

Den läkare jag nu träffar (dom byts ju ut konstant) ifrågasätter resultatet av utredningen utan att vi har diskuterat hur jag upplevde att själva utredningen gick till.

En sak som jag reagerade starkt på var att när jag svarade ja på vissa frågor så vände och vred hon på det tills jag ändrade mitt svar till nej.

Jag gjorde ett WAIS test och något minnestest samt någon intervju.

Hur lång tid har era utredningar tagit?
Tycker ni att dom knappa tre timmarna låter helt galet?


Moderator: Förtydligade rubriken.
Qvoark
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-12-17

Inläggav Arkimedes » 2010-12-17 10:48:47

Jag väntar på att få komma till utredning men en kille hade fått sin AS-diagnos efter 2 timmars samtal med läkare. Jag vet inte exakt hur en utredning går till eftersom jag inte gått igenom den själv ännu, så jag kan inte yttra mig om hur många timmar som är lämpligt men jag tycker att 2-3 timmar låter rätt lite.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Zombie » 2010-12-17 11:06:41

Tycker också tre timmar låter litet, men det förekommer, och viktigare är om tiden hanteras kompetent eller ej (inklusive att man i så fall tar sig mera tid om det visar sig nödvändigt). För att veta något om det i ditt fall måste man nog veta fler detaljer, så får väl du avgöra vad som är värt att avslöja.

Men det du skriver om läkare som du inte kan känna frågar efter din upplevelse, respekterar dina svar eller (tydligen?) förklarar varför hon underkänner utredningen låter ju inte bra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Theone » 2010-12-17 12:14:40

Svårt att säga exakt hur lång tid det tog då jag anser att min utredning tog flera år att sammanställa till en diagnos. Då jag gjorde långa utredningar redan i tidig ålder. Alla dessa utredningar tillsammans togs upp och en stor utredning med många inblandade på olika fält sammanställde diagnosen tillsist.

Så ska jag ta hänsyn till alla utredningar som jag gjort för att få diagnosen, då handlar det om hundratals kanske tusentals timmar.

Mvh
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav prodge64 » 2010-12-17 17:24:45

Det känns helt fel att en (kropps?)läkare ska kunna ställa neuropsykiatriska diagnoser på folk till höger och vänster, det finns ju psykologer. Min utredning bestod av ca 10 timmars samtal med mig, lite tid med någon/några anhörig(a) tillkommer vid behov och tillgång. Tid från första samtalet till färdigt utlåtande var ca två månader.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav nano » 2010-12-17 17:55:00

Min tog två veckor och innefattade två halvdagar och mycket samtal.
Tror det gick åt någonstans mellan 15-30 timmar.

Minns att någon fick veta att dennes utredare ansett att forumisten var aspergare efter ca 3 minuters observation.
Tror utredningen gicks igenom på normalt vis ändå.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Hur lång tid tar utredningen?

Inläggav Hermione » 2011-03-05 14:00:30

Jag undrar hur lång tid det tar att göra själva utredningen? Kanske någon har lust att berätta lite om hur det rent praktiskt går till också?
Hoppas att jag inte lägger den här frågan i fel avdelning nu...

Moderator: Slog ihop två trådar om samma ämne.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Inläggav Marabou » 2011-03-06 12:45:38

Hur lång tid det tar att göra en utredning är väldigt olika. Bara genom att läsa här på forumet har jag förstått att en utredning kan ta alltifrån ett par veckor eller några månader till uppåt ett halvår eller ännu längre tid. Det är som sagt väldigt olika, men jag kan ju berätta om min utredning.

I samband med kallelsen fick jag ett antal formulär som jag skulle fylla i. Ett forumlär handlade om ADHD och ett om autism. Sen var det ett formulär om hur jag upplever mig själv nu som vuxen samt ett om hur jag var som barn. Dessutom medföljde en skattningsskala med ganska klassiska ADHD-symtom som någon anhörig skulle fylla i. Jag valde att låta min bästa vän fylla i den.

Första besöket var ett s.k. anamnestiskt samtal. Det innebar att jag fick träffa en psykolog och i två timmar berätta i princip ALLT om hur jag varit från barnsben och fram tills nu. Psykologen ställde också en hel del frågor och skrev ner allting.

Andra besöket tog ett par timmar och då fick jag göra WAIS-testet som är en sorts intelligenstest och där man också ringar in de delar man har svårt för och de delar man har lätt för. Det var riktigt kul!

Sen ringde psykologen (givetvis med mitt tillstånd) till min mamma och pratade med henne om min barndom. Hon frågade även en del om hur mamma upplever mig nu.

Därefter kom läkarbedömningen. Då fick jag berätta i princip samma saker som för psykologen, men med något mer fokus på de medicinska bitarna som typ om jag varit sjuk mycket, skadat mig osv. Läkaren lyssnade även på hjärtat, tog blodtryck, kollade pupillerna och sen fick jag göra några motoriska tester som t.ex. att springa fram och tillbaka på golvet.

Nu väntar jag bara på en tid för återgivning av utredningens resultat :) I mitt fall har utredningen gått på ett par veckor. Ändå känns den inte på något sätt hafsigt gjord utan jag känner att de varit väldigt noggranna och lyhörda under hela utredningen.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Hermione » 2011-03-06 12:54:54

Tack Marabou! Nu vet jag lite mer om vad jag har framför mig.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Inläggav ragnevi » 2011-03-06 18:13:22

Det beror på hur omfattande utredningen är, men allt mellan 1-2 timmar upp till 30 timmar förekommer. I den längre delen så ingår oftast en arbetsterapeutisk utredning.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav yumxi » 2017-02-16 18:29:26

Bumpar den här tråden.

Fick ett telefonsamtal från en psykolog idag angående min utredning som snart ska dra igång. Hon sa att jag kommer utredas från kl 9-15, alltså bara 6 timmar. Jag undrar om inte det är lite väl snabbt? Kommer det räcka för att få de rätta diagnoserna? (Jag ska utredas för både ADHD och autismspektrumtillstånd).

Är orolig att min utredning inte görs seriöst :?
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav nano » 2017-02-19 23:19:01

Betydligt kortare än min utredning, min tog nog effektiv tid en vecka utspridd på två veckor.
Till det skulle man kunna lägga ett antal psykologbesök hos den vanliga sjukvården, det som kom fram där resulterade i en massa papper som den psykolog och psykiater som sedan tillsammans gjorde utredningen också tog in i sin utredning.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav River » 2017-02-20 22:19:44

Utredning - hur lång tid behövs?

Vet ikke.

Hur lång tid har era utredningar tagit?

Ca. to år.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Toblerone » 2017-02-21 18:26:50

yumxi skrev:Bumpar den här tråden.

Fick ett telefonsamtal från en psykolog idag angående min utredning som snart ska dra igång. Hon sa att jag kommer utredas från kl 9-15, alltså bara 6 timmar. Jag undrar om inte det är lite väl snabbt? Kommer det räcka för att få de rätta diagnoserna? (Jag ska utredas för både ADHD och autismspektrumtillstånd).

Är orolig att min utredning inte görs seriöst :?


I princip kan 6 timmar räcka. Absolut. Men ska de göra det på EN dag??? Det är det som oroar mig. Du måste ju orka bli testad också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav slackern » 2017-02-21 18:52:21

Toblerone skrev:
yumxi skrev:Bumpar den här tråden.

Fick ett telefonsamtal från en psykolog idag angående min utredning som snart ska dra igång. Hon sa att jag kommer utredas från kl 9-15, alltså bara 6 timmar. Jag undrar om inte det är lite väl snabbt? Kommer det räcka för att få de rätta diagnoserna? (Jag ska utredas för både ADHD och autismspektrumtillstånd).

Är orolig att min utredning inte görs seriöst :?


I princip kan 6 timmar räcka. Absolut. Men ska de göra det på EN dag??? Det är det som oroar mig. Du måste ju orka bli testad också.

Om det görs utav en privat klinik som landstinget har anlitat skulle jag vara extremt skeptisk, skulle den heta Orienthälsa skulle jag be att få bli utredd utav landstinget istället och vänta ett tag i en kö.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav antonius » 2017-02-21 19:56:44

slackern skrev:
Toblerone skrev:
yumxi skrev:Bumpar den här tråden.

Fick ett telefonsamtal från en psykolog idag angående min utredning som snart ska dra igång. Hon sa att jag kommer utredas från kl 9-15, alltså bara 6 timmar. Jag undrar om inte det är lite väl snabbt? Kommer det räcka för att få de rätta diagnoserna? (Jag ska utredas för både ADHD och autismspektrumtillstånd).

Är orolig att min utredning inte görs seriöst :?


I princip kan 6 timmar räcka. Absolut. Men ska de göra det på EN dag??? Det är det som oroar mig. Du måste ju orka bli testad också.

Om det görs utav en privat klinik som landstinget har anlitat skulle jag vara extremt skeptisk, skulle den heta Orienthälsa skulle jag be att få bli utredd utav landstinget istället och vänta ett tag i en kö.


Låter onekligen som något slags snabb "besiktning", ska det göras av ett team på traditionellt sätt brukar det ta några veckor med en timme per gång, men det är ju nya tider. Men det går säkert bra, skriv gärna och säg hur det gått. Förresten kanske du missuppfattade, de kanske menade 6 gånger mellan kl9-15, det låter mer rimligt, det löser sig säkert... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav yumxi » 2017-02-21 22:48:16

antonius skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:I princip kan 6 timmar räcka. Absolut. Men ska de göra det på EN dag??? Det är det som oroar mig. Du måste ju orka bli testad också.

Om det görs utav en privat klinik som landstinget har anlitat skulle jag vara extremt skeptisk, skulle den heta Orienthälsa skulle jag be att få bli utredd utav landstinget istället och vänta ett tag i en kö.


Låter onekligen som något slags snabb "besiktning", ska det göras av ett team på traditionellt sätt brukar det ta några veckor med en timme per gång, men det är ju nya tider. Men det går säkert bra, skriv gärna och säg hur det gått. Förresten kanske du missuppfattade, de kanske menade 6 gånger mellan kl9-15, det låter mer rimligt, det löser sig säkert... :-)063


Ja det ska göras på en dag. Har fått kallelsen och tiderna står där. Har dock en timmes paus, så sammanlagt blir det 5 timmar då. Får se då hur orken räcker helt enkelt :-)003

Det kommer göras på Capio Psykiatri, det är ju en privat klinik inom landstinget.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Toblerone » 2017-02-23 11:20:55

yumxi skrev:
antonius skrev:
slackern skrev:Om det görs utav en privat klinik som landstinget har anlitat skulle jag vara extremt skeptisk, skulle den heta Orienthälsa skulle jag be att få bli utredd utav landstinget istället och vänta ett tag i en kö.


Låter onekligen som något slags snabb "besiktning", ska det göras av ett team på traditionellt sätt brukar det ta några veckor med en timme per gång, men det är ju nya tider. Men det går säkert bra, skriv gärna och säg hur det gått. Förresten kanske du missuppfattade, de kanske menade 6 gånger mellan kl9-15, det låter mer rimligt, det löser sig säkert... :-)063


Ja det ska göras på en dag. Har fått kallelsen och tiderna står där. Har dock en timmes paus, så sammanlagt blir det 5 timmar då. Får se då hur orken räcker helt enkelt :-)003

Det kommer göras på Capio Psykiatri, det är ju en privat klinik inom landstinget.


Som sagt, jag tycker att tiden är fullt tillräckligt, men att det kan vara svårt att pressa in allt på en och samma dag. Men det kan ju vara så att de har organiserat det så pass bra.... Och hur mycket du måste delta aktivt, det är ju också svårt att säga. Om man gör en WAIS-test, så ska man egentligen inte ens göra den på en dag. Bättre att dela upp på två gånger. Och sedan ska man fylla i en massa papper - och det gör man bättre i lugn och ro hemma. Det gjorde jag i alla fall. Anamnesen måste du ju också medverka i och kunna koncentrera dig. Men du får väl se hur det går och säga ifrån om det blir för stressigt. Då får de väl ändå ta till en annan dag.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav slackern » 2017-02-23 11:59:33

Så måste dom ju även intervjua föräldrarna annars är ju inte utredningen värd mycket.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Flinta » 2017-02-23 14:29:56

slackern skrev:Så måste dom ju även intervjua föräldrarna annars är ju inte utredningen värd mycket.


Utöver intervju med föräldrar ingick s k AMPS-bedömning av arbetsterapeut i min utredning. Jag fick (antagligen) välja mellan olika alternativ och valde att laga mat och byta lakan i sängen. AMPS ingår i vissa utredningar så som jag förstått det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Toblerone » 2017-02-23 14:54:07

slackern skrev:Så måste dom ju även intervjua föräldrarna annars är ju inte utredningen värd mycket.


Det räcker även att föräldrarna fyller i nån skattningsskala. En för ADHD, en för Asperger. Och då tar det knappt nån tid.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Flinta » 2017-02-23 17:17:00

Toblerone skrev:
slackern skrev:Så måste dom ju även intervjua föräldrarna annars är ju inte utredningen värd mycket.


Det räcker även att föräldrarna fyller i nån skattningsskala. En för ADHD, en för Asperger. Och då tar det knappt nån tid.


Det räckte inte för att jag skulle få diagnos.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav Toblerone » 2017-02-24 0:19:42

Flinta skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Så måste dom ju även intervjua föräldrarna annars är ju inte utredningen värd mycket.


Det räcker även att föräldrarna fyller i nån skattningsskala. En för ADHD, en för Asperger. Och då tar det knappt nån tid.


Det räckte inte för att jag skulle få diagnos.


Om föräldrar finns tillgängliga och kan intervjuas, så kan jag tänka mig att de gärna gör det. Men om det nu inte går? Ska man inte få diagnos då? Jag fick översätta en fråga i taget för min mamma. Pappa visste inget sånt i alla fall. Det var allt jag kunde få "ur" dem. Och då visste min mamma inte riktigt vad det var till för. Annars hade hon kanske vägrat medverka.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utredning - hur lång tid behövs?

Inläggav antonius » 2017-02-24 5:58:56

Tror inte dom fäster så stor vikt vid vad föräldrar säger, för dom är ju alltid beskyddande och säger att det varit en normal barndom, hur mobbad och utanför man än varit och bara suttit själv och samlat på tågtidtabeller. Sen finns dom som inga föräldrar har, så dom vill kanske ofta bara se hur aspig de verkar, frågorna de ställer är av ringa betydelse... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in