Utöka läkarutlåtande

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utöka läkarutlåtande

Inläggav Bouleau » 2015-04-29 11:49:39

Hej!

Efter att ha blivit diagnostiserad med Autismspektrumstörning, blev jag under det sista mötet rekommenderad av både min psykologi och läkare att ansöka om aktivitetsersättning.

Jag har gjort detta, och ett halvår senare har jag fått ett avslag på grund av att det inte framgår tydligt i läkarutlåtandet att min arbetsförmåga är nedsatt i minst ett år. Jag kontaktade Försäkringskassan, och de förklarade att för att erhålla aktivitetsersättning, ska det tydligen framgå i dokumentet att man är nedsatt mot alla jobb som finns på arbetsmarknaden(?).

Hur ska detta valideras om man precis fått sin diagnos? Om detta skulle stämma, måste man ha varit på Arbetsförmedlingen under en lång tid. Varför skulle i så fall min psykolog och läkaren (som skrev läkarutlåtandet) rekommendera mig att söka aktivitetsersättning?

Hur tror ni att jag lättast kan få läkaren att ändra/utöka läkarutlåtandet, så att Försäkringskassan kan godkänna min ansökan? Har ni några erfarenheter angående detta och/eller några tips?

Tack!
Bouleau
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-09-25

Re: Utöka läkarutlåtande

Inläggav tahlia » 2015-04-29 11:55:11

Önskar att jag kunde vara uppmuntrande men det där känns ofta som rena lotteriet. Själv fick jag sjukersättning på FKs eget initiativ, bror på ett vanligt läkarutlåtande och min bättre hälft får flera avslag trots lång historia av att försöka och försöka samt ett läkarutlåtande som tydligt säger att inget jobb någonsin kommer att bli aktuellt. Var man bor tycks spela roll också, om man ska tro statistiken. Önskar dig lycka till.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Utöka läkarutlåtande

Inläggav Flawless » 2015-04-29 12:51:27

Du är inte ensam om Fk's beslut.

Fick avslag på det första läkarutlåtandet sommarn 2014. Nu har min läkare ändrat i utlåtandet och skickat in det igen. (väntar på svar)

Jag tycker du ska be din läkare ändra ditt nuvarande eller skicka in ett nytt läkarutlåtande. Stå på dig!
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Utöka läkarutlåtande

Inläggav Wine » 2015-04-29 13:31:35

Bouleau skrev:Hej!

Efter att ha blivit diagnostiserad med Autismspektrumstörning, blev jag under det sista mötet rekommenderad av både min psykologi och läkare att ansöka om aktivitetsersättning.
...


Hej, varför tyckte de så? Varför anser de inte att du kan stå till arbetsmarknadens förfogande eller att du skulle kunna studera?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utöka läkarutlåtande

Inläggav Bouleau » 2015-04-29 14:45:31

Tack för svaren!

Jag har kontaktat Vuxenpsykiatrimottagningen, för att få skriva ett komplett läkarutlåtande. De kräver dock även att det sker under ett fysiskt möte, vilket jag kan tycka är väldigt problematiskt efter att ha isolerat mig sedan november.. Lyckades i alla fall utföra hela ansökan om aktivitetsersättning endast via e-post förra gången, så får hoppas på tur nästa gång.

De ansåg att läkarutlåtandet innehöll mycket bristfällig information, och att det därför inte framgick att min arbetsförmåga var nedsatt under minst 1 år (läkaren hade endast skrivit två meningar under hela läkarutlåtandet..). Det finns endast en läkare i området, som enligt dem är väldigt upptagen..
Bouleau
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-09-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in