Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav prettyblue » 2018-07-04 21:25:38

Hej!
Jag har väldigt nyligen gått igenom utredning för en möjlig neuropsykiatrisk diagnos, där psykologen sa sig tycka ha tillräckligt med hållpunkter för att kunna kalla mig för "högfunktionerande autist". Jag fick hem ett utlåtande på detta i måndags. Jag trodde att allt var klart nu, men enligt min mamma är inte utlåtande och diagnos samma sak, utan en läkare ska skriva ett sorts intyg att dom håller med psykologen. Jag har absolut noll erfarenhet av utredningar och diagnossättning inom vården, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Så min fråga är ju då, ni som har gått igenom utredning, fick ni både utlåtande och sedan diagnos eller var det ingen skillnad trots allt?
prettyblue
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2018-07-04
Ort: Sollefteå

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav slackern » 2018-07-04 22:23:27

Står det några diagnoskoder med i utlåtandet?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav antonius » 2018-07-04 23:26:04

År den som skrivit ut beskedet du fick psykiatriker så är det en diagnos, det är bara läkare i allmänhet som skriver diagnoser och en psykiatriker är det... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav slackern » 2018-07-05 11:54:43

antonius skrev:År den som skrivit ut beskedet du fick psykiatriker så är det en diagnos, det är bara läkare i allmänhet som skriver diagnoser och en psykiatriker är det... :-)063


Psykologer får också diagnostisera i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav prettyblue » 2018-07-05 13:44:15

slackern skrev:Står det några diagnoskoder med i utlåtandet?

Jo, det står någon sorts kod som börjar på F tror jag, innan det står "högfunktionerande autism" (liksom på samma rad). Men överskriften där är också typ "Diagnos jag anser mest överensstämma med patientens problematik". Jag kan ha fel, men det låter inte så jädra självsäkert...
antonius skrev:År den som skrivit ut beskedet du fick psykiatriker så är det en diagnos, det är bara läkare i allmänhet som skriver diagnoser och en psykiatriker är det... :-)063

Det är en leg. psykolog som skrivit själva utlåtandet, men jag har haft kontakt med både psykiatriker och läkare under tiden utredningen har pågått.
prettyblue
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2018-07-04
Ort: Sollefteå

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav Toblerone » 2018-07-05 14:19:06

prettyblue skrev:
slackern skrev:Står det några diagnoskoder med i utlåtandet?

Jo, det står någon sorts kod som börjar på F tror jag, innan det står "högfunktionerande autism" (liksom på samma rad). Men överskriften där är också typ "Diagnos jag anser mest överensstämma med patientens problematik". Jag kan ha fel, men det låter inte så jädra självsäkert...
antonius skrev:År den som skrivit ut beskedet du fick psykiatriker så är det en diagnos, det är bara läkare i allmänhet som skriver diagnoser och en psykiatriker är det... :-)063

Det är en leg. psykolog som skrivit själva utlåtandet, men jag har haft kontakt med både psykiatriker och läkare under tiden utredningen har pågått.


Formuleringen är inte osäker, utan bara ett korrekt sätt att uttrycka sig, eftersom det inte finns något kliniskt sätt att bevisa att du "har" just den diagnosen. Alltid, när det är en bedömning som läkaren måste göra, formulerar man det så.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav Toblerone » 2018-07-05 14:20:48

Och ett uttalande är ju i princip en skriftlig redogörelse av vad man har kommit fram till. Diagnos brukar ju finnas i uttalandet om man har kommit fram till en sån.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav slackern » 2018-07-05 15:37:45

prettyblue skrev:
slackern skrev:Står det några diagnoskoder med i utlåtandet?

Jo, det står någon sorts kod som börjar på F tror jag, innan det står "högfunktionerande autism" (liksom på samma rad). Men överskriften där är också typ "Diagnos jag anser mest överensstämma med patientens problematik". Jag kan ha fel, men det låter inte så jädra självsäkert...
antonius skrev:År den som skrivit ut beskedet du fick psykiatriker så är det en diagnos, det är bara läkare i allmänhet som skriver diagnoser och en psykiatriker är det... :-)063

Det är en leg. psykolog som skrivit själva utlåtandet, men jag har haft kontakt med både psykiatriker och läkare under tiden utredningen har pågått.



Hej står det typ F84 och något mer? eller har dom skrivit Autismspektrumtillstånd och något från DSM-5?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav prettyblue » 2018-07-05 16:28:10

slackern skrev:
prettyblue skrev:
slackern skrev:Står det några diagnoskoder med i utlåtandet?

Jo, det står någon sorts kod som börjar på F tror jag, innan det står "högfunktionerande autism" (liksom på samma rad). Men överskriften där är också typ "Diagnos jag anser mest överensstämma med patientens problematik". Jag kan ha fel, men det låter inte så jädra självsäkert...
antonius skrev:År den som skrivit ut beskedet du fick psykiatriker så är det en diagnos, det är bara läkare i allmänhet som skriver diagnoser och en psykiatriker är det... :-)063

Det är en leg. psykolog som skrivit själva utlåtandet, men jag har haft kontakt med både psykiatriker och läkare under tiden utredningen har pågått.



Hej står det typ F84 och något mer? eller har dom skrivit Autismspektrumtillstånd och något från DSM-5?


Min kära mamma har lagt beslag på papperna för tillfället, så jag kan inte kolla vad det står exakt. Men när vi pratade om vad psykologen tänkte skriva i utlåtandet läste han från DSM-4.
prettyblue
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2018-07-04
Ort: Sollefteå

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav antonius » 2018-07-05 18:56:46

prettyblue skrev:Min kära mamma har lagt beslag på papperna för tillfället, så jag kan inte kolla vad det står exakt. Men när vi pratade om vad psykologen tänkte skriva i utlåtandet läste han från DSM-4.


Vänta nu, du är 28 år och din mor har lagt vantarna på dina papper...?
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav prettyblue » 2018-07-05 20:04:14

antonius skrev:
prettyblue skrev:Min kära mamma har lagt beslag på papperna för tillfället, så jag kan inte kolla vad det står exakt. Men när vi pratade om vad psykologen tänkte skriva i utlåtandet läste han från DSM-4.


Vänta nu, du är 28 år och din mor har lagt vantarna på dina papper...?


Inte utan min tillåtelse. Jag bad henne kolla igenom dom och se ifall det som hon pratat med dom om under hennes intervjuer överensstämde med vad som stod på pappret bara. Men vi bor en bit ifrån varandra så det är inte så lätt att skicka grejer fram och tillbaka. Bor liksom på ett ställe där 10 mil är ett stenkast och har du ingen bil är du mer eller mindre fast i vilket litet samhälle du nu råkar vara i. Jag och mamma har ett bra förhållande, hon hjälper till med saker jag inte förstår m.m. så inte så värst konstigt att hon fått ta del av utredningspapprena.
prettyblue
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2018-07-04
Ort: Sollefteå

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav slackern » 2018-07-05 20:52:22

prettyblue skrev:
slackern skrev:
prettyblue skrev:Jo, det står någon sorts kod som börjar på F tror jag, innan det står "högfunktionerande autism" (liksom på samma rad). Men överskriften där är också typ "Diagnos jag anser mest överensstämma med patientens problematik". Jag kan ha fel, men det låter inte så jädra självsäkert...

Det är en leg. psykolog som skrivit själva utlåtandet, men jag har haft kontakt med både psykiatriker och läkare under tiden utredningen har pågått.



Hej står det typ F84 och något mer? eller har dom skrivit Autismspektrumtillstånd och något från DSM-5?


Min kära mamma har lagt beslag på papperna för tillfället, så jag kan inte kolla vad det står exakt. Men när vi pratade om vad psykologen tänkte skriva i utlåtandet läste han från DSM-4.


Då tror jag nog att det verkar som att du har fått en diagnos, men svårt att veta utan att ha sett det.

Kan du inte bara ringa och fråga psykologen om du har fått en diagnos eller inte, berätta att du inte förstod lite hur det ligger till, det tror jag är det enklaste för dig att göra för att få ett korrekt svar som du är nöjd med.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav Flinta » 2018-07-05 21:07:22

Du skulle kunna kolla i din journal på nätet om du utretts på en landstingsansluten mottagning. Mitt landsting visar i alla fall diagnoser, det kanske alla landsting gör idag?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav prettyblue » 2018-07-05 21:30:52

slackern skrev:
prettyblue skrev:
slackern skrev:

Hej står det typ F84 och något mer? eller har dom skrivit Autismspektrumtillstånd och något från DSM-5?


Min kära mamma har lagt beslag på papperna för tillfället, så jag kan inte kolla vad det står exakt. Men när vi pratade om vad psykologen tänkte skriva i utlåtandet läste han från DSM-4.


Då tror jag nog att det verkar som att du har fått en diagnos, men svårt att veta utan att ha sett det.

Kan du inte bara ringa och fråga psykologen om du har fått en diagnos eller inte, berätta att du inte förstod lite hur det ligger till, det tror jag är det enklaste för dig att göra för att få ett korrekt svar som du är nöjd med.


Tack för tipset! Får nog göra det när han kommer tillbaka från semestern i augusti :)

Flinta skrev:Du skulle kunna kolla i din journal på nätet om du utretts på en landstingsansluten mottagning. Mitt landsting visar i alla fall diagnoser, det kanske alla landsting gör idag?


Så vitt jag vet har inte mitt landsting något sådant. Jag är även diabetiker, så utdrag ur journaler kan ibland bli nödvändigt i kontakt med AF och arbetsplatser, så jag tyckte det var jättesmart när 1177 fick den funktionen. Men sen kom det ju fram att alla landsting gör inte detta än, vilket jag kan förstå på ett sätt. Här har dom stängt ner stora delar av sjukhuset, dels för att spara pengar och dels för att det inte finns personal nog för alla uppgifter tydligen, så att lägga in alla journaler i ännu ett system kanske är för svårt för dom.
prettyblue
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2018-07-04
Ort: Sollefteå

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav antonius » 2018-07-06 9:35:20

prettyblue skrev:
antonius skrev:
prettyblue skrev:Min kära mamma har lagt beslag på papperna för tillfället, så jag kan inte kolla vad det står exakt. Men när vi pratade om vad psykologen tänkte skriva i utlåtandet läste han från DSM-4.


Vänta nu, du är 28 år och din mor har lagt vantarna på dina papper...?


Inte utan min tillåtelse. Jag bad henne kolla igenom dom och se ifall det som hon pratat med dom om under hennes intervjuer överensstämde med vad som stod på pappret bara. Men vi bor en bit ifrån varandra så det är inte så lätt att skicka grejer fram och tillbaka. Bor liksom på ett ställe där 10 mil är ett stenkast och har du ingen bil är du mer eller mindre fast i vilket litet samhälle du nu råkar vara i. Jag och mamma har ett bra förhållande, hon hjälper till med saker jag inte förstår m.m. så inte så värst konstigt att hon fått ta del av utredningspapprena.


En sån mamma är bra att ha, var rädd om henne. Men om hon har en mobil kan hon kanske ta ett foto av delen där det väsentliga står och skicka till dig, så går det kanske reda ut... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav prettyblue » 2018-07-09 12:53:10

Jag ger upp! Får inte min telefon att gå med på att lägga in en bild... Men så här står det iaf:
Den diagnos som enligt undertecknad bäst beskriver (mitt namn) svårigheter är;
F845: Högfungerande autism.
prettyblue
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2018-07-04
Ort: Sollefteå

Re: Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav tahlia » 2018-07-09 16:28:50

Då har du fått en diagnos/diagnostiserats.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Utlåtande och diagnos, vad är skillnaden?

Inläggav antonius » 2018-07-09 19:33:23

"F84.5
Asperger syndrome
A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life.

Autistic psychopathy
Schizoid disorder of childhood"

_______________________________________________________________________________________________________

Grattis och välkommen till klubben... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in