Utfryst av vänner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utfryst av vänner

Inläggav forgotten » 2015-07-20 22:16:06

Jag känner delvis igen mig. Jag blir hela tiden bortglömd och varje ny relation jag försöker starta slutar med att jag slutar försöka pga att det bara är jag som försöker. Om jag t ex inte sms:ar eller öppnar samtal på facebook så dör relationen helt. Eftersom det alltid blir så för mig så har jag dragit slutsatsen att det är mig det är fel på för tydligen är det inte intressant att lära känna mig.

Jag skulle vilja acceptera att min roll här i världen är att vara en robot, för då skulle jag bara kunna sitta och programmera resten av mitt liv, men dessvärre har jag ett behov av det sociala (vilket jag hatar att jag har).

Att ha AS och samtidigt ha ett så stort socialt behov är inte en speciellt skön kombination i mitt fall och blir mest bara bitter när jag hör folk snacka om hur bra det är att vara annorlunda...
forgotten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-07-20

Utfryst av vänner

Inläggav Tardis89 » 2015-07-20 22:28:02

Känner igen det där....Hade två kompisar på gymnasiet som sakta men säkert drog sig långt ifrån mig och jag kände mig bara som en börda som följde efter dom för att jag inte hade någon annan att vara med...

Och jag förstår fortfarande inte varför D: vad jag gjorde för fel....Är väl för att jag är konstig och annorlunda kanske....


Jag har haft fler vänner också som gjort samma sak..... Och personer jag dejtat har typ sprungit åt andra hållet och bara försvunnit!

undrar mer och mer vad som är fel på mig D:
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Utfryst av vänner

Inläggav forgotten » 2015-07-20 22:54:18

Tardis89 skrev:Känner igen det där....Hade två kompisar på gymnasiet som sakta men säkert drog sig långt ifrån mig och jag kände mig bara som en börda som följde efter dom för att jag inte hade någon annan att vara med...

Och jag förstår fortfarande inte varför D: vad jag gjorde för fel....Är väl för att jag är konstig och annorlunda kanske....


Jag har haft fler vänner också som gjort samma sak..... Och personer jag dejtat har typ sprungit åt andra hållet och bara försvunnit!

undrar mer och mer vad som är fel på mig D:


Jag vet hur det är att ha så pass mycket självinsikt att man vet att man gör något fel, men inte kan sätta fingret på exakt vad det är. Det gör det ju så mycket svårare att jobba med sig själv. Vad ska man jobba med liksom?
forgotten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-07-20

Utfryst av vänner

Inläggav geocache » 2015-07-21 8:37:15

Jag tänker nu på två före detta vänner som jag haft i 37 ("X") respektive 1 år ("Y").

För drygt tio år sedan var X och jag, varandra ovetandes, på samma flygdag i annat län, och när jag ringde h**** från min mobiltelefon bestämde vi att vi skulle ses vid en viss helikopter. Jag gick dit, men X var inte inom synhåll. Jag meddelade h**** att jag stod på den avtalade platsen och väntade, men h*n dök inte upp, så då tröttnade jag och gick min väg. Flygdagen tog slut, och när jag var hemma igen skickade jag ett e-brev där jag skrev "jag gillar inte att du gav dig iväg från mötesplatsen utan att meddela mig", men h*n skickade aldrig något svar, och sedan dess har vi inte haft kontakt alls.

"Y" och jag delar (delade) ett intresse som vi "odlat" vid flera tillfällen, och det visade sig dessutom att vi har flera gemensamma nämnare när det gäller kultur. Varje gång vi umgicks i staden Y bor i var h*n ganska "utåtagerande", vilket efter några gånger blev väldigt påfrestande, och efter några gånger påtalade jag för h**** att det inte alls var särskilt trevligt att h*n agerade på det där sättet varje gång vi träffades. H*n gav en motivering till sitt uppträdande, men vi fortsatte ändå promenaden, och så åkte jag hem. Några dagar senare skickade h*n ett SMS-meddelande där h*n berättade att h*n inte ville ha kontakt med mig i fortsättningen, och att jag inte skulle svara på meddelandet.

Så lite det egentligen behövs för att det ska uppstå missförstånd, så mycket att kontakten bryts.

:-)063 :(
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Utfryst av vänner

Inläggav plåtmonster » 2015-07-21 12:05:29

NT båda två?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utfryst av vänner

Inläggav geocache » 2015-07-21 13:04:10

plåtmonster skrev:NT båda två?


Det är hemligt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Utfryst av vänner

Inläggav gadas » 2015-07-21 13:26:19

Jag uppfattas ofta som trevlig och social. Tyvärr hjälper det mig inte så mycket - eftersom det upphör efter ca 2 timmars bekantskap...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Utfryst av vänner

Inläggav adde1974 » 2015-07-21 13:35:20

Svar på latmask inlägg:

Jag känner igen det där med att inte bli accepterad av andra för att man inte har samma "samhällsstatus" som dem. Jag upplevde att jag blev dömd och ratad för att jag inte hade samma samhällsstatus som min kontaktperson. Den påstod att jag var "för passiv" när det gällde att skaffa mig ett bättre liv och därigenom må bättre. Jag tog ansvar för vissa saker i mitt liv genom att jag fick samtalsstöd och lärde mig därigenom hur jag skulle ta ansvar för vissa delar av mitt liv och hur jag skulle tackla dessa saker.

Jag hade också daglig sysselsättning genom daglig verksamhet. Ständigt pressade och provocerade kontaktpersonen mig. Till slut sade jag upp den för att jag inte orkade med den längre. Det blev en ohållbar situation. Jag kände mig GANSKA sårad av att personen ifråga anklagade mig för att vara lat. Jag är en väldigt känslig person och känner mig lätt angripen. Någon här på forumet som också blivit ratad och dömd på liknande sätt av andra?
adde1974
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-06-26

Utfryst av vänner

Inläggav aspiemason » 2015-07-21 17:03:06

Jag har haft kompisgäng som försvunnit på olika sätt men det har ibland berott på mig, ibland inte. Man mognar ju också genom livet. Ett tag hade man väldigt dålig koll på sociala koder och blev för intensiv i kontakten med andra men det har börjat lugna ner sig.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Utfryst av vänner

Inläggav Latmask » 2015-10-31 12:06:27

Ett par månader sen jag skrev inlägget. Nu har slutligen avbrutit kontakten med personen. Efter att han typ sade att han skulle vara hemma hela kvällen, så fick jag kort därefter veta att han hade varit ute med den andra snubben.

Jag konfronterade honom med ett passivaggressivt sms. Fick ett slipprigt, lögnaktigt svar. Kort därefter blockerade jag hans nummer och hans facebookkonto.
Vi hade egentligen ganska lite kontakt innan. Men det känns ändå skönt att dissa snubben på det här sättet.

Enda nackdelen är att jag nu är ännu mer isolerad. Men det är iallafall bättre än alternativet.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Utfryst av vänner

Inläggav Hettan » 2015-10-31 12:43:29

Jag har en vän som bröt kontakten med mig efter en 10 års lång vänskap. Jag har varit nere i ett beroende och missbruk och tagit mig ur det. Jag besegrade till och med det. Jag ser mig inte som en missbrukare eller beroende längre, eller rättare sagt, jag vet att jag inte är det.

Grejen är att han bröt med mig för vad jag tror beror på att jag var en osäkerhet för honom, en risk helt enkelt inte värd att lägga energi på. Jag har sagt att jag vill vara vän med honom men jag kommer inte komma krypande och be om förlåtelse för jag har inget behov av hans förlåtelse för att bekräfta mitt egenvärde.

Jag tycker i min åsikt att det är synd att han lever som han gör. Han leder ett liv där han bryter med människor så fort dom ger honom motgångar. Han är alltså nere i en väldigt sorglig värld där han inte kan se hur sorglig den är.. Så är det nog för många. De befinner sig så djupt nere i mörkret att de inte kan se ljuset, och börjar till slut tro att mörkret är så livet är.

Jag menar, vem offrar en 10 års vänskapsrelation? Någon som inte ser klart skulle jag säga. Någon som är väldigt vilse. Jag offrar då inte mina relationer, speciellt inte om de har varit bra en gång i tiden, då är det verkligen det sista jag gör. Fast det kanske är det han gjorde med. Det har ju tagit lång tid för honom att göra valet att lämna vänskapen till det förflutna. Jag får respektera hans val.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Utfryst av vänner

Inläggav Latmask » 2015-10-31 16:02:38

Hettan skrev:Jag har en vän som bröt kontakten med mig efter en 10 års lång vänskap. Jag har varit nere i ett beroende och missbruk och tagit mig ur det. Jag besegrade till och med det. Jag ser mig inte som en missbrukare eller beroende längre, eller rättare sagt, jag vet att jag inte är det.

Grejen är att han bröt med mig för vad jag tror beror på att jag var en osäkerhet för honom, en risk helt enkelt inte värd att lägga energi på. Jag har sagt att jag vill vara vän med honom men jag kommer inte komma krypande och be om förlåtelse för jag har inget behov av hans förlåtelse för att bekräfta mitt egenvärde.

Jag tycker i min åsikt att det är synd att han lever som han gör. Han leder ett liv där han bryter med människor så fort dom ger honom motgångar. Han är alltså nere i en väldigt sorglig värld där han inte kan se hur sorglig den är.. Så är det nog för många. De befinner sig så djupt nere i mörkret att de inte kan se ljuset, och börjar till slut tro att mörkret är så livet är.

Jag menar, vem offrar en 10 års vänskapsrelation? Någon som inte ser klart skulle jag säga. Någon som är väldigt vilse. Jag offrar då inte mina relationer, speciellt inte om de har varit bra en gång i tiden, då är det verkligen det sista jag gör. Fast det kanske är det han gjorde med. Det har ju tagit lång tid för honom att göra valet att lämna vänskapen till det förflutna. Jag får respektera hans val.


Jag har inget problem att folk bryter med varandra? Jag har själv brutit med flera människor, antingen som en följd av att vi växt ifrån varandra naturligt eller för att jag inte velat ha något att göra med dem.
Vad som stör mig med den här snubben är bara att han gjort det på ett sjukt falskt sett. Han behåller mig liksom som en "Reservkompis" som han kan vända sig till när de "Coolare" kompisarna inte är tillgängliga. Jag hatar sånt. En person som direkt undviker en, är iaf är ärlig nog att inte "Fejka vänskap" med en.

Jag vet inte. Det är iaf så jag känner.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Utfryst av vänner

Inläggav plåtmonster » 2015-10-31 16:29:25

Se det som att nu har du rensat lite rent i ditt liv och har mer utrymme att agera för att få vettigare sällskap?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utfryst av vänner

Inläggav Liljan » 2015-10-31 17:04:22

Såhär är det, Anders är vän med både dig och Erik, men han tycker mer om Erik än om dig. Eftersom han vet att det blir dålig stämning om du och Erik är tillsammans undviker han att bjuda er båda. Det kan också vara så att Erik bett Andres att inte bjuda dig eller så är det en blandning av båda sakerna. Det betyder att så fort Erik är med är du inte välkommen. Jag tycker det suger och jag har varit med om det själv. Men rent krasst får du antigen acceptera det eller säga upp kontakten med Anders.

Min erfarenhet är att det inte brukar gå att prata om eller ställa ett ultimatum. Då jag själv har gjort det har jag blivit bortvald. Det är väldigt smärtsamt så jag gör inte så längre.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Utfryst av vänner

Inläggav Probably » 2015-10-31 18:23:55

Har en vän som jag trodde jag var riktigt tight med som när jag nu hör av mig till på facebook inte ens svarar. Hur gör man med en sådan sak? Jag vill så klart ses och träffas nästa gång jag är i staden där denne bor men jag vet inte om denne ens vill träffa mig.
Känner mig allmänt ensam just nu, de som hör av sig till mig och håller kontakten är ett fåtal, men de som finns där finns där..
Probably
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2014-03-19

Utfryst av vänner

Inläggav plåtmonster » 2015-10-31 18:48:25

Brukar denna ens vara inloggad ofta på facebook?

Kan ju också vara läge att dra vidare relationsmässigt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utfryst av vänner

Inläggav Probably » 2015-10-31 20:12:47

Jodå denne använder facebook. Saken är den att vi gick igenom endel ganska jobbigt tillsammans som satte sina spår och efter det känns det som att vi borde vara tighta men vet inte.
Probably
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2014-03-19

Utfryst av vänner

Inläggav anja921 » 2015-10-31 20:18:23

vaför ska man lägga energi på massa folk som är otydliga eller halvdissiga?Skit i dom! Det finna miljontals människor på planeten....och man kan hutta andra vänner om man försöker
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Utfryst av vänner

Inläggav xxxxx » 2015-10-31 20:35:40

Latmask skrev:Har ni några erfarenheter av att era vänner långsamt börjar överge er?

För mig har det pågått en längre tid med en vän. Låt oss kalla honom för Anders. Det har egentligen alltid varit en ganska "ytlig" relation. Vi snackar mest bara skit och undviker oftast mer tunga samtalsämnen.
Senaste åren har jag dock långsamt märkt hur Anders verkar distansera sig alltmer från mig.
Det märks främst pga att han oftast undviker att informera mig om träffar/fester när en annan snubbe närvarar (som jag haft en problematisk relation med sen lång tid tillbaka). Vi kan kalla honom för Erik. Erik ifråga har alltid sett ner på mig som person, och sett mig som en "Loser" för att jag inte klarar mig bra karriärmässigt och socialt. Själv har jag svårt för honom ifråga, då han har massa jobbiga machofasoner och ett konstant självbekräftelsebehov (som ofta uttrycker sig genom att han trycker ner andra).

Hursomhelst har jag märkt att Anders oftast undviker att bjuda in mig så fort Erik är närvarande. Första gången var ett nyårsfirandet 2014, då jag och Anders bestämt oss för att gå på någon fest några dagar innan. Sen några timmar innan klockslaget så visade det sig att han inte kunde komma för att han redan var på en hemmafest med Erik och hans vänner. Jag blev inte heller tillfrågad om jag kunde komma, utan han föreslog istället andra personer som jag kunde kontakta om utgång (personer som jag typ bara var flyktigt bekant med). Till slut blev jag förbannad, och sade att det var sista gången jag firade nyår med honom.

Samma sak hände senaste två midsommarna. Nu senast hade jag frågat Anders och en av hans vänner om dem kunde kontakta mig ifall något hände i Midsommar. Det sade att det skulle göra det. Sen när det väl var midsommar så blev det jättedåligt väder, så jag utgick från att firandet blivit inställt.
Sen två veckor senare tog jag en kaffe med Anders. Då visade det sig att han firat midsommar tillsammans med Erik, den andra vännen (Som oxå sade att han skulle kontakta mig) och massa andra personer. Han verkade knappt inse att jag kunde ta illa upp av att få höra det.

Hursomhelst lär jag antagligen avbryta kontakten. Jag orkar inte med sånt här socialt rävspel. Det tråkiga med alltsammans är att jag redan är ganska isolerad. Men samtidigt är det bättre att vara ensam än att omringa sig av vänner som inte respekterar en.


Jag säger alltid samma sak i sånna situationer och det är att prata med personen och berätta hur du känner. Då får du se hur den andra personen tolkar situationen.
Men jag märker att du har det jobbigt. Hoppas du kommer träffa vänner du tycker om i framtiden!
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Utfryst av vänner

Inläggav Liljan » 2015-11-01 5:39:58

nano skrev:Hade en granne vars mamma tydligen ibland ringde upp vänner till sin son för att avbryta att han och jag lekte, vi tyckte bägge att det var lite konstigt men han fann sig åtminstone i det, jag gillade inte beteendet men tyckte väl inte det var någon jättedeal, det var ju jag som hade alla de roliga sakerna, iaf de flesta.

Hans föräldrar var närmast korkade när det gällde att inse enkla fysikaliska skeenden (tydligt i en diskussion om hur helikoptrar fungerade).
Hon var också helt säker på att det gick en ledning fram till lampan, det fanns INTE två metalltrådar i den enligt henne, bara en, sedan åkte ju elen ut genom lampan och förbrukades, därför behövdes inte två ledningar.
Korkhjärna!

Man är inte korkad för att man inte har samma intressen som dig. Och varför i hela världen skulle hur en helikopter fungerar vara något som hela befolkningen måste kunna? Visa lite respekt för dina medmänniskor!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Utfryst av vänner

Inläggav Mats » 2015-11-01 10:32:35

Nej man är inte korkad om man inte vet hur helikoptrar och el fungerar, men att framhärda i att det fungerar på ett sätt det absolut inte gör när man inte vet - det är rätt korkat.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Utfryst av vänner

Inläggav Hettan » 2015-11-01 11:22:35

Latmask skrev:Jag har inget problem att folk bryter med varandra? Jag har själv brutit med flera människor, antingen som en följd av att vi växt ifrån varandra naturligt eller för att jag inte velat ha något att göra med dem.
Vad som stör mig med den här snubben är bara att han gjort det på ett sjukt falskt sett. Han behåller mig liksom som en "Reservkompis" som han kan vända sig till när de "Coolare" kompisarna inte är tillgängliga. Jag hatar sånt. En person som direkt undviker en, är iaf är ärlig nog att inte "Fejka vänskap" med en.

Jag vet inte. Det är iaf så jag känner.

Nej alltså det här med din vän är ju bortom allting ett skitdåligt beteende. Jag hade troligtvis droppat kontakten forever oavsett vilken relation vi hade haft tidigare om jag vore du.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Utfryst av vänner

Inläggav Latmask » 2016-01-28 13:58:40

Återupplivar den här gamla tråden.

Sen augusti har jag typ undvikit "vännen" som behandlade mig så här. Först verkade det rätt lugnt. Fick typ två-tre sms som jag inte svarade på, men vid sidan av det hände inget. Sen i december började det eskalera.

Under annandagjul så vaknade jag vid typ 12-13 tiden av att den fd kompisen plingade på min dörr upprepade gånger. Jag låtsades som att jag inte var där eftersom jag inte orkade med en konfrantion. Sen dess har han typ försökt kontakta min morsa och ett par vänner för att kunna få tag i mig.

I förrgår nådde det sin spets. Jag var mitt i ett arbetspass så sade en arbetskamrat att någon ville prata med mig på arbetstelefonen. Utan att riktigt tänka över saken så tog jag telefonen och svarade.

Då visade det sig mycket riktigt att det var samma snubbe som försökt nå mig på arbetstelefonen. Efteråt följde ett typ tjugo sekunder långt samtal. Det var ungefär så här:
"- tjena, har du bytt nummer eller? Får inte tag på dig.
- ........ Nej jag har inte bytt nummer"
Efter det lade jag bara på.

Jag vet att det inte var något perfekt svar. Men jag orkar typ inte ödsla energi på en "vänskapsrelation" som ändå bara är dömd att falla samman. Så hjälpte det inte att jag var mitt i ett ganska hektiskt arbetsplats.

Jag vet inte riktigt om jag borde göra något mer kanske skriver ett kortfattat brev till snubben eller nåt. Jag är jätterolig på att hantera konfrontationer.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Utfryst av vänner

Inläggav malplacee » 2016-01-28 14:45:55

Låter som att han var orolig för dig och trodde att något hade hänt dig. Det betyder absolut inte att du måste ta upp kontakten med honom igen, det låter som att du har tagit ett slutgiltigt beslut som känns okej för dig där.

Men att skriva ett brev till honom där du förklarar varför du tagit det, tycker jag låter som en bra idé. Det blir ett mer ordentligt avslut för er bägge två, på det sättet.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in